Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene annens hund?


Mirai

Recommended Posts

Du kunne jo sagt som så at du pleier å gå forbi når du lufter din egen hund og har lagt merke til hunden som sitter der og ikke får luftet seg så mye. Og at du tenkte at kanskje eieren var dårlig til beins eller noe (må jo ta en liten spansk en...) og kanskje du kunne hjelpe dem med luftingen? Nærme deg litt forsiktig, for det er ofte et sårt punkt dette med kjæledyra. Det er ofte ikke så vanskelig å komme i kontakt - og så kan du jo vurdere etterhvert om andre instanser bør bringes inn i bildet.

Det er jo som regel ikke illvilje som gjør at dyra blir forsømte enten på den ene eller andre måten; det oppstår kriser i familien, man blir syk eller går på en smell og da kommer som regel dyra i bakerste rekke. Og eieren ser kanskje heller ikke hvor hen det bærer og at dyrene ikke har det godt. Eller de skjemmes over sin egen situasjon og er for stolte til å be om hjelp.

Så ta kontakt med dem du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sittende å tenke litt på hvordan jeg ville følt det hvis IW ringte på døra og sa at hun hadde lagt merke til at jeg hadde en hund på verandaen som så ut som den ikke fikk så mye lufting. Det var et interessant lite tankeeksperiment faktisk. Jeg tror de fleste ville gått gjennom flere følelser, nemlig:

1. Følelsen av å ha sviktet. Man føler seg dum og liten, som en taper.

2. Irritasjon over at noen har sett at man har sviktet. "Hva raker det deg?" Da kan personen det gjelder nekte på at det er noe problem "Hun får flere turer hver dag! Jeg klarer ikke å gå så langt, men hun bor her bare en kort stund".

3. Takknemlighet fordi noen vil hjelpe, lettelse over å få noen å snakke med om problemet.

Vi får altså håpe at denne personen eventuelt ender opp på punkt tre, og ikke slenger igjen døra etter punkt to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ganske enkelt blitt sur om noen ringte på døra mi og sa de ville hjelpe meg med å lufte hunden min, fordi det ikke ser ut som at den får mye tur.. Hvordan kan man vite sånt bare fordi man har sett den på verandaen de gangene man har gått forbi, liksom?

Hvis du skal tilnærme deg dette på noen måte, tror jeg bare at jeg hadde sagt at jeg var svært interessert i hund, at denne hunden ser så trivelig ut, og om du får hilse - og heller ta det derfra.. Host opp et eventyr om at du interesserer deg for rasen, og spør om den trenger mye turer og aktivisering eller noe - men ikke kritiser! Samme hvor godt du mener det, så blir det litt snålt for mitt vedkommende, så sant du ikke VEIT helt sikkert at denne bikkja aldri får turer eller aktivisering, så syns jeg ikke du skal nevne at den får for lite i det hele tatt..

Naboene her ser nesten ikke at jeg er ute med mine i perioder, fordi vi ofte drar et annet sted og går tur eller trener.. Hadde en av de ringt på her og sagt de ikke trodde hundene mine fikk nok fordi DE ikke så det ofte nok, så hadde jeg som sagt blitt sur! (og jeg håper de ikke er så perverse at de får med seg både når jeg drar og kommer hjem med de, egentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Det er også grunnen til at jeg skrev i et innlegg at jeg håper ingen tror jeg er noe sånt wondermenneske, eller at jeg er perfekt selv. Jeg ikke vet noe annet enn det jeg har sett, som jeg har forsøkt å beskrive :D

Jeg hadde sikkert reagert på samme måte selv, om noen hadde kommet og spurt. Men jeg vet jeg har mitt på det tørre (om noen kom på døra mi), og da er det jo egentlig bare å ta det med ro, vise frem hunden og ha en hyggelig prat :icon_redface: Jeg skjønner jo veldig godt at det er noe folk føler seg veldig truffet av, uansett om det stemmer eller ikke.

Allikevel velger jeg å tro at hunden faktisk får veldig lite av det den trenger. Det er jo ikke bare jeg som har bodd her kort tid som har lagt merke til det, men hun som har bodd her hele livet sitt kommenterte det og fortalte meg at det ikke var de som bodde der sin hund.

Og på grunn av alle tingene som er så kanskje, antakeligvis, usikkert og lignende, så er vel kanskje det beste å gå dit og spørre? Selvfølgelig med et blidt tryne og intet annet enn en hundeinteressert fremtoning :)

For alt jeg vet er hunden syk og det er derfor den er så tjukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått dit å spurt om å få hilse på hunden. Blitt litt kjent med de som har den og etter noen besøk spurt om å få gå tur med den i ny og ne.

Personlig hadde jeg blitt glad hvis noen hadde vært interessert i å lufte mine hvis jeg hadde sittet med vond rygg eller vonde bein og ikke klart alt selv.

For du nevnte jo at det står en rullator utenfor?

Hadde ringt på og meldt min interesse på en forsiktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde faktisk noe lignende en gang for mange år siden. Vi hadde en utekanin i inngjerding, med hus. Huset var en slags kasse som sto på fire steiner. Vi tok den alltid inn når det var skikkelig kaldt, huset var nemlig ikke isolert (men fyllt med høy). Vi la merke til at den alltid satt på taket av huset sitt i all slags vær, men tenkte at det var nå dens eget valg. En dag ringte det på en sint mann som sa at vi måtte se å ta inn den kaninen, den likte tydeligvis ikke huset sitt og satt ute og frøs. Jeg husker veldig godt den intense følelsen av skyld, blandet med at jeg var veldig lei meg for at kaninen ikke hadde hatt det godt :icon_redface:

Men bottom line er altså: Jeg var veldig glad for at mannen gjorde oss oppmerksom på at dette ikke var holdbart, selv om det var en tøff lærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde faktisk noe lignende en gang for mange år siden. Vi hadde en utekanin i inngjerding, med hus. Huset var en slags kasse som sto på fire steiner. Vi tok den alltid inn når det var skikkelig kaldt, huset var nemlig ikke isolert (men fyllt med høy). Vi la merke til at den alltid satt på taket av huset sitt i all slags vær, men tenkte at det var nå dens eget valg. En dag ringte det på en sint mann som sa at vi måtte se å ta inn den kaninen, den likte tydeligvis ikke huset sitt og satt ute og frøs. Jeg husker veldig godt den intense følelsen av skyld, blandet med at jeg var veldig lei meg for at kaninen ikke hadde hatt det godt :icon_redface:

Men bottom line er altså: Jeg var veldig glad for at mannen gjorde oss oppmerksom på at dette ikke var holdbart, selv om det var en tøff lærdom.

Ville kanskje sagt i fra på en annen måte en sint?? Du gjorde jo ditt beste, og det kunne jo ikke mannen vite...

Men OT; kaniner kan være ute i vær og vind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde faktisk noe lignende en gang for mange år siden. Vi hadde en utekanin i inngjerding, med hus. Huset var en slags kasse som sto på fire steiner. Vi tok den alltid inn når det var skikkelig kaldt, huset var nemlig ikke isolert (men fyllt med høy). Vi la merke til at den alltid satt på taket av huset sitt i all slags vær, men tenkte at det var nå dens eget valg. En dag ringte det på en sint mann som sa at vi måtte se å ta inn den kaninen, den likte tydeligvis ikke huset sitt og satt ute og frøs. Jeg husker veldig godt den intense følelsen av skyld, blandet med at jeg var veldig lei meg for at kaninen ikke hadde hatt det godt :D

Men bottom line er altså: Jeg var veldig glad for at mannen gjorde oss oppmerksom på at dette ikke var holdbart, selv om det var en tøff lærdom.

Men OT; kaniner kan være ute i vær og vind...

Ja, mange foretrekker å sitte ut selv om det er dårlig vær. Og kaniner trenger ikke isolerte hus, et hus fylt med halm er kjempetopp til en utekanin. Det eneste en skal passe på er at huset er trekkfritt. :icon_redface:

Men til tema. Hvis du absolutt skal finne ut om denne hunden, må du jo nødvendigvis ta kontakt med eierne? Jeg har som sagt (i mine yngre dager ;)) gått rundt og plinget på dørene for å først og fremst høre om de hadde hund, også om jeg kunne gå tur med den. Kan ikke huske at noen ble sure for det iallefall, og jeg fant mangemange nye turkompiser på den måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW, jeg synes du kan stikke innom å høre om det er greit at du tar med hunden på noen små turer, jeg. Bare fordi du har lyst, liksom... og uten å binde deg opp for noe bestemt tidsrom.

Jeg hadde for mange år siden noen naboer med en hund. Denne tassen slapp å slite seg ihjel, for å si det sånn, men en dag sto naboen ute i morgenkåpa med hunden i bånd, tydeligvis for at hunden skulle få tømt seg.

Dette var litt i overkant, selv for dem å være, så jeg spurte om hun var syk, og om hun trengte hjelp til å få lufta hunden?

Hun ble så glad at hun gråt! Hun hadde blitt syk og ungene bodde ikke lenger hjemme, så hun var helt fortvilt på vegne av hunden.

Jeg tok den med meg i skauen sammen med mine, tenkte at det måtte være greit, men det var det ikke.

Pelsen hadde aldri satt potene i noe som lignet en skog, så den tryna inn i greiner og granlegger, og snubla i lyngen.

Vel, det endte med at jeg måtte lufte naboens hund alene i byen i en 14 dagers tid, til naboen kom seg på beina igjen, men det var det verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! Ikke spør om hunden krever aktivitet..Det vet du at den gjør,du har jo hund selv.

Jeg ville ringt på døra og sagt sånn ca:

Hei! Jeg bor borti gata her,og har gått forbi da jeg har luftet hunden min.

Ettersom hunden deres har reagert på dette har jeg lagt ekstra merke til at den er der...

Jeg lurte på om det var mulighet for at jeg kunne få bli kjent med denne hunden,og eventuelt lufte den om den liker meg...?

Jeg er veldig glad i hunder og jeg liker å gå tur.Det hadde vært litt spennende og bli kjent med nye hunder,og Rottweiler er en rase som jeg interesserer meg veldig for.Tenkte kanskje du trengte litt hjelp.

Må legge til at dette ikke er noe som koster deg noe..Så det skal du ikke tenke på...

Blablabla...

Så ser du bare hva som skjer...

Du sier selfølgelig akkurat det DU vil..men det er viktig å få med at du ikke er ute etter penger.

Mange sier nei fordi at de føler at du er ute etter penger av dem...faktisk..

Du må ikke virke helt grønn og uvitende...du må virke oppegående,opplyst ,men uten en ovenfra og ned holdning..

Du må få damen til å forstå at du ikke klandrer henne,ikke vil ha penger eller er ute etter noe muffins..

Du vil bare hjelpe og ønsker liksom å passe hunden av egoistiske grunner..Liker rasen osv!

Så tar du det derfra...Du må jo ta det mest naturlig som mulig...men det skader ikke å ha en liten "plan"

Målet ditt er å finne ut mer om hunden,dama,hundeholdet,og om du kan være behjelpelig med å omplassere den..

Skriv hva som skjer om du gjør noe!Kjempenysgjerrig her nå...Dette er sånn typisk meg sak..hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering her: Jeg har ikke vært og banket på, men jeg har sett en mann som så ut som han var i full stand til å ta med seg hunden ut (gikk forbi mens han luftet hunden i hagen). Den er ikke SÅ feit som den så ut som når jeg så den på lengre avstand, så foreløpig tror jeg ikke det er noen krise :icon_cry: Selv om jeg syns jo en rottis fortjener å være i god form og få brukt seg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering her: Jeg har ikke vært og banket på, men jeg har sett en mann som så ut som han var i full stand til å ta med seg hunden ut (gikk forbi mens han luftet hunden i hagen). Den er ikke SÅ feit som den så ut som når jeg så den på lengre avstand, så foreløpig tror jeg ikke det er noen krise :icon_cry: Selv om jeg syns jo en rottis fortjener å være i god form og få brukt seg, da.

Ja, er nok lurt å skaffe litt mer info før man legger seg opp i andres saker. Ting er ikke alltid riktig så ille som det kan se ut som ved første øyekast :D

Men hvis du skal gjøre et fremstøt her så kunne du passe på å slentre innom en gang du ser de ute i hagen. Så kan du jo f.eks gi uttrykk for at du vurderer å kjøpe Rottweiler og er svært intr i å hilse på så mange individer av rasen som mulig. Det burde jo være en relativt legitim innfallsvinkel på å komme i kontakt med disse folka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...