Gå til innhold
Hundesonen.no

Menneskespor


LiLi

Recommended Posts

Har tenkt å begynne å trene spor med LiLi nå, og lurer på om noen har noen tips? Tenkte å begynne med menneskespor. Vet egentlig sånn ca hvordan jeg har tenkt å gjøre det, men er nå alltid kjekt med tips da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forklare...

1) Hunden din må ha en forventning til en leke som du ønsker å slepe etter deg i sporet.

2) La hunden se at du går inn i skogen med leken etter deg.

3) Gjem leken under litt gress e.l., leke nr. 2 legger du 3-4 skritt bortenfor. Altså i samme sporet. Dette i tilfelle hunden din bommer på leke nr. 1.

4) Gå en annen vei tilbake, slik at hunden din ikke lærer å gå i feil retning av sporet.

5) Hent hunden og gå mot sporet. Si minst mulig. Går den utenfor sporet stopper du opp. Når den er tilbake igjen på sporet følger du på.

6) Når hunden finner leken roser du.

Du kan forøvrig slepe en pølse som setter litt lukt.

Ha vinden i ryggen. Ikke sidevind/motvind i innlæring.

Poenget med slepespor er rett og slett at hunden får en synspåvirkning. Det er lite lukt fra selv leken. Etter hvert kobler hunden at hvis jeg følger akkurat disse sporene så kommer jeg frem til leken, uten at den da har sett leken bli slept. For etterhvert går du uten å slepe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprutespor kan eks være at du har en gammal ketsjupflaske som duself vasker godt. tar varmt vann i og løser opp eks levergodbiten eller noe sånt.. har snakket om flere som har brukt det med storte hell..

;)

JEg prøvde det med leverpostei jeg! Ikke særlig vellykket, for leverposteien ble fortsatt litt klumpete, og jeg endte meg en hund som gikk og sleiket på bakken :D

Så neste gang skal jeg ta meg bedre tid og bruke nok som løser seg garantert helt opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gjort det slik med Aiwa at vi har lagt godbiter i hvert fotspor for så å sette matskålen(med maten hennes i selvfølgelig) i slutten avsporet.

3 gangen jeg gjorde det med henne så tok hun helt av og jeg måtte holde henne igjen for at hun ikke skulle gå for fort men så er jo hun et matvrak da.

Kine siste dagen på valpekurset med Else så skal dere gå spor :wink: det gjorde vi med både Tinka(for 5 år siden)og med Bamse i fjord når vi gikk valpekurset med han. :wink: kjempegøy :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til næringssor og depo i slutten, kan hastigheten fort ta litt av.

Personlig foretrekker jeg næringsspor fremfor slepespor. Men unnlater depo i slutten slik at hunden ikke skal gå så raskt frem. Mange hunder kan bli mer opptatt av slutten enn selve sporgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprutespor kan eks være at du har en gammal ketsjupflaske som duself vasker godt. tar varmt vann i og løser opp eks levergodbiten eller noe sånt.. har snakket om flere som har brukt det med storte hell..

Min idé :) Funker kjempebra! Men bare en liten påminnelse: Ikke glem at du har flasken med leverbiter noen dager..Det lukter råtten hundefis! *grøss* Åpna flaska en uke etterpå og trudde jeg skulle besvime. Råtne oppløste leverbiter er ikke kosligt :oops: Jeg heiv det utenfor og litt senere fant jeg Pito spisende på råtne leverbiter :-o Huff bra hun ikke døde av forgiftning da :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til næringssor og depo i slutten, kan hastigheten fort ta litt av.

Personlig foretrekker jeg næringsspor fremfor slepespor. Men unnlater depo i slutten slik at hunden ikke skal gå så raskt frem. Mange hunder kan bli mer opptatt av slutten enn selve sporgangen.

Kan du utdype denne litt enklere, sånn at oss (mrk; meg) mindre glupe skjønner det og...?? :oops:

Jeg må begynne gå spor med dyret mitt,og aner ikke helt hvordan jeg skal få det til mest effektivt - han skal kunne gå 800 meter minimum,med vinkler. Hvordan få til dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Calina:

Hvilken gren er det du skal gå spor i?

Anbefaler uansett å starte med næringsspor slik at hastigheten holdes nede, og sannsynligheten for en mer nøyaktig hund er tilstede. Du kan alltids gå over til vanlig spor senere. Hvis du starter med slepespor, får du raskt en høy hastighet - da er det vanskelig å senke farten på hunden senere.

Spark opp starten din, og legg ned godbiter. Et start-depo, dvs. ca. 10 godbiter på samme sted.

Deretter går du rett fremover og legger godbiter i hvert fotspor (etter at du har tråkket ned). Du kan for øvrig tråkke oppå godbitene, men hvis det er pølser kan de fort sette seg i skosålen.

Noen mener at du skal sette føttene ned slik at du blir gående på en strek, mens andre mener det er holdbart å gå vanlig med føttene. Ca. 20. cm fra fotspissen til bakhælen. Kan være nærmere i innlæring.

Ikke legg inn vinkler før hunden kan gå spor. Dette bør i gjøres sammen med noen som har peiling på hvordan utvikle riktig sporgang i vinkler.

Du kan også legge til lydighet i sporet - påvirkning og korrigering. Men hvis du ikke kan gå spor bør du ikke starte med dette.

Hvis du holder igjen hunden din med båndet i sporgangen, kan du få en hund som trekker/rusher igjennom. Trykk skaper mottrykk. Forsøk å gå med slakk line. Vanlig halsbånd og linen mellom forlabben og ut på siden vil hjelpe hunden til å ha hodet nede.

Du kan også legge et slutt-depo (det samme som i starten), ca. 10 godbiter på samme sted. Hvis du ser at hunden din setter opp farten veldig og slurver i sporet kun for å komme frem til slutt-depoet, kan du slutte med dette depoet.

Hvis du tenker å gå konkurranse med hunden din ville jeg gått et kurs i dette, slik at du evt. ikke ødelegger noe.

Håper dette var utfyllende nok. Se for øvrig innlegget mitt om slepespor.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Calina:

Hvilken gren er det du skal gå spor i?

Anbefaler uansett å starte med næringsspor slik at hastigheten holdes nede, og sannsynligheten for en mer nøyaktig hund er tilstede. Du kan alltids gå over til vanlig spor senere. Hvis du starter med slepespor, får du raskt en høy hastighet - da er det vanskelig å senke farten på hunden senere.

Spark opp starten din, og legg ned godbiter. Et start-depo, dvs. ca. 10 godbiter på samme sted.

Deretter går du rett fremover og legger godbiter i hvert fotspor (etter at du har tråkket ned). Du kan for øvrig tråkke oppå godbitene, men hvis det er pølser kan de fort sette seg i skosålen.

Noen mener at du skal sette føttene ned slik at du blir gående på en strek, mens andre mener det er holdbart å gå vanlig med føttene. Ca. 20. cm fra fotspissen til bakhælen. Kan være nærmere i innlæring.

Ikke legg inn vinkler før hunden kan gå spor. Dette bør i gjøres sammen med noen som har peiling på hvordan utvikle riktig sporgang i vinkler.

Du kan også legge til lydighet i sporet - påvirkning og korrigering. Men hvis du ikke kan gå spor bør du ikke starte med dette.

Hvis du holder igjen hunden din med båndet i sporgangen, kan du få en hund som trekker/rusher igjennom. Trykk skaper mottrykk. Forsøk å gå med slakk line. Vanlig halsbånd og linen mellom forlabben og ut på siden vil hjelpe hunden til å ha hodet nede.

Du kan også legge et slutt-depo (det samme som i starten), ca. 10 godbiter på samme sted. Hvis du ser at hunden din setter opp farten veldig og slurver i sporet kun for å komme frem til slutt-depoet, kan du slutte med dette depoet.

Hvis du tenker å gå konkurranse med hunden din ville jeg gått et kurs i dette, slik at du evt. ikke ødelegger noe.

Håper dette var utfyllende nok. Se for øvrig innlegget mitt om slepespor.

Lykke til!!

Tusen takk for godt svar! Jeg må ha minst en IPO 1 tittel på hunden min, med tanke på avl,og selvfølgelig generelt for min egen del,for å få brukt hunden skikkelig.

Spor og lydighet har ikke hatt min interesse (på konkurranse nivå) før,og derfor har vi ikke satt oss så mye inn i dette.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ipo 1

Da anbefales næringsspor og i tillegg et RIK-grunnkurs så fort som mulig. Der gjennomgåes spor. Spor er utrolig krevende i IPO. Skal gå dypt uavhengig gressets lengde, intenst, ikke varierende hastighet, vinklene skal tas riktig osv.

Lykke til.

RIK grunnkurs skal taes andre helgen i september... :wink:

-så håper vi bikkja er flinkere til dette enn meg..hihih

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lilleariel:

Dine spørsmål er allerede besvart i mine tidligere innlegg samt innlegget som omhandler sprutespor. Selv har jeg ingen erfaring med sprutespor, så der kan jeg ikke uttale meg. Har aldri hørt om det før.

I næringsspor legges det godbiter i fotsporene dine. Dette for at hunden skal lære seg til å søke i et hvert fotspor.

I slepespor slepes det en leke ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...