Gå til innhold
Hundesonen.no

Myggstikk

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Hvorfor får vi myggstikk, kløe og hovner opp litt når myggene har sugd blod av oss?

Skulle tro de ga oss en masse blod pga den lille nuppen...

Nei, jeg har sitti å filosofert på dette nå, og nå gidder ikke hodet mitt mer!

Guest Christine
Skrevet
Christine.... :D Du tenker for mye :P Skulle mygge GI oss blod? (jeg vet om en viss periode det kanskje ikke hadde vært så dumt :D:lol: )

Jeg får høre to ting jeg:

1) Du tenker for lite

2) Du tenker for mye

Haha, nesten som to kritikker på en hund dette :D

Kløe og opphovning skyldes nok histamin, et stoff som myggen sprøyter inn for å få blodet til å flyte lettere. Ganske frekt!

Sånn gift?

Men altså, vi hovner jo opp litt, så derfor kan man tro at det er myggen som gir oss blod!

:lol:

Skrevet

Spurte bestemor jeg (haha), og hun forklarte at myggen sprayer inn en slags gift når dem stikker oss. Hvis du lar myggen sitte å suge blod av deg, til den er ferdig, suger den som regel giften sin tilbake igjen sammen med blodet. Så hvis du ikke smekker den bort med en gang du har blitt stukket, men latt den gjort seg ferdig, er sjansen mindre for at du hovner opp og klør :lol:

Rotete forklart.

Skrevet
Så da skal vi bare sitte og se på at myggen suger til seg blod til vi dør av blodmangel? :)

Neida... men grunnen til at jeg spurte bestemor, er fordi hun ikke klarer å bevege seg. Og jeg lurte på om hun ikke ble gal av og ikke kunne klø seg, hun kan jo ikke akkurat smekke dem bort heller...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...