Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunder få slag ?


Recommended Posts

Hei ,jeg har en scæfertispe som fyller 8 år i august. Hun har det siste året og litt til vært plaget av en skadde i ryggen (der nervene til føttene deler seg til bakbena ), og hun har og allergi mot midd og støv(selfølgelig,det er jo hun som produserer mest av det selv, så det blir nesten som om hun er allergisk mot seg selv). Disse sakene har vi hatt en viss styring på med medisiner og vask, men her for ca 5-6 dager siden,så jeg om morgenen at hun så litt rar ut! Hun ser ut som en slagpasient i fjeset, om dere skjøner hva jeg mener. Eller la meg prøve å si det slik, ett menneske som har hatt slag er ofte delvis lam i ene halvdelen av kroppen, og man kan se på ansiktet at det ikke er muskler som jobber som om det bare henger der, vanskligt å forklare! Men ørene hennes virker og øynene er våkne og slikt, men som sagt det ser skjevt ut. Skal til veterinær på mandag, men tenkte å se om noen der ute kanskje har svar på hva dette kan være? Slag ,svulst, eller kanskje det bare blir slik av og til, men hun har også nesten sluttet å spise og den ryggskadde problematiken ser ut til å ha forverret seg. Jeg er redd for at det kanskje går mot slutten nå og det er vi selvfølgelig klar på at om hun har det ondt og det ikke er noe som kan gjøres for henne så er det slik. Har noen der ute noe erfaring med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men du sier ingenting om det kan utarte seg slik? Eller noe om hvordan man kan se at det er det? Hun er som sagt kvikk og rask i øynene og begge ørene, reagerer når hun ser noe som er interesant, det er kun det at hun har et skjevt utseende som gjør at jeg lurer på det. Jeg er mottaklig for tips og ideer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det med slag er vanskelig å si for oss ikke lærde for det kommer altid ann på hvor i hjærnen skaden har skjedd. Og den kunskapen sitter ikke jeg inne med i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan få de fleste sykdommer som mennesker kan få. Noen av dem gir like eller liknende utslag som på mennesker og andre litt annerledes. Behandlingen er også noen ganger ganske lik og noen ganger ganske forskjellig. Det er ikke opp til andre enn veterinærer å stille diagnoser og iverksette/anbefale behandling. Derfor blir det jo bare synsinger og antagelser du kan få fra oss her på sonen. Vent til mandag og hør hva veterinæren sier, du. Vi krysser labber og fingre for at alt går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at hunder kan få slag, men aner ikke hvordan det utarter seg.

Derimot minnet det "skjeve" ansiktet meg om en hest. Hesten skulle bli kastrert og fikk bedøvelse og greier, men når han våknet opp var han helt skjev i annsiktet. ene leppa var mye lengre enn den andre. Kan ha vært fordi det var kaldt, men han var sånn i flere dager. Vetrinæren sa han hadde ligget litt rart og fått en nerve i klem eller noe i den dur... Det trenger jo ikke nødvendigvis være slag.

Krysser fingrene for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
takk for svaret ,men du sier ingentin om det kan utarte seg slik ? oller noe om hvordan man kan se at det er det ? hun er som sagt kvikk og rask i øynene og begge øra reagerer når hun ser noe som er interesant ,er kun det at hun har et skjevt utseende som gjør at eg lurer på det , er mottaklig for tips og ideer

Om en annen sa: Vi kan ikke gi deg råd om hunden din er syk eller ikke her inne. Det blir synsing.

En enkel regel å leve etter er:

Er ikke hunden din som den er normalt så tar du den til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Nei det var ikke for å sette noe diagnose eller prøve å finne noe medesinsk svar på egenhånd, men som dere sikkert forstår så spinner hjernen til oss mennesker avgåre og lager ofte de verste scenarioer når en er i slike situasjoner som nå, da sin beste venn og følge gjennom mange år er i en slik forfatning. Jo det er veterinærens ord og diagnose som er gjeldene, men grunnen til mitt innlegg var for å høre om noen hadde en ide eller et forslag til hva dette er, slik at jeg kunne prøve å se litt bredere på dette. Men takker som sagt for svarene som er kommet :P Men når det er sagt så er det litt lysere i tunnelen idag, hun har rettet opp hode /ansiktet litt og ser litt bedre ut sånn generelt, jeg har nå et større håp om at hun blir med hjem etter veterinær besøket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :P Det ble en lang dag i går, bor litt usentralt så det tar 2 timer å kjøre til veterinær. Var ikke særlig positiv i tankene på vei dit! Da vi startet undersøkelsen så var det først temp tagning; 40 grader! På en så varm dag som i går og da, stakkars jente ;) Men etter å ha ventet ganske lenge på resultatene av blodprøven så viste det seg at hun faktisk er i ganske god form :P:P (KJEMPEGLAD) Han tok diverse refleks tester og div andre ting som meg industriarbeider ikke har snørring om, så kunne han konkludere med at det mest sansynligvis er snakk om betenelse i innerøret. Dette gjør at hun har den skjeve ansiktsholdning og siden øret er en av balanse organene så gjør det og slik at hun vingler å snubler,så nå er det masse medesinering i 3 uker før neste kontroll! Og etter det så skal vi se om vi kan få gjort noe med ryggskaden, men der er det nok ikke noe særligt mer å gjøre en det som vi allerede gjør når det gjelder medisiner og slikt, men må prøve å finne en måtte å trene henne på uten å måtte gå lange turer, for det kan hun jo ikke. Så dagen i går var lang og slitsom, men hadde en bedre utgang en jeg i mine beste tanker kunne tenke meg. Er glad og fornød selv om det har kostet oss over 3000 kr denne omgangen, men kan ikke regne dette i kr og ører, for hun er jo barnet vårt og er uerstattelig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...