Gå til innhold
Hundesonen.no

VH og NP - kun for "tynne" hunder ?


MonicaT

Recommended Posts

Har spurt om dette før, men prøver på nytt.

Ofte hører man at folk med tynne hunder bruker VH og er super fornøyd fordi hunden legger på seg. Og at foret er ypperlig under hard aktivitet, men hva med "normale" hunder som får normal mengde mosjon ?

Jeg trodde at argumentet for kjøttfor var at dette er mye sunnere og bedre enn tørrfor, ikke at det er et kun er for super aktive og tynne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo veldig lyst til å si at NP og V&H passer til alle uansett, men jeg har måtte krype til korset og kjøpt slankefòr til tispa mi. Jeg har altså ikke brukt tørrfòr på snart 5 år. Da tispa mi ble sterilisert i høst forstatte jeg med NP. Gikk noe ned på rasjonene. Nå i vår er hun blitt på grensen til tykk. Hun skal på utstilling og må ned i vekt.

Jeg syns det er vanskelig med et fettrikt våtfòr å gi lite nok. Hun var jo sulten hele tia. Så nå går hun på slankefòr og vekta går nedover. Men det er det eneste positive jeg har å si om tørrfòr. Fy for en dårlig ånde hun har fått. Og så mye mer avføring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken, er jo at V&H (og sikker NP også, men det har jeg ikke så mye peiling på), inneholder ekstreme mengder energi. Så lenge man forbrenner den energien man putter inn i hunden, så kan jo "hvilke som helst hunder" gå på det. Men det passer selvsagt bedre til tynne hunder, og hunder som får mye aktivitet, eller som har høy forbrenning. Skal man fôre på V&H og gi hunden en "normal" aktivitet, så vil man nok merke at hunden kanskje går opp i vekt. Det har jo sine naturlige forklaringer, nemlig energitettheten/innholdet. Siden jeg har en hund som lett legger på seg, så tynner jeg ut denne energitettheten, ved å blande det med ris. Jeg hadde alternativt kunnet gitt mindre mengde (det er prøvd, og hunden var jo sulten hele tiden, og det er ikke ønskelig), eller jeg kunne gitt henne mer mosjon. Når hun får mer mosjon, får hun mer, og til tider hadde hun nok kunnet fått vanlig rasjon med kun V&H. Jeg har skrevet oppgave hvor jeg sammenlignet V&H og et tørrfôr, som jeg kommer til å legge ut i bloggen min etterhvert. Skal bare fikse noe på den først. Men som sagt; energiinnholdet er høyt, og det gjør at det passer bedre til tynne/aktive hunder. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det, egentlig.

Edit: la det ut nå, du finner det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jag har två fullt normala tisper av rasen Golden (som ju inte är kända för att hålla midjemåttet av sig själva då dom inte är i närheten av kräsna) och fodrar dem på NP med väldigt gott resultat! Min älsta väger idag 24 och den yngre förmågan 22,försöker fodra på den yngre tiken då jag gärna skulle se henne på 23 kg i alla fall. Men svårt att fodra med är det inte,även om du vill hålla vikten på hundarna! Men jag lkan erkänna att jag hade lite problem med utfodringen ibörjan när juag gick över från torrfoder till NP,,,från en hund som inte ville ha sin mat till att skåle tämdes ögonblickligen,,,så visst blev hon en aning tyngre i en period men det gick ju ganska smärtfritt att åtgärda! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...