Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til stimulering av hunden min

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Har lest litt om understimulering her inne nå, og jeg tror kanskje hunden min er det. Chantana er en flat-tispe på snart to år. Hun får mellom 1-2 timers tur hver dag (som oftest alene, alltid i skogen, langline/løs). En eller to ganger i uken løper hun løs sammen med en annen hund. Vi trener ikke noe spesielt, bare hverdagslydighet. Klikkertrening. Noen få økter i uken.

I det siste har hun forsøkt å ri på meg. Dette er vel et symptom på stress? Og stress-symptomer dukker vel opp bla. som følge av understimulering - eller?

Jeg jobber fra 15-20 hver dag i tiden fremover. Så det blir ikke så mye tid til henne som jeg skulle ønsket...

Kan dere komme med tips til hvordan jeg kan aktivisere henne i løpet av en dag? Øvelser vi kan gjøre når vi går tur, øvelser hjemme/i hagen som stimulerer hjernen?

Skrevet

Siden dere er i skogen, så er det jo mye å bruke der. Jeg merker forskjell på hunden min på 4kg etter en tur i skogen og en tur i skogen med innlagt trening liksom. Jeg går sjeldent på tur uten å gjøre noe annet.

Jeg gir henne beskjed om å hoppe oppå ting, gå under ting, balansere over ting, legge seg oppå ting, sitte oppå ting.. Ja, også får hun godis for det. Lett tjente godbiter syns nok Emma, men hun må bruke skallen for å komme seg oppå vanskelige "hindre" og sånt. Sier jeg "hopp opp!" på tur, så begynner hun å lete som en gal etter noe å klatre/hoppe opp på. Moro å se henne tenke og jobbe så hardt bare for å finne noe å sprette oppå. :) Dessuten trener vi mye kontakt og gå pent i bånd, som er nokså krevende alt ettersom hvor vi er. Hun blir sliten av å gå langs veien og trene på å ikke dra også, men det skal vel mer til når man har en flat.

Ellers bruker jeg å ta med meg leker og andre gjenstander som jeg legger ut i gresset/terrenget til henne. Eller så trener vi bare apportering, (dvs. komme tilbake med gjenstander) og leking på tur.

Ellers kan man jo også kaste ut et enkelt godbitsøk, eller gå ut et lite spor med noe stas i slutten. La sporet ligge litt så det blir enklere å gå. 5-10min er en fin liggetid syns jeg, som man øker etterhvert for å øke vanskelighetsgraden.

Skrevet

Godbitsøk er en ypperlig sysselsetting for Dalmisen her i hvert fall. Etter 20 søk i løpet av en times tur ligger han som et slakt. Går fint an å søke hjemme i stua også.

Ute så bare hiver jeg godbiten ut i grøfta, også får han snuse den opp. Finner han den ikke får han den ikke. Finner han en som ligger vanskelig til, får han en godbit til fra meg som belønning.

Driver du med klikkertrening har du jo en ypperlig sjans til å trene mentalt. Lær inn target. Både targetstick som skal berøres med snuten og bakketarget som skal tråkkes på.

Hadde to økter på en dag (10 min økter) hvor jeg skulle lære Willy å tråkke på musematte. Han var så utmattet etter alt hodebryet at han lå rett ut på golvet og orket såvidt slikke i seg godbiter på kvelden.

Bare å bruke fantasien. Lån bøker på biblioteket om tips til triks du kan trene inn. Bruk klikkeren og tren! Kjempe mye tankearbeid for hunden! :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...