Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaskan Klee Kai

Guest Gråtass

Recommended Posts

med så kort rasehistorie og ensidig avl (det ser ut til at det er størrelsen alene som selekteres..) kan dette umulig være en særlig sunn rase?

Merkelig å ta så mye for en hund som kan klassifiseres som blanding. vel vel. De som kan mest om denne rasen i Norge er nok oppdretterne.

Lundehunden, er den så gneldrete? jeg mener, sammenlignet med andre småhunder (Bichon, pomeranien, japansk spisshund etc) er den ikke ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehunden, er den så gneldrete? jeg mener, sammenlignet med andre småhunder (Bichon, pomeranien, japansk spisshund etc) er den ikke ille!

De to lundehund-gutta som bor i gata vår er ihvertfall SVÆRT gneldrete. Går over til å bli sjenerende. Og er de løse har de null problem med å springe bort og nappe min store gutt i bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm, godkjent rase eller ei. Hvis siden er oppdatert er jo ikke moren mer enn 8 mnd gammel. Er ikke det litt vel ungt for et valpekull?

Bare fordi at de siste bildene er av henne når hun er 8 mnd betyr ikke at hun bare er 8 mnd da.

Vis du lester på nyheter/valper så står det at hun er født i februar 06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at de siste bildene er av henne når hun er 8 mnd betyr ikke at hun bare er 8 mnd da.

Vis du lester på nyheter/valper så står det at hun er født i februar 06.

Kanskje litt tidlig å ha valper allerede nå likevel?

Synes jeg i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forumet via et generelt søk, og siden det er vi som har Alaskan Klee Kai valpen for salg for øyeblikket tenkte jeg at jeg skulle blande meg inn her. Så får å begynne i en ende:

Peers: Lana er ung, og det var ikke helt planlagt at hun skulle bli gravid ennå. Hun hadde sin første løpetid i januar, og vi forventet ikke neste før nå omtrent. Men hun har altså klart å snike inn løpetid nr. 2 allerede i mars/april, og tok oss fullstendig på sengen:-) Fysisk sett var hun nok klar, spørsmålet var om hun ville avvise valpen eller ikke. Det gjorde hun ikke, så alt i alt har det gått ganske bra.

Meg: Det er bevisst avlet for å unnga dvergtrekk i Akk. De har altså ikke disse trekkene, men oppdretteren i England har fortalt at det har blitt sett i noen eksemplarer av AKK i str. Toy. (Akk kommer i Toy, Miniature og Standard.) Våre hunder er i str. Miniature. Eksemplarer i Toy str. skal være mere lik chihuauaén men det skal ikke være chihuahua blandet inn i rasen.

AKK er også kjent for å ha få helseproblemer. Og i motsetning til hva som har blitt referert til her på forumet, så var helse og gemytt ekstremt viktig i avlsprogrammet til denne rasen. Derav et veldig strengt program som har ført til at antallet Akk har vokst veldig sakte. Utseendet spiller jo like mye rolle som det gjør med andre rasehunder, men ikke på kompromiss av helse og personlighet. De kan potensielt få enkelte sykdommer som er vanlig for mindre raser, (husker ikke hva de heter), men oppdretteren i England som har holdt på med Akk siden 98 har foreløpig ingen erfaring med dette.

Ellers så vil jeg bemerke at selv om denne rasen ikke er godkjent på papiret ennå, er det ikke mindre en rasehund fordet. Det er nok kun et tidsspørsmål før den blir godkjent her, og den er allerede godkjent av bl.a. UKC og ARBA. Alle raser har jo på et eller annet tidspunkt måttet gå gjennom en godkjennelsesprosess, og sånn som jeg forstår det blir også Alaskan Husky sett på som en blandingshund i utgangspunktet. Hva bruksområder angår, klassifiseres Akk som både selskapshund og vakthund. Altså, sier fra, men angriper ikke.

Vi ville nok ikke prioritert et framtidig hjem for en av våre valper, som kun er interessert hvis den er en rase på papiret. Dette er en meget sjelden hund, og alle som faktisk møter noen eksemplarer vil se kvaliteten. Rasen er faktisk også såpass innarbeidet at du kan til en viss grad vite hva du kan forvente hvis du skaffer deg en selv. Vi kjenner igjen våre hunder i det meste av beskrivelsene av rasen. Hovedattraksjon til Akk er nok uansett for folk som oss, som virkelig liker Huskyer men synes de større variantene er for store og krevende. Vi var ikke interessert i de mer typiske gneldrete småhundene, men bortsett fra et og annet småhund bjeff er de store hunder i små pakker:-)

Prisen ser jeg også har blitt diskutert her. Vi har satt en pris som reflekterer det våre hunder kostet oss. Prisen er kanskje litt lavere i USA nå, men der begynner antallet å bli relativt stort. I England er de billigste du får 1000 GBP, som med dagens kurs er rundt 12.000kr. Men da kommer transport i tillegg, som er ganske dyrt. Ellers reflekterer også prisen hvor sjelden hunden er.

Zorbas: Hvis du mener det er rundt 5 Akk i Norge, er jeg VELDIG interessert i å vite hvor disse befinner seg, eller hvilken grunn du har til å tro at det er 5 stk. Dette fordi vi veldig gjerne vil komme i kontakt med eventuelle andre eiere av Akk i Norge, for framtidig samarbeid og generell utveksling av erfaringer. Så hvis du vet om noen blir jeg takknemmelig hvis du kan lede meg i riktig retning:-)

Ellers har jeg nettopp funnet en side om Akk som ser ut til å ha det meste av info. samlet på et sted, så her er den:

http://www.pageweb.com/kleekai/klee_kai-faq.htm

Håper dette oppklarte noen misforståelser, kom gjerne med flere spørsmål. Websiden min ser jeg har blitt oppgitt her; beklager den er ikke helt oppdatert på alle områder. Så les heller linken over for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så artig å høre fra oppdretterne av rasen!

Men jeg må si, dvergpreget i rasen er da veeldig tydelig! Nesten alle hundene jeg har sett bilde av, har store, nesten utståede øyne og små skaller (mon tro om de har klart å få hjernen like liten, eller om den trykker på skallen innvendig slik som hos en del andre småhunder??). Så der ser det ikke ut som om avlsarbeidet er helt ferdig.

en liten opplysning: Alaska husky er ikke en rase, det er en hundetype. Den kommer aldri til å bli homogen i eksteriør, da det kun er egenskapene som teller inn avlen av denne hundetypen, og rett som det er krysset fuglehundtyper og greysterblandinger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så artig å høre fra oppdretterne av rasen!

Men jeg må si, dvergpreget i rasen er da veeldig tydelig! Nesten alle hundene jeg har sett bilde av, har store, nesten utståede øyne og små skaller (mon tro om de har klart å få hjernen like liten, eller om den trykker på skallen innvendig slik som hos en del andre småhunder??). Så der ser det ikke ut som om avlsarbeidet er helt ferdig.

en liten opplysning: Alaska husky er ikke en rase, det er en hundetype. Den kommer aldri til å bli homogen i eksteriør, da det kun er egenskapene som teller inn avlen av denne hundetypen, og rett som det er krysset fuglehundtyper og greysterblandinger inn.

Det med Alaska Husky var litt interessant, det forklarer hvorfor jeg synes de ser så forskjellige ut:-)

Ellers så skal jeg ikke begi meg inn på en lengre diskusjon om dvergtrekk, for jeg er ikke noen ekspert på dette. Men jeg skal høre med dyrlegen neste uke, og se hva hun sier. Men det jeg vet er at hundene er friske og fine, jeg har aldri funnet noe på nettet som tyder på at dette er noe problem. Vi blir også stoppet på gaten hele tiden av folk som synes hundene er bare helt nydelige, ingen har nevnte noe om dette før. Vi har også blitt stoppet av flere Husky eiere som tror hundene våre er vanlig Husky valper, heller ikke de har kommentert dette.

Så alt i alt er dette ikke noe reelt problem. (Skal komme tilbake til dette når jeg har snakket med dyrlegen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er det store flotte Huskey`er på utstilling da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepps. alaska husky er en blandingsrase. Nøyaktig HVA som er blandet inn varierer, men siberian, fuglehund (pointer eller vorstehe) er det i dem. Greyhound er også blandet inn. Det er ingen rasestandard, nettopp fordi det ikke er en rase, men fordi det er en hundetype. Det er kun trekkegenskapene som er grunnlag for avl, og eksteriøret er dermed veldig variabelt.

Hundene Loke og lana var veldig fine da!

siberian husky er forresten ikke så store.. maks 60 cm (hanner).. alaska malamutete er maks 64 cm høye, men kraftigere bygd:) (og alaska huskyen har ikke standard)

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det "trykket på skallen", tenker du da på fontanellen som ikke lukker seg ordentlig, som hos chihuahua? Eller tenker du på vannhode? Uansett finner man først og fremst problemer med fasongen på hodeskallen hos raser med flate/korte neser (brachycephale raser).

Jeg syns ellers ikke dvergpreget på AKK'en er så voldsomt utpreget. (Jeg vet ikke hvilke bilder du har sett på.) Nå ser det ut som om rasen ikke helt har nådd et veldig rasetypisk utseende ennå, og i tillegg er det jo tre størrelsesvarianter. De to største variantene er på 7 og 10 kg og med en mankehøyde på 33-46 cm, altså betraktelig større enn f.eks en chihuahua eller en yorkie. Jeg er ingen ekspert, men jeg syns at f.eks denne hunden ser ut som om den har en funksjonell fysikk:

http://www.kleekai.us/images/Classic/IMG_1512.JPG

(Vakker hund, forresten :wacko: )

Pannen er ikke utpreget høy, nesen er ikke utpreget kort, øynene er ikke utpreget utstående og bena er lange (i fht kroppen) og rette. Men det er mulig at de minste variantene av AKK kan ha noen av disse dvergtrekkene (?).

Husk på at det er mange små raser som ikke skal ha hverken korte neser eller dvergvekst! Dette gjelder f.eks bichon havanais, dvergpuddel og dvergschnauzer (ironisk nok). Disse skal ha normale proporsjoner på både kropp og hodeskalle, og det har jeg inntrykk av at gjelder AKK også - i hvertfall de to største variantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon er også en miniatyrhund som helt og fullt har formen til en "stor" hund av samme "sort" ..

Det bildet Havana postet var jo bare nydelig.

Hva vil det si å ha "dvergvekst" ??

jeg skal ærlig innrømme at det jeg definerer som dvergtrekk er ikke det samme som dvergvekst. Dverggvekst er en genetisk feil, som påvirker skjelett, brusk og/eller bindevev og gjør individet "unormalt" liten av vekst. Dvergtrekk når det gjelder hund er som jeg definerer det for store øyne (og ofte utstående) i forhold til skallen, lite snuteparti i forhold til skallen. Hvis alle Klee kai så ut som den på bildet det ble lagt ut link til, så ville jeg hatt en slik også (rent utseendemessig var den jo flott!). men jeg synes det er for lite "seriøsitet" bak avlsarbeidet.

Inntrykket ble ikke såå mye bedre av denne linken: http://www.pageweb.com/kleekai/klee_kai-faq.htm

1) klee kai har vist aldri dårlig ånde- det er vist rasebetinget... jada. tannhelse etc har ikke noe å si..

2)"They also tend to be rather psychic. They know when feeding time is, even if this is not a scheduled event. They can sense when something is wrong even when they are removed from the household as in the kennels"

3) Hunder steriliseres/kasteres hvis de selges til "vanlige folk". kjempelurt, hadde det bare ikke vært for at det er så få individer av rasen at det genetiske mangfoldet blir sterkt redusert når få hunder kan bruke si avl..

4) Hva slags rase er egentlig oppavet? Siberian? alaska? Amerikansk husky (den har jeg aldri hørt om en gang...)

Men jeg noterer at utstående øyne er "feil" i følge rasestandarden. :wacko:)

og jeg presiserer også at jeg ikke er ekspert på dette området, og kommer bare med egne meninger..

skulle gjerne hatt en minihusky jeg, den dagen jeg ikke kan ha siberian husky.. Men jeg tror med rasens historie at klee kai nok er like krevende, og det tror jeg er lett å misforstå når den er så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det antas ganske mye her.. :rolleyes:

Alle som har mulighet er velkommen til å komme ut til oss å se på hundene, så kan man bedømme selv. (Vi bor utenfor Bergen)

Ellers er jeg ingen ekspert på hunder generelt eller avlspolitikk. Jeg vet bare at disse hundene passer perfekt til oss. Vi stod lenge på venteliste før den første kom, og vi har ikke angret et sekund på hverken ventetiden eller kostnadene. Men selvfølgelig, det er nok ikke hunden for alle.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syntes noe om denne "rasen" jeg. Likte ikke utseendet, og å skaffe seg en slik fordi man synes SH er for stor, greit nok, men en SH er så mye mye flottere å se på enn hva denne "rasen" her er.

Hva gjelder at det bare er et tidsspørsmål før den blir godkjent her i landet, slik oppdretteren skriver, det har jeg liten tro på. Rasen må først godkjennes av FCI, og jeg vil tro det tar lang tid før dette skjer. Er flere "raser" som står i kø for godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg blir dårlig av å lese om den adferden der. ..fra eieren, altså. Idiot. Sånne som det der er årsaken til at jeg har vurdert svi av altfor mye penger på å skaffe meg formell kompetanse som hundetrener - for å ha noe konkret å skilte med i sånne tilfeller som det der - fordi jeg er en spinkel og feminint utseende kvinne som fremmede menn stort sett ALDRI respekterer som et intelligent og kompetent vesen, med mindre de tror det hjelper dem komme ned i buksa på meg, men jeg kom til at sånne aldri kommer til å høre på noen som meg uansett, fordi de har sett DogDaddy på YouTube, eller: "Familien min drev oppdrett av schæfer på 80-tallet, så jeg KAN hund, lille venn." 
    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...