Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløe av parasitter eller allergi


mowgli

Recommended Posts

Hentet meg en alldeles nydelig og flott schäfervalp på 12 uker for 3,5 uke siden. Allerede etter to dager bet jeg meg merke i at valpen klødde mye og intenst, speiselt i ørene og på magen. Ringte da oppdrettet som mente at det enten var insektsbitt og/eller hundeshampooen hun hadde brukt på valpen to ganger i løpet av den uken jeg hentet han. Slo meg sånn nogen lunde til ro med det, men skylte valpen godt med lunkent vann to ganger i løpet av den første uken.

Kløen på selve kroppen har roet seg betraktelig, men han klør fremdeles mye på magen og i ørene, såpass ille at han snart er hårløs på det ene øret, har en del sår på innsiden av øret og noen på magen. Behandling med vanlig ørerens har ikke hjulpet noe, så i dag dro jeg til veterinæren - han mente at dette enten er parasitter (skabb eller midd) eller allergi, men det vet vi ikke sikkert før om 4-6 uker når parasittbehandlingen er ferdig.

Ingen av mine andre hunder klør, men det ville uansett være for tidlig for symptomer ved eventuell smitte.

Ringte oppdretter da jeg kom hjem fra veterinæren og fikk ørene proppet med masse "bortforklaringer" om at det kunne være klamt i buret hans, noe i miljøet hos meg han ikke tåler, fuktig vær, imunforsvaret hans tålte ikke overgangen til nytt hjem osv., osv. Men jeg kunne bare levere valpen tilbake til henne for da kan hun ha den en stund hos seg for å se om problemet blir borte hos henne...

Så nå sitter jeg her med en kløende valp, spesialshampoo, parasittmiddel, øremiddel og en veterinærregning på kr. 1690,-. Vet ikke helt om jeg tør å gi det en sjanse (ønsker jo selvfølgelig å vente til behandlingen er ferdig) eller om jeg skal bite i det sure eplet og levere valpen tilbake - orker ikke å se frem til 15 år med allergiplager hvis det er det det er.

Er det noen av dere som har lignende erfaringer eller synspunkter på hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte oppdretter da jeg kom hjem fra veterinæren og fikk ørene proppet med masse "bortforklaringer" om at det kunne være klamt i buret hans, noe i miljøet hos meg han ikke tåler, fuktig vær, imunforsvaret hans tålte ikke overgangen til nytt hjem osv., osv. Men jeg kunne bare levere valpen tilbake til henne for da kan hun ha den en stund hos seg for å se om problemet blir borte hos henne...

Mye man skal høre før ørene ramler av.. Jeg hadde levert valpen tilbake tvert før du knytter deg ennå mer til den lille krabaten. Såvidt meg bekjent er ikke dette akkurat "vanlige" problemer når hunden kommer til et nytt hjem..... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye man skal høre før ørene ramler av.. Jeg hadde levert valpen tilbake tvert før du knytter deg ennå mer til den lille krabaten. Såvidt meg bekjent er ikke dette akkurat "vanlige" problemer når hunden kommer til et nytt hjem..... :glare:

Jeg sier det samme - hev kjøpet. Og tenk deg nøye om før du kjøper en hund til av samme rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hunden sjekket for parasitter, eller blir den behandlet i 4-6 uker for noe veterinæren "tror" det er?

Schäfer er jo en rase hvor allergi ikke akkurat er uvanlig, så hvorfor ikke bare ta en skrapeprøve av huden og sjekke etter parasitter? Det må jo være bedre enn å behandle for noe som ikke er der..

Dette er absolutt ikke ment som kritikk til deg, men til veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hunden sjekket for parasitter, eller blir den behandlet i 4-6 uker for noe veterinæren "tror" det er?

Schäfer er jo en rase hvor allergi ikke akkurat er uvanlig, så hvorfor ikke bare ta en skrapeprøve av huden og sjekke etter parasitter? Det må jo være bedre enn å behandle for noe som ikke er der..

Dette er absolutt ikke ment som kritikk til deg, men til veterinæren.

Stusset litt på det at det ikke ble tatt skrapeprøve jeg også da han nevnte på skabb... Men han tok en teip og "teipet" opp flass/partikler fra hunden og studerte det i mikroskop, men han hadde mest mistanke om at det dreier seg om øremidd eller allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...