Gå til innhold
Hundesonen.no

Om valpeshow


Symra&Pippin

Recommended Posts

Hvor viktig er handlingen for resultatet på valpeshow?

Jeg skjønner jo at presentasjonen er viktig for å få fram valpens fortrinn, men går det an å si noe om HVOR viktig? Er det sånn at man må være litt dreven i ringen for å gjøre det virkelig bra, eller er det rom for nybegynnerflaks? For å si det på en annen måte: vil en dreven handler med en middels hund ha bedre sjanser enn en nybegynner med en virkelig fin hund?

Ikke lett å svare på slikt selvfølgelig, men det hadde vært gøy å høre noen tanker og erfaringer.

Hilsen en absolutt nybegynner :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, når jeg gikk på valpe show for første gang hadde vi vell bare trent litt hjemme med henne.

Jeg var bare 13 år da og hadde ikke så mye peiling. Hadde bare sett på BIG og BIS når jeg var liten og sett på hvilken hunder som var finest, ikke så mye på hvordan de gikk.

Blondie gikk helt fint i ringen. Gjorde ingen ting galt. Hun ble 2 beste tispe uti fra 4 stk med henne selv.

Jeg tror at en nybegynner med en fin hund kan komme på 1 plass så lenge hunden ikke gjør uønskede ting som eks. knurre til dommeren, gå helt stygt og klomsette, stå dårlig.

Vis du har en fin hund så må du få fram det fine i den. Om den står helt rart med beina men egentlig er finere en de andre hundene tror jeg at dommeren dømmer uti fra det den ser, altså en hund som har rare benstamme eks pga måten den står på.

Men det er bare å prøve seg fram. :icon_cry:

På valpeshow er det ofte mange hunder som tuller seg så det er ikke krise vis hun finner på noe.

Ps: Håper du forstod noe av det jeg sa... Veldig dårlig på å forklare meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god handler skal kunne skjule hundens feil og vil derfor kunne vinne på det, så handlingen har jo absolutt noe å si. Presentasjonen har mye å si mener jeg da en handler kommer med en holdning i ringen som er annerledes enn en som ikke har stilt særlig mye før, en handler skal kunne kle seg og vise hunden til hundens fordel, og det er ikke hvem som helst som greier dette. Den beste hunden skal vinne, uansett handling, men en god handler viser hundens fordeler og kan dermed vinne om du skjønner;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest de andre svare, bare så det er sagt.

JA handlingen er viktig på valpeshow, nettopp fordi dette er et SHOW. Du scorer MYE på å ha en valp som viser seg som en voksen (så godt det lar seg gjøres, såklart).

De bedømmer selvfølgelig etter utseende, men blir du bir så må du ha god peiling på handling for å score bra i gruppa :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det kommer vel så mye an på dommeren. Jeg har vært på en god del valpeshow gjennom årene, og det er langt fra alle som er "utstilling". Noen ganger stiller man for en eller annen person som har hatt noen kull av en eller annen rase, og dømmer i beste fall pur anatomi uten rasedetaljer, i verste fall dømmer den helt på jordet. Noen synes valpeshow er "sååå koselig", at de setter opp den hunden som bruker mest tid på å ligge på ryggen, eller den som blir vist av en syvåring, fordi det er "såååå søtt". Så har du dommere som kan mange raser, innser at ingen valper er født BIS-vinnere, og gir både hund og eier god tid, hjelper til, er behagelige i ringen og dømmer godt. Også har du de som kan masse hund, men aldri burde dømt valpeshow, fordi de forventer utstillingstrente hunder som oppfører seg som erfarne BIS-vinnere.

OK, kanskje litt oppgulp, men selv om valpeshow er bra sosial- og miljøtrening, er det ikke alltid like gøy å bli slått av valper som er åpenbart dårligere enn egen hund...

For å konkludere: Noen dommere trenger en god handlers hjelp for virkelig å se hva som står foran bordet, andre dommere har så godt kynologisk øye at de ser alt. Det er sant som det sies her at en handler kan lettere skjule en valps ulemper og få fram fortrinn - men de fleste autoriserte dommere har også stilt så mye at de kjenner knepene og vet hva vi gjør.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første punkt er vel rett og slett å klare å vise en vilter valp på en måte som gjør at dommeren faktisk har sjanse til å se NOE... at man får den til å stå stille, til å trave fint i ringen, og så videre :icon_redface:

Nå kommer det kanskje an på valpeshowet. Hvorfor melde på for helt "ukjente størrelser", hvis man vil ha en noenlunde bedømmelse - da får man heller finne et annet og bedre et, kanskje. Men uansett bør dommerne være hyggelige og høflige - selv mot håpløse utstillere med valper som går mer på to enn på fire, har overhørt et par spydigheter ringside...

Jeg synes heller ikke at valper SKAL være som "små maskiner" - jeg synes sjarmen med valpeshow er litt valpeatferd, men så litt fokus når det gjelder. Drevne handlere klarer kanskje å få små villmenn til å ta seg sammen, det er fordi de KAN vise hund - og det man kan, ser gjerne bedre ut enn det man ikke kan. Men litt trening på forhånd er gull verdt, og at man tenker på hvor mye nytt det kan være for en ung hund.

Andre punkt er vel å være en smule realist med det man har av hund. Kanskje endel drevne handlere, som gjerne kanskje er oppdretter eller svært aktiv i en rase, faktisk ikke tar med seg en valp som på utstillingsdagen ikke er noe særlig å vise frem - man har tid og "råd" til å vente. Kanskje de tar med seg en valp som er "verdt" å stille, og derfor gjør de det også bra? Eller kanskje de sier nei til å vise andres valper som ikke ser noe særlig ut, slik gode handlere også avviser voksne hunder som de ikke vil bli sett med i ringen...

Har man en valp som er i en keitete vekstperiode, kan det kanskje være lurt å la være å melde på - heller enn å bli skuffet.

Og så er det dét da... at valpeshow er kun moro, og at det for langt fra alle gir noe særlig mål og mening om hva dette skal bli som voksent. Joda, noen barnestjerner blir voksenstjerner også, oppdrettet en sånn en sjøl, som vant BIS-valp som nesten for ung på spesialklubben og fortsatte å være pen resten av livet. Mens bror til en annen hund så ikke ut - han holdt på å komme i retur fordi han var en stygg og ujevnt voksende valp hos ekstremt utstillingsfikserte eiere. Oppdretter klarte å få dem til å vente, og dyret ble pent det, og BIS-vinner på spesialutstilling og høyt premiert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...