Gå til innhold
Hundesonen.no

Miniatyrhunder og lukt


C.J

Recommended Posts

Jeg føler at alle små hunder jeg hilser på har dårlig ånde.. Jeg vet at mange små hunder har problemer med tannstein, men kan alle ha hatt det? Eller lukter det vondt i munnen sånn generelt hos små hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke vondt generelt av ånden til små hunder nei! :wub: Jeg tror nok grunnen til at det virker slik er probelmer med tannstein som du sier. Mange bryr seg jo ikke litt om tennene på hunden sin heller.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke vondt generelt av ånden til små hunder nei! :wub: Jeg tror nok grunnen til at det virker slik er probelmer med tannstein som du sier. Mange bryr seg jo ikke litt om tennene på hunden sin heller.. <_<

Ja, det er sikkert derfor.. Nei, kan tenke meg at munnproblemer er det siste enkelte tenker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yatzis oppdretter (papillon) sa at de ofte fikk problemer med tannsten fordi de har store tenner i fohold til munnen... Dessuten er miniatyrhunder ofte litt kresne i matveien, og da kanskje mange forer med bløtt for, som ikke direkte hjelper på tannstenproblemer. men det er jo bare mine merkelige spekulasjoner :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyrhunder er generelt mer utsatt for tannsten, så en må ta bedre vare på tennene deres enn gjerne på større hunder. Pito har utrolig dårlig ånde selv om jeg fjerner tannsten i ny og ne, mens Twiggy har ikke det...Men nå er hun en del yngre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Må le litt her jeg da...

Jepp, jeg har nemlig samme oppfatning av småhunder som trådstarter - de har sinnsykt dårlig ånde, jeg har enda ikke truffet en liten hund som ikke har dårlig ånde. Men jeg ser her at de med småhunder sier de ikke har det liksom..... (jeg har liten hund selv og hun har INGEN tannstein, men ****** ånde allikevel)

Blir litt sånn som når jeg sier jeg synes de fleste hunder lukter ekkelt, de lukter hund liksom - så sier alle at ja, de har lagt merke til at mange lukter men ikke deres hunder *latter* Da tenker jeg bare at de har blitt immune mot stanken jeg, for jeg har enda ikke truffet hunder av andre raser enn belgere som ikke lukter pyyh - enkelte stinker selv når de er nybadet liksom... *latter*

Du veit at bikkja de ikke lukter hund eller har dårlig ånde når du kan stappe tre klissvåte nybada hunder inn i en varm bil UTEN at det lukter hund på en måte (jeg kan det *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt her jeg da...

Jepp, jeg har nemlig samme oppfatning av småhunder som trådstarter - de har sinnsykt dårlig ånde, jeg har enda ikke truffet en liten hund som ikke har dårlig ånde. Men jeg ser her at de med småhunder sier de ikke har det liksom..... (jeg har liten hund selv og hun har INGEN tannstein, men ****** ånde allikevel)

Jeg skal ikke komme her og late som om gutta mine ikke har dårlig ånde. Theo er ikke så ille, men ånden til Isak kan lukte død og grønne erter. Men det hjelper litt med PlaqueOff. Theo er ni år og har bare fjernet tannstein en gang. Isak må til pers litt oftere.

Blir litt sånn som når jeg sier jeg synes de fleste hunder lukter ekkelt, de lukter hund liksom - så sier alle at ja, de har lagt merke til at mange lukter men ikke deres hunder *latter* Da tenker jeg bare at de har blitt immune mot stanken jeg, for jeg har enda ikke truffet hunder av andre raser enn belgere som ikke lukter pyyh - enkelte stinker selv når de er nybadet liksom... *latter*

Du har ikke møtt mange havanaiser skjønner jeg? :P

(Men det de ikke har i kroppslukt, tar de igjen på ånden, da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forklaring på det en gang, er ikke sikker på om jeg husker helt rett, men: Det kan komme av at små hunder har kortere og mer kompakt tarmsystem, slik at det ofte kommer lukt fra tarmen gjennom munnen og det har ikke så veldig mye med tannsten å gjøre, men det er jo lurt å holde tennene rene allikevel. Vet ikke om det stemmer men det kan være en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forklaring på det en gang, er ikke sikker på om jeg husker helt rett, men: Det kan komme av at små hunder har kortere og mer kompakt tarmsystem, slik at det ofte kommer lukt fra tarmen gjennom munnen og det har ikke så veldig mye med tannsten å gjøre, men det er jo lurt å holde tennene rene allikevel. Vet ikke om det stemmer men det kan være en forklaring.

Hæ? Den har jeg ikke hørt før. Finnes det noen mer inngående omtale av den teorien noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forklaring på det en gang, er ikke sikker på om jeg husker helt rett, men: Det kan komme av at små hunder har kortere og mer kompakt tarmsystem, slik at det ofte kommer lukt fra tarmen gjennom munnen og det har ikke så veldig mye med tannsten å gjøre, men det er jo lurt å holde tennene rene allikevel. Vet ikke om det stemmer men det kan være en forklaring.

Jeg googlet for å se om jeg kunne finne noe om det, men kunne ikke finne noe. Syns det høres litt rart ut.

Men lever og nyreproblemer kan være årsak dårlig ånde. De minste av de minste rasene er mer disponert for probemer med lever enn størrehunder.

Som regel er det tannproblemer som er årsaken. Hos raser med korte neser er det mindre plass til tennene enn det er hos raser med mer normalt utviklet snuteparti, og det gjør at det lettere kan oppstå infeksjoner.

Men Isak er ingen mini-minihund og ikke har han kort nese heller. Hvorfor han får så mye tannstein og dårlig ånde har vi fremdeles ikke funnet løsningen på. Theo har samme snuta, spiser det samme og tygger på de samme tingene, men han er ikke fjerdeparten så ille som Isak. Har snakket med noen dyrleger som mener at det kan komme av sammensetningen av enzymene i spyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...