Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat..


Lockheed

Recommended Posts

Sitter her og vurderer å bruke Vom & Hundemat, men er skeptisk, er dette bra saker?

Hva gir mest energi av 1kg pro-plan large breed puppy og 1kg vom og hundemat, hva er best for hunden, hva er sunest? Pluss og Minus med forene?

Lockheed fyller snart 12mnd og skal over på Large Breed Adult fra Pro Plan snart, er Vom & Hundemat et alternativ, eller bare et billig/fattigmans för?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke annet enn vom og hundemat. Men har ikke noen spes for/mot tale å komme med. Annet enn PRØV det!

Mine hunder har klødd mindre, tålt mer hva gjelder magesystem osv etter bytte til vom og hundemat. Og det er mye billigere. Og hvilket hundedyr er egentlig laget for å spise kuler med tørrfor??

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mye bra om Vom & Hundemat, det jeg er redd for er at folk bruker "Det er billig" som et argument uten å tenke på hva som er bra for hunden, det er helt sikkert bra for endel hunder, men spørsmålet for meg blir om det er bra nok for en valp på 12mnd og 55kg som er aktiv, pris har ingenting å si, kunne godt betalt 1000kr for 15kg sålenge foret var av topp kvalitet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde også Vom & Hundemat en periode, men syntes det var klinete. Mange gir det frossent, men det gjorde ikke vi. Holder seg ikke lenge i kjøleskap før det lukter vondt. Ikke ville alle hundene ha det heller.

Så vi har skiftet til Norwegian Polar, som har mer konsistens som grov leverpostei og som kan oppbevares opp til 8 dager i kjøleskap. Alle hundene spiser som helter, pelsen er blank og fin, og potene er blitt myke. Hadde en del flassing - dette er helt borte! Vi har nå brukt det bortimot en måned og er foreløpig veldig fornøyd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er så mye som 60% vann i Vom & Hundemat og lite proteiner, fett i forhold til endel annet. Men det kan jo være en grei variasjon fra mitt hovedför, det smaker godt med forandring, og min hund spiser alt:)

Skal ta en titt på Norwegian Polar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er så mye som 60% vann i Vom & Hundemat og lite proteiner, fett i forhold til endel annet. Men det kan jo være en grei variasjon fra mitt hovedför, det smaker godt med forandring, og min hund spiser alt:)

Skal ta en titt på Norwegian Polar

Å si at det er lite proteiner og fett er jo helt feil for det er jo det det består av......Det er et så og si rent kjøttprodukt som er fullvitaminisert. Fordelen med V&H er jo nettopp at hunden ikke får i seg alle de ubrukelige karbohydratene som tørrfôret bl.a består av. 60% vann ja, men det er nå en gang slik med alt kjøtt som ikke er tørket eller behandlet - de inneholder masse vann. En fordel er jo at hunden din får i seg mye væske gjennom maten, noe som kan være et problem for de hundene som knasker tørre kuler.

Klissete, i forhold til tørrfôr ja kanskje litt. Men det bør jo ikke være en grunn til ikke å gi det til hunden din. V&H er råfôring på den lettvindte måten. Man slipper å sette sammen en diett selv, det er ikke tilsatt bestanddeler som er ubrukelige for hunden din og det er naturlig. Norwegian Polar har jeg ingen erfaring med. Det jeg kan si er at det er behandlet og er ikke rått. Jeg vet om flere som er fornøyde med dette fôret også.

Sjekk ut denne artikkelen : http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.p...d=667&art=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge innholdsfortegnelsen på pakken jeg har her står det at det er mindre proteiner etc per. 100g enn Large breed fôret. Men artikkelen på Amerikansk Bulldog Forum er veldig intressant, det raporteres om mer muskelmasse og energi, noe som er veldig positiv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke V&H hadde vært så populært blant sledehundkjørere om det var lite protein og fett. Det har et såppas høyt energiniå at det ikke anbefales til valper av større raser bl.a. Er superfornøyd med fòret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er så mye som 60% vann i Vom & Hundemat og lite proteiner, fett i forhold til endel annet. Men det kan jo være en grei variasjon fra mitt hovedför, det smaker godt med forandring, og min hund spiser alt:)

Vom & Hundemat inneholder mye proteiner og fett. Trekk fra cirka 60% vann, så ser du hvor mange prosent proteiner og fett det egentlig inneholder. Tørrfôrprodusentene oppgir som regel aldri hvor mye vann det er i fôret, men det er ikke totalt vannfritt. Jeg vil anta at det har et vanninnhold på cirka 10-15%.

For å finne ut hvor mange prosent det er av proteiner og fett, må du trekke fra vanninnholdet og regne det ut på basis av helt tørt fôr.

Jeg tror ikke V&H hadde vært så populært blant sledehundkjørere om det var lite protein og fett. Det har et såppas høyt energiniå at det ikke anbefales til valper av større raser bl.a. Er superfornøyd med fòret!

Jeg fôret opp en boerboel på Vom & Hundemat, uten problemer. Han ble 70 kilo, og var slank og muskuløs. Han var også både HD- og AD-fri. Energinivået i V&H er ikke så halvgærnt. Det meste av energien kommer fra animalsk fett, for det inneholder ikke karbohydrater. Folk som fôrer på tørrfôr tenker ikke på at energiinnholdet i tørrfôret kommer fra både fett OG karbohydrater.

Store hunder kan aldeles fint gis V&H, men de må ikke overfôres med det. Det må de forsåvidt ikke med tørrfôr heller...

*Dobbelpost, mod Nina*

...er Vom & Hundemat et alternativ, eller bare et billig/fattigmans för?

Har du inntrykk av at V&H er noe folk gir hundene sine for å spare penger?? :shocked:

En av grunnene til at det er så billig er at produsenten styrer stort sett hele produksjonen og forsendelsen selv. Han trenger ikke å bruke noe særlig penger på markedsføring heller, for alle de fornøyde kundene er god nok reklame i massevis.

Jeg ser på V&H som et fôr folk gir hvis de er villige til å gjøre en ekstra innsats for hundene sine. Fôret fås ikke kjøpt overalt, det krever fryseplass, og det er mange "fiiintfølende" hundeeiere som synes det er himla ekkelt og klissete og illeluktende.

Jeg kjenner likevel flere "fiiiintfølende" hundefolk som gir hundene sine V&H, og de gjør det fordi hundene deres fungerer veldig mye bedre på dette fôret enn på alt annet de har prøvd.

Jeg har to jaktmynder, og de kan spise så mye V&H de bare måtte ønske. Ingen av dem forspiser seg, og de holder vekta uten hjelp fra min side. Den eldste ble norsk champion i helga, og dommeren kommenterte at han var i utmerket form og veldig bra muskelsatt. Det hjelper selvfølgelig også på inntrykket at han har glatt, flassfri pels, hvite tenner og nærmest luktfri pust. Han er forøvrig også aktiv i lure coursing, og har vist seg å ha veldig god stamina.

Jeg tror ikke han hadde fungert så bra på noe fattigmannsfôr... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde også Vom & Hundemat en periode, men syntes det var klinete. Mange gir det frossent, men det gjorde ikke vi. Holder seg ikke lenge i kjøleskap før det lukter vondt. Ikke ville alle hundene ha det heller.

Så vi har skiftet til Norwegian Polar, som har mer konsistens som grov leverpostei og som kan oppbevares opp til 8 dager i kjøleskap. Alle hundene spiser som helter, pelsen er blank og fin, og potene er blitt myke. Hadde en del flassing - dette er helt borte! Vi har nå brukt det bortimot en måned og er foreløpig veldig fornøyd :wub:

Litt avsporing, men godt å høre om folk som er fornøyd med NP også. Har selv tenkt til å prøve dette.

Siden du har jakthunder så spør jeg deg, bruker du NP i rolige perioder også ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi: dette er ikke noe jeg tar fra eget hode, men noe jeg har fått vite av produsenten av V&H. Jeg velger å høre på disse, da de sikkert har ganske så god peiling på fòret sitt. Det inneholder så mye energi at en valp av en større rase som fullfòres på dette, kan vokse for fort. Meningene er delte om hva som skjer med en valp som vokser for fort, men de fleste veterinærer i dag vil mene at det gjør at hunden er mer utsatt for skjelett- og leddsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Monica T:

Vi kommer til å fore året rundt på dette - dersom det viser seg like bra som det ser ut foreløpig. Da minker vi mengden i rolige perioder - og øker mengden i aktive perioder. Hundene er helt ville etter NP, så en må passe seg og følge med slik at en ikke gir for mye... De blir fort i godt hold :wub: Her er det også greit og pakke med seg litt NP som "lunsjboks" på jakt, trening og prøver.

Hører om andre som gir tørrfor i tillegg, men her ligger da tørrforet igjen i koppen..

Les mer om NP her

Norwegian Polar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noregian polar koster vesentlig mer enn vom og hundemat ser det ut til. Jeg betalte 220 for 20 kg v&h sist, men det hos norwegian polar koser 400, og det er vanskeligere å få tak i (iallefall slik det fremgår på hjemmesiden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du har fått tak i V&H til den prisen er meg en gåte... Vi betalte 450.- for 20 kg. i høst!

NP får vi også levert da forhandler har mange kjøpere i vårt område. Ellers må det for vår del hentes på et fryselager et stykke unna. Men, vi fikk tak i en brukt fryser - har kjøpt inn større kvanta ( 200 kg. ) og betaler da 1600.- for 100 kg. 16.- pr. kilo. Dette er ikke dyrt! Billigere enn tørrforavtalen vi hadde ( storforbruker ) av kvalitetsfor! Der kom kilosprisen på 19.50.

Fant en forhandler av V & H som tar 14.- for en 0,5 kg`s pølse.... Blir 28,- kiloen det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi en eller annen som kjørte det oppover østerdalen (ikke jeg som tok bestillingen eller imot kjøttet). Ble vel litt over 10 kr kiloen det da.

Vurderer np neste år, men fant ikke i nærheten av lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg driver nå og fôrer min lille tispe med V&H og er foreløpig superfornøyd med det. Hun har fôrallergi, og tåler så og si ingenting av tørrfôr... Jeg bestemte meg for å prøve v&h i stedet for å bytte fôr hver tredje måned. Nå har hun gått på v&h i ca to uker, og jeg merker stor forskjell allerede, ikke minst på vekta. Da jeg satte henne på v&h veide hun ca 13 kilo (hun bør ideelt sett veie 17), og nå har hun gått opp til 15,5 kilo! ;) Hun klør litt mindre, og hun har litt mindre utslett også... Det jeg merker det best på er pelsen, den skinner som aldri før.

Når det gjelder proteininnhold og sånt; før Josie fikk v&h gikk hun på et allergifôr med fryktelig lite proteiner, og raste ned i vekt... Nå er hun mye mer fornøyd og hun har begynt å legge på seg igjen! ;)

Så jeg har foreløpig bare positivt å si om v&h, selv om det blir dyrere for oss å fôre med det enn med tørrfôr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i mitt tilfelle har jeg bare positivt å si om v&h. Han her har fòrallergi og prøvd ut flere fòrtyper egnet til hunder med allergi/intoleranse. Eneste som fungerer er vom&hundemat.

Han klør ikke, kaster ikke opp, får ikke betennesler, gasskolikk osv...

Pelsen har aldri vært tykkere og blankere og for første gang på snart 8år må jeg passe på kiloene hans. Så tror det er mere nok energi i vom&hundemat når han her må få mindre av dette enn vanlig fòr fordi han legger på seg mer.

Synes alle her betaler mye for dette, jeg kjøper i pølser når jeg synes dette er mer praktisk og jeg betaler 13kr pølsa enn om jeg kjøper 2 eller 15 stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere snakker om vom og hundefor, mener dere da at dere blander ren vom med det hundeforet du bruker? jeg lure på å gjøre det for han må legge på seg, samtidig som jeg sykler tre km med han nesten hver dag for å få mer muskler på han. Er dette noe som jeg burde prøve da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere snakker om vom og hundefor, mener dere da at dere blander ren vom med det hundeforet du bruker? jeg lure på å gjøre det for han må legge på seg, samtidig som jeg sykler tre km med han nesten hver dag for å få mer muskler på han. Er dette noe som jeg burde prøve da?

Vom og Hundemat er et eget fôr, se hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endelig funnet et for som Atheo faktisk spiser og fungerer på, og det er V&H! Han har lagt på seg mange kilo, og begynner å se ut som en hund, istedet for et beinrangel! :P

Han får 1 kg per dag. Kjøper 20 kg blokker, og deler opp selv. 240 kr betaler vi for en. Ikke ille. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...