Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløe av parasitter eller allergi

mowgli

Recommended Posts

Hentet meg en alldeles nydelig og flott schäfervalp på 12 uker for 3,5 uke siden. Allerede etter to dager bet jeg meg merke i at valpen klødde mye og intenst, speiselt i ørene og på magen. Ringte da oppdrettet som mente at det enten var insektsbitt og/eller hundeshampooen hun hadde brukt på valpen to ganger i løpet av den uken jeg hentet han. Slo meg sånn nogen lunde til ro med det, men skylte valpen godt med lunkent vann to ganger i løpet av den første uken.

Kløen på selve kroppen har roet seg betraktelig, men han klør fremdeles mye på magen og i ørene, såpass ille at han snart er hårløs på det ene øret, har en del sår på innsiden av øret og noen på magen. Behandling med vanlig ørerens har ikke hjulpet noe, så i dag dro jeg til veterinæren - han mente at dette enten er parasitter (skabb eller midd) eller allergi, men det vet vi ikke sikkert før om 4-6 uker når parasittbehandlingen er ferdig.

Ingen av mine andre hunder klør, men det ville uansett være for tidlig for symptomer ved eventuell smitte.

Ringte oppdretter da jeg kom hjem fra veterinæren og fikk ørene proppet med masse "bortforklaringer" om at det kunne være klamt i buret hans, noe i miljøet hos meg han ikke tåler, fuktig vær, imunforsvaret hans tålte ikke overgangen til nytt hjem osv., osv. Men jeg kunne bare levere valpen tilbake til henne for da kan hun ha den en stund hos seg for å se om problemet blir borte hos henne...

Så nå sitter jeg her med en kløende valp, spesialshampoo, parasittmiddel, øremiddel og en veterinærregning på kr. 1690,-. Vet ikke helt om jeg tør å gi det en sjanse (ønsker jo selvfølgelig å vente til behandlingen er ferdig) eller om jeg skal bite i det sure eplet og levere valpen tilbake - orker ikke å se frem til 15 år med allergiplager hvis det er det det er.

Er det noen av dere som har lignende erfaringer eller synspunkter på hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte oppdretter da jeg kom hjem fra veterinæren og fikk ørene proppet med masse "bortforklaringer" om at det kunne være klamt i buret hans, noe i miljøet hos meg han ikke tåler, fuktig vær, imunforsvaret hans tålte ikke overgangen til nytt hjem osv., osv. Men jeg kunne bare levere valpen tilbake til henne for da kan hun ha den en stund hos seg for å se om problemet blir borte hos henne...

Mye man skal høre før ørene ramler av.. Jeg hadde levert valpen tilbake tvert før du knytter deg ennå mer til den lille krabaten. Såvidt meg bekjent er ikke dette akkurat "vanlige" problemer når hunden kommer til et nytt hjem..... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye man skal høre før ørene ramler av.. Jeg hadde levert valpen tilbake tvert før du knytter deg ennå mer til den lille krabaten. Såvidt meg bekjent er ikke dette akkurat "vanlige" problemer når hunden kommer til et nytt hjem..... :glare:

Jeg sier det samme - hev kjøpet. Og tenk deg nøye om før du kjøper en hund til av samme rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hunden sjekket for parasitter, eller blir den behandlet i 4-6 uker for noe veterinæren "tror" det er?

Schäfer er jo en rase hvor allergi ikke akkurat er uvanlig, så hvorfor ikke bare ta en skrapeprøve av huden og sjekke etter parasitter? Det må jo være bedre enn å behandle for noe som ikke er der..

Dette er absolutt ikke ment som kritikk til deg, men til veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hunden sjekket for parasitter, eller blir den behandlet i 4-6 uker for noe veterinæren "tror" det er?

Schäfer er jo en rase hvor allergi ikke akkurat er uvanlig, så hvorfor ikke bare ta en skrapeprøve av huden og sjekke etter parasitter? Det må jo være bedre enn å behandle for noe som ikke er der..

Dette er absolutt ikke ment som kritikk til deg, men til veterinæren.

Stusset litt på det at det ikke ble tatt skrapeprøve jeg også da han nevnte på skabb... Men han tok en teip og "teipet" opp flass/partikler fra hunden og studerte det i mikroskop, men han hadde mest mistanke om at det dreier seg om øremidd eller allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...