Gå til innhold
Hundesonen.no

Apporttrening


Artemis

Recommended Posts

Holder på med apporttrening med gutten, men han har begynt å slippe apporten når han kommer inn til meg med den, i stedet for å gi den til meg/vente til jeg sier "slipp". Jeg har bygget opp treningen trinn for trinn(holde, bære, gripe osv.), men nå har han altså begynt med slike lure triks :rolleyes: Om han holder den eller bærer den, så slipper han ikke før jeg gir beskjed, men det samme gjør han altså ikke når han henter den. Han har aldri fått belønning når han har sluppet den før han skal, der har jeg vært konsekvent fra starten av, men nå gjør han det hver bidige gang likevel! Noen tips? Hva må jeg øve på?

Ellers tenkte jeg å prøve så litt apportering i vann i ferien, ettersom han elsker å bade. Noe jeg må passe på her?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært han kommandoen "hold fast"? Muligens en omvei, men jeg har alltid lært hundene mine det - og da skal de holde selv om jeg røsker og sliter og drar i apporten - for det der med å slippe apporten rett inntil har mine hunder gjennom tidene hatt en tendens til, forklaringene jeg har fått til det har variert fra "det kommer av at du belønner den - den spytter ut for å være klar til belønningen" til "hunden din underkaster seg deg for mye, den tør ikke ha noe i munnen i nærheten av deg".. ja, ikke vet jeg. Jeg har ihvertfall løst det med at legge på en "hold fast" i førsten når de kom inn, og så forlange at de satt en stund med apporten i munnen før jeg tok den. (Sistnevnte trente jeg mye utenom med å kjøre en del gå på plass med apport i munnen). Jeg vet ikke om det kunne være til noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært rask med å putte bukken i munnen og si "hold". Går gjerne litt rundt med bukken og gjerne en sitt eller to før hun får avlevere. Det pleier på hjelpe på min.

På vann er det også viktig at hunden ikke slipper i vannkanten men bærer bukken opp til deg. ( de vil gjerne riste seg og da slipper de som regel bukken. ) Det er en dum uvane å lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært han kommandoen "hold fast"? Muligens en omvei, men jeg har alltid lært hundene mine det - og da skal de holde selv om jeg røsker og sliter og drar i apporten - for det der med å slippe apporten rett inntil har mine hunder gjennom tidene hatt en tendens til, forklaringene jeg har fått til det har variert fra "det kommer av at du belønner den - den spytter ut for å være klar til belønningen" til "hunden din underkaster seg deg for mye, den tør ikke ha noe i munnen i nærheten av deg".. ja, ikke vet jeg. Jeg har ihvertfall løst det med at legge på en "hold fast" i førsten når de kom inn, og så forlange at de satt en stund med apporten i munnen før jeg tok den. (Sistnevnte trente jeg mye utenom med å kjøre en del gå på plass med apport i munnen). Jeg vet ikke om det kunne være til noen hjelp?

Har lært inn hold fast, men skal øve mer med litt sliting og røsking :P Har kjørt en del gå på plass med apport i munnen, og da holder han som bare det...

Jeg har vært rask med å putte bukken i munnen og si "hold". Går gjerne litt rundt med bukken og gjerne en sitt eller to før hun får avlevere. Det pleier på hjelpe på min.

På vann er det også viktig at hunden ikke slipper i vannkanten men bærer bukken opp til deg. ( de vil gjerne riste seg og da slipper de som regel bukken. ) Det er en dum uvane å lære seg.

Jeg har forsøkt å putte dummyen inn i munnen igjen med én gang, men det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig. Har ikke gjort det hittil i hvert fall... Får bare trene videre :P

Hvis han slipper den når han rister seg, hva skal jeg gjøre da? Putte dummyen inn i munnen før han får avlevere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært inn hold fast, men skal øve mer med litt sliting og røsking :) Har kjørt en del gå på plass med apport i munnen, og da holder han som bare det...

Jeg har forsøkt å putte dummyen inn i munnen igjen med én gang, men det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig. Har ikke gjort det hittil i hvert fall... Får bare trene videre :)

Hvis han slipper den når han rister seg, hva skal jeg gjøre da? Putte dummyen inn i munnen før han får avlevere?

Det er veldig fort gjort at det blir et mønster ut av at hunden rister seg før den avleverer, så du burde bryte det mønsteret fort. Det er mange metoder å gjøre det, jeg får ingen metoder til å funke optimalt selv. Men prøv så godt du kan å tilrettelegge slik at hunden ikke får sjansen til å slippe. For noen holder det å si 'på plass' slik at hunden glemmer å slippe og heller kommer i utgangsstilling. Noen setter seg ned på huk og heier inn hunden, noen løper i motsatt retning slik at hunden skal løpe etter. Uansett kan det være en ide å lære hunden "riste seg" på kommando ved å si det hver gang den rister seg og belønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tinka har det fungert veldig godt å møte henne helt nede i vannkanten og få henne til å avlevere straks hun kommer på land (i starten var det nesten så hun fikk avlevere mens hun fremdeles var på vei opp fra vannet). Deretter strekke avstand/tid gradvis, samtidig som jeg oppmuntrer henne til å fortsette når hun kommer opp fra vannet.

Nå trener vi uten mål og mening vi, da - men allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...