Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har vært på saurenhetskurs, og det var ikke greit, men nå er han saurein...


Lemen

Recommended Posts

Som sagt.. Vi har vært på saurenhetsdressur, og (vill)dyret var heltent fra første øyeblikk. Han har aldri sett sau før, og er normalt ganske redd fremmede dyr, som gris, hest og ku, dvs helt til de snur rompa til, da skal han jage.... Jeg vet han har et sterkt jaktinntsinkt, og har kjent det på kroppen mang en gang (den ene armen min tror jeg er blitt lengre enn den andre..). Han klikker i vinkel av katter og mister helt bakkekontakten. Han jager mus og kan forsøke å fange småfugl (spesielt Linerler), men han har aldri klart å fange noe som helst, som vi vet om..

Da han så sauene i dag (for første gang!) tente han i bånn, og var den eneste hunden som hylte av forventning(?), han ville inn til sauen. Da det var hans tur løp han rett på sauen og fikk selvfølgelig støt, og så løp han rett på sauen en gang til, og fikk enda et støt, dette gjentok seg. Tilsammen fikk han 4(!) støt... Det første støtet var halv styrke, resten var full styrke, og han jamret seg, men gikk rett på alikavel. Mellom støt nr 3 og nr 4 nølte han en del, men da sauen løp kunne han ikke dy seg.

Det var som om han ristet av seg støtene, og så var halen oppe igjen og sauen skulle tas. Ingen andre hunder fikk så mange støt, og mange av de var tydelig preget da de skulle ut av innhegningen, Sophus var ikke det på samme måten.

Nå sitter jeg med en ekkel følelse i magen, og tenker kanskje han ikke kan bli saueren, og at han kanskje er blitt "tent" på sau.. Er det noen som har hørt om lignende.. Og som aller helst har betryggende erfaringer å komme med. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Det hørtes mindre hyggelig ut ja for deg som eier. Hunden din er tydeligvis full av instinkter, men det er jo ikke våffen sin feil. Han er jo en hund. Antagelig en liten tøffing?

Tror du han er blitt tent på sau nå etter kurset dere var på? At han reagerte "omvendt" på behandlingen? De andre hundene flykter fra sauen, men det gjorde ikke din? Skjønte ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes mindre hyggelig ut ja for deg som eier. Hunden din er tydeligvis full av instinkter, men det er jo ikke våffen sin feil. Han er jo en hund. Antagelig en liten tøffing?

Tror du han er blitt tent på sau nå etter kurset dere var på? At han reagerte "omvendt" på behandlingen? De andre hundene flykter fra sauen, men det gjorde ikke din? Skjønte ikke helt.

Det var nok værre for meg enn for han ja.. :innocent:

Jeg lurer jo litt på da om han kan reagerer omvendt, dvs like å jage sau, til tross for strømming.. Går det ann liksom? Jeg aner ikke.. Jeg fikk ikke summa meg til å spørre om 4 støt er maks grensen heller, eller om han kunne fått flere støt. Jeg synes ikke de testet han så på sauen etter det 4.støtet, personen som støtet sa bare at nå holder det, jeg var ikke med inn i innhegninga, men sto utenfor og var heller bleik og uvel.. :ahappy:

Vi skal tilbake igjenom 14 dager, så da får jeg vel svar, men om noen her vet, så si i fra for dette synes jeg var trasig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal tilbake om to uker så sjekker de vel da hvordan reaksjonen er på hundene som ble strømmet på kurset du var på? Har ingen peiling på dette, må bare få sagt det. Syns det er interessant da. Det jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt, er om det er mulig i det hele tatt at en hund faktisk reagerer omvendt? Man har jo hørt disse historiene om hunder som skulle bli strømmet på sau som har blitt redd blomster istedenfor da de har sett på blomstene på bakken idet de ble strømmet.. Men er det mulig at en hund kan reagere ved å bli aggressiv/forbanna på blomsten hvis den blir strømmet idet den ser på blomsten? Eller altså, reagere slik på sau pga strømminga

*rot* Håper noen skjønte hva jeg vil frem til? Lurer på om ikke Huldra kommer og skriver noe vettugt her, hun og denne lærdommen sin. Strømmen er jo positiv straff for å reagere på sauen. Straff veit man jo at kan gjøre så mangt, og at hunder er veldig forskjellige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke dette du vil høre, men det hender faktisk i blant at hunder aldri blir sauerene selv om de har blitt strømmet flere ganger - har hørt det om flere fuglehunder. Det er vel ikke sånn at de får mer lyst til å jage sau, men at det å jage sau er kulere enn det er vondt å bli strømmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pointerguri sier så er det jo det.. Og dette er jo også en grunn til at mange polare raser ikke blir ønsket velkommen på strømming.. Jeg tviler på at opplevelsen har tent han MER på sau (dette kunne jo skjedd i et ubevoktet øyeblikk en sommer), og nå vet du i det minste HVOR ille det er.. Kanskje vil det hjelpe at det får synke litt inn og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, den strihåra vorsheren (?) jeg brukte å passe da jeg var yngre ble forsøkt å få saueren ved å bli strømmet... Det var en heller selsom opplevelse. Han ble slettes ikke det. Han måtte bestandig holdes i bånd på fjellet (han ble ikke brukt i jakt) da han alltid la på sprang etter vilt og sau.

Jeg håper at Sophus har blitt saueren, og at det har hjulpet med strømminga! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor ha en puddel på et slikt kurs ?

Er det mye sau der du bor eller var dere med bare for ren nysgjerrighet ?

Og tror du han hadde angrepet sauen dersom han hadde fått kommet så nære uten å få strøm i seg eller ville han bare ha jaget de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ha jaget de? For en sau så er det nok nesten like ille å bli jaget av en hund som det er å bli spist av en hund. Hvis "jakten" varer lenge nok kan sauen daue av utmattelse eller skade seg på andre måter i vill flukt fra "udyret" ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sauen tåler ikke å løpe noe serlig og om hunden såkalt bare vil leke så kan det være nok til at sauen blir skadet. Jeg syns du var flink som tok ansvar og testet han. Håper jo at han husker det neste gang. Måtte forresten ta og strømme en ekstra gang på den ene flaten jeg hadde for han var ikke våt nok i pelsen. Men han husket det godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda...jeg har desverre også hørt rykter om hunder som overhodet ikke har blitt sauereine etter slike kurs, og de samme ryktene skal ha det til at det stort sett skjer "vanlige raser" utenom vorsthere (de tar"alt") og enkelte polare raser. Grunnen til dette er at de mer spesialiserte rasene ofte er tent på "sitt eget" bytte pga flere års selektiv avl. (harehund som begynner å jakte rådyr midt i det hele blir sjelden en god harehund)

Aner ikke om dette virkelig stemmer, men jeg har hørt såpass mange jegere si at det er sjansespill å tro på sauereinhetskurs med b.l.a schãfere at jeg tror det muligens ligger en liten sannhet i det. Det er liksom ikke slik at "vanlige" hunder ikke har jaktlyst, den er bare ikke kanalisert og spesialisert på samme måte som hos jakthundrasene.. Å dra på sauereinhetskurs med mine belgiske hadde derfor ikke prøvd engang, alt som løper skal løpes etter, så jeg holder meg til det gode gamle båndet.

Får håpe Sofus tross alt har blitt sauerein så det ikke var helt bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal tilbake om to uker så sjekker de vel da hvordan reaksjonen er på hundene som ble strømmet på kurset du var på? Har ingen peiling på dette, må bare få sagt det. Syns det er interessant da. Det jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt, er om det er mulig i det hele tatt at en hund faktisk reagerer omvendt? Man har jo hørt disse historiene om hunder som skulle bli strømmet på sau som har blitt redd blomster istedenfor da de har sett på blomstene på bakken idet de ble strømmet.. Men er det mulig at en hund kan reagere ved å bli aggressiv/forbanna på blomsten hvis den blir strømmet idet den ser på blomsten? Eller altså, reagere slik på sau pga strømminga

*rot* Håper noen skjønte hva jeg vil frem til? Lurer på om ikke Huldra kommer og skriver noe vettugt her, hun og denne lærdommen sin. Strømmen er jo positiv straff for å reagere på sauen. Straff veit man jo at kan gjøre så mangt, og at hunder er veldig forskjellige..

Altså - det du vil få frem er at hunden kan ha oppfattet det slik at det er sauen som gjør at den får vondt og at den derfor blir aggressiv og vil jage den? Hvis det er slik å forstå, så er det et interessant spørsmål. Det kan jo være at hunden har tenkt nettopp det. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - det du vil få frem er at hunden kan ha oppfattet det slik at det er sauen som gjør at den får vondt og at den derfor blir aggressiv og vil jage den? Hvis det er slik å forstå, så er det et interessant spørsmål. Det kan jo være at hunden har tenkt nettopp det. Eller?

Nå var vel hunden ikke mindre tent på sauen i utgansgpunktet. Han hylte jo i det han så sauen, før strømmingen, så den teorien der har jeg liten tro på i det tilfellet her. Sofus ville nok vært like sauegal uansett, det er noe med de ullballene som vekker alt av instinkter i de fleste hunder med mye jaktlyst.

At det KAN skje er det liten tvil, om min forrige hund var fryktaggresiv og reagerte på et hvert ubehag med å gå til fullt angrep. Han ville aldri ha stoppet opp etter første strømmingen, han ville frydd rett på og begynt å rive ihjel sau. Dette har vel også skjedd i enkelte tilfeller har jeg blitt fortalt. Men tviler som sagt sterkt på at det er dette som har skjedd med Sofus, her er bare forsterkeren altfor stor til at straffen har noen effekt. Muligens..det ser vi om 14 dager..

Btw.LivB. uansett hva som kjer om 14 dager så ville jeg aldri hatt Sofus løs der det er sau, at han kanskje ikke jager de på det stedet er ingen garanti for at en hund med så mye jakt ikke jager de når han møter de ute på tur.. desverre.. Men det var vel aldri planen din å ha han løs rundt sau heller har jeg forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var heller et spørsmål - om noe sånt var mulig. Og det ser jeg for meg at det er, som Loke forteller rett over meg her. Tenkte på hunder som har fryktaggressjon og reagerer på den måten. Stakkars sau. O_o

Hvordan er det med gjeterhunder og sau egentlig? Jeg blir å få en gjeter i hus etterhvert, og vil antagelig få gjetet litt sau med henne tilogmed. Hva burde man vente seg fra en gjeterhund? Er det "hyyyyyyl, en sau! Jippi!" eller kommer det veldig ann på? Ser for meg at en hund som får gjete og bruke instinktene den har hatt så lenge vil synes gjeting er toppers.. Da er vel sauer en ganske stor forsterker som man må holde de fysisk unna når de ikke jobber? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg kjenner til hunder som har blitt livredde sau, og angriper. "Angrep beste forsvar". Og dette har ofte vært hunder jeg mener ikke hadde trengt å bli strømmet, men eier gjorde det for å være på den sikre siden pga de hadde sauer på hytta :innocent:

Hvordan er det med gjeterhunder og sau egentlig? Jeg blir å få en gjeter i hus etterhvert, og vil antagelig få gjetet litt sau med henne tilogmed. Hva burde man vente seg fra en gjeterhund? Er det "hyyyyyyl, en sau! Jippi!" eller kommer det veldig ann på? Ser for meg at en hund som får gjete og bruke instinktene den har hatt så lenge vil synes gjeting er toppers.. Da er vel sauer en ganske stor forsterker som man må holde de fysisk unna når de ikke jobber? *nysgjerrig*

Det varierer så på individet. Det finnes aussier med gjeterinstinkt, og aussies uten noe snev av det, også finnes det noen som har litt. En ting du skal være obs på hvis du skal gjete er at du må ha en instruktør som kan aussie. Det å gjete med en kroppsgjeter er veldig annerledes fra en eye-gjeter, og desverre er kompetansen(foreløpig) lav her i landet. Det finnes noen aussier som bruker lite til middels eye, men det er ikke akkurat mange.

Noen er gira på sau, andre bryr seg ikke. De fleste bc-bøndene jeg har snakket med syns aussiene de har sett er treige drog, eller at de bare jager. Og det stemmer at det er få aussier som har det som skal til for å hevde seg. Selv om f.eks Australian Shepherd har shepherd i navnet sitt er den ikke nødvendigvis en gjeterhund. Det kommer helt ann på instinkter.

Så kort og greit: Du vet lite om hva du får med mindre hunden er avlet til å gjete. Og til og med etter god gjetende slekt er det ikke 100% sikkert. Sånn er det jo også på bc. Man kan få en "saue-aggressiv" gjeterhund, og man kan få en som ikke bryr seg døyten, og du kan få en som gjeter. Og på gjetingen er det også stor forskjell. Noen er intense, andre er litt mer forsiktige, også kommer det ann på om det er kroppsgjeter eller eye-gjeter. En intens hund er som oftest vanskeligere å holde borte fra sauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å bli instruktør fra Sverige om det blir aktuelt :innocent: Veldig spennende! Begge foreldrene har godt med gjeterinnstinkt, så ser for meg det blir å finnes i valpene også.

Så da kan man egentlig få akkurat de samme reaksjonene hos en gjeterhund såvel som alle andre hunder så å si? Det var jo greit nok. Er ganske mye sauer rundt omkring på jordene her om sommeren. De blir vel sluppet ut snart. Midt i byens store turområde har de plassert sauene og kuene! :ahappy: Litt irriterende men det får så være. Tenkte å ta noen "sitte-å-se-rolig-på-sauen-treninger" også når valpen er liten... Forhåpentligvis lærer den selvkontroll selv om sauene er stas å gjete på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke dette du vil høre, men det hender faktisk i blant at hunder aldri blir sauerene selv om de har blitt strømmet flere ganger - har hørt det om flere fuglehunder. Det er vel ikke sånn at de får mer lyst til å jage sau, men at det å jage sau er kulere enn det er vondt å bli strømmet.

Det var ikke det jeg ville høre nei.. :unsure:

For å være helt ærlig trodde jeg bare polare spisshunder var umulige å strømme.. En såpass utvannet vannapporterende fuglehundrase som storpuddel hadde jeg ikke ventet å ha så stort jaktinstinkt, selv om jeg viste det lå "i" han, så ble jeg veldig overrasket.

Jeg håper at Sophus har blitt saueren, og at det har hjulpet med strømminga! :innocent:

Takk! Det gjør virkelig jeg også!

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor ha en puddel på et slikt kurs ?

Er det mye sau der du bor eller var dere med bare for ren nysgjerrighet ?

Og tror du han hadde angrepet sauen dersom han hadde fått kommet så nære uten å få strøm i seg eller ville han bare ha jaget de ?

Det var var faktisk 2 andre storpudler på kurset, og blandingshund, schâfer, og masse jaktbikkjer.. Jeg ville strømme han fordi det er sau på et område i nærheten av hytta mi, og sauen har tidligere rømt fra innhegningen sin og bort til oss. Men sauen er såpass langt vekk at du ikke kan høre den eller se den.. Og fordi min bestvenninne har hytte i et sauetettområde, og jeg har aldri turt å ta med Sophus dit rett og slett fordi jeg ikke tror han kunne styre seg i nærheten av sau (og nå vet jeg at det ikke hadde gått bra..)

Spohus viste tydelig det var gøy å jage sauen, men han var også veldig nære å bite sauen i låret.. faktisk.. Så han ville vel jaget og bitt tenker jeg om han fikk gjort som han selv ville..

Nå var vel hunden ikke mindre tent på sauen i utgansgpunktet. Han hylte jo i det han så sauen, før strømmingen, så den teorien der har jeg liten tro på i det tilfellet her. Sofus ville nok vært like sauegal uansett, det er noe med de ullballene som vekker alt av instinkter i de fleste hunder med mye jaktlyst.

At det KAN skje er det liten tvil, om min forrige hund var fryktaggresiv og reagerte på et hvert ubehag med å gå til fullt angrep. Han ville aldri ha stoppet opp etter første strømmingen, han ville frydd rett på og begynt å rive ihjel sau. Dette har vel også skjedd i enkelte tilfeller har jeg blitt fortalt. Men tviler som sagt sterkt på at det er dette som har skjedd med Sofus, her er bare forsterkeren altfor stor til at straffen har noen effekt. Muligens..det ser vi om 14 dager..

Btw.LivB. uansett hva som kjer om 14 dager så ville jeg aldri hatt Sofus løs der det er sau, at han kanskje ikke jager de på det stedet er ingen garanti for at en hund med så mye jakt ikke jager de når han møter de ute på tur.. desverre.. Men det var vel aldri planen din å ha han løs rundt sau heller har jeg forstått?

Huff.. Helt ærlig så angrer jeg på hele greia. Men nå vet jeg hva som bor i han.

Faktum er at han er nesten ikke løs, fordi jeg ikke har innkalling, dvs han kommer om han ikke ser noe mer spennende enn meg, men verden er spennende.. og det betyr at han går i langline (som jeg holder) og flexiband. Så han er omtrent ikke løs, annet enn på inngjerdere områder, og på hyttetunet, som jeg nå må revurdere..

Jeg håper virkelig at han blir saueren, og at saurenhetskurset ikke er forgjeves...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som du beskriver her så tviler jeg sterkt på at du kan få ham saueren dessverre. Instinktene ligger tydeligvis tjukt utenpå og en karamell eller ti preller av som vann på gåsa.

Meningen med strømmen er jo at bikkja skal forbinde sauen med ubehag og trekke seg unna; det virker som om instinktene til Sophus undertrykker ubehaget til fordel for jaginga.

Det er likevel flott at du har gjennomført det - du har tatt ansvar for å gjøre noe med det. At Sophus ikke responderer skikkelig er ikke din feil - det er jaktinstinktene som er for sterke rett og slett.

Det ble nevnt polare raser som er umulige. Selv har jeg ei tispe mix av malamute/akita. Hun har vært på sauerenhetskurs og hun er redd sauen. Hun fikk strøm èn gang, men det var egentlig unødvendig for bikkja prøvde ikke å angripe sauen men å løpe i ring vekk fra den. Det så ut som om hun skulle angripe, men hun var så redd at hun skulle springe til meg som stod bak sauen. Så det går an. Dette er mange år siden og hun har aldri sett på en sau (vi bor midt i saueland). Men stoler jeg på henne for det? Nope. Det er rart med det, men plutselig kan jaktinstinktet slå til dersom sauene begynner å løpe. Så hun er alltid i bånd. Ferdig med det.

Slik tror jeg nok også du og Sophus må ha det. Siden jaktlystene er så store så har jeg ikke særlig tro på at litt strøm kurerer det. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er fult mulig å få mange flere karameller enn 4.

Der jeg pleier å være, måtte de strømme en dach 14 ganger !!

Som de andre sier, det spørs om han vil slutte å jage. Men det kan hende at han vil roe seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er fult mulig å få mange flere karameller enn 4.

Der jeg pleier å være, måtte de strømme en dach 14 ganger !

Hvor var eierene? :shocked: Jeg tror ganske sikkert jeg hadde tatt hunden unna og "gitt opp" lenge før den tid.,. Strøm er ikke sundt liksom. I mine øyne er det der ikke dressur men rein dyremishandling. En hvilken som helst idiot burde skjønne at trenger bikkja så mange støt så blir den faktisk aldri saurein nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var eierene? :shocked: Jeg tror ganske sikkert jeg hadde tatt hunden unna og "gitt opp" lenge før den tid.,. Strøm er ikke sundt liksom. I mine øyne er det der ikke dressur men rein dyremishandling. En hvilken som helst idiot burde skjønne at trenger bikkja så mange støt så blir den faktisk aldri saurein nok..

Amen! Det er jo som å gå rundt å kjefte bikkja i øret dagen lang uten at det gir resultater, bare værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gøy å lese, dette her. Basenjien har jaktinnstinkt all mass, og vi har flyttet inn i saueland...

Hadde planer om å ta de på kurs, men etter dette innlegget er jeg sannelig ikke sikker. Tispene er det ikke så stort problem med, de snuser og er interessert, og lar det være med det. Hannhunden derimot er slik som du beskriver Sophus; HYYYLER av "spenning" og frustrasjon når han ser en sau. Nå bor ikke han her, men hos min Mor i Oslo, men han er stadig vekk på besøk. Sauene går tidvis forbi porten vår. Tomten er godt inngjerdet med 120cm høyt gjerde, men om de går forbi nesa hans vet jeg sannelig ikke om det holder.

Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg ville høre nei.. :unsure:

For å være helt ærlig trodde jeg bare polare spisshunder var umulige å strømme.. En såpass utvannet vannapporterende fuglehundrase som storpuddel hadde jeg ikke ventet å ha så stort jaktinstinkt, selv om jeg viste det lå "i" han, så ble jeg veldig overrasket.

...

Åh jo da, der kan være meget jagtinstinkt i en udvandet vandapporterende fuglehund... Det kommer nok som en stor overraskelse på mange, at der kan være meget jagtinstinkt i en stor pudel. Men siden man ikke bevidst er gået ind for at avle det væk, så dukker det op som trold af æske når man mindst venter det.

Se http://www.skrivarbakken.com/html/jakthunder.htm

Lykke til

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg bare er dårlig vant etter et tiår med en husky, men går det ikke an å forsikre seg mot sauejakt når strømming ikke funker, liksom? Jeg mener, bånd, gjerder og oppsyn med hund, er det helt unormalt?

Vi har og familiehytte i saueland, hvor sauen gikk på hyttetomta om sommeren, samt stadige turer i sauelandet bortiher hver sommer for fisking og annet friluftsliv, uten at det ble et stort problem - kjettingbånd og ordentlige kroker er et lite tips om du MÅ gå fra hunden din ute alene? Flexiliner eller langliner for hunder som jakter og ikke kan gå løs? Alternative måter å trimme hund på enn løsslipp? Sykkel er f.eks en fin oppfinnelse, svømming er og grei mosjon..

Han ble aldri strømmet - polarhunder sees på som uhelbredlige sauejegere - men jeg så aldri noen antydning til å ville jakte sau hos han, hverken når de kom helt inntil eller når de løp avgårde (der er faktisk belgerene mine værre, de ser ut til å ha veldig lyst til å jage/gjete sau), men han fikk aldri muligheten til å stikke etter sau allikevel - jeg vil ikke ha en sint sauebonde med gevær på nakken jeg.. Eller værre, på nakken til bikkja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexiliner eller langliner for hunder som jakter og ikke kan gå løs?

Et lite velment råd til deg som har hund med jaktinnstinkt i saueland. Bruk for all del IKKE flexibånd. (Snakker av erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...