Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel bør valpen være for å få fjernet ulveklør?


Recommended Posts

Noen som vet hvor gammel en valp bør være før man kan få fjernet ulveklørne? De er helt løse og henger bare og dingler, så det er ingenting som 'holder' dem.

Er det ikke bedre å spørre en veterinær om sånt? Om det er nødvendig å fjerne ulveklør, når det isåfall burde gjøres, og hvordan man gjør det på så store valper som din er?

Det vanlige - når man førstes gjør sånt - er vel å fjerne de når valpene er 2-3 dager gamle ELLER i forbindelse med HD/AA-røntging, tror jeg? Eller evt når de beviselig bør fjernes fordi de er til plage for hunden..

Men igjen, en veterinær kan nok svare mer korrekt på disse spørsmålene enn noen her vil jeg tro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal selvsagt snakke med veterinær(er). Har vel forsåvidt snakket med en om det, men hun virket lettere forvirret og jeg fikk ikke følelsen av at hun var helt sikker. Hun mente at det bare var å ta dem når som helst. Tenkte kanskje det var noen her som hadde vært borti det selv og visste litt om det. De skaper mye reaksjoner i belgermiljøet her disse ulveklørne, så jeg hadde håpet å ta dem før røntgingen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilket belgermiljø skapte det reaksjoner? Jeg har ikke fått med meg noe sånt ;) Jeg hadde vel egentlig gitt beng i de reaksjonene uansett, problemet med å fjerne de når han er så stor, er at han må dopes ned, og det gjør stort sett ikke veterinærer sånn helt uten videre med valper..

At veterinæren virket forvirra, kan jo ha noe med at det strengt tatt ikke er lov å fjerne ulveklør, det går vel så vidt jeg veit under kupering - selv om det tas like alvorlig som forbudet mot å kastrere friske hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilket belgermiljø skapte det reaksjoner? Jeg har ikke fått med meg noe sånt ;) Jeg hadde vel egentlig gitt beng i de reaksjonene uansett, problemet med å fjerne de når han er så stor, er at han må dopes ned, og det gjør stort sett ikke veterinærer sånn helt uten videre med valper..

Oppdretterne her omkring blir jo nærmest skrekkslagne når de ser ulveklørne.. :P Det er nettopp pga neddopingen at jeg er fryktelig usikker på dette. Som sagt kommer jeg til å høre med veterinær om dette før det blir gjort noe som helst, enten det er snart eller ved røntging.

At veterinæren virket forvirra, kan jo ha noe med at det strengt tatt ikke er lov å fjerne ulveklør, det går vel så vidt jeg veit under kupering - selv om det tas like alvorlig som forbudet mot å kastrere friske hunder..

Tja, hun nevnte ikke noe om det. Litt vanskelig å forklare, men av og til føles det som om personer kan svare på noe uten at det egentlig virker som om de vet hva de snakker om. Velvel, vi får se da. De må jo fjernes på et tidspunkt uansett i og med at oppdretter har krav om at hunden skal stilles 2 ganger, det blir vel en heller dårlig premiering dersom hunden har ulveklør? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterne her omkring blir jo nærmest skrekkslagne når de ser ulveklørne.. ;) Det er nettopp pga neddopingen at jeg er fryktelig usikker på dette. Som sagt kommer jeg til å høre med veterinær om dette før det blir gjort noe som helst, enten det er snart eller ved røntging.

Tja, hun nevnte ikke noe om det. Litt vanskelig å forklare, men av og til føles det som om personer kan svare på noe uten at det egentlig virker som om de vet hva de snakker om. Velvel, vi får se da. De må jo fjernes på et tidspunkt uansett i og med at oppdretter har krav om at hunden skal stilles 2 ganger, det blir vel en heller dårlig premiering dersom hunden har ulveklør? :P

Altså, om oppdretteren har som krav at hundene skal stilles, og de ikke kan stilles med ulveklør, hvorfor i all verden fjernet ikke oppdretter ulveklørne selv da de var noen dager gamle?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har falt helt av lasset her, men hvorfor kan ikke belgere stilles med ulveklør??

Har belgere generelt problemer med ulveklørne?

(Har hatt en belger selv, men det er en stund siden. Han hadde dem hele livet. Han var kun på en utstilling han da, og de gikk heller ikke særlig bra, men det var ikke ulveklørne kan fikk trekk for. han var bare opptatt av å "ta" hundene utenfor ringen.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

taes ulvekørene iløpet av de 2-3 første dagene har ikke kloen festet seg så da går det lett å "klippe" av med tang. Dette børd dog bare utføres av noen som vet hvordan det gjøres!

På senere tidspunkt en dette må klørene opereres bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Shilamon er inne på blir det et mye større inngrep å fjerne ulveklør på hunder som begynner å bli noen mnd. gamle enn det det er på valper. Årsaken er at knokkelen ikke har festet seg på valpene når de er veldig små, slik at det som nevnt kan "klippes av". Inngrepet kan også gjøres av oppdretter selv, men da skal man ha litt erfaring. Dersom hunden er eldre kreves bedøvelse/narkose og vanlig operasjonsprosedyrer. Det kan og hende at arret blir større dersom kloa fjernes i unghundalder/voksen alder slik jeg har forstått det.

Jeg vet at det er vanlig å fjerne klørne på min rase når de er ca. 3 dager gamle. Jeg har kun hørt om ett tilfelle der vetrinæren har surret og gjort dette feil, så det er en relativt enkel sak å utføre for veterinærer. Dette gjøres av alle oppdretterne på rasen, fordi at ulveklør er en diskvalifiserende feil på utstilling (ja, en kan jo lure på hvorfor det er slik, men..). Ca halvparten av vannhundene fødes uten ulveklør på bakbena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasjon på en valp (sånn skikkelig, narkose og sånn) kan i alle fall gjøres uten mere risiko enn vanlig fra 5-6 ukers alder iflg veterinær jeg snakket med.

Da gjaldt det riktignok et brokk, men den største faren for uhell operasjoner generelt er jo selve nedsøvingen, som jeg har forstått det. (Utgår her for at det er en veterinær som har gjort slik operasjon tidligere, og KAN det)

Men ellers er jeg enig - man ser disse klørne fra valpene er nyfødte. Og hvis de ikke er til hinder for hunden så ser jeg ingen grunn for at valpekjøper skal måtte fjerne dem bare fordi oppdr. ønsker premieringer. Men hvis det er uønsket på rasen, og valpekjøper selv vil stille ut, så er det vel like greit å ta det sammen med røntgingen (da må jo hunden søves ned likevel) - hvis det er praktisk mulig.

Vår rase har ulveklør (foran) men jeg har aldri engang hørt om sporer (på bakbena) på disse. Det er ikke noe krav om verken eller i rasebeskrivelsen, så de som har det får ha det..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterne her omkring blir jo nærmest skrekkslagne når de ser ulveklørne.. :P

Tja - hvis det er en så utbredt oppfatning blant oppdrettere (av hva, egentlig?) i ditt distrikt at ulveklør (eller er det muligens sporer du mener???) må bort av en eller annen grunn, så er det ganske vanskelig å forstå at hverken du eller oppdretteren til hunden din har hørt om det tidligere. Det er normal prosedyre på veldig mange raser at disse sporene (frambena) fjernes mens valpen er pytteliten (2-3 dager gammel), og det gjøres som regel av oppdretter selv med en skarp saks el lign.

Det er nettopp pga neddopingen at jeg er fryktelig usikker på dette. Som sagt kommer jeg til å høre med veterinær om dette før det blir gjort noe som helst, enten det er snart eller ved røntging.

Tja, hun nevnte ikke noe om det. Litt vanskelig å forklare, men av og til føles det som om personer kan svare på noe uten at det egentlig virker som om de vet hva de snakker om. Velvel, vi får se da. De må jo fjernes på et tidspunkt uansett i og med at oppdretter har krav om at hunden skal stilles 2 ganger, det blir vel en heller dårlig premiering dersom hunden har ulveklør? :P

Hvorfor skulle det bli dårlig med premiering fordi hunden har ulveklør? (Som sagt - hvis det er et problem på rasen din så burde jo oppdretteren (som angivelig ØNSKER at du skal stille ut hunden?) ha fjernet dem ca 8 uker før levering...)

Hæ? Blir ikke det bare juks og fanteri da? Fjerne ulveklør for å få bedre plassering? Er sånt vanlig?? :P

Joda, sporefjerning er svindel på høyt nivå. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sporefjerning er svindel på høyt nivå. :rolleyes:

Nå mente ikke jeg at det var svindel, men hvis det er en diskvalifiserende feil, så burde man vel ikke avle på hunder som fører dette videre? Evt, så burde det ikke være en diskvalifiserende feil, og de som hadde ulveklør, kunne fjerne de hvis de ville, uten å være redd for hva de førte videre i avl. Skjønner at det er et ukomplisert inngrep og alt det der, men i ytterste konsekvens blir det jo som å skjønnhetsoperere hunder for å få de til å passe standarden perfekt (du har vel hørt om plastisk kirurgi for hunder?). Men igjen, skjønner det ikke er helt det samme, men det er å alterere utseende på hunden, for å gjøre at utseendet appellerer til flere dommere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente ikke jeg at det var svindel, men hvis det er en diskvalifiserende feil, så burde man vel ikke avle på hunder som fører dette videre?

Vel - jeg tror du vil slite med å finne hunder som ikke er bærere av gen for sporer, for å si det sånn... (Er det noen her på Sonen som eier en hund som ikke er født med sporer på frambena? I så fall vil jeg gjerne høre fra dere!)

Evt, så burde det ikke være en diskvalifiserende feil, og de som hadde ulveklør, kunne fjerne de hvis de ville, uten å være redd for hva de førte videre i avl. Skjønner at det er et ukomplisert inngrep og alt det der, men i ytterste konsekvens blir det jo som å skjønnhetsoperere hunder for å få de til å passe standarden perfekt (du har vel hørt om plastisk kirurgi for hunder?). Men igjen, skjønner det ikke er helt det samme, men det er å alterere utseende på hunden, for å gjøre at utseendet appellerer til flere dommere..

Vet du om noen raser som har ulveklør (eller kanskje du mener sporer?) som diskvalifiserende feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

taes ulvekørene iløpet av de 2-3 første dagene har ikke kloen festet seg så da går det lett å "klippe" av med tang. Dette børd dog bare utføres av noen som vet hvordan det gjøres!

På senere tidspunkt en dette må klørene opereres bort...

Disse henger som sagt helt løst, de har ikke festet seg i noe som helst. Det eneste som holder dem fast er skinnet.

Tja - hvis det er en så utbredt oppfatning blant oppdrettere (av hva, egentlig?) i ditt distrikt at ulveklør (eller er det muligens sporer du mener???) må bort av en eller annen grunn, så er det ganske vanskelig å forstå at hverken du eller oppdretteren til hunden din har hørt om det tidligere. Det er normal prosedyre på veldig mange raser at disse sporene (frambena) fjernes mens valpen er pytteliten (2-3 dager gammel), og det gjøres som regel av oppdretter selv med en skarp saks el lign.

Hvorfor skulle det bli dårlig med premiering fordi hunden har ulveklør? (Som sagt - hvis det er et problem på rasen din så burde jo oppdretteren (som angivelig ØNSKER at du skal stille ut hunden?) ha fjernet dem ca 8 uker før levering...)

Joda, sporefjerning er svindel på høyt nivå. :rolleyes:

Belgeroppdrettere vel? Det kan godt hende det er sporer jeg mener, vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre enn at det er ekstra klør på innsiden av bakbeina som henger helt løst, bare festet i skinnet.

Og jeg forstår ikke hvor du henter det fra at verken jeg eller oppdretter har hørt om dette før?? Jeg ville bare høre om noen visste hvor tidlig en kunne sove ned en valp, kanskje det hadde vært bedre om jeg bare spurte om det uten å nevne ulveklørne (sporene?) da jeg egentlig ikke ønsket diskusjon om hvorvidt de burde fjernes, ustillingsfusk (nå er jo ikke dette noen utstillingshund sånn sett) osv. Er det aldri mulig å bare få svar på det en spør om på dette forumet?

Både jeg og oppdretter vet at man pleier fjerne disse når valpene er bare et par dager gamle, men nå ble ikke det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Disse henger som sagt helt løst, de har ikke festet seg i noe som helst. Det eneste som holder dem fast er skinnet.

Belgeroppdrettere vel? Det kan godt hende det er sporer jeg mener, vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre enn at det er ekstra klør på innsiden av bakbeina som henger helt løst, bare festet i skinnet.

Og jeg forstår ikke hvor du henter det fra at verken jeg eller oppdretter har hørt om dette før?? Jeg ville bare høre om noen visste hvor tidlig en kunne sove ned en valp, kanskje det hadde vært bedre om jeg bare spurte om det uten å nevne ulveklørne (sporene?) da jeg egentlig ikke ønsket diskusjon om hvorvidt de burde fjernes, ustillingsfusk (nå er jo ikke dette noen utstillingshund sånn sett) osv. Er det aldri mulig å bare få svar på det en spør om på dette forumet?

Både jeg og oppdretter vet at man pleier fjerne disse når valpene er bare et par dager gamle, men nå ble ikke det gjort.

Det står ingenting i standarden om at hunden IKKE skal ha sporer, ergo så kan jeg aldri tenke meg at det vil ha noe å si. Nå er vel ikke hunden laget først og fremst for å bli Norges mestvinnende i utstillingsringen heller - så jeg ville ikke stressa med dette før han skal røntes jeg, enkelt og greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - jeg tror du vil slite med å finne hunder som ikke er bærere av gen for sporer, for å si det sånn... (Er det noen her på Sonen som eier en hund som ikke er født med sporer på frambena? I så fall vil jeg gjerne høre fra dere!)

Vet du om noen raser som har ulveklør (eller kanskje du mener sporer?) som diskvalifiserende feil?

Æsj, selvsagt mener jeg de på bakbeina, i tilfelle det er blitt misforstått.. :P Og nei, jeg har ikke trålet rasestandarden for alle raser, og vet ikke om det finnes noen som har sporer som diskvalifiserende feil. Men siden det var så viktig å få fjernet disse sporene før utstilling, så må det i alle fall trekke ned. Hva det står i rasestandarden om det, vet jeg heller ikke, men antar at det må stå noe, hvis ikke hadde det vel ikke vært så nødvendig å få de fjernet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i standarden om at hunden IKKE skal ha sporer, ergo så kan jeg aldri tenke meg at det vil ha noe å si. Nå er vel ikke hunden laget først og fremst for å bli Norges mestvinnende i utstillingsringen heller - så jeg ville ikke stressa med dette før han skal røntes jeg, enkelt og greit

Ok, det var en oppdretter her som sa at det ikke var noen vits i å stille ham med disse sporene.. Må kanskje bare slutte å høre på disse folka i det hele tatt? :P Som du sier så er ikke dette noen utstillingshund i det hele tatt, får vel bare litt 'hetta' når folk står og jamrer og bærer seg over de klørne. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å få fjernet sporene på min hund. Hun er ikke noe belgisk fårehund i det hele tatt, faktisk en blandingshund, og har ingen standard å følge. ;) Men klørne henger seg opp i lyngen av og til, hunden HYLER i smerte og syns det er langt ifra godt. De er vanskelige å klippe klørne på, og er helt løse og henger bare i skinn.

Man kan fjerne ulveklør/sporer hvis de er til plage for hunden, og ellers så er det vel dette med at oppdrettere tar de vekk når valpene er 2-3 dager gamle. Og noen får de fjernet under HD-røntgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i standarden om at hunden IKKE skal ha sporer, ergo så kan jeg aldri tenke meg at det vil ha noe å si. Nå er vel ikke hunden laget først og fremst for å bli Norges mestvinnende i utstillingsringen heller - så jeg ville ikke stressa med dette før han skal røntes jeg, enkelt og greit

Dette står under "baklemmer" i NKKs standard for belgisk fårehund:

"Mellomfot: Sterk og kort. Sporer uønsket."

Det står dog ikke listet under feil/grove feil/diskvalifiserende feil, så hvor mye det har å si i utstillingsringen blir vel veldig opp til dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer er uønsket hos belgerene og KAN trekke ned på utstilling. Sporer er også ulovlig å fjerne på lik linje som øre og halekupering etc men dette blir ikke tatt hensyn til da mange mener sporer på bakbeina vil plage hunden senere osv..Mange av de samme argumentene som blir brukt rundt halekupering på enkelte raser blir brukt om sporer på raser hvor det ikke er ønsket. Jeg har valgt å la min belgervalp få beholde sporene enn så lenge, den ene er ganske løs men fester seg stadig mer. Hun er i skogen hver dag og har aldri noensinne hatt problemer med de, får hun problemer så taes de...Men jeg tviler mer og mer på at det vil bli et problem helt ærlig. Oppdretter beholder alltid sporene på alle valpene og de har enda ikke fått tilbakemeldinger om problemer som følge av disse, men så bor de tidligere valpekullene i land med mindre kupert natur (og ikke minst snøskare)enn Norge.

Ei vennine har en working hund av en helt annen rase. Hundene blir oppdrettet som bruks og politihunder og oppdretteren der velger også å la valpene beholde sporene. De er heller ikke ønsket på den rasen, men da de linjene overhodet ikke har noe på en utstilling å gjøre okke som så spiller det liksom ingen rolle. Hundene der har aldri hatt problemer med sporene til tross for at de ikke sitter noe bedre enn den ene litt løse til Lyra (den andre er en skikkelig klo), de blir brukt ekstremt mye i røft terreng og er av en rase som lett skader seg i skogen pga høy intensitet. Det er ikke uvanlig at hunden har skrapt opp hele buken sin (hannhunden måtte bruke svusp en periode), men sporene sitter like godt og har aldri bydd på problemer...

Ikke bry hodet ditt mer det du.. med mindre han begynner å slite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer er uønsket hos belgerene og KAN trekke ned på utstilling.

Hva mener du "kan"? At det teoretisk sett er mulig fordi det står i standarden at de er uønsket, eller at det faktisk skjer i blant?

Sporer er også ulovlig å fjerne på lik linje som øre og halekupering etc men dette blir ikke tatt hensyn til da mange mener sporer på bakbeina vil plage hunden senere osv..

Nei, det er ikke ulovlig på lik linje med øre- og halekupering. Øre- og halekupering er spesielt nevnt i lov om dyrevern:

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris.

2. å stubba øyre eller hale og å stilla ut noko dyr som har fått stubba øyre eller hale etter at denne lova tok til å gjelda. Øyremerking er likevel lovleg når det ikkje vert teke bort meir enn 1/3 av øyret. Departementet kan gjeva føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet når det gjeld stubbing av hale på gris dersom stubbing trengst av omsyn til dyra, og føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet mot å stilla ut hund med stubba hale.

3. å setja ring i trynet på gris eller å nytta andre pinefulle åtgjerder for å hindra at han rotar i jorda. Veterinær kan likevel setja ring i trynet på gris, etter føresegner gjeve av departementet, når bruksgrunnar gjer at det trengst,

4. å fjerna horn på dyr. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet når det gjeld tamrein. Departementet kan også gjeva føresegner som på nærare vilkår gjev veterinær høve til å fjerna hornanlegg på andre dyr når dei er yngre enn 6 veker, og, i serlege høve, horn på dyr som er eldre enn 6 veker,

5. å klyppa eller brenna nebbet på fjørfe. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet,

6. å klyppa kammen på fjørfe,

7. å taka bort stemmebanda på hund.

Føresegnene i fyrste leden er ikkje til hinder for at ein veterinær gjer slike inngrep når det trengst av veterinærmedisinske grunnar.

Mange av de samme argumentene som blir brukt rundt halekupering på enkelte raser blir brukt om sporer på raser hvor det ikke er ønsket.

Faktisk er det ganske mange raser hvor man rutinemessig har fjernet sporene (og eventuelle ulveklør) på småvalper selv UTEN at standarden sier noe om det, fordi enkelte har erfaring med at de faktisk gir hunden lidelser gjennom livet.

Min rase er forøvrig en av disse - og selv fjerner vi IKKE sporene på våre valper (fordi jeg mener de bruker dem når de beveger seg i terrenget), og de har aldri gitt noen problemer for noen som jeg vet om...

Men det må være et tankekors at flere gjeterhundraser (pyreneer, f eks) SKAL ha ulveklør - det kan neppe være noen tvil om at de er designet for å bevege seg MYE, LENGE og OFTE i ekstremt kupert terreng og store mengder snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...