Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til stimulering av hunden min

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Har lest litt om understimulering her inne nå, og jeg tror kanskje hunden min er det. Chantana er en flat-tispe på snart to år. Hun får mellom 1-2 timers tur hver dag (som oftest alene, alltid i skogen, langline/løs). En eller to ganger i uken løper hun løs sammen med en annen hund. Vi trener ikke noe spesielt, bare hverdagslydighet. Klikkertrening. Noen få økter i uken.

I det siste har hun forsøkt å ri på meg. Dette er vel et symptom på stress? Og stress-symptomer dukker vel opp bla. som følge av understimulering - eller?

Jeg jobber fra 15-20 hver dag i tiden fremover. Så det blir ikke så mye tid til henne som jeg skulle ønsket...

Kan dere komme med tips til hvordan jeg kan aktivisere henne i løpet av en dag? Øvelser vi kan gjøre når vi går tur, øvelser hjemme/i hagen som stimulerer hjernen?

Skrevet

Siden dere er i skogen, så er det jo mye å bruke der. Jeg merker forskjell på hunden min på 4kg etter en tur i skogen og en tur i skogen med innlagt trening liksom. Jeg går sjeldent på tur uten å gjøre noe annet.

Jeg gir henne beskjed om å hoppe oppå ting, gå under ting, balansere over ting, legge seg oppå ting, sitte oppå ting.. Ja, også får hun godis for det. Lett tjente godbiter syns nok Emma, men hun må bruke skallen for å komme seg oppå vanskelige "hindre" og sånt. Sier jeg "hopp opp!" på tur, så begynner hun å lete som en gal etter noe å klatre/hoppe opp på. Moro å se henne tenke og jobbe så hardt bare for å finne noe å sprette oppå. :) Dessuten trener vi mye kontakt og gå pent i bånd, som er nokså krevende alt ettersom hvor vi er. Hun blir sliten av å gå langs veien og trene på å ikke dra også, men det skal vel mer til når man har en flat.

Ellers bruker jeg å ta med meg leker og andre gjenstander som jeg legger ut i gresset/terrenget til henne. Eller så trener vi bare apportering, (dvs. komme tilbake med gjenstander) og leking på tur.

Ellers kan man jo også kaste ut et enkelt godbitsøk, eller gå ut et lite spor med noe stas i slutten. La sporet ligge litt så det blir enklere å gå. 5-10min er en fin liggetid syns jeg, som man øker etterhvert for å øke vanskelighetsgraden.

Skrevet

Godbitsøk er en ypperlig sysselsetting for Dalmisen her i hvert fall. Etter 20 søk i løpet av en times tur ligger han som et slakt. Går fint an å søke hjemme i stua også.

Ute så bare hiver jeg godbiten ut i grøfta, også får han snuse den opp. Finner han den ikke får han den ikke. Finner han en som ligger vanskelig til, får han en godbit til fra meg som belønning.

Driver du med klikkertrening har du jo en ypperlig sjans til å trene mentalt. Lær inn target. Både targetstick som skal berøres med snuten og bakketarget som skal tråkkes på.

Hadde to økter på en dag (10 min økter) hvor jeg skulle lære Willy å tråkke på musematte. Han var så utmattet etter alt hodebryet at han lå rett ut på golvet og orket såvidt slikke i seg godbiter på kvelden.

Bare å bruke fantasien. Lån bøker på biblioteket om tips til triks du kan trene inn. Bruk klikkeren og tren! Kjempe mye tankearbeid for hunden! :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...