Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker menneskene


linn88

Recommended Posts

en artikkel jeg kom over.

Klikkerene

dette er trening metodikken for deg som ikke kommer noen vei med hunden. Klikker er jo ingen sport, men burde kanskje bli det. Det er i hvert fall et helt eget folkeslag som driver med nettopp klikker. De lever i troen på at en dag blir det nok bra. For klikker er selve frelsen innenfor hundetrening.

Kommer du i kontakt med en "klikker" vil han/hun raskt forfekte din trenings metodikk og straks begynne å belære deg om filosofien bak klikker trening. Du vil få god veiledning i læringsteoriens positive verden og fagutrykkende kommer på rams.

For ingen "klikker" påfører hunden sin noe negativt. Spør du "klikkerene" hva slags resultater de har oppnådd himler de med øynene og sier at konkurranser ikke er så viktig for dem, men at hunden er veldig flink til å vise adferd som sitt, dekk, stå og andre enkle øvelser.

Det er trygt og godt å holde seg til denne form for trening, for hvis hunden ikke selvstendig viser en ønsket adferd i løpet av en trenings økt, så er det jo bare å pakke sammen og dra hjem uten å ha påført noe negativt på hunden. Søtt hva?

Kjennetegn

Klikker lyd i hytt og pine. Utelater å prate om den delen av læringsteorien som omhandler straff. Disse menneskene har svar på alt, men kan sjeldent vise til noe resultat. Godbiter er gjeldene belønning og lek er fy fy.

(tatt fra artikkel av Bjørn Åge Johansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Det er faktisk sant, mange ganger har Astrid spurt klikkere på Canis om de er med på LP, osv, og da svarer nesten alle sammen at nei, resultater teller ikke. :?

Men til og med jeg syns den det var litt på spissen [-X

Men tenk på alt det som blir sagt om Nordenstam a gitt :D Hva vil folk tro om Nordenstammere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sant, mange ganger har Astrid spurt klikkere på Canis om de er med på LP, osv, og da svarer nesten alle sammen at nei, resultater teller ikke. :?

Men til og med jeg syns den det var litt på spissen [-X

Men tenk på alt det som blir sagt om Nordenstam a gitt :D Hva vil folk tro om Nordenstammere :D

Enig i at Nordenstam får mye kjeft ja :P

Men de som svarer at resultater ikke teller, det er jo individuelt fra menneske til menneske, ikke avhengig av treningsmetode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en artikkel jeg kom over.

Klikkerene

dette er trening metodikken for deg som ikke kommer noen vei med hunden. Klikker er jo ingen sport, men burde kanskje bli det. Det er i hvert fall et helt eget folkeslag som driver med nettopp klikker. De lever i troen på at en dag blir det nok bra. For klikker er selve frelsen innenfor hundetrening.

Kommer du i kontakt med en "klikker" vil han/hun raskt forfekte din trenings metodikk og straks begynne å belære deg om filosofien bak klikker trening. Du vil få god veiledning i læringsteoriens positive verden og fagutrykkende kommer på rams.

For ingen "klikker" påfører hunden sin noe negativt. Spør du "klikkerene" hva slags resultater de har oppnådd himler de med øynene og sier at konkurranser ikke er så viktig for dem, men at hunden er veldig flink til å vise adferd som sitt, dekk, stå og andre enkle øvelser.

Det er trygt og godt å holde seg til denne form for trening, for hvis hunden ikke selvstendig viser en ønsket adferd i løpet av en trenings økt, så er det jo bare å pakke sammen og dra hjem uten å ha påført noe negativt på hunden. Søtt hva?

Kjennetegn

Klikker lyd i hytt og pine. Utelater å prate om den delen av læringsteorien som omhandler straff. Disse menneskene har svar på alt, men kan sjeldent vise til noe resultat. Godbiter er gjeldene belønning og lek er fy fy.

(tatt fra artikkel av Bjørn Åge Johansen)

Fantastisk godt innlegg!! Unskyld folkens, men jeg syns det var knallbra :D:D:D *målløs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Det blir jo akkurat det samme som om klikkerfolka skal finne ett innlegg hvor det står at Nordenstam mishandler hundene..

Syns du ser altfor mye ned på klikkertrening.

Og nei, mener ikke at Nordenstam mishandler hundene, men det var bare ett eksempel.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumme vi er! Alltid skal vi rakke ned på de som ikke trener på samme måte som oss. Ikke skal vi akseptere at andre har andre meninger.

Vi er på samme lag alle sammen! Skjønner dere ikke det? :?

haha! da skulle du sett alt det vi Nordenstammere har måttet tåle! :D syns dette innlegget var veldig morsomt :D åpnet kanskje øynene på noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha! da skulle du sett alt det vi Nordenstammere har måttet tåle! :D syns dette innlegget var veldig morsomt :D åpnet kanskje øynene på noen

Jeg snakker generelt. Det er like ille uansett hvilken vei det går. Ser du ikke poenget mitt?

Vi burde da klare å være høflige og tolerante nok til å tåle at andre ikke er akkurat som oss selv. Det gjelder ellers i livet også, men nå tenker jeg på akkurat denne saken :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bra :D den satte hvertfall noen klikkere på Canis på plass. Til og med Ingar som har drevet på med klikker i mange ÅR! Han innrømte selv at det stemte. Se nyansene, Kristina :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare si at denne artikkelen er en av mange... eller en liten del av en større artikkel hvor han skriver om forskjellige hundesporter på en ertende måte for å si det sånn... om utstilling, spor, rundering, rapport, lydighet, agility, IPO (han mobber sin egen sport til og med), klikkere og sofaslitere :D

hehe veldig morsome alle sammen.

jeg syns det er fint dere så humoristisk på det... var urolig for at folk skulle bli sure.. men det var litt det jeg hadde lyst til å teste ut :D:D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...