Gå til innhold
Hundesonen.no

Holde i noe mens aktivitet

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg prøve å få hunden til å holde fast på noe mens jeg gir den kommandoer. Feks. den holder en leke i munnen, og jeg sier SITT. da slipper den leken først og så setter seg. Det samme ute. Hvis jeg vil ha oppmerksomheten til hunden så slipper den det den har i munnen først før den vier sin fulle oppmerksomhet til meg. Så ser jeg hunder med apporter munnen. De gjør forskjellige ting samtidig. Og hopper over hinder osv. Hvordan kan man få hunden til å holde fast noe og gjøre noe samtidig?

Skrevet

Først må du lære inn hunden å holde fast på apporten og ikke slippe før den får kommando/tegn til det. Dette kan gjøres på amnge måter, alt etter hvordan du trener. Når hunden så kan det begynner du gradvis med hva du gjør. Gå et par skritt med hunden mens den bærer på apporten, belønn. Gå tre meter med hunden mens den bærer på apporten, belønn. Få oppmerksomheten mens den bærer på apporten, belønn. Si sitt mens hunden bærer på apporten, belønn. Rop på hunden mens den bærer på apporten, belønn. Cluet er altså å lære inn kommandoene "hold" og "slipp" sånn at de virkelig fungerer, deretter begynne gradvis med ting hunden skal gjøre mens den bærer.

Skrevet

det å holde fast kan du trene inn for seg selv. Dette er en øvelse i seg selv. når hun holder apporten og slipper den kan du ganske enkelt bare putte den inn i munnen på henne igjen, også sier du f.eks "holde fast". Det er lurt å ha en egen kommando for å golde fast. Det du burde begynne med er å sette henne på en innkalling med apportbukken i minn, så går du noen skritt ifra, også kaller du henne inn med apporten i munn :) tren på lengre og lengre avstander. Senere kan du begynne å kreve ting som at hun f.eks skal hoppe med den og alt :D men først må man lære inn "holde fast" som jeg kaller det :D

Skrevet

Lær henne at du kun belønnner sitt'ene, dekk'ene osv hvis hun fortsatt holder apportbukken i munnen. Sitt foran hunden, og ha også hunden din sittende foran deg. Ta en pølsebit etc i den ene hånden og hold den mot kneet, og hold apportbukken foran hunden med den andre. Vent til hunden griper apportbukken selv, og dersom den slipper apportbukken, så snapper du til deg apportbukken og godbiten og holder de bak ryggen med et glis om munnen (jeg sang også en "erte sang" til Cita, kun for at hun skulle forstå at jeg ikke var "sinna"). Ta så frem apportbukken og godbiten igjen, og hold godbiten på kneet ditt og apportbukken foran hunden. Nå vil det kanskje ta litt tid før hunden griper apportbukken, men når den gjør det venter du en liten stund før du roser den. For hunden din vil denne gangen mest sannsynlig ikke slippe den fordi den vet at dersom den gjør det, så fjerner du både godbiten og apportbukken. Cita forstod det første gangen. Så kan du ha hunden sittende foran deg og når den griper apportbukken dingler du med en pølse foran snuten på den. Den vil mest sannsynlig ikke slippe, men dersom det skulle skje, så snapper du til deg apportbukken som falt i bakken og pølsen og tar de bak ryggen med det samme lure smilet om munnen. Så kan du gjøre det på samme måte når du kommanderer hunden til å endre stilling (f.eks fra sitt til dekk). Dersom hunden spytter ut apporten snapper du den til deg sammen med godbiten, og hunden får ingen belønning. Da vil det ta max 3 repetisjoner før den kan forandre stilling uten å slippe.

Skrevet

Jeg har ingen anelse om hvordan det er du trener, men jeg husker bare å ha lest ganske bra forklart hvordan man kan gjøre det i klikkertreningboka til Cecilie Køste og Morten Egtvedt. Hvis du driver med klikkertrening.

Skrevet
klikkertrening er bæsj :D neida.... bare min mening

Haha, det var da også en måte å si det på! Hvorfor synes du det? Eller burde vi ikke plapre videre om dette under denne topicen? Hmms - sikkert blitt diskutert før også *søke litt rundt*

Skrevet

Næh, sier du det?! :D Hoho, ja, gjett om det er blitt diskutert før! :P

Haha! Er vel nesten kun diskusjoner "klikkertrening vs. nordenstam" på Trening og Lydighet forumet :D

Skrevet
klikkertrening er bæsj :D neida.... bare min mening

Klikkertrening er effektivt hvis enn trener rett.. :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...