Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjett blandingen - til alle!

vipsen

Recommended Posts

Ikke vet jeg, men jeg hadde i allefall god kontakt med 'oppdretter' jeg fikk også bilde av foreldrene, det var mamman som var blanding. hun så egentlig ut som en veldig smal boerboel(:P) med fargen fawn.

Pappan var ren Am.bulldog, og han var hvit med tegn litt her og der..

ikke vet jeg hvor det sorte kom fra, men det var i allefall den informasjonen jeg fikk..

Men ting(farger i dette tilfelle) må jo alltid dukke opp et sted, så hvorfor ikke her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 374
  • Created
  • Siste svar

Jeg har sett bilder av foreldrene. Hannen har sort på seg om jeg husker riktig. Men som sagt, hverken Amerikansk Bulldog eller Bullmastiff har sort farge (slik jeg kjenner Bullmastiff iallefall) så det er en missing link her.

Kanksje litt betenkelig å selge en slik blanding til Norge også? Det er jo dokumentasjonskrav til raser som ser farlige ut her til lands, og de dokumentasjonskravene er ganske vanskelig å innfri om man har blandings.

Noen har ikke gjort jobben sin mener nå jeg iallefall.

Men dette ble off topic.

----

Men ting(farger i dette tilfelle) må jo alltid dukke opp et sted, så hvorfor ikke her?

Fordi slike ting har en genetisk bakgrunn, hvor foreldredyrenes genetikk bestemmer hvilke fargekombinasjoner som kan dukke opp i kull. Det finnes ikke sort farge på Boxer f.eks, da dette ble avlet vekk for lenge siden. Siden ingen Boxere har gener for sort farge så kan de heller aldri få avkom med sort farge. Det samme gjelder Amerikansk Bulldog og Bullmastiff.

Det er mange raser hvor det kun finnes et begrenset antall farger.

Kanskje Hanna stikker innom. Hun har mye mer peiling på sånt enn meg, og kan korrigere meg om jeg tar feil.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk er vel litt mer innviklet enn at så lenge foreldrene ikke er sorte kan ikke valpene bli det heller. Hvis man drar paralleller til feks kaninverdenen, hvor jeg har littegranne peiling på fargegenetikk, så vil feks to ensfargede gule (madagaskar) kaniner kun få gule unger fordi de har dobbelt oppsett av et recessivt gen som gir den gule fargen. Det samme gjelder to ensfargede blå kaniner som har dobbelt oppsett av et gen som gir gjør den svarte fargen blå. Derimot, hvis du parer en renavlet gul kanin som har genkode AA bb CC DD gg med en renavlet blå AA BB CC dd gg vil du få KUN sorte kaniner AA Bb CC Dd gg. Det samme kan jo gjelde disse rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetikk er vel litt mer innviklet enn at så lenge foreldrene ikke er sorte kan ikke valpene bli det heller.

Det er ikke det jeg snakker om. Jeg er klar over at genotype og fenotype ikke nødvendigvis er det samme. :P

Jeg snakker om at sort ikke finnes på rasene (ikke bare foreldrene) disse blandingene visstnok skal være blandet av.

Du ser ikke en berner Sennen i fawn (tror jeg? :whistle: ), du ser ikke en Boxer i sort eller blå, du ser ikke Groenendael i piebald. Rett og slett fordi de ikke har potensialet til å få de fargene.

Skjønner du forskjellen? :ahappy:

Korriger meg gjerne om jeg tar feil altså. Mulig sort farge finnes i Bullmastiff og jeg bare ikke har fått det med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg snakker om. Jeg er klar over at genotype og fenotype ikke nødvendigvis er det samme. :P

Jeg snakker om at sort ikke finnes på rasene (ikke bare foreldrene) disse blandingene visstnok skal være blandet av.

Du ser ikke en berner Sennen i fawn (tror jeg? :whistle: ), du ser ikke en Boxer i sort eller blå, du ser ikke Groenendael i piebald. Rett og slett fordi de ikke har potensialet til å få de fargene.

Skjønner du forskjellen? :ahappy:

Korriger meg gjerne om jeg tar feil altså. Mulig sort farge finnes i Bullmastiff og jeg bare ikke har fått det med meg.

Jeg forstår hva du sier, men jeg tror ikke du skjønte hva jeg mente. Og dersom fargegenetikk på kanin kan sammenlignes med fargegenetikk på hund så tar du feil. :P Det finnes kaninraser som kun kommer i gult og kaninraser som kun kommer i blått. Blander du disse to får du sort. Jeg har heller ikke nevnt noenting om forskjell på genotype og fenotype og skjønner ikke helt hva det har med dette å gjøre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du sier, men jeg tror ikke du skjønte hva jeg mente. Og dersom fargegenetikk på kanin kan sammenlignes med fargegenetikk på hund så tar du feil. :whistle: Det finnes kaninraser som kun kommer i gult og kaninraser som kun kommer i blått. Blander du disse to får du sort.

Jepp, jeg misforstod hva du skrev.

Jeg har aldri hørt om noe sånt på hund, men kanskje noen andre har? Det høres rart ut for meg at sort dukker opp på blandinger av raser hvor ikke de individuelle rasene gir sort noen sinne (forutsatt at sort ikke forekommer på Bullmastiff). Kanskje noen som har mer kunnskap om fargegenetikk kan skumme litt her? Jeg forsøkte selv, men jeg er yk syk og klarte ikke helt å følge med i svingene... :rolleyes:

Jeg har heller ikke nevnt noenting om forskjell på genotype og fenotype og skjønner ikke helt hva det har med dette å gjøre. :ahappy:

Det var vel snakk om at hvilke gener en hund bærer på kan være forskjellig fra det som kommer til uttrykk. Men ja, det kom av misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vet hvilken blanding denne jenta er, men sikkert ikke alle. :whistle:

Hun er blanding mellom 5 raser, mor og far har en felles rase.

bilde053.jpg

Stilig hund!

Jeg tipper dunker (for merlefargen og ørene), whippet/alaska husky for den smale snuta og lette bygning, border collie (fordi den er vanlig i blandinger;) og de hvite tegningene og så vet jeg ikke... mer lett jakthund (pointer/setter) eller en slank retriever bak i et sted?

Er noen rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig hund!

Jeg tipper dunker (for merlefargen og ørene), whippet/alaska husky for den smale snuta og lette bygning, border collie (fordi den er vanlig i blandinger;) og de hvite tegningene og så vet jeg ikke... mer lett jakthund (pointer/setter) eller en slank retriever bak i et sted?

Er noen rett?

Nå er jeg sikkert heeelt på tur, men ett sted må jeg begynne..

Pointer, BC, Rhodesian ridgeback, Husky og .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet, Weimaraner, BC, Schæfer og Shetland sheepdog? :icon_confused:

Schæfer er riktig, det er den som ligger på både mor og fars side. :whistle:

Stilig hund!

Er noen rett?

Hun har både retriever og setter i seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfer er riktig, det er den som ligger på både mor og fars side. :icon_confused:

Hun har både retriever og setter i seg. :whistle:

Men ingen dunker eller sheltie? Hm... det er ikke så mange raser som har den fargen. Aussie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen dunker eller sheltie? Hm... det er ikke så mange raser som har den fargen. Aussie?

Aussie er riktig. :rolleyes2:

Cavalita: Schæfer, Engelsk Setter, Labrador Retriever, Collie og Dalmatiner?

Kun Schæfer er riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ummm.... Ok, eg har fått det til å bli Schæfer, Golden Retriever, Aussie, Setter (Gordon?) fra det det som har blitt skrevet.

og malamute/buhund/lundehund (eller hva de nå heter) eller noe lignende kanskje?

Wow, ja Schæfer, Golden Retriever, Gordon Setter, Aussie og Buhund er riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...