Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat eller Norwegian Polar?


LiLi

Recommended Posts

Er skikkelig i tvil om jeg skal gå over til NP eller V&H.

Fôrer nå med Royal Canin, og er veldig fornøyd med det, men innbiller meg allikevel at det er bedre for hundene å få kjøtt. Grunnen til at jeg ikke har gjort det ennå er fordi jeg synes det virker veldig tungvindt og kanskje også litt grisete. Har en liten hund (underkant av 3 kg), så hun spiser jo ikke mye i løpet av en dag. Ser også for meg at det blir litt problemer i forbindelse med reise og den slags.

Hun er jo drektig nå, så jeg lurer også veldig på om jeg skulle byttet fôr nå, slik at hun har mer og gå på i siste del av drektigheten og under diegivingen, og at valpene får god kost, men på den andre siden er det kanskje enklere for valpekjøpere og få med seg tørrfôr, pluss at det er enklere for meg og fortsette som vanlig nå i denne tiden, så kanskje jeg heller bør vurdere å bytte etterpå.

Så lurer jeg altså også på hva som "er best" av Vom og Hundemat og Norwegian Polar? Noen som har erfaring med begge typene?

Ja, dette ble jo utrolig rotete, men håper dere skjønner poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for at det skal være grisete så anbefaler jeg Norwegian Polar. Det er dampkokt og har konsistens som leverpostei. Når det tines i kjøleskap blir det slik at du kan skjære det i terninger. Det renner ikke blod fra NP og fordi det er dampkokt er det heller ingen farer for bakterier som kan overføres til menneskemat eller kjøkkenbenk.

Har selv fòret både drektig tispe og valper med det. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Kristin! :icon_redface:

Høres bra ut, men hvordan gjør jeg det med oppskjæring? Blir vel for mye å ta opp en hel pølse om gangen. Er det mulig å skjære de opp i mindre biter mens de er frosne eller halvfrosne?

Er vom og hundemat mer grisete, med blod og den slags?

I så fall er det ingen tvil for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar tåler godt en uke i kjøleskap. Vom & Hundemat gjør ikke det fordi det er ferskt. Og ja, V&H renner det blod av. Ikke med en gang det er tint. Men ligger det et døgn i kjøleskapet så renner det blod. Jeg tror at V&H og NP begge er veldig gode fòr, men foretrekker NP nettopp pga konsistens og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, det hjelper veldig! :blink:

Vet i alle fall at det blir NP nå.

Men blir ikke det utrolig mye da Line? Har jo sikkert 20 kg i et år. =/

Hva er egentlig prisen på pølsene og blokkene? Og hvordan finner man forhandlere?

Hvordan får man delt opp pølsene/blokkene? Ser for meg at det blir litt vanskelig. Bruker ikke så mye at jeg kan ta opp en hel pølse på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er fast bestemt på norwegian polar kan du finne ut det meste om priser og forhandlere på hjemmesiden deres. Informativ og lett å finne frem:

http://www.norwegian-polar.com/

Har selv fôret med vom og hundemat, litt mer klissete men ellers lite problem. Jeg betalte da 220 kr for 20 kg blokk, NP koster rundt 400 for 20 kg (iallefall slik det komemr frem på hjemmesiden, mulig det er noen forskjeller mellom forhandlerne... det vet jeg ikke:s)

hvor lenge du har en blokk varierer jo selvfølgelig utifra hvor mye du gir, men det er kanskje begrenset hvro mye mat en Papillon spiser? Setteren min gikk på 4- 500 gram tørrfor samt ca 300 gram v&h når jeg fôret han på det. Mye mat for han skulle fetes opp:)

lykke til, dyret ditt kommer nok til å elske maten uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - jeg fant ikke noe om næringsinnholdet i norwegian polar på hjemmesiden, noen som har det?

Når man ikke går på tørrfôr er det enda viktigere og gi produkter utenom (eller pusse tennene) som forebygger tannstein

Er skikkelig i tvil om jeg skal gå over til NP eller V&H.

Fôrer nå med Royal Canin, og er veldig fornøyd med det, men innbiller meg allikevel at det er bedre for hundene å få kjøtt.

Nå er det jo kjøtt i royal canin da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo kjøtt i royal canin da :P

Joda, men du skjønner vel hva jeg mener. :P

Gir både bein og pusser tenner fra før..

Vi får se hva det blir til. Er jo desidert enklest med tørrfôr, og hun får jo både frysetørket vom og blodpulver blandet i maten fra før, så hun lider nok ingen nød. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt 10 NP pølser.

Brukt VH før, men synes det er litt klin og kort holdbarhet.

Så jeg gleder meg til å prøve NP ( ikke hentet de enda ).

For meg som har en hund som kun skal ha 200gram om dagen ( frokost ) så synes jeg pølser er veldig lettvindt. Bor i blokk, så å dele opp 20kg blokk med øks er liksom ikke så lett.

Lykke til ihvertfall.

Mer info her også: http://www.norwegian-polar.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt 10 NP pølser.

Brukt VH før, men synes det er litt klin og kort holdbarhet.

Så jeg gleder meg til å prøve NP ( ikke hentet de enda ).

For meg som har en hund som kun skal ha 200gram om dagen ( frokost ) så synes jeg pølser er veldig lettvindt. Bor i blokk, så å dele opp 20kg blokk med øks er liksom ikke så lett.

Lykke til ihvertfall.

Mer info her også: http://www.norwegian-polar.no/

Men hvor fikk du kjøpt disse pølsene da? Fikk beskjed om at de ikke hadde de på lager, men at de kunne sendes i posten mot en høyere pris. Litt tungvindt det da, men var visst fordi det var vanskelig å frakte pølsene til lager fordi de ikke kunne pakkes i paller, men måtte i spesialcontainere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt dem sammen med ei vennine. Skal sjekke med henne hvor, men det er i Vestfold et sted

Ok, hehe.. Litt langt for meg det da :P Men får høre med dem.

Edit: Snakket med dem nå, og de kunne sende 24 kg for 600,- ikke så dyre det synes jeg, så skal prøve å få med meg noen å kjøpe sammen med, så blir det vl en ordning. :blink:

Edit2: Hehe, edit edit her.. Nå har jeg altså fått bestilt fôr sammen med ei, så nå blir det NP! :P Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogh jobber med problemet med at pølsene lekker, så snart skal de være ganske tette. De har også fått egne pølser som er tilpasset valper :)

Det er en av de tingene jeg liker best med NP, nemlig at de bare har en type! Hehe, så slipper du å fundere over hvem du skal velge og ha forskjellige typer til forskjellige hunder. Men men :D Håper jeg blir fornøyd i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg bumper tråden din litt, men noen som vet om det er veldig store forskjeller i næringsinnholdet til VogH oh NP? Eller er det ca det samme?

Dette lurte jeg også på. Finner ingen oversikt over næringsinnholdet i V&H på hjemmesiden deres. Noen som veit om en oversikt et sted? (Riktignok kan jeg bare lese på en innpakning hjemme, men det er lettere å lese det faktiske innholdet på ordentlige oversikter :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt dem sammen med ei vennine. Skal sjekke med henne hvor, men det er i Vestfold et sted

Om ni ändå bor i vestfold så kan ni tjäna på att ¨åka o handla hos de som faktiskt gör fodret! jag o sambon införskaffade oss en lagerfrys här hemma och åker och köper upp 80-100 kg per gång! Det kostar nämligen 100 kr mindre på lagret än om man köper de ute i butiken! Men så har jag bara 15 minuter till lagret så det problemet löser sig ganska lätt ändå! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...