Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med på båttur.


Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!

Planlegger en seiltur med hele familien på den lille IF'en vår (seilbåt) til neste uke. Og da må nok Archie være med siden vi ikke har hundepass og det er kos. :)

Men, som alltid, så har jeg noen spørsmål. Bare fyrer løs jeg:

-Viktig med redningsvest til hunden, hvor mye koster det/hvor får man kjøpt det?

-Hva annet er viktig å med til hunden? Førstehjelpsutsyr (pris)?

-OK å ha med en ikke så badeglad (men båtvant) hund i båt?

-Må vi stoppe og gå i land ofte? Hva gjør man når man er uten land i timesvis? :/

-Ellers.. Noen gode eller dårlige erfaringer med hund i båt?

:hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningsvest er sikkert lurt, hvis det skulle skje en ulykke. Amira har hoppet ut av båten flere ganger, men hun kan jo svømme, så hun har alltid klart seg fint uten vest :)

Ta med vann til hunden. Saltvann blir man ikke utørst av. Det er ikke noe mer nødvendig med førstehjelpsutstyr på båttur, enn det er ellers... Jeg har det aldri med. Skal du på langtur regner jeg med du har med førstehjelpsutstyr til mennesker og dette er like bra til hunder.

Hunden trenger ikke å være badeglad så lenge den er rolig og ikke livredd vann!

Jeg har aldri opplevd å måtte stoppe for hundens skyld. Hvis du skal kjøre i 6-7 timer, er det vel viktig å lufte hunden godt først da...

Jeg er på båttur med en eller flere hunder flere ganger i uken, men som oftes bare 15-20 minutter ut til en øy. Har også hatt 3 hunder i båten + 8 pers i vår lille 17-fots båt + en på wakeboard bak.. hehe... trangt, men har aldri hatt noen dårlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ikke badeglad men båtvant hund, og jeg bruker ikke redningsvest på han heller. Greit at han ikke liker vann, men skulle noe skje kan han svømme og en redningsvest vil antagelig bare bli ubehagelig. Men hver sin smak :) Ask er rolig i båten, ligger å slapper av/sover. Vi stoppet ikke for hunden, men passet på at han fikk litt mosjon og at han fikk gjort skikkelig i fra seg de gangene vi stoppet. Det er litt greit med en hund som ikke sitter inne med haugevis med energi på en båt. :poke:

Redningsvestene til hund er nokså dyre, og for min del noe jeg ikke trenger, men det må du jo se an selv. De selger bla. på canis.

Du kan godt ta med noe han kan aktivisere seg med som biteben, kong med noe snadder i osv.

Det er kos å ha med hund på båt, så lenge alle er fornøyde :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ikke badeglad men båtvant hund, og jeg bruker ikke redningsvest på han heller. Greit at han ikke liker vann, men skulle noe skje kan han svømme og en redningsvest vil antagelig bare bli ubehagelig.

Greia med redningsvest er faktisk at hva om hunden ramler overbord mens man ikke følger med? Ulykker kan skje, og da har hunden noe som holder den over vannoverflaten PLUSS at eierne lettere ser hunden på lang avstand pga den sterke fargen. Båter rører jo ofte på seg, og ofte ganske fort i tillegg. Når man da plutselig merker at det mangler en hund så er det ikke alltid like lett å "se tilbake" og finne ut hvordan man skal få fisket dyret på land! Har man allerede kommet et stykke vekk fra hunden blir den vanskelig å se, og man kan jo ikke bare snu båten i full peising rundt og kjøre tilbake i full fart uten å ha noe slags anelse om hvor hunden befinner seg og når den kanskje er vanskelig å se i vannet. Bølger gjør en hund ganske "usynlig" i det store havet. Hva om man kjører på hunden? :hyper:

Det er vel pålagt å bruke redningsvest for mennesker/barn, og da syns jeg man skal bruke det på hunder også. For... Hva om? Jeg hadde nok tatt med meg hunden min på båt uten redningsvest, men bare hvis det hadde vært en robåt på et rolig vann f.eks

Men det er min mening ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha med Gipsy og vi kjører i flere timer og hun liker ikke å bade.

Vi har redningsvest til henne selv om hun kan svømme. Hun har ledd gikt og div da så...

Dette går helt greit. Hun er alltid flink til å holde seg.

Andre ting som er viktig å ha med en jo håndkle vis den faller i sjøen eks. Vis du ikke har et sted den fast ligger så kan du jo ha med et teppe eller en hunde seng. Mat- vann skål.

Vet ikke helt hva mer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nok at du bør ha på redningsvest! Kjøpte Jægeren`s redningsvest til min sheltie i dag. Den kostet kr. 298.- i str. M ( bærer vekt opp til 30 kg, men passer utmerket til min på 8kg:-))

Kjøpt på dyrebutikk. Knall orange, bærestropp i ryggen og godt med reflekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Synes nok at du bør ha på redningsvest! Kjøpte Jægeren`s redningsvest til min sheltie i dag. Den kostet kr. 298.- i str. M ( bærer vekt opp til 30 kg, men passer utmerket til min på 8kg:-))

Kjøpt på dyrebutikk. Knall orange, bærestropp i ryggen og godt med reflekser.

Takk! Flott å høre meningene deres, forresten. :)

Archie veier vel opp til 18-20 kg, så da skal det vel gå greit. Trenger vi førstehjelpsutstyr da? Leste et sted at det var vitkig uansett, men spesielt i båten..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare positive oplevelser med hund i båt. Men har ikke vært på veldig lange turer, bare fisketurer og sånn. Bruker ikke redningsvest. Ellers er det greit å ha på bånd, og holde fast hvis dere fisker og måsene kommer :poke:

7.gif

Dopauser kan være greit hvis turen blir lang, og ha med ferskvann. Og er det veldig solstek så er det greit med skyggeplass for hunden, eller skyll vann over hunden jevnlig. Førstehjelpsutstyr er ikke noe jeg har tenkt på, men en tang og noe rens og bandasje kan være greit hvis hunden får en fiskekrok i nesa :hyper:

Ha en trivelig båttur, og hunden vil ha det topp med vinden rett i nesa! :)

12.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt redningsvest på hunden. Ikke bare fordi den da syns bedre i vannet om den skulle falle utti, men selvom den kan svømme blir hunder også slitne etter hvert. Hvis den ikke kommer seg opp av vannet eller blir kald av strømmer i vannet e.l. kan det bli en mindre koselig tur for dere alle sammen. Personlig ville jeg ikke tatt sjansen, selvom det som oftest ikke skjer noe..

Førstehjelpsutstyr har jeg alltid i sekken, jeg. Vet aldri om enten du eller hunden eller andre får en eller annen skade som bør få litt førstehjelp der og da...

Håper dere får en fin tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn flytevest til Luke med håndtak på ryggen. Jeg tror jeg hadde fått store problemer med å få han opp i båten om han skulle falle ut i vannet uten det håndtaket.

I tillegg kan det plutselig begynne å blåse og bli ganske høye bølger. Da er det ikke bare bare å finne en hund om man er ute på havet. Nei, jeg føler meg mye tryggere med flytevesten. Uten den hadde jeg nok sittet og krampeholdt i pelsen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også redningsvest til sheltien min med håndtak på ryggen. Den holder 8-15 kg og kostet 189,-

Ville aldri dratt ut i båt uten den! Hunder kan svømme, ja...men de kan bli kalde, bevisstløse etc også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe poeng i å bruke penger på redningsvest til hunden om den kan svømme (har aldri møtt en hund som ikke kan svømme, det finner du uansett fort ut av ved å kasta ham utti fra en brygge eller lokke hunden ned i vannet med godteri). Og om du er på vannet i 6-7 timer vil jeg tro at han blir relativt lei den reddningsvesten. Bedre uten :P

Skal du på sjøen kan du jo vurdere en redningsvest da vannet der er fortvekk kaldere. Er du redd for hunden kan du bruke langline som sikkerhet, bare være forsiktig slik at den ikke tukkler seg opp i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Vi skal jo seile i flere dager, dette blir ikke bare en dagstur. :P Fikk tak i redningsvest, han syntes den var en smule ubehagelig først, men vendte seg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe poeng i å bruke penger på redningsvest til hunden om den kan svømme (har aldri møtt en hund som ikke kan svømme, det finner du uansett fort ut av ved å kasta ham utti fra en brygge eller lokke hunden ned i vannet med godteri). Og om du er på vannet i 6-7 timer vil jeg tro at han blir relativt lei den reddningsvesten. Bedre uten :P

Skal du på sjøen kan du jo vurdere en redningsvest da vannet der er fortvekk kaldere. Er du redd for hunden kan du bruke langline som sikkerhet, bare være forsiktig slik at den ikke tukkler seg opp i ting.

Ja de aller fleste hunder kan nok svømme.... men om de klarer å svømme lenge, under stressende og gjerne kalde forhold DET er vel vanskeligere. Få tak i, og løfte hunden opp i båten er også vanskelig om du har en hund med litt størrelse og å få hunden å svømme til en egnet plass å "fiske den opp" når den er stresset kan være nærmere umulig...

Jeg er oppvokst med båtliv og min far bodde en tid i sin seilbåt noe som resulterte i at hundene også bodde der, de hadde det supert i båten. Og min far var som deg overbevist om at hundene klarte seg siden de kunne svømme. Men etter at ene hunden datt i vannet og så vidt overlevde (og da var det snakk om bare 15 min i vannet) så var de alle utstyrt med redningsvest etter det.

Better safe than sorry er et fint motto syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Er ikke helt sikker på når vi drar, om det er imorgen eller onsdag. Men vi blir borte en stund ihvertfall. :P ror ikke det blir noe bading pga. dårlig vær, men vi får se.

Først prøvde han å riste av seg denne dumme vesten. :P

Redningsvest001.jpg

Så var det greit, og han kunne posere litt.

Redningsvest002.jpg

Håndtak!

Redningsvest004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...