Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har vært på saurenhetskurs, og det var ikke greit, men nå er han saurein...


Lemen

Recommended Posts

Et lite velment råd til deg som har hund med jaktinnstinkt i saueland. Bruk for all del IKKE flexibånd. (Snakker av erfaring)

Har fungert fint på alle mine hunder :ahappy: Men jeg bremser lina lenge før de 5-8 meterene er slutt, så det ikke blir det røsket i festet på lina :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Har fungert fint på alle mine hunder :ahappy: Men jeg bremser lina lenge før de 5-8 meterene er slutt, så det ikke blir det røsket i festet på lina :innocent:

Det gjorde jeg også.... <_< Fortsatt ikke å anbefale. Det er mulig at det var noe slitasje på lina fra før, men den sjansen tar jeg ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var så mange skremselshistorier her, så tenkte jeg at jeg skulle fortelle om da min hund ble strømmet for 2 uker siden. Han fikk ett støt(var tydelig interessert) og på turer nå er han redd for sau. Så det har virket. Ikke det at vi kommer til å slippe ham løs, men vi har en ekstra sikkerhet hvis han f.eks. skulle smette ut døren når vi er på hytten.

Håper i det minste at strømmingen har gjort Sophus litt mer skeptisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser ikke jeg på strøm som dyremishandling ( men ikke dermed sagt jeg støtter strøm ).

Strøm er 100ganger mer humant enn å la sauen banke hunden - hvor man har null kontroll over hunden og sauen og evt. skader.

Jeg har også strømmet min hund på sau uten problem.

Som regel hører man bare skrekk historiene.

Det finnes hunder som ikke blir saue reine. Uansett om man får beviset eller ikke, så er ikke dette noen garanti, så en skal alltid følge med og være føre-var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en sau banker en hund, så er i alle fall sjansen veldig stor for at hunden assossierer sauen med ubehag, og ikke blomsterengen, liksom.. :ahappy: Og dyr seg imellom, så tror jeg at "sau banker hund" er mer (ikke humant,) men "hundevennlig". Strøm har verken sauen eller hunden funnet opp, for å si det sånn, og dermed blir det vel mer "naturlig" om sauen banker hunden..? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en sau banker en hund, så er i alle fall sjansen veldig stor for at hunden assossierer sauen med ubehag, og ikke blomsterengen, liksom.. :ahappy: Og dyr seg imellom, så tror jeg at "sau banker hund" er mer (ikke humant,) men "hundevennlig". Strøm har verken sauen eller hunden funnet opp, for å si det sånn, og dermed blir det vel mer "naturlig" om sauen banker hunden..? :ahappy:

Jo, kanskje er det mer "naturlig", men jeg strømmer heller hunden min enn å la den brekke ben(og det som verre er) ved å bli banket opp av en sint sau.

Historien om blomsterengen er nok mer en vandrehistorie enn et vanlig utfall av strømming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kanskje er det mer "naturlig", men jeg strømmer heller hunden min enn å la den brekke ben(og det som verre er) ved å bli banket opp av en sint sau.

Historien om blomsterengen er nok mer en vandrehistorie enn et vanlig utfall av strømming...

Vandrehistorie? Tja.. den går jeg ikke på. Tulla har fått støt fra el-gjerde mange ganger. Men er det gjerdet som er skummelt? Nei, det var det da slett ikke.

Jeg har ikke strømmet noen hund for sau, men jeg har heller ikke latt hunden min bli banket av sau. Aner ikke hvordan det foregår, men er det ikke mulig å kontrollere når hunden har fått nok? (Klarer knapt å se for med en sau som banker en hund engang..) :ahappy: Ha sauen i bånd, hunden i bånd, og dra de fra hverandre når hunden har fått "nok"? Som sagt, har ikke anelse om hvordan dette gjøres i praksis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrehistorie? Tja.. den går jeg ikke på. Tulla har fått støt fra el-gjerde mange ganger. Men er det gjerdet som er skummelt? Nei, det var det da slett ikke.

Jeg har ikke strømmet noen hund for sau, men jeg har heller ikke latt hunden min bli banket av sau. Aner ikke hvordan det foregår, men er det ikke mulig å kontrollere når hunden har fått nok? (Klarer knapt å se for med en sau som banker en hund engang..) :ahappy: Ha sauen i bånd, hunden i bånd, og dra de fra hverandre når hunden har fått "nok"? Som sagt, har ikke anelse om hvordan dette gjøres i praksis..

Jeg har hørt en historie om en bonde som hadde en "bikkje-vond" sau, som lånte ut denne ved behov til eiere som hadde "saue vonde" bikkjer.

Sauen skal visstnok ha gått til frontalangrep på alle bikkjedyr den så, og den gav seg når hunden gav seg. (Og som regel gav hunden seg nokså fort når den illsinte søya gikk til angrep)

Jeg kan ikke si at jeg tror helt på denne historien, men interessant er den da.

Uansett ville jeg heller valgt strøm enn en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke strømmet noen hund for sau, men jeg har heller ikke latt hunden min bli banket av sau. Aner ikke hvordan det foregår, men er det ikke mulig å kontrollere når hunden har fått nok? (Klarer knapt å se for med en sau som banker en hund engang..) :ahappy: Ha sauen i bånd, hunden i bånd, og dra de fra hverandre når hunden har fått "nok"? Som sagt, har ikke anelse om hvordan dette gjøres i praksis..

Man hev gjerne hunden inn i værens bås. God kontroll? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige schäferen vår størmmet vi på sau, og den latet som den ikke så sauer når de var i nærheten (dempet). Tror han fikk 2 støt. Ekstra sikkerhet mener jeg. På den hunden ville vi heller at han skulle få kjenne smerte i noen sekunder i steden for å måtte avlive han hvis uhellet skulle være ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige schäferen vår størmmet vi på sau, og den latet som den ikke så sauer når de var i nærheten (dempet). Tror han fikk 2 støt. Ekstra sikkerhet mener jeg. På den hunden ville vi heller at han skulle få kjenne smerte i noen sekunder i steden for å måtte avlive han hvis uhellet skulle være ute...

Hvorfor ikke bare holde hunden i bånd når den er i nærheten av sauer dersom hunden jager eller går til angrep på andre dyr? Kan den gå på sau kan den vel også gå på andre dyr og slike hunder bør jo aldri få være løse dersom ikke eier har kontroll på den.

Det er vel ikke så vanlig å møte sau på turer i hverdagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare holde hunden i bånd når den er i nærheten av sauer dersom hunden jager eller går til angrep på andre dyr? Kan den gå på sau kan den vel også gå på andre dyr og slike hunder bør jo aldri få være løse dersom ikke eier har kontroll på den.

Det er vel ikke så vanlig å møte sau på turer i hverdagen ?

Selv om du quotet bcAmira, føler jeg for å svare:

Jeg møter ofte sau på tur i hverdagen. Det fordi jeg ikke bare trasker rundt på asfalt når jeg går tur med hunden. Jeg har selvsagt alltid hunden i bånd i områder med sau, selv om jeg ikke tror at hunden min vil fly etter(men det er jo alltid en sjanse for det, ikke sant?). Når jeg er på hytten er hunden også i bånd, men fordi vi har sau rett utenfor døren, så KAN det jo skje uhell. Uansett om vi er påpasselige, så kan hunden f.eks. komme seg ut døren og løpe etter sauene. Synes ikke det minste synd på hunden min som har blitt strømmet. Såpass får han tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare holde hunden i bånd når den er i nærheten av sauer dersom hunden jager eller går til angrep på andre dyr? Kan den gå på sau kan den vel også gå på andre dyr og slike hunder bør jo aldri få være løse dersom ikke eier har kontroll på den.

Det er vel ikke så vanlig å møte sau på turer i hverdagen ?

Helt sant det. Når det er sau og villt i nærheten ble selvsagt denne hunden holdt i bånd. Og jo, for min del er det veldig vanelig å møte sau flere ganger i uken (i skogen). Det med strømming gjorde bare at jeg kunne være litt mindre fokusert på å tviholde båndet når jeg går i skogen. Jeg liker å ha litt glede av turen jeg også...! Forresten lurer jeg på om det var rådyr vi strømmet han på (men er det vanlig?)... det er veldig mange år siden og jeg bare liten, så husker ikke nøyaktig...

Uansett... det er mange år siden... en border vil jeg aldri strømme, så gidder egentlig ikke å diskutere noe dypere... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal jakte er jeg nødt til å ha bevis på at min hund er saueren for å få jaktkort.

Så derfor gjør jeg det.

Jeg treffer aldri sau ellers - bortsatt fra når vi er på sauerenhets test. Tester henne 2.hvert år. Så egentlig hadde jeg ikke trengt det, men siden jeg skal jakte så trenger jeg det.

Som Mrs Power sier, man slenger man hunden oppi bingen til en sint vær/sint søye med lam som banker hunden ( dvs stanger og sparker og psyker ned hunden). Ikke så lett å få ut hunden når en illsint sau er der. Og da kan hunden fort få skader som ribben etc

Jeg har aldri hørt om, i virkeligheten, en hund som er strømmet feil når det gjelder sau. Jeg tror også dette for det meste er en vandre historie. Men at hundene kan reagere negativt via strømgjerde/strømdressur på andre ting er mulig. Det er forskjell på å strømme hunden mot sau ( hvor den får en kraftig strømkaramell for å bli redd sauen ) kontra et mildt støt ved gjerde/strøm dressur.

Et typisk eks er feil strømming ved reise fugl. Man strømme feil og dermed blir hunden redd for å reise fugl. Men dette er en annen type strømming enn den på sau.

Forresten lurer jeg på om det var rådyr vi strømmet han på (men er det vanlig?)... det er veldig mange år siden og jeg bare liten, så husker ikke nøyaktig...

En kan strømme på sau, rein og rådyr

( mange som strømmer på hare også, men dette gjør de selv, altså ikke med godkjent instruktør som på bufe )

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Pointerguri*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Blir å bli instruktør fra Sverige om det blir aktuelt :ahappy: Veldig spennende! Begge foreldrene har godt med gjeterinnstinkt, så ser for meg det blir å finnes i valpene også.

Ja, i Sverige ligger kompetansen høyere. Bare vær obs på at det er flere ting enn foreldre som bestemmer at avkommene blir gode gjeterhunder.

Så da kan man egentlig få akkurat de samme reaksjonene hos en gjeterhund såvel som alle andre hunder så å si? Det var jo greit nok. Er ganske mye sauer rundt omkring på jordene her om sommeren. De blir vel sluppet ut snart. Midt i byens store turområde har de plassert sauene og kuene! :yes: Litt irriterende men det får så være. Tenkte å ta noen "sitte-å-se-rolig-på-sauen-treninger" også når valpen er liten... Forhåpentligvis lærer den selvkontroll selv om sauene er stas å gjete på. :ahappy:

Jess. Du vet aldri hva du får. Du kan få en hund som ikke bryr seg døyten, du kan få en som er redd"aggressiv" på sauen, og du kan få en som vil gjete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har personlig kjent en "feilstrømmet" Gordon setter, det gjorde et så stort inntrykk på meg at jeg aldri ville ta sjansen å strømme hundene mine for sauerenhet (ihvertfall ikke så lenge jeg ikke har direkte bruk for noe bevis). Setteren var blitt så livredd sau at hun kunne ikke gå tur i skog hvor det var sau. Hun nektet å gå ut av bilen, ble hun tvunget ut så krøp hun paddeflat langs bakken mens hun tisset på seg - man kunne ikke få kontakt med henne og hun ville kun inn i bilen igjen. Det der var bare tragisk og skyldtes et uhell på sauerenhetskurs. Mannen med "strømmen" var uoppmerksom et øyeblikk mens han stilte strømstyrken så stakkaren hadde fått alt for sterkt støt. Shit happens og uhell skjer - men akkurat den typen uhell velger ihvertfall jeg å unngå.

Må også si jeg reagerer på fortellinger her om hunder som får mange mange støt i treningen - burde ikke det være begrenset? Greier ikke hunden å styre seg etter 2 støt så synes jeg man skulle gitt opp. Da er jaktinstinktet så sterkt at å skulle forsøke å "svi" bort det blir ganske tvilsomt. Selv om man kanskje får grillet bikkja tommelomsk der og da, så er det vel ikke å tro at den sauerenheten vil holde noe særlig i tid?

Nei, jeg er for bånd jeg.. og for saueløse områder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en sau banker en hund, så er i alle fall sjansen veldig stor for at hunden assossierer sauen med ubehag, og ikke blomsterengen, liksom.. :P Og dyr seg imellom, så tror jeg at "sau banker hund" er mer (ikke humant,) men "hundevennlig". Strøm har verken sauen eller hunden funnet opp, for å si det sånn, og dermed blir det vel mer "naturlig" om sauen banker hunden..? :ahappy:

Husk at det er to dyrearter å ta hensyn til her: hund OG sau...En sau som banker en hund er ikke en avslappet sau sannsynligvis, det er nok en livredd sau. Det er ikke bare hunder som teller her i verden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også si jeg reagerer på fortellinger her om hunder som får mange mange støt i treningen - burde ikke det være begrenset? Greier ikke hunden å styre seg etter 2 støt så synes jeg man skulle gitt opp. Da er jaktinstinktet så sterkt at å skulle forsøke å "svi" bort det blir ganske tvilsomt. Selv om man kanskje får grillet bikkja tommelomsk der og da, så er det vel ikke å tro at den sauerenheten vil holde noe særlig i tid?

Der vi har vært på strømming, har jeg aldri sett at hunder har fått mer enn 2 støt. I 99% av tilfellene får de bare det ene. Så jeg synes også det høres veldig rart ut at de har fått så mange. Men det kan jo kanskje være at eier ikke har klart å kalle inn hunden slik at de har gitt hunden støt for å verge både sau og hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg hørte en gang noen si at dersom hunden ikke ble sauren etter første gangen kunne man aldri stolt på den i forbindelse med sau, og litt sannhet er det vel i det? Jeg må strømme Rex iløpet av sommeren pga jakt, og saurenhetsbeviset må vel friskes opp hvert 2. år... eller noen som vet? Gruer meg litt da han er en myk hund som har vokst opp med sau og egentlig ikke har noen jaktlyst, bare jaegelyst på dem.

Men det er kjekt å ha et bevis, en hund som løper etter sau, uansett om det er jakt eller lek, kan risikere livet sitt da det uansett vil se ut som den jager. Men man kan jo spørre seg om det finnes andre måter å få bikkjene saurene på da det er mange som det ikke funker på?

Tispen til pappa er en hardhaus, blitt strømmet flere ganger (må jo forfriske beviset) og hun blir godkjent. Men sist gikk direkte på sauene uten å nøle, "strømmern" ble imponert: han har aldri sett en hund som var så ærlig på hva hun ville. Når tror jeg hun er mest av jage og ikke jakte gjengen da vi har sauer på hytta som hun ikke gjør så mye med. Men hun er et eks. på at strømmingen kanksje har begrenset levetid på de hardeste...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig IKKE poenget med å utsette vanlige, hyggelige, bylevende hunder for slik behandling? Hvorfor i alla dager skal en hund, som kanskje i "beste fall" får sett en sau 1 gang i året, gjennomgå slik smertefull behandling?

Dersom man er redd for (eller har grunn til å tro at) hunden vil jage sau så får man holde den i bånd eller ganske enkelt oppholde seg på steder hvor det ikke er sau. (Alternativt sørge for at HUNDEN får være på steder hvor det ikke er sau, hvis man selv ikke tror at man klarer å passe på den.)

Jeg har i "alle år" hatt mange hunder og i lange perioder bodd veldig nær sau (på andre siden av gjerdet vårt, og klart innenfor synsfeltet). Derfor sørger jeg for at hundene er forsvarlig innegjerdet, ikke er ekstremt "hissige" på å jage, og at ungene (og vennene deres) har lært at grinder og dører skal være lukket. Tanken på å "strømme" dem har aldri forsvevet meg et sekund...

Det gir jo ingen garantier likevel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i "alle år" hatt mange hunder og i lange perioder bodd veldig nær sau (på andre siden av gjerdet vårt, og klart innenfor synsfeltet). Derfor sørger jeg for at hundene er forsvarlig innegjerdet, ikke er ekstremt "hissige" på å jage, og at ungene (og vennene deres) har lært at grinder og dører skal være lukket. Tanken på å "strømme" dem har aldri forsvevet meg et sekund...

Det gir jo ingen garantier likevel...?

Hvordan "sørger du for" at hundene ikke er ekstremt "hissige" på å jage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan "sørger du for" at hundene ikke er ekstremt "hissige" på å jage?

Velger rett rase og blodslinjer... -og så oppdrar jeg dem fra det øyeblikk de kommer i hus. Mine får faktisk ikke lov å se på sau, de - ever. Går vi på tur så er sau FY! og NEINEINEI! AUUU! bare de vender blikket i retning lodottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig IKKE poenget med å utsette vanlige, hyggelige, bylevende hunder for slik behandling? Hvorfor i alla dager skal en hund, som kanskje i "beste fall" får sett en sau 1 gang i året, gjennomgå slik smertefull behandling?

Vet ikke om du mente meg også, Lotta, men for oss med stående fuglehunder iallefall så er det et krav for å få delta på jaktprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du mente meg også, Lotta, men for oss med stående fuglehunder iallefall så er det et krav for å få delta på jaktprøve.

Som sagt - jeg ville ikke ha utsatt mine hunder for den type behandling. Hva dere velger å gjøre for å få delta på hva det nå er dere deltar på er jo opp til dere, ikke sant? Og krav om sauerenhetsbevis gjelder høstprøvene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...