Gå til innhold
Hundesonen.no

Ånei!Hele gjengen er forkjølet...


Recommended Posts

Hva er det som skjer?

Jeg våkner rundt klokken 05 30 av at 2 hunder hoster og spytter på slim.

De har snue i nesen og de hoster med en gang vi går ut,eller de beveger seg litt...

Hva i alle dagerer dette?Er det farlig?Jeg har aldri i mitt liv opplevd hund med snue eller hoste...ALDRI.

Jeg vet ikke hva dette er eller hvordan jeg skal reagere...

Føler meg litt dum som ikke har opplevd det..Mulig det er normalt og ikke noe å ta helt av for...men hosten høres fæl ut..

Kattedøra er ødelagt,derfor kommer det en del trekk inn i gangen...vi har ikke funnet en lik type å sette tilbake på plass,da dette er en gammel dør.

Hundene ligger normalt sett strødd på soveromsgulvet vårt,der det er teppe fra vegg til vegg.

Men de trekker ut i gangen på et teppeløst parkett gulv om de føler for det.Vi har ikke varme på soverommet da det ikke er kaldt,men i gangen er det selvsagt litt trekk,pga hullet i døra...

Ellers glemte jeg å sette på ovnen i stua,da været snudde såpass fort,og jeg selv ikke har frøset,eller merket kulde før idag.

Nå har hundene snått i nesen og hoster spesielt ved bevegelse eller ute,som sagt.

Nå er varmen høyt på..jeg svetter,men jeg er redd hundene skal "dø av lungebetennelse" eller noe...

Kan hunder få det bare av trekk?

Føler meg så dum at jeg ikke hadde tatt på ovnen,men de har jo senger i stua og...de trenger jo ikke ligge på det teppeløse gulvet..eller i gangen(har kun teppe på soverommet)

Skal jeg slappe av å se det an,eller går man til dyrlegen når hundene er forkjølet?

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe?

Kommer nok til å ringe dyrlegen altså...synes forkjølelse på hund virker skummelt,siden jeg ikke har opplevd det før..Mulig fordi akitaen er litt mer hårete,hehe...

Kan det være noe annet?

Jeg har ikke turdt å dra dem med på lange turer idag.Skulle egentlig på stranden,men de sluker på saltvann,og bader i vei...så det hjelper ikke på forkjølelsen tenker jeg.Vi var på stranden igår,da badet og vaste de og gapte i seg vann..Selv om vi prøver å følge med å si nei til det vannet...

Kan det eventuelt være årsaken?i sammen med trekken?vi tørker dem etter bading forresten,men ikke før vi kommer hjem da...så de er jo våte i bilen i hvertfall 30 minutt..alt etter hvilken strand vi har vert på..

Bekymret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kennelhoste antaglivis...

Ta en tur til vetrinær du. Om det er mye slim så betyr det at viruset/bakterien er meget "effektiv" og behov for å behandle er da stor.

Har du tatt temp på hundene? (Noe du bør gjøre da Kennelhoste kan gi høy feber)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at dyrlegen har fått over 30 henvendelser fra folk som har vert på Åsen med hundene.

Det er en uvaksinert hund på Åsen som er "smittekilden" mener folk og de er mange som visst er syke nå...har også smittet mine og mine venners hunder.

Utrolig irriterende at folk tar med seg hunder som er syke for å smitte andre hunder.

Dyrlegen spurte hvor vi bodde,og straks vi sa det spurte hun om vi gikk på Åsen.

Det har vi jo gjort..siste gangen var på fredags kveld..natt til søndag begynte de å hoste..

Ikke mye fristende å gå dit mer nei...menmen..sånt skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det viser seg at dyrlegen har fått over 30 henvendelser fra folk som har vert på Åsen med hundene.

Det er en uvaksinert hund på Åsen som er "smittekilden" mener folk og de er mange som visst er syke nå...har også smittet mine og mine venners hunder.

Utrolig irriterende at folk tar med seg hunder som er syke for å smitte andre hunder.

Dyrlegen spurte hvor vi bodde,og straks vi sa det spurte hun om vi gikk på Åsen.

Det har vi jo gjort..siste gangen var på fredags kveld..natt til søndag begynte de å hoste..

Ikke mye fristende å gå dit mer nei...menmen..sånt skjer...

Høres litt ekstremt ut at 1 smittekilde har greid å smitte alle dem. (er nok antaglivis flere som har gått der gang på gang på gang etter hundene også ble syk.)

Kennelhoste er dråpesmitte, det betyr at hundene må være kontakt med væske fra den smittede hunden for å bli smittet (slim, oppkast, urin o.l.) Ikke lever smitten "evig" i væsken heller.

For å si det enkelt. Jeg har 3 hunder hjemme, 2 av dem er uvaksinerte mot kennelhose (valper) 1 av dem har hatt kennelhoste nå dem andre viser ingen tegn på at dem har det. Så om den ekstreme smitten som den ene hunden bærer må være en helt annen stamme enn den normale kennelhosten for å klare smitte så mange.

Men hold hundene dine unna andre hunder til dem har vært symtom fri i noen dager, helst 1 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har også vært snørrete i det siste,men de har ikke hostet. Og vi bor et helt annet sted i Norge enn du gjør. Vi har vært på noen utstillinger i det siste,og jeg mistenker at de har fått smitten på en av dem. Hundene virker ellers helt friske og pigge, de har ikke feber, men de nyser grønne klyser -æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyrlegen sa det gikk over av seg selv,men dersom de fikk høy feber og ble skikkelig slappe skulle vi få resept på antibiotika...Ellers kunne jeg bare vente 4-5 dager...å se etter bedring..

Var visst bare å holde dem borte i over 2 uker fra andre hunder.

På Åsen løper det rundt 30 hunder og slikker hverandre i munnviken,slikker tiss og rumpe og i det hele tatt...så hvem som begynte er umulig å vite.Men jeg vet at det kommer derfra hvertfall..men det spiller ingen rolle.Jeg bestilte ikke time for å høre om dette,og betalte ikke ei krone.Fikk beskjed om å slappe av å gå hjem ...

Ikke mye stressende turer,ikke møte hunder..Følge med feberen,se til at de spiser og drikker,og passe på at de ikke blir helt tette...

Så det var visst ikke verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
dyrlegen sa det gikk over av seg selv,men dersom de fikk høy feber og ble skikkelig slappe skulle vi få resept på antibiotika...Ellers kunne jeg bare vente 4-5 dager...å se etter bedring..

Var visst bare å holde dem borte i over 2 uker fra andre hunder.

På Åsen løper det rundt 30 hunder og slikker hverandre i munnviken,slikker tiss og rumpe og i det hele tatt...så hvem som begynte er umulig å vite.Men jeg vet at det kommer derfra hvertfall..men det spiller ingen rolle.Jeg bestilte ikke time for å høre om dette,og betalte ikke ei krone.Fikk beskjed om å slappe av å gå hjem ...

Ikke mye stressende turer,ikke møte hunder..Følge med feberen,se til at de spiser og drikker,og passe på at de ikke blir helt tette...

Så det var visst ikke verre..

Ahh det er ett fri område! Det viste jeg ikke... Ja om alle sammen gjør det så er smittefaren ganske stor.

enda en grunn til at jeg ikke drar på slippområder med ukjente hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff,ja det er et fri område,som vi vurderer å holde oss borte fra om vi skal få sykdom på hundene av å gå der...

jaja...shit happens..kjedelig at vi ikke kan være sosiale med andre hunder på ca 2 uker..vi elsker jo å farte med andre hundevenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som kennelhoste ja! Tassen hadde dette for ikke lenge siden. (Rart nok men Abby ble ikke smittet, men hun har jo også fått vaksinen for noen uker siden.) Symptomene var helt like de som du forklarer. Vi var hos vetrinæren og hun var sikker på at det var kennelhoste. Men vi fikk ingen medisiner eller slikt fordi han ikke hadde feber og ellers var frisk og rask. Men så fikk han ennda ett hoste anfall og begynte å bli slapp på tur.. Så da gikk vi til vetrinæren igjen og fikk medisin mot hosten og resept på antibiotika om han skulle få feber. Men nå er han helt fin. :) Men vi har ikke hatt behov for antibiotika. Håper alt går bra med vovvsene dine! Og at de blir friske snart! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hostes det også...heldigvis ikke så mye, men vi holder oss i ro til det går over.

Det er mange hunder som hoster for tiden og vaksinene er dessverre ikke på langt nær beskyttende som produsentene vil ha oss til å tro...De beskytter som regel bare mot en variant av kennelhoste, og gir alikevel ingen garantier. Det er som med influensavaksinen for oss to-beinte vil jeg tippe.

Jeg kommer iallefall ikke til å vaksinere mot kennelhoste igjen. Det er unødvendig, og jeg har blitt mer og mer skeptisk til å putte alskens remedier og vaksiner i hundene mine. Det skal også nevnes at den ene hunden min, som er frisk nå, fikk vaksine mot kennelhoste for noen mnd siden - det ble sterkt anbefalt av veterinær...Makan til tull og tøys! Ikke beskyttet vaksinen han mot å bli syk, men i stedet ble han kanskje mer mottakelig for andre infeksjoner og sykdommer. Det sprøytes og medisineres altfor mye når det kommer til hundene våre og det kan umulig være sunt!?

Jaja, det var en liten digresjon. Kennelhoste er pyton, men det er stort sett ikke værre en en forkjølelse for oss. Men - er du usikker på hundens helse tar du den selvsagt til vet'en. Som regel går det over av seg selv og i mellomtiden får pasientene litt ekstra oppmerksomhet og kos :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hunder som hoster for tiden og vaksinene er dessverre ikke på langt nær beskyttende som produsentene vil ha oss til å tro...De beskytter som regel bare mot en variant av kennelhoste, og gir alikevel ingen garantier. Det er som med influensavaksinen for oss to-beinte vil jeg tippe.

Influensavaksine på mennesker hjelper som regel kroppen til å bli fortere bra og som oftest blir du ikke fult så syk med vaksine som du ville blitt uten. Det er hvertfall erfaringen til mine foreldre og endel av deres venner. Kan det være at vaksine mot kennelhoste gjør noe av det samme for hunden? At den demper sykdomssymptomer og hjelper hundens kropp til å jobbe seg frisk igjen raskere?

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at dyrlegen har fått over 30 henvendelser fra folk som har vert på Åsen med hundene.

Det er en uvaksinert hund på Åsen som er "smittekilden" mener folk og de er mange som visst er syke nå...har også smittet mine og mine venners hunder.

Utrolig irriterende at folk tar med seg hunder som er syke for å smitte andre hunder.

En vaksinert hund kan da lett få kennelhoste den og da...det er over hodet ikke sikkert at det er den uvaksinerte som er smittekilden. Hvordan vil du egentlig forklare at alle de vaksinerte hundene blir bir smittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyrlegen sa at en vaksinert hund kunne bli smittet av en som ikke var vaksinert,men dersom folk vaksinerte hundene,ville de ikke kunne smitte hverandre..derfor har jeg grunn til å tro at det er en uvaksinert hund som er årsaken...

altså..flere hunder som er vaksinerte kan gå sammen uten å smitte hverandre ed noe,men komer det en eneste uvaksinert...så kunne visst den smitte alle selv om de var vaksinert,og da kunne visst dette viruset smitte de vaksinerte videre og...

spørikke meg,jeg er ikke dyrlege,men det var det hun forklarte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imidlertid ER irriterende, er når folk som har hunder de VET har kennelhoste, bevisst tar med hunden sin til slike "firområder"/slippeplasser, med den begrunnelse at de har RETT til å være der..! Og at det er andre hundeeiere som må passe hundene sine for deres hund, så de ikke blir smittet.. <_< Ei venninne av meg fikk hunden sin smittet på den måten, fordi hun slapp hunden løs i en innhegning de betalte for å få bruke til sånt. I etterkant kom det en annen hundeeier og fortalte at hunden hans hadde kennelhoste, og at de måtte passe hunden sin. Men HAN skulle jo fremdeles bruke området, fordi han også hadde betalt for det.. En annen gang fikk hunden hennes lus, av samme årsak.. Noen folk klarer bare å tenke på sitt eget beste, og tar rett og slett ikke ansvar! De kunne i det minste opplyst om sånt FØR de hadde sluppet hunden, evt spurt, eller noe. Ikke sagt etter at hundene hadde lekt sammen, at oisann, hunden min har visst kennelhoste/lus, pass på hunden din bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyrlegen sa at en vaksinert hund kunne bli smittet av en som ikke var vaksinert,men dersom folk vaksinerte hundene,ville de ikke kunne smitte hverandre..derfor har jeg grunn til å tro at det er en uvaksinert hund som er årsaken...

*Klippet*

Det er bare tull. Det går kennelhoste over hele vestlandet nå. Valpen min på 3 måneder har nettopp hatt det, og det har resten av hundene våre også hatt. Alle våre hunder er vaksinerte. Man vaksinerer jo mot kennelhoste, men vaksinen er ikke bra nok. Viruset muterer hele tiden, så vanskelig å lage en vaksine som alltid virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kennelhoste så er vel hundene "bærere" av smitten en ukes tid før det bryter ut!

Vi fikk det fra en som akkurat hadde vært i kennel. To av våre trente med denne. Etter en uke fikk de to første det - og etter ytterligere en uke de to siste... Så, det er ikke alltid en kan vite at en ikke har frisk hund! Men det skulle bare mangle at en bevisst drar med seg en syk hund ut blant andre hunder. Slikt er egoistisk og lite gjennomtenkt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyrlegen sa at en vaksinert hund kunne bli smittet av en som ikke var vaksinert,men dersom folk vaksinerte hundene,ville de ikke kunne smitte hverandre..derfor har jeg grunn til å tro at det er en uvaksinert hund som er årsaken...

altså..flere hunder som er vaksinerte kan gå sammen uten å smitte hverandre ed noe,men komer det en eneste uvaksinert...så kunne visst den smitte alle selv om de var vaksinert,og da kunne visst dette viruset smitte de vaksinerte videre og...

spørikke meg,jeg er ikke dyrlege,men det var det hun forklarte...

Det høres bare merkelig ut. Jeg gikk kurs og der var det krav om å ha vaksinert hunder. Og Rex hadde ikke hvert med noen andre en 2 på det kurset (lekte sammen etter kurset), og han ble likevel smittet.

Men jeg oppdaget det ikke, så det utartet seg til lungebetennelse. (var vinter og han lekte ute). Men heldigvis så har veterin'ren vår vakt og vi kunne komme dit sent en søndagskveld. Da hadde han 42 i feber, så det var ganske ille. Og som sagt, han var vaksinert. Men kanskje fordi vi vaksinerte i februar, og han fikk det i desember, at den ikke har like god virkning etter så lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...