Gå til innhold
Hundesonen.no

Apporttrening


Artemis

Recommended Posts

Holder på med apporttrening med gutten, men han har begynt å slippe apporten når han kommer inn til meg med den, i stedet for å gi den til meg/vente til jeg sier "slipp". Jeg har bygget opp treningen trinn for trinn(holde, bære, gripe osv.), men nå har han altså begynt med slike lure triks :rolleyes: Om han holder den eller bærer den, så slipper han ikke før jeg gir beskjed, men det samme gjør han altså ikke når han henter den. Han har aldri fått belønning når han har sluppet den før han skal, der har jeg vært konsekvent fra starten av, men nå gjør han det hver bidige gang likevel! Noen tips? Hva må jeg øve på?

Ellers tenkte jeg å prøve så litt apportering i vann i ferien, ettersom han elsker å bade. Noe jeg må passe på her?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært han kommandoen "hold fast"? Muligens en omvei, men jeg har alltid lært hundene mine det - og da skal de holde selv om jeg røsker og sliter og drar i apporten - for det der med å slippe apporten rett inntil har mine hunder gjennom tidene hatt en tendens til, forklaringene jeg har fått til det har variert fra "det kommer av at du belønner den - den spytter ut for å være klar til belønningen" til "hunden din underkaster seg deg for mye, den tør ikke ha noe i munnen i nærheten av deg".. ja, ikke vet jeg. Jeg har ihvertfall løst det med at legge på en "hold fast" i førsten når de kom inn, og så forlange at de satt en stund med apporten i munnen før jeg tok den. (Sistnevnte trente jeg mye utenom med å kjøre en del gå på plass med apport i munnen). Jeg vet ikke om det kunne være til noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært rask med å putte bukken i munnen og si "hold". Går gjerne litt rundt med bukken og gjerne en sitt eller to før hun får avlevere. Det pleier på hjelpe på min.

På vann er det også viktig at hunden ikke slipper i vannkanten men bærer bukken opp til deg. ( de vil gjerne riste seg og da slipper de som regel bukken. ) Det er en dum uvane å lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært han kommandoen "hold fast"? Muligens en omvei, men jeg har alltid lært hundene mine det - og da skal de holde selv om jeg røsker og sliter og drar i apporten - for det der med å slippe apporten rett inntil har mine hunder gjennom tidene hatt en tendens til, forklaringene jeg har fått til det har variert fra "det kommer av at du belønner den - den spytter ut for å være klar til belønningen" til "hunden din underkaster seg deg for mye, den tør ikke ha noe i munnen i nærheten av deg".. ja, ikke vet jeg. Jeg har ihvertfall løst det med at legge på en "hold fast" i førsten når de kom inn, og så forlange at de satt en stund med apporten i munnen før jeg tok den. (Sistnevnte trente jeg mye utenom med å kjøre en del gå på plass med apport i munnen). Jeg vet ikke om det kunne være til noen hjelp?

Har lært inn hold fast, men skal øve mer med litt sliting og røsking :P Har kjørt en del gå på plass med apport i munnen, og da holder han som bare det...

Jeg har vært rask med å putte bukken i munnen og si "hold". Går gjerne litt rundt med bukken og gjerne en sitt eller to før hun får avlevere. Det pleier på hjelpe på min.

På vann er det også viktig at hunden ikke slipper i vannkanten men bærer bukken opp til deg. ( de vil gjerne riste seg og da slipper de som regel bukken. ) Det er en dum uvane å lære seg.

Jeg har forsøkt å putte dummyen inn i munnen igjen med én gang, men det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig. Har ikke gjort det hittil i hvert fall... Får bare trene videre :P

Hvis han slipper den når han rister seg, hva skal jeg gjøre da? Putte dummyen inn i munnen før han får avlevere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært inn hold fast, men skal øve mer med litt sliting og røsking :) Har kjørt en del gå på plass med apport i munnen, og da holder han som bare det...

Jeg har forsøkt å putte dummyen inn i munnen igjen med én gang, men det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig. Har ikke gjort det hittil i hvert fall... Får bare trene videre :)

Hvis han slipper den når han rister seg, hva skal jeg gjøre da? Putte dummyen inn i munnen før han får avlevere?

Det er veldig fort gjort at det blir et mønster ut av at hunden rister seg før den avleverer, så du burde bryte det mønsteret fort. Det er mange metoder å gjøre det, jeg får ingen metoder til å funke optimalt selv. Men prøv så godt du kan å tilrettelegge slik at hunden ikke får sjansen til å slippe. For noen holder det å si 'på plass' slik at hunden glemmer å slippe og heller kommer i utgangsstilling. Noen setter seg ned på huk og heier inn hunden, noen løper i motsatt retning slik at hunden skal løpe etter. Uansett kan det være en ide å lære hunden "riste seg" på kommando ved å si det hver gang den rister seg og belønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tinka har det fungert veldig godt å møte henne helt nede i vannkanten og få henne til å avlevere straks hun kommer på land (i starten var det nesten så hun fikk avlevere mens hun fremdeles var på vei opp fra vannet). Deretter strekke avstand/tid gradvis, samtidig som jeg oppmuntrer henne til å fortsette når hun kommer opp fra vannet.

Nå trener vi uten mål og mening vi, da - men allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...