Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunder få slag ?

Recommended Posts

Hei ,jeg har en scæfertispe som fyller 8 år i august. Hun har det siste året og litt til vært plaget av en skadde i ryggen (der nervene til føttene deler seg til bakbena ), og hun har og allergi mot midd og støv(selfølgelig,det er jo hun som produserer mest av det selv, så det blir nesten som om hun er allergisk mot seg selv). Disse sakene har vi hatt en viss styring på med medisiner og vask, men her for ca 5-6 dager siden,så jeg om morgenen at hun så litt rar ut! Hun ser ut som en slagpasient i fjeset, om dere skjøner hva jeg mener. Eller la meg prøve å si det slik, ett menneske som har hatt slag er ofte delvis lam i ene halvdelen av kroppen, og man kan se på ansiktet at det ikke er muskler som jobber som om det bare henger der, vanskligt å forklare! Men ørene hennes virker og øynene er våkne og slikt, men som sagt det ser skjevt ut. Skal til veterinær på mandag, men tenkte å se om noen der ute kanskje har svar på hva dette kan være? Slag ,svulst, eller kanskje det bare blir slik av og til, men hun har også nesten sluttet å spise og den ryggskadde problematiken ser ut til å ha forverret seg. Jeg er redd for at det kanskje går mot slutten nå og det er vi selvfølgelig klar på at om hun har det ondt og det ikke er noe som kan gjøres for henne så er det slik. Har noen der ute noe erfaring med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men du sier ingenting om det kan utarte seg slik? Eller noe om hvordan man kan se at det er det? Hun er som sagt kvikk og rask i øynene og begge ørene, reagerer når hun ser noe som er interesant, det er kun det at hun har et skjevt utseende som gjør at jeg lurer på det. Jeg er mottaklig for tips og ideer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det med slag er vanskelig å si for oss ikke lærde for det kommer altid ann på hvor i hjærnen skaden har skjedd. Og den kunskapen sitter ikke jeg inne med i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan få de fleste sykdommer som mennesker kan få. Noen av dem gir like eller liknende utslag som på mennesker og andre litt annerledes. Behandlingen er også noen ganger ganske lik og noen ganger ganske forskjellig. Det er ikke opp til andre enn veterinærer å stille diagnoser og iverksette/anbefale behandling. Derfor blir det jo bare synsinger og antagelser du kan få fra oss her på sonen. Vent til mandag og hør hva veterinæren sier, du. Vi krysser labber og fingre for at alt går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at hunder kan få slag, men aner ikke hvordan det utarter seg.

Derimot minnet det "skjeve" ansiktet meg om en hest. Hesten skulle bli kastrert og fikk bedøvelse og greier, men når han våknet opp var han helt skjev i annsiktet. ene leppa var mye lengre enn den andre. Kan ha vært fordi det var kaldt, men han var sånn i flere dager. Vetrinæren sa han hadde ligget litt rart og fått en nerve i klem eller noe i den dur... Det trenger jo ikke nødvendigvis være slag.

Krysser fingrene for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
takk for svaret ,men du sier ingentin om det kan utarte seg slik ? oller noe om hvordan man kan se at det er det ? hun er som sagt kvikk og rask i øynene og begge øra reagerer når hun ser noe som er interesant ,er kun det at hun har et skjevt utseende som gjør at eg lurer på det , er mottaklig for tips og ideer

Om en annen sa: Vi kan ikke gi deg råd om hunden din er syk eller ikke her inne. Det blir synsing.

En enkel regel å leve etter er:

Er ikke hunden din som den er normalt så tar du den til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Nei det var ikke for å sette noe diagnose eller prøve å finne noe medesinsk svar på egenhånd, men som dere sikkert forstår så spinner hjernen til oss mennesker avgåre og lager ofte de verste scenarioer når en er i slike situasjoner som nå, da sin beste venn og følge gjennom mange år er i en slik forfatning. Jo det er veterinærens ord og diagnose som er gjeldene, men grunnen til mitt innlegg var for å høre om noen hadde en ide eller et forslag til hva dette er, slik at jeg kunne prøve å se litt bredere på dette. Men takker som sagt for svarene som er kommet :P Men når det er sagt så er det litt lysere i tunnelen idag, hun har rettet opp hode /ansiktet litt og ser litt bedre ut sånn generelt, jeg har nå et større håp om at hun blir med hjem etter veterinær besøket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :P Det ble en lang dag i går, bor litt usentralt så det tar 2 timer å kjøre til veterinær. Var ikke særlig positiv i tankene på vei dit! Da vi startet undersøkelsen så var det først temp tagning; 40 grader! På en så varm dag som i går og da, stakkars jente ;) Men etter å ha ventet ganske lenge på resultatene av blodprøven så viste det seg at hun faktisk er i ganske god form :P:P (KJEMPEGLAD) Han tok diverse refleks tester og div andre ting som meg industriarbeider ikke har snørring om, så kunne han konkludere med at det mest sansynligvis er snakk om betenelse i innerøret. Dette gjør at hun har den skjeve ansiktsholdning og siden øret er en av balanse organene så gjør det og slik at hun vingler å snubler,så nå er det masse medesinering i 3 uker før neste kontroll! Og etter det så skal vi se om vi kan få gjort noe med ryggskaden, men der er det nok ikke noe særligt mer å gjøre en det som vi allerede gjør når det gjelder medisiner og slikt, men må prøve å finne en måtte å trene henne på uten å måtte gå lange turer, for det kan hun jo ikke. Så dagen i går var lang og slitsom, men hadde en bedre utgang en jeg i mine beste tanker kunne tenke meg. Er glad og fornød selv om det har kostet oss over 3000 kr denne omgangen, men kan ikke regne dette i kr og ører, for hun er jo barnet vårt og er uerstattelig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...