Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaskan Klee Kai


Guest Gråtass

Recommended Posts

med så kort rasehistorie og ensidig avl (det ser ut til at det er størrelsen alene som selekteres..) kan dette umulig være en særlig sunn rase?

Merkelig å ta så mye for en hund som kan klassifiseres som blanding. vel vel. De som kan mest om denne rasen i Norge er nok oppdretterne.

Lundehunden, er den så gneldrete? jeg mener, sammenlignet med andre småhunder (Bichon, pomeranien, japansk spisshund etc) er den ikke ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehunden, er den så gneldrete? jeg mener, sammenlignet med andre småhunder (Bichon, pomeranien, japansk spisshund etc) er den ikke ille!

De to lundehund-gutta som bor i gata vår er ihvertfall SVÆRT gneldrete. Går over til å bli sjenerende. Og er de løse har de null problem med å springe bort og nappe min store gutt i bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm, godkjent rase eller ei. Hvis siden er oppdatert er jo ikke moren mer enn 8 mnd gammel. Er ikke det litt vel ungt for et valpekull?

Bare fordi at de siste bildene er av henne når hun er 8 mnd betyr ikke at hun bare er 8 mnd da.

Vis du lester på nyheter/valper så står det at hun er født i februar 06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at de siste bildene er av henne når hun er 8 mnd betyr ikke at hun bare er 8 mnd da.

Vis du lester på nyheter/valper så står det at hun er født i februar 06.

Kanskje litt tidlig å ha valper allerede nå likevel?

Synes jeg i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forumet via et generelt søk, og siden det er vi som har Alaskan Klee Kai valpen for salg for øyeblikket tenkte jeg at jeg skulle blande meg inn her. Så får å begynne i en ende:

Peers: Lana er ung, og det var ikke helt planlagt at hun skulle bli gravid ennå. Hun hadde sin første løpetid i januar, og vi forventet ikke neste før nå omtrent. Men hun har altså klart å snike inn løpetid nr. 2 allerede i mars/april, og tok oss fullstendig på sengen:-) Fysisk sett var hun nok klar, spørsmålet var om hun ville avvise valpen eller ikke. Det gjorde hun ikke, så alt i alt har det gått ganske bra.

Meg: Det er bevisst avlet for å unnga dvergtrekk i Akk. De har altså ikke disse trekkene, men oppdretteren i England har fortalt at det har blitt sett i noen eksemplarer av AKK i str. Toy. (Akk kommer i Toy, Miniature og Standard.) Våre hunder er i str. Miniature. Eksemplarer i Toy str. skal være mere lik chihuauaén men det skal ikke være chihuahua blandet inn i rasen.

AKK er også kjent for å ha få helseproblemer. Og i motsetning til hva som har blitt referert til her på forumet, så var helse og gemytt ekstremt viktig i avlsprogrammet til denne rasen. Derav et veldig strengt program som har ført til at antallet Akk har vokst veldig sakte. Utseendet spiller jo like mye rolle som det gjør med andre rasehunder, men ikke på kompromiss av helse og personlighet. De kan potensielt få enkelte sykdommer som er vanlig for mindre raser, (husker ikke hva de heter), men oppdretteren i England som har holdt på med Akk siden 98 har foreløpig ingen erfaring med dette.

Ellers så vil jeg bemerke at selv om denne rasen ikke er godkjent på papiret ennå, er det ikke mindre en rasehund fordet. Det er nok kun et tidsspørsmål før den blir godkjent her, og den er allerede godkjent av bl.a. UKC og ARBA. Alle raser har jo på et eller annet tidspunkt måttet gå gjennom en godkjennelsesprosess, og sånn som jeg forstår det blir også Alaskan Husky sett på som en blandingshund i utgangspunktet. Hva bruksområder angår, klassifiseres Akk som både selskapshund og vakthund. Altså, sier fra, men angriper ikke.

Vi ville nok ikke prioritert et framtidig hjem for en av våre valper, som kun er interessert hvis den er en rase på papiret. Dette er en meget sjelden hund, og alle som faktisk møter noen eksemplarer vil se kvaliteten. Rasen er faktisk også såpass innarbeidet at du kan til en viss grad vite hva du kan forvente hvis du skaffer deg en selv. Vi kjenner igjen våre hunder i det meste av beskrivelsene av rasen. Hovedattraksjon til Akk er nok uansett for folk som oss, som virkelig liker Huskyer men synes de større variantene er for store og krevende. Vi var ikke interessert i de mer typiske gneldrete småhundene, men bortsett fra et og annet småhund bjeff er de store hunder i små pakker:-)

Prisen ser jeg også har blitt diskutert her. Vi har satt en pris som reflekterer det våre hunder kostet oss. Prisen er kanskje litt lavere i USA nå, men der begynner antallet å bli relativt stort. I England er de billigste du får 1000 GBP, som med dagens kurs er rundt 12.000kr. Men da kommer transport i tillegg, som er ganske dyrt. Ellers reflekterer også prisen hvor sjelden hunden er.

Zorbas: Hvis du mener det er rundt 5 Akk i Norge, er jeg VELDIG interessert i å vite hvor disse befinner seg, eller hvilken grunn du har til å tro at det er 5 stk. Dette fordi vi veldig gjerne vil komme i kontakt med eventuelle andre eiere av Akk i Norge, for framtidig samarbeid og generell utveksling av erfaringer. Så hvis du vet om noen blir jeg takknemmelig hvis du kan lede meg i riktig retning:-)

Ellers har jeg nettopp funnet en side om Akk som ser ut til å ha det meste av info. samlet på et sted, så her er den:

http://www.pageweb.com/kleekai/klee_kai-faq.htm

Håper dette oppklarte noen misforståelser, kom gjerne med flere spørsmål. Websiden min ser jeg har blitt oppgitt her; beklager den er ikke helt oppdatert på alle områder. Så les heller linken over for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så artig å høre fra oppdretterne av rasen!

Men jeg må si, dvergpreget i rasen er da veeldig tydelig! Nesten alle hundene jeg har sett bilde av, har store, nesten utståede øyne og små skaller (mon tro om de har klart å få hjernen like liten, eller om den trykker på skallen innvendig slik som hos en del andre småhunder??). Så der ser det ikke ut som om avlsarbeidet er helt ferdig.

en liten opplysning: Alaska husky er ikke en rase, det er en hundetype. Den kommer aldri til å bli homogen i eksteriør, da det kun er egenskapene som teller inn avlen av denne hundetypen, og rett som det er krysset fuglehundtyper og greysterblandinger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så artig å høre fra oppdretterne av rasen!

Men jeg må si, dvergpreget i rasen er da veeldig tydelig! Nesten alle hundene jeg har sett bilde av, har store, nesten utståede øyne og små skaller (mon tro om de har klart å få hjernen like liten, eller om den trykker på skallen innvendig slik som hos en del andre småhunder??). Så der ser det ikke ut som om avlsarbeidet er helt ferdig.

en liten opplysning: Alaska husky er ikke en rase, det er en hundetype. Den kommer aldri til å bli homogen i eksteriør, da det kun er egenskapene som teller inn avlen av denne hundetypen, og rett som det er krysset fuglehundtyper og greysterblandinger inn.

Det med Alaska Husky var litt interessant, det forklarer hvorfor jeg synes de ser så forskjellige ut:-)

Ellers så skal jeg ikke begi meg inn på en lengre diskusjon om dvergtrekk, for jeg er ikke noen ekspert på dette. Men jeg skal høre med dyrlegen neste uke, og se hva hun sier. Men det jeg vet er at hundene er friske og fine, jeg har aldri funnet noe på nettet som tyder på at dette er noe problem. Vi blir også stoppet på gaten hele tiden av folk som synes hundene er bare helt nydelige, ingen har nevnte noe om dette før. Vi har også blitt stoppet av flere Husky eiere som tror hundene våre er vanlig Husky valper, heller ikke de har kommentert dette.

Så alt i alt er dette ikke noe reelt problem. (Skal komme tilbake til dette når jeg har snakket med dyrlegen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten opplysning: Alaska husky er ikke en rase, det er en hundetype. Den kommer aldri til å bli homogen i eksteriør, da det kun er egenskapene som teller inn avlen av denne hundetypen, og rett som det er krysset fuglehundtyper og greysterblandinger inn.

Så hvorfor er det store flotte Huskey`er på utstilling da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepps. alaska husky er en blandingsrase. Nøyaktig HVA som er blandet inn varierer, men siberian, fuglehund (pointer eller vorstehe) er det i dem. Greyhound er også blandet inn. Det er ingen rasestandard, nettopp fordi det ikke er en rase, men fordi det er en hundetype. Det er kun trekkegenskapene som er grunnlag for avl, og eksteriøret er dermed veldig variabelt.

Hundene Loke og lana var veldig fine da!

siberian husky er forresten ikke så store.. maks 60 cm (hanner).. alaska malamutete er maks 64 cm høye, men kraftigere bygd:) (og alaska huskyen har ikke standard)

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må si, dvergpreget i rasen er da veeldig tydelig! Nesten alle hundene jeg har sett bilde av, har store, nesten utståede øyne og små skaller (mon tro om de har klart å få hjernen like liten, eller om den trykker på skallen innvendig slik som hos en del andre småhunder??). Så der ser det ikke ut som om avlsarbeidet er helt ferdig.

Med det "trykket på skallen", tenker du da på fontanellen som ikke lukker seg ordentlig, som hos chihuahua? Eller tenker du på vannhode? Uansett finner man først og fremst problemer med fasongen på hodeskallen hos raser med flate/korte neser (brachycephale raser).

Jeg syns ellers ikke dvergpreget på AKK'en er så voldsomt utpreget. (Jeg vet ikke hvilke bilder du har sett på.) Nå ser det ut som om rasen ikke helt har nådd et veldig rasetypisk utseende ennå, og i tillegg er det jo tre størrelsesvarianter. De to største variantene er på 7 og 10 kg og med en mankehøyde på 33-46 cm, altså betraktelig større enn f.eks en chihuahua eller en yorkie. Jeg er ingen ekspert, men jeg syns at f.eks denne hunden ser ut som om den har en funksjonell fysikk:

http://www.kleekai.us/images/Classic/IMG_1512.JPG

(Vakker hund, forresten :wacko: )

Pannen er ikke utpreget høy, nesen er ikke utpreget kort, øynene er ikke utpreget utstående og bena er lange (i fht kroppen) og rette. Men det er mulig at de minste variantene av AKK kan ha noen av disse dvergtrekkene (?).

Husk på at det er mange små raser som ikke skal ha hverken korte neser eller dvergvekst! Dette gjelder f.eks bichon havanais, dvergpuddel og dvergschnauzer (ironisk nok). Disse skal ha normale proporsjoner på både kropp og hodeskalle, og det har jeg inntrykk av at gjelder AKK også - i hvertfall de to største variantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon er også en miniatyrhund som helt og fullt har formen til en "stor" hund av samme "sort" ..

Det bildet Havana postet var jo bare nydelig.

Hva vil det si å ha "dvergvekst" ??

jeg skal ærlig innrømme at det jeg definerer som dvergtrekk er ikke det samme som dvergvekst. Dverggvekst er en genetisk feil, som påvirker skjelett, brusk og/eller bindevev og gjør individet "unormalt" liten av vekst. Dvergtrekk når det gjelder hund er som jeg definerer det for store øyne (og ofte utstående) i forhold til skallen, lite snuteparti i forhold til skallen. Hvis alle Klee kai så ut som den på bildet det ble lagt ut link til, så ville jeg hatt en slik også (rent utseendemessig var den jo flott!). men jeg synes det er for lite "seriøsitet" bak avlsarbeidet.

Inntrykket ble ikke såå mye bedre av denne linken: http://www.pageweb.com/kleekai/klee_kai-faq.htm

1) klee kai har vist aldri dårlig ånde- det er vist rasebetinget... jada. tannhelse etc har ikke noe å si..

2)"They also tend to be rather psychic. They know when feeding time is, even if this is not a scheduled event. They can sense when something is wrong even when they are removed from the household as in the kennels"

3) Hunder steriliseres/kasteres hvis de selges til "vanlige folk". kjempelurt, hadde det bare ikke vært for at det er så få individer av rasen at det genetiske mangfoldet blir sterkt redusert når få hunder kan bruke si avl..

4) Hva slags rase er egentlig oppavet? Siberian? alaska? Amerikansk husky (den har jeg aldri hørt om en gang...)

Men jeg noterer at utstående øyne er "feil" i følge rasestandarden. :wacko:)

og jeg presiserer også at jeg ikke er ekspert på dette området, og kommer bare med egne meninger..

skulle gjerne hatt en minihusky jeg, den dagen jeg ikke kan ha siberian husky.. Men jeg tror med rasens historie at klee kai nok er like krevende, og det tror jeg er lett å misforstå når den er så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det antas ganske mye her.. :rolleyes:

Alle som har mulighet er velkommen til å komme ut til oss å se på hundene, så kan man bedømme selv. (Vi bor utenfor Bergen)

Ellers er jeg ingen ekspert på hunder generelt eller avlspolitikk. Jeg vet bare at disse hundene passer perfekt til oss. Vi stod lenge på venteliste før den første kom, og vi har ikke angret et sekund på hverken ventetiden eller kostnadene. Men selvfølgelig, det er nok ikke hunden for alle.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syntes noe om denne "rasen" jeg. Likte ikke utseendet, og å skaffe seg en slik fordi man synes SH er for stor, greit nok, men en SH er så mye mye flottere å se på enn hva denne "rasen" her er.

Hva gjelder at det bare er et tidsspørsmål før den blir godkjent her i landet, slik oppdretteren skriver, det har jeg liten tro på. Rasen må først godkjennes av FCI, og jeg vil tro det tar lang tid før dette skjer. Er flere "raser" som står i kø for godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...