Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bygge muskler i bakpartiet?


Maria

Recommended Posts

Ja, som overskriften sier, jeg trenger hjelp til å finne noen måter å trene lille krølle på. Hun har et veldig svakt bakparti. Det er unødvendig å stille henne ut så lenge hun er slik, og jeg vet at dette er noe som kan jobbes med. Det er primært innsiden av lårene som må trenes.

Jeg vet at trekk og ferdsel i bratt terreng med sele kan hjelpe mot dette "problemet". Mitt problemet er at hun ikke trekker. Hverken med sele, halsbånd eler andre ting. Hun drar aldri i båndet og uansett hva jeg gjør så nekter hun å gi motstand i båndet. Hun har alltid vært slik og er en drøm på tur. Det virker som at hun gir opp veldig fort når det kommer til trekk.

Har noen konkrete forslag til hva jeg kan gjøre? Øvelser som ikke baserer seg på trekk, men kanskje noe annet? Jeg skal prøve å få henne til å trekke, men det krever nok veldig tilpasset trening for en hund som rett og slett ikke liker det. Ellers har jeg tenkt litt på sykling på skogsbilveier. Kan det hjelpe mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, Sykling og klatring hjelper. :P Hun trenger nødvendigvis ikke trekke...

Dette er jeg klar over. Men jeg trenger noe mer konkret. Noen forslag til øvelser for eks.

Men takker allikevel for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming skal visstnok være meget bra for å bygge muskler... Har du råd kan du jo gå til noen som driver med rehabilitering, så kan Chessea få svømme i litt strøm så hun må jobbe mer for å komme fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløv hjelper!

Stopper hun helt opp hvis hun får motstand? Tenker da feks. på at hun trekker et lite dekk eller noe, mens du går foran og leier hunden som vanlig.

Jeg har vurdert å prøve kløv, så det kan hende jeg går til anskaffelse av det altså. :P

Hun stopper opp når hun kjenner motstand i båndet. Helt rolig. Hun legger seg ikke ned eller noe, bare slakker på farten. Vi har aldri behøvd å trene på å gå uten å dra, for det har hun alltid gjort av seg selv. Som jeg sa s er det veldig deilig på tusleturer og slikt, men utrolig upraktisk ved trening. Forøvrig trekker hun hvis mamma løper foran henne, men det er begrenset hvor lenge man kan orke å løpe foran hunden :P

Svømming skal visstnok være meget bra for å bygge muskler... Har du råd kan du jo gå til noen som driver med rehabilitering, så kan Chessea få svømme i litt strøm så hun må jobbe mer for å komme fremover?

Jeg har vært inne på tanken. Foreløpig blir det nok i dyreste laget for meg, men dersom ikke noe annet fungerer tror jeg nok jeg vil prøve det. Har hørt flere med gode erfaringer med slik trening. Takk for tips. :P

Jeg noterer alt dere sier i bakhodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig trekker hun hvis mamma løper foran henne, men det er begrenset hvor lenge man kan orke å løpe foran hunden

Hva om moren din sykler foran? Ellers får man jo svømming gratis ute! Nå ligger det to fornøyde og trøtte hunder her og tørker/sover etter å ha storkost seg i elva i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har vurdert å prøve kløv, så det kan hende jeg går til anskaffelse av det altså. :P

Hun stopper opp når hun kjenner motstand i båndet. Helt rolig. Hun legger seg ikke ned eller noe, bare slakker på farten. Vi har aldri behøvd å trene på å gå uten å dra, for det har hun alltid gjort av seg selv. Som jeg sa s er det veldig deilig på tusleturer og slikt, men utrolig upraktisk ved trening. Forøvrig trekker hun hvis mamma løper foran henne, men det er begrenset hvor lenge man kan orke å løpe foran hunden :P

Jeg har vært inne på tanken. Foreløpig blir det nok i dyreste laget for meg, men dersom ikke noe annet fungerer tror jeg nok jeg vil prøve det. Har hørt flere med gode erfaringer med slik trening. Takk for tips. :P

Jeg noterer alt dere sier i bakhodet!

Det er jo snart sommer!! La henne svømme ute. Du kan enten stå på land å kaste apporter ut i vannet til henne, når det blir litt varmere kan du svømme sammen med henne eller du kan padle kano, kajakk e.l. og la henne svømme etter. Hehe har du ikke en vannhund da?

Ellers sies det jo at løping i sandtak er fin muskeltrening. Løpe tulling i en stor myr. Gå i skikkelig kronglete terreng i skogen med mye klatring (hehe så får du trimma deg litt også).

Allsidighet og rett mengde er vel så viktig som type trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har vært å latt hunden min svømme i dag. Jeg går uti vannet med han til vannet når meg til hofta, og da holder jeg under buken hans og lar han svømme litt "stillestående". Så får han svømme tilbake til land, så er det uti igjen og gjentar det hele. God trening for min hund iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at rehab-hunder som får "hjemmelekse" ofte må gjøre freestyle-øvelser for å styrke opp bakparten. Gå slalom mellom bena og rygge bl.a

Ellers er vistnok også snurr til begge sider gode muskelbyggende/strekkende øvelser...

Sitte bamse eller stå/gå/hoppe på to bygger og muskler i bakpart.

Og selvfølgelig svømming. Det er antakelig det beste, og med en vannhund er vel kanskje ikke det så vanskelig å få til heller....? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund jeg prøver å bygge litt muskler på. Kløver en del men prøver også å jobbe trekk. Han er litt sånn som din som gir seg ved motstand (min stopper helt opp eller sørger for slakk i lina).

Sist uke fant jeg en trestokk som jeg bandt bak han (høres kanskje litt ekstremt ut, men det var en liten stokk...) som han måtte trekke. Først syntes han det var rart, stoppet opp og ville ikke gå, men med litt oppmuntring fra meg så gik vi tur sammen. Han trakk noe som alltid skapte trekkraft (om du skjønte det?) og fikk jobbet skikkelig.

Dekk som noen nevnte her fungerer på akkurat samme måten, for min del gikk det i skritt men det har jo ikke noe å si. Brukte Nomekombinertsele til trekk.

Ellers er svømming, trapper og bakker bra. Tenk på hva som gir deg fin rumpe, mye av det samme som gjelder på hundene;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...