Gå til innhold
Hundesonen.no

Napping på "vonde" steder


Mud

Recommended Posts

Lyra er i ferd med å bli nappet skikkelig for første gang. Det hele har hitill gått strålende, den største utfordingen har vært å få henne til å gidde å være i ro i mer en to sekunder av gangen. Pelsen er fin og moden og løsner lett stort sett overalt. Oppdretterene sa at jeg ikke skulle nappe henne på bryst og hale fordi det der kan gjøre vondt og fordi pelsen der ikke får så dårlig kvalitet av å klippes med sånn spesialsaks (hva heter de igjen?)

Problemet er at hun tydligvis ikke liker å nappes på lår, albuer eller over halefestet. Dette gjør visst litt vondt. Jeg kan sikkert trumfe viljen min igjennom uten problemer, men jeg vil ikke at hun skal føle ubehag rundt napping når hun er så ung. Dette skal hun tross alt igjennom 2 ganger i året livet ut.

Hva gjør dere som har napperaser når dere kommer til slike punkter på en så ung hund?

Jeg vet at pelsen er moden, jeg sliter med at den løsner og legger seg overalt og hun har også begynt å klø endel for å få den av. Pelsen rundt halsbåndet har løsnet og falt av og Loke tygger konstant på myke laekenkrøller. I tilegg er resten av kullet nappet allede for flere uker siden. På resten av kroppen løsnet pelsen nesten helt av seg selv og hun sovnet tilmed på et tidspunkt, men den sitter altså litt bedre på de mest ømfintelige punktene.

Hitill har jeg grovnappet rygg, nakke, sider og kjaker og sånn ser stakkar lille jenta ut..

20070528_0637.jpg

20070528_0636.jpg

20070528_0635.jpg

er det mulig å være så stygg *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel svaret du ikke vil ha men... Du må bare gjøre det. Man kan prøve og gjøre omstendighetene rundt så trivelige som mulig, belønne, småprate og kose, men funker det ikke så må du bare trå til og nappe av. Nappingen skal jo helst foregå innenfor et visst tidsrom også så ikke pelsen vokser for ujevnt ut.

Det som kan være et alternativ er å få en frisør til å gjøre det for da vil hun ikke assosiere trimming og stell med deg som noe negativt = mye enklere med raking av ull og annet nødvendig pelsstell.

Men for all del, jeg er ikke så rasende dreven med napping selv så om noen andre har et supertips så hadde jeg også satt pris på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Nå var du kjip synes jeg <_< :P Jeg har virkelig ikke lyst til å tvinge henne...jeg har nesten enda mindre lyst til å begynne med godbiter for da blir hun så gira at det blir umulig å gjennomføre. Hun er ikke vant med å måtte ligge stille og bli håndtert i så lang tid av gangen, det som tar lengst tid ellers er kloklipp liksom. Hun er en smule energisk <_<

Det beste er å gjøre det når hun slapper av, men hun slapper ikke av hvis jeg gjør henne vondt. Å la andre nappe henne er direkte uaktuellt, hun er ikke oversosial fra før liksom *flir* Hun er forsåvidt grei å håndtere så det er nok ikke noe problem å "tvinge" henne, men jeg liker det overhodet ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke ann å gi henne noe hun simpelten forguder da :P sånn at hun er godt opptatt når du napper?

Jepp smart..tenker jeg skal prøve å se om jeg finner en bensinstasjon som selger griseører etc i morgen. :P Det blir uansett ikke mer napping i dag, hun blir jo øm etterhvert på de andre stedene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare nappet på vonde steder på vanlig måte, bare at jeg har tatt litt mindre hår om gangen og vært bitte litt mer forsiktig. Har ikke hatt noen problemer med dette, kun at Ero synes det var litt ubehagelig/vondt de første gangene, nå etter ett par nappinger virker som om at det går bedre å nappe på de vonde plassene, han viser iallefall ikke ubehag mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke vant med å måtte ligge stille og bli håndtert i så lang tid av gangen, det som tar lengst tid ellers er kloklipp liksom. Hun er en smule energisk <_<

Da er det kanskje på tide at dyret lærer seg at man SKAL ligge stille så lenge "mor" bestemmer ? Du lærte vel hos Terje Ø at DU skal ta styringen - det gjelder også her. DU bestemmer hvor lenge dyret skal ligge stille - og da diller man ikke med griseører og alskens fjas.

Man bestemmer at NÅ ligger man stille til man er ferdig. Punktum. Vil ikke dyret - så skal det - og da holder man fast eller dytter dyret ned igjen - og driver utmattelsestaktikk (og nei - man er ikke slem, man er bare bestemt). Ta tak nå - og bli ferdig liksom. Lær hunden en gang for alle at det ikke hjelper å protestere... Hunden begynner å bli voksen og burde for lenge siden lært at man er stille så lenge mor bestemmer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje på tide at dyret lærer seg at man SKAL ligge stille så lenge "mor" bestemmer ? Du lærte vel hos Terje Ø at DU skal ta styringen - det gjelder også her. DU bestemmer hvor lenge dyret skal ligge stille - og da diller man ikke med griseører og alskens fjas.

Man bestemmer at NÅ ligger man stille til man er ferdig. Punktum. Vil ikke dyret - så skal det - og da holder man fast eller dytter dyret ned igjen - og driver utmattelsestaktikk (og nei - man er ikke slem, man er bare bestemt). Ta tak nå - og bli ferdig liksom. Lær hunden en gang for alle at det ikke hjelper å protestere... Hunden begynner å bli voksen og burde for lenge siden lært at man er stille så lenge mor bestemmer det...

*flir* joda, det ville overhodet ikke vært et problem som sagt..dyret har alltid vært grei å håndtere hun . Problemet er at hun får vondt og jeg synes helt ærlig at det ikke er så innmari mye vits i å ikke prøve å gjøre hele seansen mest mulig hyggelig for henne. Man MÅ ikke gjøre ting mest mulig kjipt bare fordet at man kan liksom. Det er lov å prøve å gjøre det litt hyggelig å ligge å bli lugget på ømme stedet i flere timer.... Tror faktisk Østlie er helt enig med meg der.

Oppdretterene anbefaler bruk av godbiter når man holder på, men Lyra er et gira energisk matvrak og jeg er bare en person, de er to. Da er noe godt hun kan tygge på et mye bedre alternativ. Selv om man kunne ønske seg et slags redskap som lettet det hele :P

Edit: må le, jeg har trent Lyra i å ligge i ro på fanget mitt eller ved siden av meg siden hun kom. Jeg har faktisk fått kritikk for at jeg "fengsler" henne og "hemmer" henne.. *ler* forskjellen er at jeg aldri har påført henne ubehag når jeg har gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
jeg er bare en person, de er to.

:P

Hva med å ta bort Loke når du gir henne godbiter? Du må jo nesten ha noe å belønne henne med når du trener ro også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

Hva med å ta bort Loke når du gir henne godbiter? Du må jo nesten ha noe å belønne henne med når du trener ro også..

Loke? Han sover når jeg holder på han? :P Når jeg trener ro så trenger jeg ikke begge hender for å nappe pels, det er klønete å styre med godbiter og en ivrig valp når jeg napper, dette er et stort prosjekt uansett *ønske seg mindre hund*. Da er det greiere å gi henne en "godbit" som hun kan ligge å jobbe med over lengre tid synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg gjør? Nei, jeg driter i å nappe der :P De stedene som ikke nappes her er bryst, kinn og under magen der det er tynn hud. Smerte! Så i og med at det ikke stilles ut, nappes det heller ikke der.. jeg ser ikke meningen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* joda, det ville overhodet ikke vært et problem som sagt..dyret har alltid vært grei å håndtere hun . Problemet er at hun får vondt og jeg synes helt ærlig at det ikke er så innmari mye vits i å ikke prøve å gjøre hele seansen mest mulig hyggelig for henne. Man MÅ ikke gjøre ting mest mulig kjipt bare fordet at man kan liksom. Det er lov å prøve å gjøre det litt hyggelig å ligge å bli lugget på ømme stedet i flere timer.... Tror faktisk Østlie er helt enig med meg der.

Oppdretterene anbefaler bruk av godbiter når man holder på, men Lyra er et gira energisk matvrak og jeg er bare en person, de er to. Da er noe godt hun kan tygge på et mye bedre alternativ. Selv om man kunne ønske seg et slags redskap som lettet det hele :P

Om det er vondt eller ikke med napping har vel i stor grad med teknikk å gjøre. Dersom hunden ligger rolig, så kan du også nappe i fred og ro slik at det ikke gjør vondt - sant ? Nå har jeg erfaring med børsting - og det er nok ikke så mye forskjellig fra å nappe -altså - man lærer seg fort å bli "blekksprut" slik at man plutselig har mange "hender" å bruke under seansen :P. Man bruker begge hender til å børste og holde pels, man bruker albuen/underarmen til å holde nede ett eller annet bein eller hode som er i veien, man sitter kanskje med egne bein over kroppen slik at den ligger i ro... (nei - jeg SITTER ikke på min hund, men jeg sitter gjerne med beina over henne av praktiske årsaker, og nei- hun lider neppe under seansen - hun rører seg overhodet ikke engang før jeg ber henne snu seg eller noe - og hun ruller rundt på den andre siden bare jeg snakker til henne).

Edit: må le, jeg har trent Lyra i å ligge i ro på fanget mitt eller ved siden av meg siden hun kom. Jeg har faktisk fått kritikk for at jeg "fengsler" henne og "hemmer" henne.. *ler* forskjellen er at jeg aldri har påført henne ubehag når jeg har gjort det...

Og da er problemet ? Om hunden er vant til å ligge i ro, skjønner jeg heller ikke at du absolutt skal blande inn griseører og alskens rart for at hunden skal "ha det gøy" mens du napper ? Er det ikke bedre at hunden er bevisst at det nettopp er NAPPING som skal foregå nå - og at da ligger man rolig til mor er ferdig eller tar pause - i stedet for å avlede hunden under seansen slik at du hele tida må fortsette med det ? En hund som ligger og tygger på noe, ligger jo ikke veldig i ro - eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg gjør? Nei, jeg driter i å nappe der :P De stedene som ikke nappes her er bryst, kinn og under magen der det er tynn hud. Smerte! Så i og med at det ikke stilles ut, nappes det heller ikke der.. jeg ser ikke meningen med det.

*ler* problemet er at Lyra har en hel del underull..Pelsen MÅ av...jeg vet at de aller fleste i skandinavia napper litt etterhvert for at hunden skal slippe å nappes så lenge av gangen, men da blir pelsen så stygg <_<

De sier det tar minst 3 dager å nappe en hund første gangen, men jeg synes vi har kommet langt i dag :P

Bare lår, albuer, halefestet og småpussing rundt på hele kroppen igjen, så jeg regner med hun er helt ferdig i morgen. For denne gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg nappe-rase (nærsagt gudeskjelovogtakkogpris!), men må av og til børste ut småfloker som har en tendens til å samle seg på de mest følsomme plassene på bisken.

For å gjøre gjennombørstingen mindre smertefull/irritativ, så presser jeg den ene håndflata mot skinnet på det omkransende området som gjennombørstes. Da lugger det mindre, og man forkorter det smertefulle øyeblikket fordi "draget" i selve skinnet blir buttere. På mitt eget lange hår, gjør jeg omtrent likedan under gjennombørsting. Håret mitt er såpass langt at jeg kan holde i hårtufsa innerst ved roten mens jeg grer ut tuggen som sitter lenger uti. Totalt smertefritt :P Utrolig nok har jeg vært borti flere frisører som ikke har skjønt at dette er elementær teknikk for hårsåre typer :P

Er dette en teknikk som kan hjelpe dere under nappinga, tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er problemet ? Om hunden er vant til å ligge i ro, skjønner jeg heller ikke at du absolutt skal blande inn griseører og alskens rart for at hunden skal "ha det gøy" mens du napper ? Er det ikke bedre at hunden er bevisst at det nettopp er NAPPING som skal foregå nå - og at da ligger man rolig til mor er ferdig eller tar pause - i stedet for å avlede hunden under seansen slik at du hele tida må fortsette med det ? En hund som ligger og tygger på noe, ligger jo ikke veldig i ro - eller ?

Fordi det gjør vondt. Og hun skal gjennomgå det samme om og om igjen livet ut. Derfor vil jeg gjøre det hyggligst mulig for henne. Helst uten godbiter, som jeg ofte synes er i veien og maser opp dyret når bikkjedyret skal ligge i ro og jeg ikke har noen som kan stå forann henne og gi henne det med jevne mellomrom slik som de fleste andre gjør. Hun har blitt nappet i 4 timer i dag uten å få en eneste godbit, bare ros og kos. Men når hun rykker til, klynker og begynner å stresse (Lyra er ikke pysete) så blir det noe helt annet. Jeg tipper det tar en times tid å nappe de mest utsatte stedene og hun vil bli ømmere og ømmere etterhvert som jeg holder på. Mulig det har med teknikk å gjøre, jeg er ingen proff, men napper slik jeg ble opplært til. Holder igjen huden og napper raskt og bestemt. :P

Edit: Belgerac, det er slik det gjøres etter hva jeg har lært :P Men man napper de jo ut av huden over lengre tid så da blir det litt anderledes, hun ble rød i huden selv der det slapp som lettest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Belgerac, det er slik det gjøres etter hva jeg har lært :P Men man napper de jo ut av huden over lengre tid så da blir det litt anderledes, hun ble rød i huden selv der det slapp som lettest.

Har du prøvd med ispose og hyppig nedkjøling mens du napper?

*huffameg... misunner deg ikke denne jobber asså :P *

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* problemet er at Lyra har en hel del underull..Pelsen MÅ av...jeg vet at de aller fleste i skandinavia napper litt etterhvert for at hunden skal slippe å nappes så lenge av gangen, men da blir pelsen så stygg <_<

Er du sikker på at du ikke tar med noe av underulla når du napper, det kan være smertefult for hunden, spesielt på de mer utsatte stedene. Når du napper henne der hun får vondt, ta mindre hår av gangen, det hjelper veldig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd med ispose og hyppig nedkjøling mens du napper?

*huffameg... misunner deg ikke denne jobber asså :P *

Lykke til ihvertfall!

*ler* jeg tror faktisk hun syntes det var godt jeg..hun lå og rulla seg over og blottet magen så jeg skulle nappe der..Pelsen klør når den er moden :P Det er bare akkurat de kritiske punktene hun ikke liker...men de må taes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev godbit så mente jeg ikke nødvendigvis småbiter med pølse og frolic da, men f eks en kong med frossen leverpostei eller griseøre som du selv nevner :P

Hvis hun har mye underull kan det være greit å rake bort mye av dette før man napper. Da napper man mindre ull og mer stripels, og ulla sitter jo bedre enn stripelsen. Jeg bruker å rake ull, så kamme mothårs med bartekam, og nappe det som stritter ut om du skjønner hva jeg mener. Jeg synes det slipper lettere da.

Napper du med bare fingrene, hansker eller bruker du kniv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke tar med noe av underulla når du napper, det kan være smertefult for hunden, spesielt på de mer utsatte stedene. Når du napper henne der hun får vondt, ta mindre hår av gangen, det hjelper veldig på.

Jepp..det kommer nok med noe for på de plassene har hun fortsatt mye underull og ganske korte dekkhår. Jeg har børstet ut mest mulig av ulla hennes på forhånd for å minske problemet, men det er vanskelig å unngå å få med seg noen hår. Man ser ikke helt forskjell på dekkhår og underull der heller fordi dekkhårene til Laekenoisen faktisk er fryktelig myk. Mye mykere enn Groenendaelen min sin, spesiellt på de stedene..Det eneste stedet hvor man kan tydelig kjenne forskjell er på ryggen..

Når jeg skrev godbit så mente jeg ikke nødvendigvis småbiter med pølse og frolic da, men f eks en kong med frossen leverpostei eller griseøre som du selv nevner :P

Hvis hun har mye underull kan det være greit å rake bort mye av dette før man napper. Da napper man mindre ull og mer stripels, og ulla sitter jo bedre enn stripelsen. Jeg bruker å rake ull, så kamme mothårs med bartekam, og nappe det som stritter ut om du skjønner hva jeg mener. Jeg synes det slipper lettere da.

Napper du med bare fingrene, hansker eller bruker du kniv?

Jeg har børstet av underullen med en sånn kardesak? Sånn du bruker? Bartekam er fullstendig ukjent for meg, ble anbefalt å styke henne mot hårene da, det blir kanske noe av de samme? Laekenoisen er ikke strihåret, den er ruhåret. Bare at pelsen ikke kjennes ru, den er bare krøllete/rufsete.

Brukte kniv, men tenker jeg bruker bare fingrene når jeg skal ta de kritiske punktene i morgen, innbiller meg jeg får bedre kontroll på hva jeg tar med da. Oppdretterene har tilbudt meg "finger kondoms" sendt i posten hvis jeg ønsker det, men jeg syntes ikke de virket noe særlige når jeg testet de ut på moren hennes (fikk faktisk grundig opplæring i dette selv om det ikke virker sånn *flir*)

*dobbelpost, endret av mod.Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* jeg tror faktisk hun syntes det var godt jeg..hun lå og rulla seg over og blottet magen så jeg skulle nappe der..Pelsen klør når den er moden :P Det er bare akkurat de kritiske punktene hun ikke liker...men de må taes :P

Ok. Da trur jeg at jeg hadde gjort noe a`la som Siri skisserer: kjør på! vær bestemt og målrettet. Få det overstått fortest mulig!

Men for å skåne bikkja litt oppi det hele, hadde jeg kanskje nøyd meg med å ta ett (1)kritisk punkt per dag, for å ikke traumatisere mer enn nødvendig...

:P .... eller er det feigt å tenke slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey! Jeg kunne ikke dy meg og prøvde litt mer nå..Nappet med fingrene og tok litt og litt om gangen og vips så var det ikke så vondt gitt..Takker Nina! Spørsmålet er bare om jeg orker å smånappe på bikkja, dette kan jo ta eviglang tid (utålmodig? Jeg? <_< ) Men må man så må man*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har børstet av underullen med en sånn kardesak? Sånn du bruker? Bartekam er fullstendig ukjent for meg, ble anbefalt å styke henne mot hårene da, det blir kanske noe av de samme? Laekenoisen er ikke strihåret, den er ruhåret. Bare at pelsen ikke kjennes ru, den er bare krøllete/rufsete.

Brukte kniv, men tenker jeg bruker bare fingrene når jeg skal ta de kritiske punktene i morgen, innbiller meg jeg får bedre kontroll på hva jeg tar med da. Oppdretterene har tilbudt meg "finger kondoms" sendt i posten hvis jeg ønsker det, men jeg syntes ikke de virket noe særlige når jeg testet de ut på moren hennes (fikk faktisk grundig opplæring i dette selv om det ikke virker sånn *flir*)

Jeg bruker trimmekniv til å gre underull, fungerer utmerket. Har en til schauzer fra denne siden og er veldig fornøyd. Bruker den kun til å gre underull, napper med fingrene fordi da har jeg bedre kontroll og jeg synes det er lettere. Gre opp hårene med en vanlig kam før du begynner å nappe og underveis, da får du litt bedre oversikt over hva som er nappet og hva som skal nappes.

Hva er forskjell på ruhåret og strihåret? Jeg trodde det var det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trimmekniv til å gre underull, fungerer utmerket. Har en til schauzer fra denne siden og er veldig fornøyd. Bruker den kun til å gre underull, napper med fingrene fordi da har jeg bedre kontroll og jeg synes det er lettere. Gre opp hårene med en vanlig kam før du begynner å nappe og underveis, da får du litt bedre oversikt over hva som er nappet og hva som skal nappes.

Hva er forskjell på ruhåret og strihåret? Jeg trodde det var det samme?

Visstnok så har de strihårede stri pels, imens de ruhårede krøller seg etter hva jeg har blitt fortalt. Hun har uansett liksom ikke ru pels heller, den er myk og lett, men den er død. Å nappe hele hunden med bare fingrene tror jeg ikke kommer på tale denne gangen, da tror jeg at jeg blir fryktelig øm i fingertuppene! Tenkte at jeg skulle finnappe senere med fingrene og ta det groveste med kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å rake underull bruker jeg en såher sånn ca. Det er jo i prinsippet det samme som man bruker når man napper, men man jobber med pelsretningen og holder kun i skaftet på kniven. Raske korte drag.

Dette er en bartekam. Denne bruker jeg også sammen med karden til daglig børst og stell av skjegg, mage og beinhår.

Selv bruker jeg en grov kjøkkenhanske når jeg napper da det er så lett å kutte pelsen når man bruker kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...