Gå til innhold
Hundesonen.no

Er Labb så ille som man skal ha det til


Jaktlabrador

Recommended Posts

Jeg må hvertfall si at vår 9måneder gamle valp spiser kun dette foret. Vi har prøvd mye forskjellig(også "dyrt" for), men labb er det eneste foret han har spist over lengre tid. Vi har sletet med at han har spist et for, men nektet å spise mer etter en ukes tid..Så da prøvde vi labb, og dette kastet han seg over. Hørt at det kan være lurt å blande litt lakseolje i det også da.. men hittil er vi (og Sokrates) hvertfall vldig fornøyd. Fortsatt flott pels og bra avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må hvertfall si at vår 9måneder gamle valp spiser kun dette foret. Vi har prøvd mye forskjellig(også "dyrt" for), men labb er det eneste foret han har spist over lengre tid. Vi har sletet med at han har spist et for, men nektet å spise mer etter en ukes tid..Så da prøvde vi labb, og dette kastet han seg over. Hørt at det kan være lurt å blande litt lakseolje i det også da.. men hittil er vi (og Sokrates) hvertfall vldig fornøyd. Fortsatt flott pels og bra avføring.

På et kvalitetsfôr skal det sjelden være nødvendig å tilsette fiskeolje..

Jeg syns det er en u-ting uansett å tilsette fiskeolje. Fiskeolje (omega 3), skal alltid ha en balanse mellom omega 6 (tror den ligger på 1:3), hvis ikke kan hunden få problemer med pelsen. Derfor syns jeg ikke det er lurt å bare tilsette fiskeolje (omega 3), da kommer denne balansegangen ut av kontroll. Tilsett heller en blanding som allerede har balansert omega 3 og 6, f.eks Hocamix (noe sånt?) sin flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min brukte Labb på sin JRT, og det ble til at jeg prøvde det på tispen min. (Den gang hadde jeg bare en) Hun fikk en forferderlig pjuskete pels, avføringen ble løs og lys, og hun måtte spise enorme mengder for å holde vekta.

Og dette er tispa som de siste 3 år har vunnet beste pels/ farge på spesialutstillingen vår. (Needless to say- jeg skiftet för, og problemene forsvan tsom dugg for solen)

Men når det er sagt fungerte JRT fint på det..

Det er nok veldig individuelt. DU må finne ut hvilket för din hund går best på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte Rex var det Labb han gikk på som valp. Og oppdretter brukte dette nettopp fordi det var det beste fòret han hadde prøvd. Og jeg fortsatt en stund, men valgte å bytte til Eucanuba. Men det ble mye avføring, så prøvde litt forskjellige som: Royal canin, hills, olivers. Og jeg holdt meg på Olivers en god stund, men det fordi han likte foret, men det var fortsatt mye avføring.

Så etter å ha gått på dette en god stund, så tenkte jeg å bytte tilake til Labb bare for å prøve.

Og nå har han fin avføring, og bæsjer ikke like ofte lenger (heldigvis). Før måtte han ut å gjøre fra seg 3-5 ganger daglig, og nå er det vel nedi 2.

Så jeg er veldig fornøyd.

-men tilsetter soyaolje og ølgjær siden jeg fikk tips om dette fordi han hadde tørr pels, men da gikk vi på et annet for, så har bare tatt det med meg videre. Selvom jeg ikke tilsetter dette hver dag nå da :P Og pelsen hans er vel ganske fin nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Labb på mine hunder og er kjempefornøyd med det. Har brukt dette i alle år på 4 stykker,nå har jeg 3 igjen og kommer til å fortsette å bruke det. Har vært uendelig mange diskusjoner om Labb og hvorfor man ikke må bruke det,men av egen erfaring tror jeg dette er veldig individuelt. Har tidligere prøvd både Hill`s,Spesific og Eukanuba,men da fikk jeg dårlig pels og laber matlyst. Så jeg velger Labb fordi dette faller i smak hos mine hunder,pelsen er flott og har ingen problemer med avføring eller andre problemer. Det å tilsette fiskeolje veit jeg om flere som gjør enten de bruker Labb eller andre type for,sjøl bruker jeg ikke dette til mine. Og det er utrolig mange som påstår at folk velger Labb fordi det er et billig for,for meg har ikke dette noe å si. Om foret koster 400 eller 700 har ingen betydning så lenge det fungerer. Det viktigste er å velge et for som passer for din hund og som fungerer,uavhengig av hva andre måtte mene om forvalget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt. Vi bruker det til noen av hundene, mens det ikke fungerer like godt til de andre, så vi bruker Labb, Royal Canin og Purina Proplan.

Men til de hundene vi bruker Labb til, så vil jeg si det fungerer ganske godt! Selv om jeg ikke er den største tilhenger av Labb....... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En venninne ble sterkt frarådet av dyrlege. hundene hennes ble alvorlig syke. OOg etter anbefaling fra dyrlegen, kuttut hun ut labb for godt. Hundene hennes ser i mine øyne, ut til å være mye penere i pelsen og ser ut til å trives mer, etter hun byttet fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ikke Labb, men det er vanvittig hysteri blandt hundefolk, les hva ernærings ekspertene skriver om billige kontra dyre fòr merker.Og at en dyrlege "advarer" mot Labb er rett og slett uproffesjonelt, enkelte dyrleger har minimal utdannelse når det gjelder fòr, og ikke minst er de fleste dyrleger forhandlere av konkurerende merker!

Se forresten hvem som er hovedsponsor av Canis! Tror ikke red( M.Egtvedt) hadde sluppet til et slikt "farlig" for på sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig negative her... Dårlig pels, misting av pels, kløing, dårlig avføring og måtte mye opp i för for å holdet vekta... Aldri igjen.

Samme her. Enorme mengder avføring, elendig pels, masse kløing, store skurver og sår over hele kroppen osv. Gikk over i det vi skifta fór.

Oppdretteren min har samme erfaring på sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at din oppdretter har samme efaring forteller vel bare at din rase ikke fordøyer fòret godt nok, men det betyr vel ikke at fòret i seg selv er dårlig? Min hund tok ikke opp RC, og hadde samme symtomer som dine hunder, jeg skiftet fòr og problemet løste seg.

Alle hunder er individer og har forskjellige behov så derfor er det så mange( Kanskje for mange) fòr på markedet. minst 7 uker før det vil bli forandringer, Vi som hundeeiere kan velge det fòret vi synes fungerer best, men vi må ikke glemme at ved bytte av fòr vil det ta 7 uker før forandring vil skje, skjer det etter en uke er det ikke fòret som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er jo bare jeg og oppdretteren min som har denne rasen :rolleyes:

Hun har forøvrig en annen rase også.

Det står i overskrifta at erfaringer om foret ønskes, derfor fortalte jeg om min erfaring. Jeg skrev ikke at foret i seg selv er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange klager på labb!

Labb har vunnet flere tester. Fordi de har en korrekt sammenheng mellom innholdsdeklarasjonen og selve innholdet. Det testen ikke sier noe om er, næringsopptaket. (kanskje det aller viktigste?)

Se på avføring, livlighet og pels. Bæsjer bikkja som en mann, så er det som regel en grunn til dette! ELENDIG næringsopptak!

LABB inneholder mye karbohydrater i form av kornprodukter. Ofte kan dette gi mye avføring som igjen tyder på at bikkja ikke tar til seg næring.

Svaret om LABB er bra eller ikke, ligger hos hunden din. Funker hunden din på LABB så er det jo greit. Men funker den ikke, så skift.

En tommelfinger regel er: Kjøp dyrt, for billig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd labb på labbisen min, noe som resulterte i matt pels,mye røyting, tørr hud og ekstreme mengder avføring :icon_confused:

Måtte også fore en mye høyere dagsdose for at hun skulle få i seg tilstrekkelig mengde kontra andre fortyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte Rex var det Labb han gikk på som valp. Og oppdretter brukte dette nettopp fordi det var det beste fòret han hadde prøvd. Og jeg fortsatt en stund, men valgte å bytte til Eucanuba. Men det ble mye avføring, så prøvde litt forskjellige som: Royal canin, hills, olivers. Og jeg holdt meg på Olivers en god stund, men det fordi han likte foret, men det var fortsatt mye avføring.

Så etter å ha gått på dette en god stund, så tenkte jeg å bytte tilake til Labb bare for å prøve.

Og nå har han fin avføring, og bæsjer ikke like ofte lenger (heldigvis). Før måtte han ut å gjøre fra seg 3-5 ganger daglig, og nå er det vel nedi 2.

Så jeg er veldig fornøyd.

-men tilsetter soyaolje og ølgjær siden jeg fikk tips om dette fordi han hadde tørr pels, men da gikk vi på et annet for, så har bare tatt det med meg videre. Selvom jeg ikke tilsetter dette hver dag nå da :whistle: Og pelsen hans er vel ganske fin nå.

Min hund har gått på mye rart. jeg merker egentlig ikke så mye forskjell på han. Virker som han besjær ok. jeg går også på Labb akkuratt nå..

Hvordan ser man om hunden har tørr pels? Tror han er normal. Men han røyter ganske mye(nå koster/greier jeg han ikke hver dag akkuratt heller da men :icon_confused: )

han er litt overvektig. Men har hørt att kastrerte hunder har lett for å bli overvektige. men han har påå en måte alltid hvert slik som han er.. kanksje han har vokst litt rundt midjen det siste året...

Han har begjunt å spise mye gress i det siste. Betyr dette at foret er dårlig?

Hvilket for ville du anbefalt att jeg skulle prøve?

I tilegg til foret så får han midagsrester, og så stjeler han kattemat og hestefor når han får sjangsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd labb en gang på dobbermann og boxeren, gikk ikke bra. Stygg i pelsen,misting av pels, kløe, dårlig avføring og måtte gi mye mengde fòr for å holde vekta der den skulle være..

Kommer aldri til å gå tilbake på Labb! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har gått på mye rart. jeg merker egentlig ikke så mye forskjell på han. Virker som han besjær ok. jeg går også på Labb akkuratt nå..

Hvordan ser man om hunden har tørr pels? Tror han er normal. Men han røyter ganske mye(nå koster/greier jeg han ikke hver dag akkuratt heller da men :whistle: )

han er litt overvektig. Men har hørt att kastrerte hunder har lett for å bli overvektige. men han har påå en måte alltid hvert slik som han er.. kanksje han har vokst litt rundt midjen det siste året...

Han har begjunt å spise mye gress i det siste. Betyr dette at foret er dårlig?

Hvilket for ville du anbefalt att jeg skulle prøve?

I tilegg til foret så får han midagsrester, og så stjeler han kattemat og hestefor når han får sjangsen.

Ville ha satset på et light for siden han er kastrert, blir lettere å slanke han/holde han slank da.

Styr unna poteter også, vanskelig å fordøye for de.

Ang grss så "beiter" mine vært år, fra ca mai til august/september, og kun en av de er sauehund... :icon_confused:

Dersom pelsen er tørr hele året og ikke bare i røytetiden kan det tyde på at foret ikke er optimalt for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...