Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til stimulering av hunden min

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Har lest litt om understimulering her inne nå, og jeg tror kanskje hunden min er det. Chantana er en flat-tispe på snart to år. Hun får mellom 1-2 timers tur hver dag (som oftest alene, alltid i skogen, langline/løs). En eller to ganger i uken løper hun løs sammen med en annen hund. Vi trener ikke noe spesielt, bare hverdagslydighet. Klikkertrening. Noen få økter i uken.

I det siste har hun forsøkt å ri på meg. Dette er vel et symptom på stress? Og stress-symptomer dukker vel opp bla. som følge av understimulering - eller?

Jeg jobber fra 15-20 hver dag i tiden fremover. Så det blir ikke så mye tid til henne som jeg skulle ønsket...

Kan dere komme med tips til hvordan jeg kan aktivisere henne i løpet av en dag? Øvelser vi kan gjøre når vi går tur, øvelser hjemme/i hagen som stimulerer hjernen?

Skrevet

Siden dere er i skogen, så er det jo mye å bruke der. Jeg merker forskjell på hunden min på 4kg etter en tur i skogen og en tur i skogen med innlagt trening liksom. Jeg går sjeldent på tur uten å gjøre noe annet.

Jeg gir henne beskjed om å hoppe oppå ting, gå under ting, balansere over ting, legge seg oppå ting, sitte oppå ting.. Ja, også får hun godis for det. Lett tjente godbiter syns nok Emma, men hun må bruke skallen for å komme seg oppå vanskelige "hindre" og sånt. Sier jeg "hopp opp!" på tur, så begynner hun å lete som en gal etter noe å klatre/hoppe opp på. Moro å se henne tenke og jobbe så hardt bare for å finne noe å sprette oppå. :) Dessuten trener vi mye kontakt og gå pent i bånd, som er nokså krevende alt ettersom hvor vi er. Hun blir sliten av å gå langs veien og trene på å ikke dra også, men det skal vel mer til når man har en flat.

Ellers bruker jeg å ta med meg leker og andre gjenstander som jeg legger ut i gresset/terrenget til henne. Eller så trener vi bare apportering, (dvs. komme tilbake med gjenstander) og leking på tur.

Ellers kan man jo også kaste ut et enkelt godbitsøk, eller gå ut et lite spor med noe stas i slutten. La sporet ligge litt så det blir enklere å gå. 5-10min er en fin liggetid syns jeg, som man øker etterhvert for å øke vanskelighetsgraden.

Skrevet

Godbitsøk er en ypperlig sysselsetting for Dalmisen her i hvert fall. Etter 20 søk i løpet av en times tur ligger han som et slakt. Går fint an å søke hjemme i stua også.

Ute så bare hiver jeg godbiten ut i grøfta, også får han snuse den opp. Finner han den ikke får han den ikke. Finner han en som ligger vanskelig til, får han en godbit til fra meg som belønning.

Driver du med klikkertrening har du jo en ypperlig sjans til å trene mentalt. Lær inn target. Både targetstick som skal berøres med snuten og bakketarget som skal tråkkes på.

Hadde to økter på en dag (10 min økter) hvor jeg skulle lære Willy å tråkke på musematte. Han var så utmattet etter alt hodebryet at han lå rett ut på golvet og orket såvidt slikke i seg godbiter på kvelden.

Bare å bruke fantasien. Lån bøker på biblioteket om tips til triks du kan trene inn. Bruk klikkeren og tren! Kjempe mye tankearbeid for hunden! :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...