Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakt og vakt osv


Huldra

Recommended Posts

Jeg har tenkt på en ting i det siste, som jeg gjerne vil ha noen innspill på. Det gjelder altså jakthunder, vs andre hunder som er avlet til et spesielt formål, fx vakthunder, eller gjeterhunder osv. Skal man kjøpe seg en setter, så får man høre at da må man jakte med den. Men skal man kjøpe seg en hund av vokter-rase, så får man jo høre at man bør prøve å dempe voktingen. Med gjeterhunder (spesielt bc) kan man "velge"; enten drive aktivt med lp eller ag, eller man kan gjete. Men jakthunder er altså "hellige". Hvorfor er det sånn? Hvorfor er det fy-fy å prøve å dempe jaktlysten hos en setter, mens det er bra og på sin plass å dempe vokterinstinktet hos en lakenois? Eller hvorfor er det i noen tilfeller bra å gjete med en bc, mens andre ganger er det flott om man "bare" driver aktivt med lp/ag? Man får høre at hvis man vil kjøpe en setter, og ikke jakte, så får man pent velge en annen rase, men så hører man om folk som importerer vokter-raser som er avlet til formålet, og som ikke vil ha vokting. Hvorfor burde ikke de ha kjøpt seg en annen rase?

Jakt kan man jo drive lovlig med i Norge, mens å ha en hund som vokter ikke er fullt så ok, så vidt jeg har skjønt. Jakt er sesongbasert, mens vokting kan hunden drive med hele året. Gjeting er vel også noe sesongbasert, men det virker mye mer fleksibelt enn jakt. Men altså; jakthunder, som kun kan brukes en liten del av året, bør vi fremelske instinktet hos, mens raser som kan bruke instinktene sine hele året, vil vi dempe. Det er jo litt rart? En jakthund vet ikke at det er båndtvang om sommeren, og at den ikke kan jakte. Har den det ikke like bra om den aldri får noe respons på jaktinstinktet sitt? Eller tror dere hunden "går og venter til jakta starter" (for å si det litt flåsete)? Eller for å spørre på en annen måte; en jakthund som aldri får gå på jakt, men som får brukt seg ellers, har den det dårligere enn en jakthund som får jakte to uker i året (av 52)? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor. I grunn et veldig godt spørsmål...

Er titti løs på våren så er hun jo på jakt. Hun vet jo ikke det er båndtvang liksom. Personlig synes jeg godt jakthunder ikke nødvendigvis må brukes til jakt. Men at de som regel er aktive hunder som trenger mosjon, det må jo folk skjønne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om vokting og gjeting, så om\hvorfor dette dempes vet jeg ikke.

Det jeg vet er at det ofte er en myte at jakthunder kun brukes 1-2 uker i året. En del jakthund opplever ( dessverre ) dette, men veldig mange bruker hunden hele året. Det er jakt om høsten ( sep - des ) og om vinteren er det som regel jaktprøver\vinter trening som gjelder. På sen vinteren er det bla ypperlig å trene unghunder.

En del bruker hunden aktivt om sommeren også.

Jeg synes at jakthunder skal brukes til jakt\jakt trening. Dette fordi vi ønsker at hundene skal brukes til det de er skapt for, at vi skal avle frem de beste jakthundene og at det ikke skal bli delt med jakthund\familiehund innenfor hver rase. En jakthund er en jakthund. Jeg skjønner ikke hvorfor folk må kjøpe jakthund når de ikke skal jakte.

Jeg mener ikke at en må skyte for å bruke hunden, men at man jakt trener. ( og det er faktisk utrolig morsomt, vannvittige flotte natur opplevelser, hund som jobber i sitt rette element, spesielt øyeblikk når man ser hunden i stand, fugler som flyr - de er utrolig pene disse rypene).

Jakthundfolket er vel en egen "gruppe" som har fått gjennomslag for at jakthunder burde brukes til jakt.

Noe av grunnen er nok at normale folk opplever en del problemer når de har jakthund som de ikke var klar over, dette med å søke - løpe langt unna når man slipper hunden løs, blir som andre brukshunder lett stressa om de blir understimulert - men hovedproblemet er vel dette at folk sliter med å ikke kunne ha hunden løs - en fuglehund går ikke pent på stien av seg selv sammen med eier.

Jeg ser ingen gode grunner til at man skal dempe jaktlysten hos en jakthund.

a) ingen gode grunner for å dele jakthund rasene i to grupper ( jakt - ikke jakt )

b) håpløst med jakthunder som ikke jakter

c) se bare hvor mye f.eks GS sliter med useriøs avl og dårlig jaktlyst en periode da dette ble en veldig popis rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg er en av dem som synes det er trist å dele raser. Enkelt og greit.

Og en ting: Hvorfor skaffe seg en hund med jaktinstinkt kun som familiehund, for så å måtte jobbe med å dempe det? Hvorfor kjøre trehjulsykkel når man kan kjøre ferrari liksom. Rett hund til rett formål synes jeg er logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som synes det er trist å dele raser. Enkelt og greit.

Og en ting: Hvorfor skaffe seg en hund med jaktinstinkt kun som familiehund, for så å måtte jobbe med å dempe det? Hvorfor kjøre trehjulsykkel når man kan kjøre ferrari liksom. Rett hund til rett formål synes jeg er logisk.

Hva om det er andre kvaliteter enn akkurat jaktinstinktet man er ute etter (nå tenker jeg ikke utseendet)?

Og så lurer jeg litt på hvorfor det er greit å dempe vokterinstinktet til vokterraser..? (mye fokus på jakt her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Hva om det er andre kvaliteter enn akkurat jaktinstinktet man er ute etter (nå tenker jeg ikke utseendet)?

Og så lurer jeg litt på hvorfor det er greit å dempe vokterinstinktet til vokterraser..? (mye fokus på jakt her)

Da må man veie opp godene :D hehe

F.eks at hunden "tar seg av" fremmede er ikke akkurat særlig ønskelig eller gunstig her i Norges land. Men så finnes det like mange definisjoner på hva vokting er som antallet mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at du, Vicky, bor på en gård og bruker din aust.shepherd til gjeting døgnet og året rundt. Men jeg, som eier av en annen type gjeterhunder gjør IKKE det.

Jeg stopper slike tendenser fra dag "èn", de får ikke lov til å "gjete" verken fotgjengere, sykler eller unger..

Og med endel tusen fuglehundvalper registrert pr. år her i Norge så tror jeg at den samme type av demping foregår i mange, mange hjem rundomkring også.

Noen (få) jakthundraser har blitt så anerkjent som "umuliige" å ha som familiehunder - så de aller, aller fleste av disse blir faktisk bare solgt til hjem som bedriver denne sporten. Men de aller, aller fleste eiere av en såkalt "fuglehund" jakter nok IKKE - og i alle fall slett ikke daglig...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vokterrase, men ønsker minst mulig vokting. jeg ønsker ikke en hund som bjeffer høyt på fremmede og forbipasserene, selv om jeg vet at andre tillater det. Mange føler seg truet av dette at den slik hund står og bjeffer høyt mot dem, og jeg ønsker det ikke slik, også fordi jeg ikke liker at hunden står og bjeffer. Jeg la vekt på dette fra starten av, men jeg får aldri det 100% bort. Det ligger i naturen dens. (naturlig nok) Så endel boffing og knurring blir det, men heldigvis ikke mye og høye bjeff, slik jeg har hørt på andre. Har det ganske godt under kontroll vil jeg si. Uansett rasen slik den ble skapt den gang, er det ingen som ønsker, så man har jo allerde med årenes løp lagt en stor demper på dette voktinstinktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det er mulig at du, Vicky, bor på en gård og bruker din aust.shepherd til gjeting døgnet og året rundt. Men jeg, som eier av en annen type gjeterhunder gjør IKKE det.

Jeg stopper slike tendenser fra dag "èn", de får ikke lov til å "gjete" verken fotgjengere, sykler eller unger..

Jeg bor i Skien.

UNION_SKIEN_24480d.jpg

Jeg bor ikke på gård, men i et helt vanlig nabolag med 5 minutter til skogen. Selv gjeter jeg bare 3-4 ganger i året. Og de aller fleste aussier er kroppsgjetere, så det blir på en helt annen måte enn med f.eks en border collie. Og man kan da la hunden gjete sauer, men ikke biler, syklister, fotgjengere, osv. Selv om jeg lar min hund gjete sau tillater jeg da ikke å gjete annet!

Og med endel tusen fuglehundvalper registrert pr. år her i Norge så tror jeg at den samme type av demping foregår i mange, mange hjem rundomkring også.

Noen (få) jakthundraser har blitt så anerkjent som "umuliige" å ha som familiehunder - så de aller, aller fleste av disse blir faktisk bare solgt til hjem som bedriver denne sporten. Men de aller, aller fleste eiere av en såkalt "fuglehund" jakter nok IKKE - og i alle fall slett ikke daglig...

Susanne

Jess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo jakthund sånn egentlig, men den type jakt som de ble brukt til er ikke lov her i landet. Jeg tror ikke noen oppdrettere går aktivt inn for å dempe det. Men vi har jo ikke bruk for det lenger,så burde man kanskje det?Eller vil det gjøre at rasen mister sitt særpreg,og dermed ikke blir den rasen som mange er kjent og kjær med? Jeg klarer ikke bli helt enig med meg selv om akkurat dette jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo jakthund sånn egentlig, men den type jakt som de ble brukt til er ikke lov her i landet. Jeg tror ikke noen oppdrettere går aktivt inn for å dempe det. Men vi har jo ikke bruk for det lenger,så burde man kanskje det?Eller vil det gjøre at rasen mister sitt særpreg,og dermed ikke blir den rasen som mange er kjent og kjær med? Jeg klarer ikke bli helt enig med meg selv om akkurat dette jeg..

Hvordan demper man slikt da? Man må vel dempe det noe når man har hunder med jaktinnstinkt som man lar jakte så lite som mulig.. Men hva mer kan man gjøre? Bare bruke individer med lite jaktinnstinkt i avl? Jeg bare lurer jeg altså! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilleggsspørsmål. Nå er det vel ikke slik at jakthunder skal jakte i hytt og gevær, men på kommando. Det er vel heller ikke slik at vakthunder skal være "på jobb" når de finner det for godt, men på instruks, slik en førerhund vet at den er på jobb når den har selen på, men kan snuse og tisse når den går løs eller i vanlig bånd. Altså, det er vel meningen at ulike rasetypiske egenskaper skal trenes til å være under stimuluskontroll, for i det hele tatt å være til nytte og ikke besvær. Er jeg helt på jordet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilleggsspørsmål. Nå er det vel ikke slik at jakthunder skal jakte i hytt og gevær, men på kommando. Det er vel heller ikke slik at vakthunder skal være "på jobb" når de finner det for godt, men på instruks, slik en førerhund vet at den er på jobb når den har selen på, men kan snuse og tisse når den går løs eller i vanlig bånd. Altså, det er vel meningen at ulike rasetypiske egenskaper skal trenes til å være under stimuluskontroll, for i det hele tatt å være til nytte og ikke besvær. Er jeg helt på jordet, eller?

Nei, du er ikke på jordet. Jaktidioter er sjelden noe folk ønsker. Jakt er teamarbeid. Men ulike jakttyper krever selvsagt ulik lydighet og samarbeid. Jaktprøvene for din retriever er generelt forskjellig fra min dachs, e.g dachser testes sjelden på apportering, og retrievere egner seg generelt dårlig på drev og som hihunder :-) (Viltspor/blodspor kan begge gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det at en jakthund hos en friluftsinteressert kan ha det kjempebra jeg. Det jeg ikke skjønner er at folk vil ha en slik hund. Man kjøper seg jo masse ekstraarbeid, og er man ikke interessert i å trene på hva man skal gjøre i fuglesituasjoner, så kan man få problemer med å ha hunden løs rett og slett. Jeg hadde aldri orket det selv. Ser det spesielt på pointeren som er så spesialisert - han duger jo nesten ikke til annet. Har prøvd å shape fri ved foten i over et år og han går fortsatt alt for langt fram eller ut til siden, enda jeg aldri belønner annet enn at han går helt inntil. De andre to lærte det på 5 minutter.. Hvis vi går i bånd, går han der og henger med hodet og synes fryktelig synd på seg selv, for det eneste han vil er ut og løpe. Det er det eneste han liker å gjøre. Vi prøvde oss på litt agility, han syntes det var kjekt i begynnelsen, men nå som han har rundet 3,5 år er ingenting kult lenger - annet enn å løpe løs.

Vorsteheren er det litt annerledes med, hun elsker å jobbe uansett om det er agility, lydighet, trekking (de er jo delvis trekkhunder), jakt osv. Jeg kan skjønne at noen vil ha en sånn hund, hun er jo en arbeidsmaskin uten like. Samtidig får man noe annet kult med på den rasen (i tillegg til instinkter på fugl) - nemlig stor interesse for hårvilt. Er man ikke interessert i å trene hunden i slike situasjoner, kan man regne med den stikker når den ser katter og rådyr. Og en vorsteher klarer fint å ta knekken på et rådyr, og når den først har lyktes èn gang...

Nei, jeg fatter ikke at folk gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de aller, aller fleste eiere av en såkalt "fuglehund" jakter nok IKKE - og i alle fall slett ikke daglig...

Det er faktisk ikke lov å jakte daglig ( båndtvang f.eks ).

Jeg vet ikke antall opp mot hverandre, men når en ser hvor mange jaktkort/sesongkort med hund som kjøpes og deltagere på jaktprøver - så beviser det at det er ganske mange som bruker hunden sin mer enn bare 2 uker i året.

Veldig enig med Pointerguri.

Et tilleggsspørsmål. Nå er det vel ikke slik at jakthunder skal jakte i hytt og gevær, men på kommando.

I teorien er dette fint, men i praksis veldig vanskelig. Hunden er født med instinkter og vil følge dem. Noen hunder skjønner forskjellen på tur og jakt, mens andre ikke ( de som ikke skjønner vil jakte hver gang du slipper de ).

Jakt er ikke noe du kan lære hunden, det er medfødt. Du kan til en viss grad hjelpe til, men har du et dårlig individ så får selv ikke en super trener den hunden god. Derfor bør det ikke avles på hunder med lite jaktlyst, men ikke får mye heller - de skal i tillegg være dressbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...