Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til stimulering av hunden min


C.J

Recommended Posts

Har lest litt om understimulering her inne nå, og jeg tror kanskje hunden min er det. Chantana er en flat-tispe på snart to år. Hun får mellom 1-2 timers tur hver dag (som oftest alene, alltid i skogen, langline/løs). En eller to ganger i uken løper hun løs sammen med en annen hund. Vi trener ikke noe spesielt, bare hverdagslydighet. Klikkertrening. Noen få økter i uken.

I det siste har hun forsøkt å ri på meg. Dette er vel et symptom på stress? Og stress-symptomer dukker vel opp bla. som følge av understimulering - eller?

Jeg jobber fra 15-20 hver dag i tiden fremover. Så det blir ikke så mye tid til henne som jeg skulle ønsket...

Kan dere komme med tips til hvordan jeg kan aktivisere henne i løpet av en dag? Øvelser vi kan gjøre når vi går tur, øvelser hjemme/i hagen som stimulerer hjernen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er i skogen, så er det jo mye å bruke der. Jeg merker forskjell på hunden min på 4kg etter en tur i skogen og en tur i skogen med innlagt trening liksom. Jeg går sjeldent på tur uten å gjøre noe annet.

Jeg gir henne beskjed om å hoppe oppå ting, gå under ting, balansere over ting, legge seg oppå ting, sitte oppå ting.. Ja, også får hun godis for det. Lett tjente godbiter syns nok Emma, men hun må bruke skallen for å komme seg oppå vanskelige "hindre" og sånt. Sier jeg "hopp opp!" på tur, så begynner hun å lete som en gal etter noe å klatre/hoppe opp på. Moro å se henne tenke og jobbe så hardt bare for å finne noe å sprette oppå. :) Dessuten trener vi mye kontakt og gå pent i bånd, som er nokså krevende alt ettersom hvor vi er. Hun blir sliten av å gå langs veien og trene på å ikke dra også, men det skal vel mer til når man har en flat.

Ellers bruker jeg å ta med meg leker og andre gjenstander som jeg legger ut i gresset/terrenget til henne. Eller så trener vi bare apportering, (dvs. komme tilbake med gjenstander) og leking på tur.

Ellers kan man jo også kaste ut et enkelt godbitsøk, eller gå ut et lite spor med noe stas i slutten. La sporet ligge litt så det blir enklere å gå. 5-10min er en fin liggetid syns jeg, som man øker etterhvert for å øke vanskelighetsgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbitsøk er en ypperlig sysselsetting for Dalmisen her i hvert fall. Etter 20 søk i løpet av en times tur ligger han som et slakt. Går fint an å søke hjemme i stua også.

Ute så bare hiver jeg godbiten ut i grøfta, også får han snuse den opp. Finner han den ikke får han den ikke. Finner han en som ligger vanskelig til, får han en godbit til fra meg som belønning.

Driver du med klikkertrening har du jo en ypperlig sjans til å trene mentalt. Lær inn target. Både targetstick som skal berøres med snuten og bakketarget som skal tråkkes på.

Hadde to økter på en dag (10 min økter) hvor jeg skulle lære Willy å tråkke på musematte. Han var så utmattet etter alt hodebryet at han lå rett ut på golvet og orket såvidt slikke i seg godbiter på kvelden.

Bare å bruke fantasien. Lån bøker på biblioteket om tips til triks du kan trene inn. Bruk klikkeren og tren! Kjempe mye tankearbeid for hunden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...