Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste?

Recommended Posts

Skrevet

Har hørt mange tilfeller ab Kennelhoste rundt i området i det siste. Og nå har Sasha også begynt, hun hoster når hun bjeffer, og ellers når hun blir litt oppskaket. Dette begynte igår, men har blitt litt verre idag. Ringte til dyrlegen, men han sa jeg kunne vente til mandag og se. Hvis ikke hun ble slapp i løpet av helga, da skulle vi ta kontakt før.

Så, er dette begynnelsen på kennelhoste? Eller er det bare en vanlig forsjølelse? Noen som vet symtomene?

Hun spiser bra og slikt.

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Det er flere av oss som har fått kennelhoste på hundene etter Leiren i Stavanger.... (se leirtråden)

Kira, Zima, Mala, Decoy som jeg vet om til nå...

Skrevet
Det er flere av oss som har fått kennelhoste på hundene etter Leiren i Stavanger.... (se leirtråden)

Kira, Zima, Mala, Decoy som jeg vet om til nå...

Leste i bloggen til Carina, og der sto det at Varja også hadde fått det.

Skrevet
Leste i bloggen til Carina, og der sto det at Varja også hadde fått det.

Huff da, da er det nok desverre det ja :wacko: Noen som vet hvor farlig dette er? Og kan man gjøre noe for å ungå at det blir verre?

Skrevet

* Kira

* Zima

* Mala

* Decoy

* Sasha

* Balder

* Varja

* Knott

Halvparten til nå..

Viktigste av alt er vel at vi ikke sprer FAENskapen til andre hunder...

Ingen fellestreninger på 2-3uker.........

Sålenge man har vaksinert mot det så skal det gå bra, håper alle på leiren har gjort det...

Buster som aldri har vært syk i hele sitt nesten 5åreige liv viser enda ingen tegn til det...

*hund med immunforsvar av stål! * (håpe)

Skrevet
Huff da, da er det nok desverre det ja :wacko: Noen som vet hvor farlig dette er? Og kan man gjøre noe for å ungå at det blir verre?

Hvor farlig det er kommer an på om det er virus eller bakterie og evt hvor det har satt seg. Men etter hva jeg har forstått så er det strengt tatt ikke farlig. Det du må gjøre er å holde Sasha unna andre hunder, holde henne i ro og unngå psykiske og fysiske påkjenninger. Bare korte tisse/bæsjepauser. Jeg ville personlig ville dratt til dyrlegen for å høre hvor alvorlig det er og om du får noe medisin for det. Vet ikke hvor dårlig hun er jeg? Men som Tore Jørgen sa, hold henne unna andre hunder så det ikke smittes videre til andre hunder. Kan selv ikke så mye om det annet enn hva dyrlegen sa til meg i går.

Sålenge man har vaksinert mot det så skal det gå bra, håper alle på leiren har gjort det...

Kira er vaksinert mot det, og hun har fått sin årlige vaksine i år som alle andre år.

Skrevet

Ja, Varja fikk også kennelhoste.

Alle våre ble vaksinerte for 1,5 måned siden.

Nå er Cane den eneste som ikke har hatt det her hos oss, håper han holder seg frisk..

Skrevet

Her har også kennelhosten inntatt heimen ja. Som TJ sa så har både Zima og Mala fått det. Enya går foreløpig fri.

Jeg sendte en mail til min dyrlege angående dette der jeg forklarte at de hostet/harket og at det av og til endte med at de brakk seg litt. Zima har også hatt litt feber. Ellers har allmenntilstanden til begge vært helt ok.

Her er svaret jeg fikk av dyrlegen min:

Hei Silje!

Så lenge allmenntilstanden er ok, så kan du bare se situasjonen ann :wacko:

Det går som regel over av seg selv.

Ta kontakt dersom noen skulle bli veldig slappe, eller det kommer mye puss/snørr ut av nesen.

Vi snakkes!

Vennlig hilsen

Håvard

Skrevet

Huff da :wacko: Trist :P Men vet ikke om Sasha er vaksinert mot det, Hun er vaksinert mot ;

1. Infeksjon med parvovirus

2.Infeksjon med parvo- og parainfluensavirus

3.Valpesyke Smittsomleverbetennelse Infeksjoner med parvo- og parainfluensavirus

4.Rabies Leptospirose

Dette er det som står på vaksinasjonskortet vårt, så tviler på det er for kennelhoste og da :P

Skrevet
Huff da :wacko: Trist :P Men vet ikke om Sasha er vaksinert mot det, Hun er vaksinert mot ;

1. Infeksjon med parvovirus

2.Infeksjon med parvo- og parainfluensavirus

3.Valpesyke Smittsomleverbetennelse Infeksjoner med parvo- og parainfluensavirus

4.Rabies Leptospirose

Dette er det som står på vaksinasjonskortet vårt, så tviler på det er for kennelhoste og da :P

Parainfluensa er det samme som kennelhoste.

EDIT: Alle vaksiner er holdt hos oss. Venus hadde kennelhoste tidlig i vår selv om hun er/var vaksinert.

Skrevet

Kennelhoste er ikke så farlig. Men merker du at ho er veldig slapp, så bør du nok kontakte dyrlege. Rex fikk dette i fjor vinter, og jeg la ikke merke til det (hadde få symptomer), så pappa slapp han ut for å leke i snøen. På kvelden ble han fryktelig slapp, orket ikke spise, eller drikke (ikke om du lokket med en biff engang). Tok tempen og var på 42, og da fikk vi beskjed om å komme med en gang. (da hadde det satt seg i lungene også). Men det gikk fort over, heldigvis.

Men merker du ikke mye på almenntilstanden så er det bare å ta det med ro, og ikke minst holde din hund vekk fra andre :whistle:

Skrevet

Hostesaft for barn! Jo mer hunden hoster, jo mer irritert blir luftveiene og jo hardere sitter kennelhosten i. Følg anvisningene på baksiden av flasken for mengdeforhold - jeg brukte en teskje for en hund på 7 kg.

Det er det rådet jeg har fått av veterinæren de to gangene min hund har hatt det, og det hjelper i løpet av 2 minutter.

Deretter ro og hvile, og ellers pleie som vi selv føler for når vi er syke.

Guest Belgerpia
Skrevet

Det går kennelhoste all over for tiden - fordi det finnes IDIOTER med sjuke bikkjer som bare ikke kan la være å dra faenskapen med seg overalt.

Vi fikk kennelhoste hos oss også - fordi noen leverte ei sjuk bikkje i pensjon....... Til nå har Kia, Dilla, Sassy, Flatten Nero, Musa, Dina og Emma vært gjennom det i mer eller mindre grad. Ems går sogar på antibiotika......

Det er virkelig HAT at folk ikke skjønner såpass som at ei bikkje som hoster ikke skal omgås andre hunder.......

Valper som er relativt nyvaksinert blir skjelden syke forøvrig - vi fikk kennelhoste når vi hadde siste terv-kullet og ingen av dem ble syke.

Skrevet
Det er virkelig HAT at folk ikke skjønner såpass som at ei bikkje som hoster ikke skal omgås andre hunder.......

Slik jeg har forstått det så smitter kennelhoste også i inkubasjonstiden?

Guest Belgerpia
Skrevet

Det smitter ved dråpesmitte - bikkjedyret som vi fikk inn i pensjon hosta når hun kom - men jeg oppdaget det ikke før på kvelden da jeg skulle lufte.......

Skrevet

Men så har man også de med kennelhoste som tar med hunder som bor sammen som ikke viser symptomer. Og disse er det jo stor sjangs at har litt smittet også. Og det er vel noe man bør tenke på? For de kan smitte selvom de ikke viser noen symptomer.

Så kanskje en huskeregel der også? Har din ene hund kennelhoste, så er det sjangs for at resten av flokken har fått dette også. Bare at disse ennå ikke har fått symptomene.

Skrevet
Det smitter ved dråpesmitte - bikkjedyret som vi fikk inn i pensjon hosta når hun kom - men jeg oppdaget det ikke før på kvelden da jeg skulle lufte.......

Oki.. folk sier så mye forskjellig. :whistle: Hvis en har en syk hund som er nesten frisk, helt i slutten av sykdomsforløpet og en annen hund som omgås denne. Vil den andre, tilsynelatende helt friske hunden, kunne smitte andre igjen?

Skrevet

Her nede i Stavanger tar det hvertfall aldri slutt..Jeg treffer så mye folk med syke hunder som går på Åsen og vaser.Så det kommer til å gå i en ond sirkel en god stund...Jeg tør nesten ikke treffe andre hunder lengre,er redd at mine skal bli syke igjen.Jeg har holdt meg på tomta i 3 uker nå...fordi jeg er redd det kommer en løs hund som mine smitter..

Nå har vi begynt å gå av tomten da,men rømmer fra andre hunder som dukker opp..heldigvis har vi kjempestor tomt,så de har løpt på i "karantene" tiden..men jeg syns det er dumt hvis de skal bli syke igjen.Nå vet jo ikke jeg hvordan det fungerer når de har vert syke nettopp..om de er litt herda liksom...men jeg vil ikke være den som smitter videre!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...