Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal man "tvinge" mat i valpen?


~Marlene~

Recommended Posts

Tika har mest matlyst på morgenen, ettermiddagen vil hun knapt nok ete og heller ikke på kvelden, men dem skal jo spise 3 ganger for dagen? pleier og putte maten i en kong eller fore henne fra handa selv, men noen ganger funker ikke det heller, hun er ellers helt frisk og normal atferd. noen som har noen tips for og få henne til og spise bedre? hun går på Hills mini puppy, vurderer og bytte til RC som hun gikk på hos oppdretter, hun bæsjet 6 ganger når hun spiste 3 ganger om dagen.. syns hun fortsatt bæsjer mye, selvom hun spiser så lite..skal valpen gjøre fra seg så mange ganger? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville bytta fòr... å det er vel foret som gjør at hun må så mye på do...? å tvinge i henne mat tror jeg ikke er så bra.. da ville jeg heller gjort maten litt spennende med kanskje noe lever krydder eller noe slikt i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd bytte fòr en gang. RC sitt er smakelig, så ville prøvd det.

Vist det var min hund ville jeg brukt hardt mot hardt metoden i begynnelsen, sett om det hjalp. Vært sta, ikke skjemt hunden bort med å blande ting i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke valpen er farlig tynn, så har den ikke vondt av å droppe et måltid i ny og ne om den ikke vil spise.

Har en valp med en helt absurd appetitt nå jeg, hun har aldri vært særlig vanskelig i matveien, men har hun ikke villet spise, så har jeg bare fjernet maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha tvunget valpen til å spise. Min forrige hund var slik, men ble nå hund av henne. Byttet for og var bestemt i foringen. Spiste hun ikke så tok jeg bort maten og ga henne ingenting før neste måltid. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg overtok Willy, var han i "sorg" en stund. Nå er riktignok han omplassert men uansett. Hadde det samme problemet Han ville ikke spise maten, og jeg foret han på samme foret som forrige eier. Jeg satt hardt mot hardt og tok maten opp fra gulvet etter 20 min hvis han ikke spiste opp. Serverte han samme maten til lunsj. Han spiste litt og satt resten igjen. Jeg tok det opp. Tror jeg hadde samme maten i skåla i to dager. Men etter kort tid spiste han i hvert fall halv porsjonen og jeg var fornøyd.

Jeg var så heldig å fikk låne Titti av mamma rett etterpå. Spiste ikke Willy opp maten sin da, spiste Titti den. Det skal jeg si deg var effektivt!

Så jeg tror fortsatt den dag i dag, at skal hunden lære å spise, må det settes hardt mot hardt. Kjenner mange som har maten stående fremme hele dagen, og hunden vil ikke spise den.

De gir hunden middagsrester og godis i stedet og maten blir sående der. Synes ikke det er helt sunt jeg.

RC er et veldig bra fôr. dachsen min fungerte veldig godt på det. Ville prøvd V&H for valper som jeg har sett har kommet nå for å få opp appetitten. Kanskje 50/50 RC og V&H??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquila fikk også ikke spise perioder som valp ... tror mye av grunnen var varmen, var veldig varmt ... men vi gikk over fra tre til to foringer om dagen, for å se rett og slett, og da spiste hun mye bedre. Tror rett og slett ikke hun rakk å bli sulten i mellom foringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel oppskrift!

Server maten i skål. Ha den fremme i 10min, har hunden ikke spist opp, ta bort maten. Server som vanlig utpå dagen. Ha den fremme i 10min, har hunden ikke spist opp, ta bort maten. Server som vanlig om kvelden. og gjenta prinsippet.

En hund som ikke spiser er enten bortskjemt eller dårlig. INGEN hunder sulter seg forran matfatet (bortsett fra kinesisk nakenhund og grand danois!)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift:

Server tørrfôret. Viser hunden interesse i løpet av 5 sek, la den sipse. Snuser den på maten og går bort, da maten vekk etter 5 sek og server om 12 timer (med voksen hund - 24 timer). Gjenta posedyren hver dag resten av hundens liv. Har ikke hunden spist noe som helst i løpet av 3 dager, kontakt veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del syns det er viktig å få i valper maten, spesielt miniatyrhunder for de er så utrolig kresen. En valp MÅ ha nok næring i seg ellers vil den kun bruke fettet den får til å "overleve" mens den har ingen overskudd til å utvikle pels osv. Man skal ikke skjemme valpen helt vekk, men å servere ETT bra måltid med mye fett om dagen syns jeg er et minimum.

Jeg vil anbefale deg å bytte til RC, dette er det mye mer lukt (smak?) i og virker dermed mer fristende for hunden. Jeg vil også anbefale deg og kjøpe en sekk med RC sensitive, pga dette er meget god lukt i for hunden og det er mye fett i det. Når du ser at valpen er lei av juniorforet så gir du den en hånd med sensitive.

Ellers så bløter du junior foret i noe smakfullt som f.eks kraft som du har kokt kjøttdeig i (må ikke være krydret) eller kok opp vann og ha i en terning med buljong. Denne kraften bruker du til å væte foret med. Så kan du enten blande inn en hardkokt eggeplomme, eller litt våtfor, leverpostei,ukrydret kjøttdeig, flytende margarin, osv noe som får hunden til å spise. Men dette gir du kun en gang om dagen slik at hunden ikke skal bli så bortskjemt at den nekter å spise tørrfor. til morgen og kveld gir du enten junior for eller sensitive for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så bløter du junior foret i noe smakfullt som f.eks kraft som du har kokt kjøttdeig i (må ikke være krydret) eller kok opp vann og ha i en terning med buljong. Denne kraften bruker du til å væte foret med.

Er det så lurt å bruke buljongterninger?? Er det ikke ganske mye salt i de??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde valp før jul, så sleit jeg med dette... Hu nappet litt i maten, sku ut på do, inn å spise litt igjen, leke litt, snuse litt på kattene, spise litt til.. osv. Men sjelden hu spiste et helt måltid.

Det je gjorde var å være BEINHARD!

Satte ned maten, gikk hu vekk, skulle ut eller hva som helst, så tok jeg vekkmaten, og tilbød den ved neste måltid... (3 måltider om dagen). Ved måltid nr to skjedde det samme, hu sku heller snuse rundt og leke. Jeg tok vekk maten tvert... Samme på kvelden ved måltid tre...

Første måltid dagen etter spiste hu opp all maten med engang... Og etter det så spiste hu opp altmed det samme hu fikk mat. Og slik fortsatte det.

Så, vær hard, det lønner seg. Jeg orker ikke dilling med mat, spiser de ikke så synd for dem.

(selvfølgelig, går dette over flere dager på valp, ville jeg kontaktet veterinær. Men det skulle nok gått langt mer nn tre dager på en voksen hund om den ellers var frisk og in før jeg ringte veterinæren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet fôr og gått over til V&H. Du trenger *ikke* supplere eller blande V&H med tørrfôr. Hunden din vil få mye mindre avføring og sjansen for at den vil like denne maten er veldig stor.

Og være beinhard med valpen er bare tull og tøys - liker den ikke maten så er det vel ikke noe poeng i å tvinge den til å spise noe den ikke liker?! Prøv først og bytt fôr og funker ikke det, og hunden din er frisk, så spiser den nok det den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og være beinhard med valpen er bare tull og tøys - liker den ikke maten så er det vel ikke noe poeng i å tvinge den til å spise noe den ikke liker?! Prøv først og bytt fôr og funker ikke det, og hunden din er frisk, så spiser den nok det den trenger.

Så hvis den blir sånn med all slags mat bare fordi eier diller med den, skal man fortsette å bytte for i det uendelige fordi hunden blir lei maten den får?? (jeg sier IKKE at trådstarter her diller med hunden, men tenker generelt på matleie hunder...)

Ja, jeg ville nok absolutt også byttet til vom og hundemat, det er et bra alternativ. Men hvis hunden fortsatt er småspist så slutt å dill! Ta vekk maten om den ikke spiser. En FRISK hund sulter seg ikke ved matskålen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper blir fort matleie når de kommer fra oppdretter av den enkle grunn at de ikke lenger trenger tre måltider om dagen. Ikke har de konkurranse fra kullsøsken lenger heller. Å håndfore, putte mat i kong, bytte fôr synes jeg bare oppfordrer til en kresen hund! Liten eller stor, spiller ingen rolle. Om det er en gjengs oppfatning for de med små hunder at de er kresne, så er det kanskje også lettere å "dille" som noen kalte det. Ikke rart de blir småspiste...

Gå ned på antall måltider og ta vekk mat som ikke blir spist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis den blir sånn med all slags mat bare fordi eier diller med den, skal man fortsette å bytte for i det uendelige fordi hunden blir lei maten den får?? (jeg sier IKKE at trådstarter her diller med hunden, men tenker generelt på matleie hunder...)

Ja, jeg ville nok absolutt også byttet til vom og hundemat, det er et bra alternativ. Men hvis hunden fortsatt er småspist så slutt å dill! Ta vekk maten om den ikke spiser. En FRISK hund sulter seg ikke ved matskålen...

....jeg gjentar: "Prøv først og bytt fôr og funker ikke det, og hunden din er frisk, så spiser den nok det den trenger."..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i meg som protesterer når jeg hører om det å fjerne maten fra en liten valp. Valper er impulsive små surrehuer, hører de en gøyal flue på vinduet eller ser de en hybelkanin i en krok, så er matfatet glemt. Noen ganger er man i hoppe- og vimsehumør selv om det er mattid. La valper få være valper og la maten stå fremme så spiser de når de er sultne. Jeg synes dessuten ikke at det er dilling å prøve å finne fram til et for som valpen liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt 2 hobby-anorektikere, så gidder jeg ikke å dille med mat - spiser de ikke det de får servert når det blir servert, så får de ikke mat før ved neste måltid, samme om de er valper eller voksne (nå er ikke DET et problem på de to jeg har nå, de spiser hva som helst når som helst).

Som Teddy skriver, så kan overgangen fra å være en i et kull og måtte konkurrere litt om maten, til å være eneste i matskåla, resultere i at de ikke er "så sultne". Å drive med forbytting, leke inn maten, kong og hele pakka da, så gjør du deg sjøl bare en bjørnetjeneste, tror jeg.

Med alaska huskyen prøvde jeg dette med forbytte, å blande inn vom og slakteavfall osv, og eneste som kom ut av det, var vel at han fikk en mage som tålte alt, samt at han ble veldig flink til å plukke ut det han ville spise - som i at han spiste opp vommen eller slakteavfallet, men lot tørrforet ligge igjen. Han spiste ikke noe bedre av den grunn da, og kunne lett gå 3-4 dager på en dagsrasjon. Det var først når jeg gjorde meg hard og ikke dilla mer med han, at han fikk tilnærma normale spiserutiner og faktisk spiste hver dag.

Bazzin - du har forøvrig rett, han spiste det han trengte.. Men ikke ei forkule mer heller! Har sett det hos hunder jeg har jobbet med og, at de spiser akkurat det de trenger, men ikke mer enn det. Fordelen med sånne hunder er jo at de aldri kan bli feite, mens ulempen fort kan være at folk kjefter på deg på åpen gate fordi du burde se at bikkja må få mat.. Hvilket er ****** fortvilende, når du hele tiden går og bekymrer deg for at hunden ikke får i seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg for min del syns det er viktig å få i valper maten, spesielt miniatyrhunder for de er så utrolig kresen. En valp MÅ ha nok næring i seg ellers vil den kun bruke fettet den får til å "overleve" mens den har ingen overskudd til å utvikle pels osv. Man skal ikke skjemme valpen helt vekk, men å servere ETT bra måltid med mye fett om dagen syns jeg er et minimum.

Jeg syns ikke det er noen forskjell jeg... Jeg ser mange miniatyr-eiere diller med å mate fra hånden, putte ting i maten, osv og da blir jo de fleste hunder kresne. Jeg ville gjort som bcamira sier. Jeg fjernet maten hvis hunden brukte for lang tid på å begynne å spise, og etter kort tid fikk jeg verdens største matvrak(en Papillon vel og merke). En frisk hund sulter ikke seg selv.

Det å putte smakfulle ting i hundens mat er jeg heller ikke noe fan av. Slik får man en kresen og bortskjemt bikkje, uansett størrelsen på hunden.

Valper blir fort matleie når de kommer fra oppdretter av den enkle grunn at de ikke lenger trenger tre måltider om dagen. Ikke har de konkurranse fra kullsøsken lenger heller. Å håndfore, putte mat i kong, bytte fôr synes jeg bare oppfordrer til en kresen hund! Liten eller stor, spiller ingen rolle. Om det er en gjengs oppfatning for de med små hunder at de er kresne, så er det kanskje også lettere å "dille" som noen kalte det. Ikke rart de blir småspiste...

Gå ned på antall måltider og ta vekk mat som ikke blir spist!

Du får sagt det rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bazzin - du har forøvrig rett, han spiste det han trengte.. Men ikke ei forkule mer heller! Har sett det hos hunder jeg har jobbet med og, at de spiser akkurat det de trenger, men ikke mer enn det. Fordelen med sånne hunder er jo at de aldri kan bli feite, mens ulempen fort kan være at folk kjefter på deg på åpen gate fordi du burde se at bikkja må få mat..

hehe, har litt motsatt problem her med to "skranglehunder" (les:Mynder) som *elsker* mat. Og som kan være en utfordring å holde i matchvekt. På tross av dette får jeg høre "Får de ikke nok mat? De er jo så tynne!"

Til trådstarter: Finn et fôr som hunden din liker - det er ikke noe galt i det. Man liker jo ikke alt selv heller så det er jo ikke noe poeng i tvinge hunden til å spise noe den ikke vil ha. Man vil jo at mat skal være en hyggelig stund for hunden også :) Hvis hunden din fortsatt ikke vil spise og den er frisk så spiser den nok det den trenger. En *frisk* hund vil aldri sulte ihjel i frivillig.

Er du usikker så går du til vet'en - enkelt og greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesle Bimbo bedlington var heller ikke verdens største matvrak. Han spiste rett og slett ikke, hvis han ikke var fysisk sliten. Jeg trodde bestandig det var whippet delen i ham, som styrte matinntaket. Han var slank som en bedlington hele livet, uten at jeg gjorde noe til eller fra. Nå var han jo verdens enkleste å mosjonere. Det var bare å slippe ham på et jorde, så løp han rundt og rundt om han hadde noen å løpe med, eller ikke. Men jeg tror en frisk hund spiser når den er sulten. Tre måltider om dagen er kanskje bare litt mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en whippet valp, og hadde samme problemet med henne.. og jeg prøvde å være hard, men resultatet var at hu så ut som ett vandrende skjelett, og fikk mindre energi (naturlig nok)

Jeg er av typen som mener det er viktig å få i småtrolla mat, så jeg prøvde V&H, og det spiser hun med hjertens lyst! er fremdeles ingen storspiser, men hun legger nå i hverfall på seg, og det tar 2 minutter og fore på morgenkvisten!

En veninde av meg har en boxer som har nektet å spise tørrfor, og hun var beinhard mot henne, i valpetia i håp om at hun skulle begynne å spise.. resultatet er at hunden har blitt hemmet i veksten av dette... og hun spiser fortsatt like lite..

uten mat og drikke duger helten ikke :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...