Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese crested- "nakenhund"?


QUEST

Recommended Posts

Hva er forskjellen på å barbere en kineser og nappe en terrier? Hva er forskjellen på å barbere en kineser og klippe/barbere en puddel? Hva er forskjellen på å barbere en kineser og BADE en annen hund?

Blir det ansett som diskvalifiserende feil om den har for mye hår på kroppen? De som skal være nakne tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Jeg ser at vedkommende som startet tråden ikke bare er opptatt av det hårløse gene som han kaller en defekt.

De hårløse rasenen har et dominant hårløs-gen,bortsett fra den Amerikanske hårløse terrier som har et ressecive gen.De er født med pels men mister alt av hår ved 12 ukers alder.De føder ingen puff variant.Som sagt har vedkommende også en innteresse for klær på de nakne,Jeg må le.Helheten med tråden.Jeg er selv eier av en chinese crested,den hårløse herlige varianten + American hairless terrier.Jeg må tilogmed olje og kreme dem inn gitt.HAR du noe komentar om det også.

Kom igjen.im inn the mood.

I love my china girl og er stolt eier av Norges første AMERICAN HAIRLESS TERRIER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr dags dato er det ikke diskvalifiserende feil at kineserne har hår...... Du kan få beskjed av dommer`n at hunden din er dårlig barbert, men men...

Dessuten.. Jeg er aktiv i utstillingsringen og er på omtrent alt som er hele sommer`n.... Hårete kinesere, altså de med masse crest, sokker og hale, gjør det bedre gjennomsnittlig enn de som har lite hår.....

Jeg også elsker mine kinesere.. Smører og styrer... Diller og barberer... :) Akkurat som jeg ville gjort med en pelshund...

Må forresten legge til at jeg ikke barberer mine hunder for at de skal være stilige.... Jeg gjør det for at hunden faktisk skal se best mulig ut på utstilling..... Har nada med stilighet å gjøre overhodet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har veldig sansen for kineserne - så "misforstå meg rett" - er bare interessert!

Men en hårete naken (for et uttrykk!) kineser - vil en slik kunne få så mye hår at den skulle kunne oppfattes som en Puff ?

Og ja, er det ok å barbere uansett hvor mye hår det er på den - og foretrekker man mere nakne hunder i avl, eller "vet" man ikke fordi de blir barbert uansett?

Vil en veldig hårete naken ha lettere for å få veldig hårete naken-valper?

Hmmm...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hårete naken (for et uttrykk!) kineser - vil en slik kunne få så mye hår at den skulle kunne oppfattes som en Puff ?

I hvert fall for et utrent øye som mitt - har postet denne linken før, men her er en amerikansk "oppskrift" på hvordan man steller en såkalt "hairy hairless" (et enda mer fantastisk uttrykk...):

http://www.crestars.com/grooming_hairy_hairless.htm

Vil en veldig hårete naken ha lettere for å få veldig hårete naken-valper?

Såvidt jeg har skjønt, er ikke arvegangen for grad av hårløshet noen enkel affære, men jeg kan ikke tro at det på sikt er noen god idé å avle for mye på hårete hårløse, om man ikke vil ha flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det er også forskjell på bittet på naken og puff, har noe med hvordan hjørnetennene ligger mener jeg det er.

Jah, det har jeg også hørt. Jeg har en venninne som har en puff med dårlig pels. Hun kan mao ikke stille denne pga pelsen. Siden det er en puff så har den også perfekte tenner. Pels og tenner henger visstnok sammen (naken = "dårligere" tenner). Puffen er barbert nå - helt problemfritt. Men hun kan heller ikke stille den som naken da tennene er perfekte. MEN - de stiller naken og puff i samme klasse.

Så her har vi en kineser med for mye pels til å være naken, og for dårlig pels til å være puff. Han er i perfekt kondisjon, str, gemytt mao perfekt. Som barbert ser han ut som en naken - men tennene avslører at det er han ikke - så han kan ikke stilles...

Alikevel stiller de puff og naken i samme klasse og de parrer dem, men gode tenner og dårlig pels gjør at han faller mellom begge variantene av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, det har jeg også hørt. Jeg har en venninne som har en puff med dårlig pels. Hun kan mao ikke stille denne pga pelsen. Siden det er en puff så har den også perfekte tenner. Pels og tenner henger visstnok sammen (naken = "dårligere" tenner). Puffen er barbert nå - helt problemfritt. Men hun kan heller ikke stille den som naken da tennene er perfekte. MEN - de stiller naken og puff i samme klasse.

Så her har vi en kineser med for mye pels til å være naken, og for dårlig pels til å være puff. Han er i perfekt kondisjon, str, gemytt mao perfekt. Som barbert ser han ut som en naken - men tennene avslører at det er han ikke - så han kan ikke stilles...

Alikevel stiller de puff og naken i samme klasse og de parrer dem, men gode tenner og dårlig pels gjør at han faller mellom begge variantene av rasen.

du finner jo feilpelsing i andre raser og, man har ingen garantier for at alle valper ender med perfekt pels.

dette med at puff og naken stilles i samme ring er en helt annen diskusjon, jeg personlig vil se dem delt, da jeg mener det vil bli mer rettferdig for begge varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du finner jo feilpelsing i andre raser og, man har ingen garantier for at alle valper ender med perfekt pels.

dette med at puff og naken stilles i samme ring er en helt annen diskusjon, jeg personlig vil se dem delt, da jeg mener det vil bli mer rettferdig for begge varianter.

Ja man finner feilpelsing og har ingen garantier - det er greit nok. Det jeg syns er litt rart er at de stilles i samme ring enten et er puff eller naken. En naken kineser med "mye" pels kan man barbere og stille, men en dårlig pelset puff kan man ikke barbere til utstilling. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man finner feilpelsing og har ingen garantier - det er greit nok. Det jeg syns er litt rart er at de stilles i samme ring enten et er puff eller naken. En naken kineser med "mye" pels kan man barbere og stille, men en dårlig pelset puff kan man ikke barbere til utstilling. . .

du kan ikke finpusse på en dårlig pelset langhår chihuahua å stille den som korthår heller.. det er to forskjellige varianter av samme rasen det og ikke sant? langhåret og korthåret, det er ikke så uvanlig blandt hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg orka ikke dra igjennom alle innlegga for der var det utrolig mye fjas.

Angående pels, ja det finnes de som ikke har pels og noen har mindre eller mere "skjeggstubber" enn andre, ja jeg syns ikke det kan kalles pels. Pels på hodet bein og hale skal det være.

At det er uetisk å barbere/ fjerne pelsen er bare rein idioti å si, tenk på puddel liksom og alle ulike frisyrene du finner der, så det er rett og slett bare fjås. :lol:

Det som er et tema er vel heller metodene som blir brukt til fjerning av pels... Da kan man begynne å snakke om uetisk eller ikke..

En ting er barberhøvel, dette er ikke noe mere smertefullt for dem enn for oss så lenge man er nøye og forsiktig på utsatte steder som vinklingene i beina osv. Jeg mener ..får dere vondt av å bruke høvel?? Nei det er ikke vondt. Og jeg har barbert en hel haug med CC og har aldri opplevd dette som smertefullt på noen som helst måte.

Andre metoder som at enkelte bruker en epilator er vel heller det jeg mener grenser til helt på kanten, for ja det er smertefullt for dem, og jeg har enda ikke sett en eneste CC under bruken av epilator som ikke har hatt smerter.

For dem som ikke veit hva epilator er, det er en ting som bråker og durer og rulles over hårveksten og napper hele dritten ut med rota, og den er laget for oss mennesker.. og jeg har en sånn selv jeg, og jeg syns det er drit vondt og har brukt den kun 3 ganger på flere år..

Så om noe skal skal kritiseres burde det være metodene og ikke det at de tar bort skjeggstubbene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Det vet jeg ikke, men vil ikke tro det.

Har møtt en del hårete nakne med veldig dårlig tannstatus.

<_< jeg har selv både naken og pp cinese, og tennene er like korrekte på begge varianter...... Så man kan ikke sette alle under en!!

Den eldste kineseren min er naken, hun nærmer seg ti år, og tennene er like bra og hele settet er der, ikke en løs tann, hun er " av den gamle typen" altså veldig lite crest, og har ikke dun på kroppen i det hele tatt, hun får litt i fjeset som jeg barberer bort i dann og vann, for ellers ser hun ikke ut!! det ser helt forferdelig ut hvis vi lar det vokse!

Jeg er veldig glad i mine kinesere, med eller uten pels, de uten pels får på seg litt tøy i kulden og regndekken når det regner, og solkrem om sommeren, men de er ikke mindre livsglade enn de andre hundene våre!

Jeg ser ikke problemet med nakenhunder. De har vært i år tusener og kommer til å bestå!

Det er en særdeles frisk og go rase, ikke mye problemer med de nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...