Gå til innhold
Hundesonen.no

Papillion + Phalene = renrasede?


puddellover

Recommended Posts

Nei det er ikke "lov". Men det kan komme både papillon og phalène i papillon kull og i phalène kull (skjønte noen det? :P ). Men hvis man blander disse to vil man få hunder med halvstående ører. Så de blir på en måte blandingshunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo renrasede, fordi papillon og phaléne er samme rase.. Det blir litt som ukuperte og kuperte dobbermanner er samme rase.

Men det er veldig uønsket å blande de to da det som sagt fører til dårlig ørestilling hos begge parter. Fordi det ikke er "lov" har jeg satt meg dårlig inn i det, men jeg tror det er noe sånt at hvis det blir født en papillon av to phaléne foreldre (eller omvendt) kan man bare omregistrere hvis den "består" en eller annen test.. tror den må stilles ut som papillon og kan bare omregistreres hvis ørestillingen godkjennes.

Veldig merkelig sak:P skjønner ikke at man skal drive å blande de to... uansvarlig ovenfor fremtidens papillon og phaléne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
De er jo renrasede, fordi papillon og phaléne er samme rase.. Det blir litt som ukuperte og kuperte dobbermanner er samme rase.

Men det er veldig uønsket å blande de to da det som sagt fører til dårlig ørestilling hos begge parter. Fordi det ikke er "lov" har jeg satt meg dårlig inn i det, men jeg tror det er noe sånt at hvis det blir født en papillon av to phaléne foreldre (eller omvendt) kan man bare omregistrere hvis den "består" en eller annen test.. tror den må stilles ut som papillon og kan bare omregistreres hvis ørestillingen godkjennes.

Veldig merkelig sak:P skjønner ikke at man skal drive å blande de to... uansvarlig ovenfor fremtidens papillon og phaléne

Det blir IKKE det samme som kuprt x ukupert dobbermann. Kupering er ikke noe som skjer genetisk, det er derimot ørestilling. Dette er arvelig, og krysningene mellom variantene resulterer ofte i halvt reiste ører med hengende ørespisser, noe som regnes som en alvorlig feil!

Og det anbefales heller ikke å krysse papillon av to phalener med en papillon, med mindre man har rimelig god peil på hva man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir IKKE det samme som kuprt x ukupert dobbermann. Kupering er ikke noe som skjer genetisk, det er derimot ørestilling. Dette er arvelig, og krysningene mellom variantene resulterer ofte i halvt reiste ører med hengende ørespisser, noe som regnes som en alvorlig feil!

Og det anbefales heller ikke å krysse papillon av to phalener med en papillon, med mindre man har rimelig god peil på hva man driver med.

Det er sånn jeg også har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er papillon+phalene hun er registrert som phalene,men vist det viser seg at ørene reiser seg så kan jeg dra på utstilling å få kritik på at det er en papillon og da sende dette inn til nkk å få omregistrert henne...di hun kommer fra vil bruke henne i avl på tross av det at hun er "blanding"men da velge en hanne med store tunge ører...(hvet egentlig ikke på om dette inlegget var med på å gjøre folk noe klokere,mer forvirrende kanskje? :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt.. Kan man pare en papillon og en phalene og få avkom som kan registreres i NKK, så er det vel ikke blandingshunder?

Vi har noe av den samme greia med belgerene, som skal være 4 varianter av samme rase. Men, om man parer en terv med en groenendael, så får man ikke registrert avkommene - ikke i Norge, ihvertfall. Det er paret inn malle i laekken (det der kan Annette mer om enn meg) for å bevare laekken, og for litt siden ble en laekkefødt belger omregistrert til malle. Det kan også fødes terv i groenen-kull, terv i mallekull, men sjeldent groenen i tervkull eller maller i tervkull, men da blir valpen registrert som den varianten den er, selv om foreldrene er noe annet (blir litt rotete dette), og da er den renraset, selv om..

Så altså, man har ikke lov å pare terv og groenen, selv om det fødes terver i groenen-kull eller terv i mallekull. Så vidt jeg forstår av denne diskusjonen, så får man registrert avkom etter phalene/papillon som den varianten det ser ut til å være, men det anbefales ikke pga risikoen for dårlig ørestilling ved kryssparringer.. Eller har jeg misforstått helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ihvertfall reg i nkk som phalene men har papillon far så tror du kan reg di siden det kan forekomme at det kommer phalene i rent papillon kull og motsatt,men ikke hvet jeg det er bare det jeg har blitt fortalt av oppdretter,men egentlig bryr jeg meg lite jeg er bare forvært å sånn som ørene er på hun av min nå så er hun hverken fugl eller fisk,men hun kan få valper,hun kan og stilles men hun vil få kritikk på ørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er sånn ja. Det er jo sånn med belgiske fårehunder også. Hvis man får sorte og gule langhårsvalper i samme kull, blir de registert som hver sin rase- terv og groendal. Det forekommer ikke så helt sjeldent i f.eks Belgia at man får både kort- og langhårede malle-valper. Altså både terv og malle i samme kull. I utstillingslinjene og generelt i norge er ikke dette så vanelig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette blir akkurat det samme som hos belgerene..en rase forskjellige varianter. Hvis man vet hva man driver med og har et bevisst mål så ser jeg ingenting feil å å parre 2 varianter sammen. Jeg mener, HVIS nå Lyra skal brukes i avl så kommer jeg til å parre henne med en malle/laeken blanding registrert som laekenois mest sannsynlig, fordi de ofte er mer åpne. Selv om de er aldri så stygge noen av de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forskjell på ordinære blandinshunder, og raser hvor det av ulike grunner er mulig å registrere valpene som annen rase/variant enn det foreldre er. Det er for lettvint å slenge ut påstander om at NKK ikke bryr seg, for det er faktisk flere raser hvor dette skjer:

Dachs - der kan ulike størrelser og hårlag fødes i samme kull. De registreres som det de ser ut som, ved tvil måles de på utstilling og omregistreres til den størrelsesvarianten de er.

Puddel - ulike størrelsesvarianter kan komme i samme kull. Endelig måling kan skje som for dachs.

St. bernhardshund - ulik hårlag kan komme i samme kull

Grand danois - ulike farger kan fødes i samme kull (i Norge registreres alle som GD, men for eksempel i England er de delt inn i ulike raser. Bare sjekk resultatene fra Crufts. Det samme gjelder for puddel, mener jeg, og puli).

Og det er flere eksempler.

For noen raser er det altså relativt problemfritt at flere raser fødes i samme kull, mens i de aller fleste tilfellene er det å anse for blandinger. Men at det er noe som gjøres i en håndfull raser er ikke det samme som at det er useriøst, uprofesjonelt eller lignende.

Det er blandingshunder, også er det rasevarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om det blir helt som hos belgeren når jeg leser dette innlegget:

Min er papillon+phalene hun er registrert som phalene,men vist det viser seg at ørene reiser seg så kan jeg dra på utstilling å få kritik på at det er en papillon og da sende dette inn til nkk å få omregistrert henne...

Da tyder det jo på at det er lov - sånn i forhold til NKK - å krysspare variantene, og det har man ikke lov til hos belgeren (mulig det er anderledes med laekken, men da er det mer pga bevaringsavl enn "vanlig" avl, om det blir forståelig norsk?)

OM man skal krysspare f.eks groenendael og tervueren i dag, så må man søke, og man skal ha en god grunn til å gjennomføre paringen for å få registrert valpene.. Dvs at man får ikke automatisk registrert valpene etter f.eks Loke og Ace, fordi de er blandingshunder (merkelig nok, siden belgere egentlig skal være en rase med fire varianter :rolleyes: ) Men, om f.eks Dina får en terv-valp i sitt neste kull, så blir ikke DEN en blandingsvalp så lenge faren er en groenendael (og det er den selvsagt), da er det "bare" en terv født i et groenendael-kull.. Jeg veit bare om ett kull hvor det er en godkjent kryssing av variantene, og det var et kull i Tsjekkia, om jeg ikke husker helt feil? Det finnes en hannhund fra dette kullet i Norge, men jeg veit ikke grunnen til at denne kryssningen ble godkjent.. Det er en terv - ikke en blanding - og han kan pares med tervtisper, men ikke groenendaeltisper..

Grunnen til at man ikke krysser variantene, er jo pga pelskvalitet - altså farge og struktur. Det blir lett utvaska farger eller feil pelsstruktur om man skal drive og blande variantene, og det er ikke noen grunn til å gjøre det hos andre enn laekken, det er stor nok avlsbase hos de øvrige variantene..

Etter som jeg forsto på innlegget jeg siterte, så har man lov å pare papillon og phalene, også blir valpene registrert som den "ørevarianten" den er - altså, har den ståører, så er det papillon, har den hengeører så er det en phalene.. Og da er det ikke blandingsvalper - de kan jo registreres - mens hos belgeren så kan man ikke registrere en blanding av f.eks terv og malle/groenendael og terv, de er blandinger, rett og slett.. Om jeg ikke har misforstått helt? :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med belgerne/pudlene og de andre rasene Emma nevnte at begge variantene kan fødes i et kull (det jeg prøvde å skrive lenger opp!), og det er jo en ting! Men "blandinger" mellom papillon og phalène er "uønsket"! Så enkelt er det. Hvordan kan det være bra for rasen å parre de to variantene med hverandre? En papillon skal ha stående ører, en phalène skal ha hengende. Hvorfor da avle fram hunder med halvstående ører? Jeg ser på det som useriøst/uproft.

Dette med at de registreres veit jeg lite om, men det er uønsket innenfor rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det er som med belgerne/pudlene og de andre rasene Emma nevnte at begge variantene kan fødes i et kull (det jeg prøvde å skrive lenger opp!), og det er jo en ting! Men "blandinger" mellom papillon og phalène er "uønsket"! Så enkelt er det. Hvordan kan det være bra for rasen å parre de to variantene med hverandre? En papillon skal ha stående ører, en phalène skal ha hengende. Hvorfor da avle fram hunder med halvstående ører? Jeg ser på det som useriøst/uproft.

Dette med at de registreres veit jeg lite om, men det er uønsket innenfor rasen.

Jeg er fullt enig.

Skal sjekke opp reglene angående krysning av papillon og phalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaléne og papillon er to varianter av samme rase, der papillon har stående ører mens phalénen har hengende ører. Dvergspanielen er trolig stamfaren til både phaléne, som var den opprinnelige varianten, og papillon. Phalèner og papilloner kan bli født i det samme kullet, men phalènen er ikke så populær som varianten med stående ører, men i den senere tid har den økt i popularitet. Selvom disse variantene er av samme rase holdes de separat både i utstillingssammenheng og i avl. Ved å pare phaléne og papillon får man halvstående ører som er høyst uønsket.

Dette er tatt fra Canis.

Krysning mellom variantene resulterer ofte i halvt reiste ører med hengende ørespisser, noe som regnes som en alvorlig feil.

Dette er tatt fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at det er uønsket og at det fører til dårligere ørestillinger osv, MEN det regnes vel ikke som en blandingshund OM man kan krysse en phalene og en papillon OG man får registrert avkommene?

Det blir IKKE det samme som hos belgeren, i så fall, for om man krysser en terv med en groenendael, så får man IKKE registrert avkommene i NKK.. Da regnes det som blandingshunder, hunder uten stamtavle..

Hos puddel KAN man pare en toy og en mellompuddel, sant? Men det er ikke ønsket (det pares vel toy og dverg, og i noen tilfeller dverg og mellom, men ikke mellom og toy). Men man får stamtavleført avkom etter en mellom og en toy, eller? (skal ikke banne på det, lenge siden jeg leste om sånt) Man kan derimot ikke pare en storpuddel med noen av de mindre variantene, sant? Da får man ikke stamtavle, da er det en blandingshund..

Altså, jeg syns det er et skille mellom "ikke ønskelig" og "får ikke stambokført" her.. Og det er det jeg er nysgjerrig på, om man får stamtavle på avkom mellom phalene og papillon (hvilket en lenger opp her sier at hun har, så da er det vel mulig) for da er ikke avkommene blandingshunder, da er det jo LOV, selv om det ikke er ønskelig.. Om noen skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos puddel KAN man pare en toy og en mellompuddel, sant? Men det er ikke ønsket (det pares vel toy og dverg, og i noen tilfeller dverg og mellom, men ikke mellom og toy). Men man får stamtavleført avkom etter en mellom og en toy, eller? (skal ikke banne på det, lenge siden jeg leste om sånt) Man kan derimot ikke pare en storpuddel med noen av de mindre variantene, sant? Da får man ikke stamtavle, da er det en blandingshund..

Kan fortelle hvordan det foregår :)

Man kan parre :

Storpuddel med Storpuddel

Mellom med Mellom eller Dverg

Dverg med Dverg eller Toy.

Parrer man en Mellom og en Dverg ser oppdretter på hvordan h*n tror hunden blir eks Zelda,På stamtavlen hennes står det Sølv mellom,mens hun egentlig nå blir en stor blå dverg.

Men det går jo alltids ann og omregistrere henne ;)

Har faktisk aldri hørt om noen som har parret Storpuddel med noen av de andre rasene,men skulle det skje ville det mest sannsynlig bli en mix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle hvordan det foregår :wub:

Man kan parre :

Storpuddel med Storpuddel

Mellom med Mellom eller Dverg

Dverg med Dverg eller Toy.

Parrer man en Mellom og en Dverg ser oppdretter på hvordan h*n tror hunden blir eks Zelda,På stamtavlen hennes står det Sølv mellom,mens hun egentlig nå blir en stor blå dverg.

Men det går jo alltids ann og omregistrere henne :)

Har faktisk aldri hørt om noen som har parret Storpuddel med noen av de andre rasene,men skulle det skje ville det mest sannsynlig bli en mix.

Det du nævner her Puddellover, er avlsreglerne hos Norsk Puddelklubb. Bryder man dem betyder det bare at NPK ikke vil anbefale kuldet. Jeg mener hvalpene vil kunne registreres i NKK. Man vil da registrere dem som den størrelse man tror de bliver og så omregistrere senere.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nævner her Puddellover, er avlsreglerne hos Norsk Puddelklubb. Bryder man dem betyder det bare at NPK ikke vil anbefale kuldet. Jeg mener hvalpene vil kunne registreres i NKK. Man vil da registrere dem som den størrelse man tror de bliver og så omregistrere senere.

fætter Vims

Ja, sant det.

Bra du sa ifra ,vil ikke ha misforståelser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira sin mor er phalene faren er papillon. Mira fikk halv oppstående ører med vipp på toppen, så ørene vippet hele tiden når hun løp, i tilegg var fargen registrert feil..Oppdretter mente hun var treecolor, men en erfaren papillon oppdretter kunne se at hun var sobel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...