Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker menneskene

linn88

Recommended Posts

• Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Okei, så når en valp er to måneder gammel så legger du opp en nøye treningsplan for hardt denne hunden trenger å tas? Hvordan kan du da vite at du velger riktig - når du har hatt valpen hos deg i så kort tid så vet du da ikke åssen den blir som voksen, enkelt og greit fordi dere ikke kjenner hverandre godt nok. Det tar tid å bli vant til hunden, det tar tid å kunne forutsi hva den kommer til å gjøre, og det tar tid for hunden å bli vant til det du gjør. Dermed tar det også tid å vite hvordan psyken er, og hvordan hunden oppfører seg, rent generelt.

man lærer å kjenne en hund på så kort tid, det vil si hele livet til hunden og da vet man mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker vi ikke om oppdretter da?

Tror ikke det? Snakker vi ikke om valpen Astrid skal kjøpe? Kan jo alltids hende at hun kommer til å være mye hos oppdretter mens valpene er der da, det vet jo ikke jeg. Men tror ikke de fleste har muligheten til det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøper ikke valp hvis jeg ikke får følge med på oppveksten. Min oppdretter er spesialist på hunde adferd, så jeg skal ha hjelp av henne på mentalitets fronten. dessuten ser man på hundespråket hvordan valpene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket i alle fall om å sette opp en såkalt "IOP" når man får valpen, altså når den er rundt åtte uker.

Oppdretteren til Tinka bor 86 mil unna meg, så jeg hadde rett og slett ikke mulighet til å møte hverken oppdretter eller valpene før jeg skulle hente henne. Hva mener du at jeg skulle gjort da Astrid? Når skulle jeg lagt opp den derre IOPen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville kjøpt valp fra en oppdretter som var villig til å følge med på og kunne lese valpen :D viktig for meg :D men det er ikke for sent å begynne når valpen er 8 uker, men jeg ville begynt tidligere... mange ting viser seg i begynnelsen av livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Tinka bor 86 mil unna meg, så jeg hadde rett og slett ikke mulighet til å møte hverken oppdretter eller valpene før jeg skulle hente henne. Hva mener du at jeg skulle gjort da Astrid? Når skulle jeg lagt opp den derre IOPen min?

Det lurer jeg og på...oppdretteren MIN bor enda lenger vekke enn 86 mil.

Når skulle JEG ha satt opp IOP da..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når valpen er åtte uker, så gjør den jo allerede en del ting som man ikke vil at den skal gjøre senere. F.eks. biting på mennesker, biting på ting og tissing inne. Hvordan ville du da reagert på ting valpen gjør "feil" (altså noe du ikke liker, for hunder eier ikke moral), når du ikke har satt opp en IOP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. La oss nå si det at du fremdeles ikke har satt opp noen ordentlig IOP, for du har bare hatt valpen i tre dager, og du har ikke hilst på den før fordi det er alt for langt å dra til oppdretter for å hilse på valpene. Valpen din - som du altså har hatt i tre dager - begynner å spise av søskenbarnet ditt på fire år sin is. Ungen sitter på bakken. Du er tilstede. Hva gjør du?

(Dette er en fiktiv situasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en voksen hund ville jeg tatt for det, en valp ville jeg tatt rolig vekk og gitt noe å tygge påå :D

Hvor går grænsen så for voksen og valp? Hvor gammel skal hunden være før du vil "tage den"? Eller rettere (går jeg ud fra) hvor mange gange skal hunden gøre denne feil førend du "tager den"? Og måske et dumt spørgsmål, men vil du sige nei først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går grænsen så for voksen og valp? Hvor gammel skal hunden være før du vil "tage den"? Eller rettere (går jeg ud fra) hvor mange gange skal hunden gøre denne feil førend du "tager den"? Og måske et dumt spørgsmål, men vil du sige nei først?

når jeg vet den skjønner hva som ikke er lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva med å svare ordentlig på spørsmål for en gangs skyld da Astrid??

vær stille med deg hvis du skal svare sånn! jeg har svart! når hunden har skjønt det! det er etter at du har tatt den for det.

Blondt svar på svaret mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. La oss nå si det at du fremdeles ikke har satt opp noen ordentlig IOP, for du har bare hatt valpen i tre dager, og du har ikke hilst på den før fordi det er alt for langt å dra til oppdretter for å hilse på valpene. Valpen din - som du altså har hatt i tre dager - begynner å spise av søskenbarnet ditt på fire år sin is. Ungen sitter på bakken. Du er tilstede. Hva gjør du?

(Dette er en fiktiv situasjon)

Jeg har ikke sett at du har svart på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, For oss handler passivitetstrening om det om å kunne finne "av-knappen" og kunne slappe av i mange ulike settinger. Ro-trening brukes mulig også om tilsvarende type trening. Flere fine momenter er nevnt i innlegg lenket til under: https://www.fluentdawg.no/miljøtrening/ro-trening-passivitet
    • Takk for delte erfaringer og fine svar begge to. Her har firbent blitt unghund, og vi har hatt og har det mye gøy sammen - både i hundelivet generelt og under mer fokusert trening. Vi har også funnet god inspriasjon i hundeklubb, kurs, bøker og på nett underveis. Vi lærer gradvis og inkrementelt begge to, og har funnnet en fin treningsrytme som tilpasses etter hverdag og form. Vi beveger oss i rolig tempo i en god retning. Noen overordnede mål får veilede prosessen.  
    • Jeg sier ikke at det gjelder denne situasjonen, men selv om det er viktig at eier også har et fint liv med hunden, så er det ikke alle som greier å skille mellom egen og hundens komfort.
    • Personlig er jeg veldig for kastrering dersom det gir hunden et bedre liv = Dyrevelferd  
    • Hva annet har dere gjort? Får han nok aktivisering? Hvor går grensen mellom at dette er et problem, og naturlig adferd? Det er normalt at en hannhund ikke går overens med andre hannhunder. Og at de kan stresse en del når det er løpetid i nærheten, og stikke på damejakt om de får muligheten. En del adferd blir fort forsterket om hunden ikke får nok eller riktig aktivisering. Og en del kan bli bedre med trening. Og så er det noen som har såppas sterk hormonell adferd at det er et problem som bare kan løses med å kastrere. Uten at jeg vet bakgrunnen din for hundetrening så ville jeg vurdert en time med en adferdsekspert for å vurdere hunden også, om han får riktig aktivitet, og om det er noe som evt. kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...