Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegårdshunder


IM

Recommended Posts

Det er ikke så lett å diskutere... når man legger så ulik betydning på det som liksom diskuteres...

Altså: For aktive hundeeiere som BRUKER hundene sine jevnlig, går tur med dem etc, så er neppe hundegård ellers noe særlig problem. INGENTING er noe problem når folk bruker vett, forstand - og empati. JeanetteHs hunder får antagelig gjort nok ellers, til at hundegården er mer enn tilstrekkelig.

Men som kjent nytter det ikke å PÅLEGGE folk vett og forstand - så de hundeeierne som lemper inn hunden i hundegården en gang for alle, fôrer den der, lar den leve mesteparten av livet der, og som tar den ut en gang hvert jubelår og til jakta... vel, det er kanskje DEM som trenger noen minstemål?

Hvis hundegården er ALT en hund får oppleve dag ut og dag inn, slik det dessverre er for en god del hunder, så trengs det nok slike lover og minstemål - for å ha noe å slå i bordet med. Det er for meg omtrent som å si at "hunden skal ha mat en gang om dagen" - vettuge folk trenger ikke lover og regler for å se hva som trengs av omsorg og plass for hunden og dekke de behovene den måtte ha.

En annen ting er dette med å røre seg: En god del jakthunder blir ikke akkurat sluppet plagsomt mye i bånd. Jeg har også truffet elghunder i bånd men de får ALDRI gå løs - det eneste stedet de noensinne er fri, er under jakta (hvis de ikke er bandhunder) eller i en løpegård. "Hæin bærre stikk av", som siste eier jeg traff uttalte det...

Jeg mener hunder også trenger iallfall ETT sted der de kan sprette og hoppe litt, og faktisk være fri - akkurat som hester trenger å få røre seg fritt, utenom å stå på boks og ris på tur. Dette er elementære behov, og dette må jo vurderes opp mot det andre.

Husker vi var flere som trodde det var noe "galt" med hundene våre, som aldri løp så villmann som hundene til et par oppdrettere vi kjente. Våre spaserte, de, og tok seg en spurt i blant - mens oppdretternes løp som tullinger og spurtet vilt rundt. Vel... det viste seg jo da, at de VAR sjelden løs, de hadde små hundegårder, det var mange hunder, og oppdretter hadde ikke særlig kustus på dem løs, så de var løse relativt sjeldent, og fikk ikke overvettes mye mosjon ellers heller. Mens våre... de travet og gikk og fikk være fri i timesvis om dagen, så de var jo "på det jevne" hele tiden - de trengte ikke å få ut dager og ukers oppsamlede energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar
En annen ting er dette med å røre seg: En god del jakthunder blir ikke akkurat sluppet plagsomt mye i bånd. Jeg har også truffet elghunder i bånd men de får ALDRI gå løs - det eneste stedet de noensinne er fri, er under jakta (hvis de ikke er bandhunder) eller i en løpegård. "Hæin bærre stikk av", som siste eier jeg traff uttalte det...

Jeg mener hunder også trenger iallfall ETT sted der de kan sprette og hoppe litt, og faktisk være fri - akkurat som hester trenger å få røre seg fritt, utenom å stå på boks og ris på tur. Dette er elementære behov, og dette må jo vurderes opp mot det andre.

Vel jeg KAN jo slippe Titti fri, men det fører bare til at hun løper til skogs og blir borte en 10 -12 timers tid... Synes du det er helt OK akela, så hunden skal få mosjonert??

Må da ut i skogen å fange henne inn, for hun vil ikke komme hjem av seg selv. Legger ut jakke el. annet kjent som hun kommer til og finner henne der. Og JA det må vi også gjøre i jakta.

Men det var vel ikke om jakthunder kan gå løse eller ikke vi diskuterer??

Men uansett. Det er vel ikke noe problem å ha en langline som hunden kan trimmes litt bedre i.

Dessuten ser jeg ikke noe problem med å ha båndhund/hundegårdshund så lenge DE FÅR TUR HVER DAG!!

Så vidt jeg vet er treningen annerledes med fuglehunder, siden disse jobber mer sammen med fører og kan gå løse utenom jakttid også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, klarer du ikke å ha lydighet på hunden din, så kan du jo ikke slippe den - men da må du sørge for at den kan få være løs, eller la den få leke i langline eller i en hage eller ha stor NOK hundegård (sånn at det blir mer en "løpegård" enn en "stågård").

KLARER du liksom å misforstå det, så leser du virkelig innlegg som Fanden leser Bibelen.... eller føler deg lett truffet :icon_redface:

Jeg kjenner folk som har hunder som vanskelig kan gå løs, men som for eksempel har gjerdet inn hagen tilstrekkelig til at de kan være løs der, eller deltar på aktiviteter der hundene kan få brukt seg. Igjen... det blir som med hest. Ja, de får rørt seg på en ridetur - men den som har sett hester kose seg i det fri, og hygge seg, skjønner forskjellen.

Jeg tror du skjønner hvis du legger godsiden til, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er dette med å røre seg: En god del jakthunder blir ikke akkurat sluppet plagsomt mye i bånd. Jeg har også truffet elghunder i bånd men de får ALDRI gå løs - det eneste stedet de noensinne er fri, er under jakta (hvis de ikke er bandhunder) eller i en løpegård. "Hæin bærre stikk av", som siste eier jeg traff uttalte det...

Ehhm... det og ha elghund (f.eks) løs er ikke alltid like lett. Ser de en elg eller noe da, så går det jo rett til skogs, og hvor moro er det når hunden din forsvinner? Det er liksom ikke bare og rope "hey! kom tilbake". Selv om dette kan fungere veldig fint når det ikke er noen elg eller anna forstyrrende i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å misforstå den ordlyden der da? "Jaktlykke" har helt rett!

Vår er på mellom 50 og 60 kvadrat og de utnytter hele plassen. Trær så de har skygge og områder uten når de vil ha sol :icon_redface:

Jeg beklager, men jeg har ikke den helt store troa på at du og Jaktlykke har rett.. Det hadde vært utrolig flott om det virkelig var sånn, men siden vi her snakker om minstemål, så tror jeg ikke at loven sier at 3 hunder skal ha 57 kvm å bevege seg på.. Ordlyden blir snål og - om hver hund skal ha 12 kvm hver seg, hva skal den da med de 7 kvm ekstra?

Om man ser på "Foreskrift om dyrepensjonater og lignende", så står det at innendørs bokser skal være - for en hund med skulderhøyde mellom 40-65 kvm, bare for å ta et eksempel - 1.5 kvm, hvorav ingen sider skal være kortere enn 100 cm, sant? Også står det lenger ned:

Golvarealet skal økes med 50% for hvert dyr ut over ett, dersom flere dyr oppstalles i samme bur.

Dersom bur for hund har direkte forbindelse til separat luftegård slik at hunden når som helst kan gå ut i luftegården, kan burstørrelsen reduseres med 20%.

Jeg beklager igjen, men når ikke innendørsarealet skal økes med mer enn 50% pr dyr, så tror jeg neppe at utendørsarealet skal nesten tredobles fordi at man får en hund ekstra i en løpegård - så mye kreditt gir jeg bare ikke våre lovgivende instanser..

Ikke sant, om man har to hunder på 60 cm i mankehøyde hver seg i en innendørs boks, så trenger de ikke "mer" enn 2,25 kvm selv om en skal ha 1,5 kvm - så hvorfor skal en utendørs løpegård for de samme hundene være på 31 kvm, om det holder med 12 kvm for en hund? Da ville det vært plassbesparende å hatt bare enkle løpegårder da - da kan man kutte 5,5 kvm (7 kvm utegård minus 1,5 kvm hundehus) pr hund, ikke sant? Så om man har 3 hunder så bruker man 13,5 kvm (12 kvm løpegård + 1,5 kvm hundhus) om de har hver sin løpegård, i alt 40,5 kvm - mens man trenger 60 kvm plass til 3 hunder om de deler løpegård og hundehus (12*3+7*3=57 kvm løpegård OG 1,5+50%=2,25+50%=3,375kvm hundehus)

Blir rotete dette, men jeg ser ikke logikken i at det skal være 12+7 kvm på utegård pr hund.. Enlighten me, please?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor utrolig lite interessert i å forstå går det an å bli? Har man notorisk vanskelige hunder å slippe fri, enten det er på grunn av manglende dressur (har da sett elghunder og dachser som går utmerket løs) eller fordi de er aktivt jaktbrukte, superselvstendige hunder med mye jaktlyst (at de har blitt "vekket"), så må man da sørge for at det finnes alternativer. Kan jeg sitere fra mitt eget innlegg, og se om gjentagelse hjelper?

"Jeg mener hunder også trenger iallfall ETT sted der de kan sprette og hoppe litt, og faktisk være fri"

og

"Hvis hundegården er ALT en hund får oppleve dag ut og dag inn, slik det dessverre er for en god del hunder, så trengs det nok slike lover og minstemål".

Altså... teskjemetoden: Hvis hunder ikke kan slippes fri, så bør de da fortrinnsvis få muligheten til å være løs enten i en inngjerdet hage, eller ha en tilstrekkelig stor hundegård.

Klarte dere det nå, Cezaree og Titti-et eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg beklager å måtte si det folkens - men Tone er den eneste som regner riktig - i alle fall om man skal tro at mattilsynet faktisk kan sine egne regler...

1 hund = 12kvm hundegård - for hver ekstra hund i EN og SAMME hundegård skal det plusses på 7 kvm - så en hundegård med rom til 3 hunder skal da være på 26kvm.

Dersom man har EN hundegård til hver hund - så vil det bli 12kvm på HVER hund. Totalt 36kvm - setter man alle tre sammen i samme hundegård så behøver den bare være 26kvm.

Og jeg har dette direkte fra Mattilsynet - pr. telefon, og samtale med 3 forskjellige personer fordi de ville være sikre på at de tolket det på samme måte.

Og om det ikke holder med at man har fått dette bekreftet fra mattilsynet så ber jeg dere vennligst bruke hodet og tenke fornuftig.......

Ett offentlig godkjent hundepensjonat må ha hundegårder og utebur iht. norsk lov sant?

Vis meg gjerne den kennelen som har hundegårder på over 30kvm. der det går to og to hunder sammen - for det vil jo bli det da - en tohundgarde skal da være på 31kvm?????? Det finnes ikke det...... sorry - selv ikke de dyreste pensjonatene opererer med slike størrelser...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager å måtte si det folkens - men Tone er den eneste som regner riktig - i alle fall om man skal tro at mattilsynet faktisk kan sine egne regler...

1 hund = 12kvm hundegård - for hver ekstra hund i EN og SAMME hundegård skal det plusses på 7 kvm - så en hundegård med rom til 3 hunder skal da være på 26kvm.

Dersom man har EN hundegård til hver hund - så vil det bli 12kvm på HVER hund. Totalt 36kvm - setter man alle tre sammen i samme hundegård så behøver den bare være 26kvm.

Og jeg har dette direkte fra Mattilsynet - pr. telefon, og samtale med 3 forskjellige personer fordi de ville være sikre på at de tolket det på samme måte.

Og om det ikke holder med at man har fått dette bekreftet fra mattilsynet så ber jeg dere vennligst bruke hodet og tenke fornuftig.......

Ett offentlig godkjent hundepensjonat må ha hundegårder og utebur iht. norsk lov sant?

Vis meg gjerne den kennelen som har hundegårder på over 30kvm. der det går to og to hunder sammen - for det vil jo bli det da - en tohundgarde skal da være på 31kvm?????? Det finnes ikke det...... sorry - selv ikke de dyreste pensjonatene opererer med slike størrelser...........

.. )

Retningslinjene sier at hver hund skal ha 12 kvadratmeter hundegård, for hver hund ekstra i samme hundegård skal arealet være 7 kvadratmeter i tillegg. Altså: 2 hunder: 12 + 7 kvm. tre hunder: 12+7+7 kvm. MEN er ikke dette retningslinjer for hold av trekkhund utendørs? Eller gjelder de alle raser?

(jeg synes forøvrig retningslinjene bør gjelde alle raser/typer, men arealkravet er kanskje litt VEL stort... Nytt regelverk bør utvikles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Retningslinjene sier at hver hund skal ha 12 kvadratmeter hundegård, for hver hund ekstra i samme hundegård skal arealet være 7 kvadratmeter i tillegg. Altså: 2 hunder: 12 + 7 kvm. tre hunder: 12+7+7 kvm. MEN er ikke dette retningslinjer for hold av trekkhund utendørs? Eller gjelder de alle raser?

(jeg synes forøvrig retningslinjene bør gjelde alle raser/typer, men arealkravet er kanskje litt VEL stort... Nytt regelverk bør utvikles

Og ja - det er vel akkurat det jeg og Tone forsøker å si?

Og dette er kravene til hundegård generelt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor utrolig lite interessert i å forstå går det an å bli? Har man notorisk vanskelige hunder å slippe fri, enten det er på grunn av manglende dressur (har da sett elghunder og dachser som går utmerket løs) eller fordi de er aktivt jaktbrukte, superselvstendige hunder med mye jaktlyst (at de har blitt "vekket"), så må man da sørge for at det finnes alternativer. Kan jeg sitere fra mitt eget innlegg, og se om gjentagelse hjelper?

"Jeg mener hunder også trenger iallfall ETT sted der de kan sprette og hoppe litt, og faktisk være fri"

og

"Hvis hundegården er ALT en hund får oppleve dag ut og dag inn, slik det dessverre er for en god del hunder, så trengs det nok slike lover og minstemål".

Altså... teskjemetoden: Hvis hunder ikke kan slippes fri, så bør de da fortrinnsvis få muligheten til å være løs enten i en inngjerdet hage, eller ha en tilstrekkelig stor hundegård.

Klarte dere det nå, Cezaree og Titti-et eller annet?

Jeg skjønte det veldig fint første gangen også jeg, ville bare "forklare" grunnen til at du kanskje ikke ser mange elghunder som går løst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. HUNDEGÅRD

3.1 Hver hund bør ha minst 12 m2 å bevege seg på når den holdes i hundegård. Hvis hunder deler hundegård bør størrelsen på hundegården økes med 7 m2 per hund

Dette er ordrett det som står skrevet i regelverket.

Burde det ikke da stått "Enhver hund"....? Men jeg gir meg for flertallet :D Uansett følger vi da selv regelverket :D

Er ellers helt enig med Akela her i hennes synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
3. HUNDEGÅRD

3.1 Hver hund bør ha minst 12 m2 å bevege seg på når den holdes i hundegård. Hvis hunder deler hundegård bør størrelsen på hundegården økes med 7 m2 per hund

Dette er ordrett det som står skrevet i regelverket.

Burde det ikke da stått "Enhver hund"....? Men jeg gir meg for flertallet :D Uansett følger vi da selv regelverket :D

Hvilket flertall?

For jeg skjønner ikke hvordan dette kan tolkes dithen at hver hund skal ha 12kvm pluss at hundegården må utvides med 12kvm pluss 7 pr. hund liksom....... - det står jo der helt tydelig at Hvis hunder deler hundegår bør størrelsen på hundegården økes med 7kvm pr. hund - altså 1 hund =12 kvm - 2 hunder = 12kvm + 7 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda for en krøll mine regneferdigheter (eller manglende sådanne :rolleyes: ) skaper da!

Bare for å presisere:

Jeg har ikke lest resten av ordlyden som dere henviser til og hvor det står mer detaljert og forklarende - jeg tolka kun den ene setningen som Meg skrev. Slik den står ene og alene misforstod jeg.

Men skitt au da - min hundegård er plenty stor nok til mine tre bikkjer. De står der daglig når vi er på jobb - resten av tiden er de med oss. Og jeg er aktiv friluftsmenneske og har alltid dyra med meg - året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor utrolig lite interessert i å forstå går det an å bli? Har man notorisk vanskelige hunder å slippe fri, enten det er på grunn av manglende dressur (har da sett elghunder og dachser som går utmerket løs) eller fordi de er aktivt jaktbrukte, superselvstendige hunder med mye jaktlyst (at de har blitt "vekket"), så må man da sørge for at det finnes alternativer. Kan jeg sitere fra mitt eget innlegg, og se om gjentagelse hjelper?

"Jeg mener hunder også trenger iallfall ETT sted der de kan sprette og hoppe litt, og faktisk være fri"

og

"Hvis hundegården er ALT en hund får oppleve dag ut og dag inn, slik det dessverre er for en god del hunder, så trengs det nok slike lover og minstemål".

Altså... teskjemetoden: Hvis hunder ikke kan slippes fri, så bør de da fortrinnsvis få muligheten til å være løs enten i en inngjerdet hage, eller ha en tilstrekkelig stor hundegård.

Klarte dere det nå, Cezaree og Titti-et eller annet?

Skjønte i grunn det du prøvde å si. Men det virker ikke som du har forståelse for hvorfor enkelte hunder går i bånd. Ja, jeg kan sikkert slippe Titti, eller naboens elghund i en inngjerdet hage, har ikke noe problem med det i det hele tatt. Men synes det er turen hundene har krav på. Ikke å snuse inn den samme lukta i den samme hagen i 10 år liksom.

Noen hunder vil heller ikke gjøre fra seg i "egen" hage...

Og det er heller ikke noe problem å ha dachsen min løs så lenge jeg er ute samme med henne. Jeg har da såpass dressur på henne. MEN når vi går tur kan jeg ikke bare slippe henne og "la henne løpe fra seg". Det er direkte uforsvarlig å la en hund fly rundt til tide og utide når den IKKE søker kontakt med eier selv.

Når det ikke er jakt er dessuten dyerene i skogen så små og foreldrene så påpasselige at bikkja lett kan skade dyreungene og seg selv. Ser ingen problemer med å ha en hund som ikke har så stor avstandsradius løs.

Men det er annereledes å eie en hund som jakter på storvillt enn en hund som føler seg mer knyttet til eier. En storvillt-hund skal jobbe på egenhånd og det er det den blir trent til.

Men du har kanskje problemer med å skjønne det akela? Si ifra så skal jeg prøve t-skje metoden jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Titti, du kan jo heller lese mitt innlegg om igjen - der jeg tar høyde for det.

Altså skrev jeg:

"Har man notorisk vanskelige hunder å slippe fri, enten det er på grunn av manglende dressur (har da sett elghunder og dachser som går utmerket løs) eller fordi de er aktivt jaktbrukte, superselvstendige hunder med mye jaktlyst (at de har blitt "vekket"), så må man da sørge for at det finnes alternativer."

Det er som om du ønsker å misforstå, så jeg kan jo ta en ekstra runde: Har man hunder man av ulike årsaker ikke kan slippe løs (og da kan du igjen lese ovenfor), så skal de jo naturligvis gås tur med (det trenger alle hunder, og det faller kanskje såpass innenfor det jeg også har skrevet om dette med å "bruke vett og forstand", hvis du skjønner?, at jeg tar det som en selvfølge at gode hundefolk også går tur), men jeg synes altså at de trenger å få løpe løs og være hund. Og da altså i en hage, eller i en hundegård som er litt mer enn de to ganger tre metrene jeg ser på gårdene rundt om der jeg kjører opp til slekta.

Noe uklart nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--] at jeg tar det som en selvfølge at gode hundefolk også går tur), men jeg synes altså at de trenger å få løpe løs og være hund. Og da altså i en hage, eller i en hundegård som er litt mer enn de to ganger tre metrene jeg ser på gårdene rundt om der jeg kjører opp til slekta. Noe uklart nå?
For å ta det siste først - egentlig ja :D Selv har jeg en stor hundegård til hunden min og det jeg ser er at min hund "gir beng" i størrelsen på hundegården. Har den skygge og vann ligger den stort sett på samme flekken og reiser seg dersom den hører noe uvanlig eller noen kommer bort for å hilse på den. Hunder er sjelden selvaktiviserende og størrelsen på hundegården eller hagen tror jeg har liten betydning. Det er vel også få hunder som bruker innearealene i et hus eller leilighet som en slags maratonarena så jeg forstår ikke helt hysteriet rundt store hundegårder eller hager.

--

PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først - egentlig ja :D Selv har jeg en stor hundegård til hunden min og det jeg ser er at min hund "gir beng" i størrelsen på hundegården. Har den skygge og vann ligger den stort sett på samme flekken og reiser seg dersom den hører noe uvanlig eller noen kommer bort for å hilse på den. Hunder er sjelden selvaktiviserende og størrelsen på hundegården eller hagen tror jeg har liten betydning. Det er vel også få hunder som bruker innearealene i et hus eller leilighet som en slags maratonarena så jeg forstår ikke helt hysteriet rundt store hundegårder eller hager.

--

PO

Gubbelille var sånn du beskriver, lå rett ut som et slakt ett eller annet sted i løpegården sin.. Jentene her har ikke løpegård, men dæven som de løper når de er løse i hagen.. Men de er to, og litt mer "oppfinnsomme" enn Månsemannen var hver for seg, og særlig når de blir to (bare for å skrive det på en veldig vanskelig måte? hehe) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Gubbelille var sånn du beskriver, lå rett ut som et slakt ett eller annet sted i løpegården sin.. Jentene her har ikke løpegård, men dæven som de løper når de er løse i hagen.. Men de er to, og litt mer "oppfinnsomme" enn Månsemannen var hver for seg, og særlig når de blir to (bare for å skrive det på en veldig vanskelig måte? hehe) :D
Nemlig. De er to og det er et hav av forskjell i forhold til en. I hvertfall kan det være det :D

--

PO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ofte slik, at jegere med jakthunder har fler enn to hunder. Gjerne ett sted mellom 3 og 5. Det tror jeg er fordi de må ha hunder å bytte på under jakten, for følgen av at hundene ikke er trent blir jo at de blir helt utslitt etter en dag i skogen.

Når det gjelder å slippe disse løse i en inngjerdet hage eller løpegård så tror jeg ikke interessen for å løpe løs på "sin egen" plass er så stor i og med at de vet det finnes mye mer interessant på den andre siden av gjerdet.

Men det er masse man kan få gjort av aktivisering med en langline, så jeg skjønner ikke helt dette maset med at hundene MÅ løpe løse for å være hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Nå er det vel ofte slik, at jegere med jakthunder har fler enn to hunder. Gjerne ett sted mellom 3 og 5. Det tror jeg er fordi de må ha hunder å bytte på under jakten, for følgen av at hundene ikke er trent blir jo at de blir helt utslitt etter en dag i skogen.

Når det gjelder å slippe disse løse i en inngjerdet hage eller løpegård så tror jeg ikke interessen for å løpe løs på "sin egen" plass er så stor i og med at de vet det finnes mye mer interessant på den andre siden av gjerdet.

Men det er masse man kan få gjort av aktivisering med en langline, så jeg skjønner ikke helt dette maset med at hundene MÅ løpe løse for å være hund.

Merkelig hva slags jakfolk som fins der du bor/kjenner. Dem fleste jeg kjenner som er aktive har bare 1, muligens 2 om dem har fuglehunder (den gamle "trener" den unge).

Innenfor alle sporter fins det useriøs folk som egentlig ikke vet hva dem driver med.. Slik er det desverre.

Bare en slik obs til deg: En hund som løper løs i langline, hvor du ikke holder i enden, bryter båndtvangen. Om du har en jakthund som stikker til skogs å jager og du ikke får tak i enden, så tror jeg du kan få jobbe med den dårlige samvittigheten din etterpå. Ettersom en langline fort hekter seg fast i skogen og bikkjen kan bli hengt, evt fester seg og sulter/tørster i hel...

Forresten så var det noen som trodde jeg hadde Schäferene mine stående i gården hele dagen. Det dem ikke viste var at jeg jobbet med hundene og dem var med meg og ble trent hverdag på jobb. Dem var vell trente og purket i hundegården når dem kom hjem fra jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hva slags jakfolk som fins der du bor/kjenner. Dem fleste jeg kjenner som er aktive har bare 1, muligens 2 om dem har fuglehunder (den gamle "trener" den unge).

Innenfor alle sporter fins det useriøs folk som egentlig ikke vet hva dem driver med.. Slik er det desverre.

Bare en slik obs til deg: En hund som løper løs i langline, hvor du ikke holder i enden, bryter båndtvangen. Om du har en jakthund som stikker til skogs å jager og du ikke får tak i enden, så tror jeg du kan få jobbe med den dårlige samvittigheten din etterpå. Ettersom en langline fort hekter seg fast i skogen og bikkjen kan bli hengt, evt fester seg og sulter/tørster i hel...

Forresten så var det noen som trodde jeg hadde Schäferene mine stående i gården hele dagen. Det dem ikke viste var at jeg jobbet med hundene og dem var med meg og ble trent hverdag på jobb. Dem var vell trente og purket i hundegården når dem kom hjem fra jobb..

Jeg tror det er stor forskjell på fuglehundmiljøet og elghundmiljøet. Og hva slags folk som bor oppi her, det spør jeg meg selv om også...

Snakker ikke om å trene med løs langline. Det er jo bare å be om bråk når man vet hunden stikker... Er mye moro å finne på ved å holde i enden også...

Jeg kan ikke tenke meg at Schæferene dine da sto å gneldret og ulte på alt som kanskje beveget seg på utsiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg tror det er stor forskjell på fuglehundmiljøet og elghundmiljøet. Og hva slags folk som bor oppi her, det spør jeg meg selv om også...

Snakker ikke om å trene med løs langline. Det er jo bare å be om bråk når man vet hunden stikker... Er mye moro å finne på ved å holde i enden også...

Jeg kan ikke tenke meg at Schæferene dine da sto å gneldret og ulte på alt som kanskje beveget seg på utsiden..

Kjenner faktisk endel elghund folk og folk som bruker dachs til rådyr også :D

Nei bikkjene mine gneldret ikke, men hadde den åpne siden av hungården vært snudd mot veien så hadde dem nok det hver gang en bikkje gikk forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ok med hundegård så lenge man bruker sunn fornuft - som Akela sier. Å derimot aldri gå tur med hunden, stell og sosial omgang, men bare stå i en hundegård døgnet rundt synes jeg ikke noe om.

Da tenker jeg lit; hva er vitsen ? Da er man så lite instr. i bikkja, at man kan jakte uten hund, sammen med andre som har hund, evt låne en hund i jakta.

Hunden bør få tur og stell. Greit at den ikke bor inne men den bør få tur og omsorg\omgang med mennesker ( flokken sin ) hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...