Gå til innhold
Hundesonen.no

Div spørsmål om ørken rotter


MegaMarie

Recommended Posts

Vet noen av dere ossen en ørkenrotte oppfører seg ute i en sånn gnager innhegning?

Vis jeg passer på dem slik at dem ikke kommer seg ut om dem gnager seg ut eller hva dem gjør, går det ann å ha dem ute i en slik om sommeren? Eller går det bra å ha den helt løs om du passer på den eller stikker den av da?

Hvor mye koster det å ha ørkenrotte i månden for deg(eller vis du har en gnager som krever omtrent det samme som ørken rotte hva koster det da?) og nå vil jeg ha svar, ikke bare si : Nei det kommer ann på hva mat og spon koster i din butikk, denne gangen spør jeg ikke hvor mye det koster for meg men for deg!!

Hvor mye koster det å starte opp (om dere skjønner) altså å kjøpe bur, mat, spon, bur, reisebur, leker, vann skål/flaske og mat skål og alt annet nødvendig?

Kan en ørkenrotte gnage i stykker sånne søte små senger og telt som selges til gnagere?

Og hva slags bomull sak er det som er farlig å ha i buret?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

har egentlig ikke hatt ørkenrotter selv men passa to i en periode.

jeg ville absolutt ikke hatt dem løse ute. noen får ørkenrottene sine veldig tamme og kan slippe dem løs hvor som helst, men tror som regel at dem er ganske ville av seg, og kan finne på å stikke av.

jeg hadde heller ikke tatt sjansen på å ha dem ute i en gnagerinnhegning. trur dem finner en måte å stikke av på. :innocent: men hvis du passer på dem hele tia går det vel greit.

bur koster ca 300 - 500,- tror jeg.

matskål ca 50,-

drikkeflaske 30-40 (?)

spon ca 30 ,-

jeg ville tro at du må regne med å bruke en ca 500 - 700 på å kjøpe inn alt du trenger.

de ørkenrottene jeg passa gnagde istykker absolutt alt som gikk ann å gnage istykker i buret . hehe..

jeg har selv to hetterotter. tror at jeg bruker ca 200-300 kr i mnd på dem. ( på mat, spon, høy, gnageting)

de får også en del knekkebrød, tørka brød og div frukt og grønt. =)

mener jeg har hørt at bomull generelt er farlig for rottene kan fikle beina sine inn i det og sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen av dere ossen en ørkenrotte oppfører seg ute i en sånn gnager innhegning?

Vis jeg passer på dem slik at dem ikke kommer seg ut om dem gnager seg ut eller hva dem gjør, går det ann å ha dem ute i en slik om sommeren? Eller går det bra å ha den helt løs om du passer på den eller stikker den av da?

Hadde jeg aldri gjort!

Hvor mye koster det å ha ørkenrotte i månden for deg(eller vis du har en gnager som krever omtrent det samme som ørken rotte hva koster det da?

Hamstret og rottene mine koster meg ca 100 kr i måndten,men så kan det plutselig komme noen vetrinær regninger på 1000 kr,så dette må du ha økonomi til,her i huset betaler jeg alt bortsett fra vet regninger,foreldrene mine betaler det.

Hvor mye koster det å starte opp (om dere skjønner) altså å kjøpe bur, mat, spon, bur, reisebur, leker, vann skål/flaske og mat skål og alt annet nødvendig?

Det vil nok komme opp mot 2000 og kanskje mer.

Kan en ørkenrotte gnage i stykker sånne søte små senger og telt som selges til gnagere?

Kan rotter det gjør garantert ørkenrotter det :innocent:

Og hva slags bomull sak er det som er farlig å ha i buret?

Alt som har Vatt i seg

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du får dem tamme nok kan de jo sikkert det. men de jeg passa hadde jeg aldri tatt på utsiden av huset, for de hadde nok stikki av.

jeg tror ikke ørkenrotter er så lette å få tamme som hamster og hetterotter.

hamsterbånd har jeg aldri hørt om :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uannsett hvor tamme de er så må du aldri ta på dem bånd ,det er bare lureri og de åler seg ut på null komma nix.Hvis du er glad i ørkenrotta og faktisk vil beholde den tar du den heller ikke ut,enten kan den få for mye direkte sollys på seg eller faktisk blir forskjølet(dødlig!) eller så stikker den rett og slett av :innocent:

Til jma: Det heter ikke hetterotter,men tamrotter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jma: Det heter ikke hetterotter,men tamrotter :ahappy:

Hehe, jeg var redd jeg hadde skrevet feil i den stemmetråden min. Trodde det fantes noe som het tamrotter og noe som het hetterotter.

Jeg gir meg ikke, jeg klarer ikke å slutte å se for meg en 2 ørkenrotter ute i hagen vår nå som den er så fin og ny klipt :ahappy: (spessielt ikke den som jeg så i drømmen min i natt)

Hva om jeg kjøper sånn topp på marsvin bur? Sånn plastikk glass på en måte og har de under der?

Også er de i skyggen og jeg ligger på plenen rett ved siden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler på at de blir forkjøla ute på sommeren? og de burde vel tåle litt sollys? er jo tross alt ørkenrotter :ahappy:

haha, ja hetterotter/tamrotter Whatever! dere skjønner hva jeg mener..... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og tusen takk for linken.

Lest igjenom nesten alt der! Nå har jeg enda mer lyst på! Likte veldig godt sjokolade brun og GREY AGOUTI

fargene på ørkenrottene.

Men det stod ingen ting der ute med det å ta dem ut i hagen.

Kan det går greit slik som jeg sa? Toppen av et masvin bur å ha dem under der?

Her er et bilde:

Enten Kanin buret eller Marsvin Buret eller Hamster buret som er sånn gjennomsiktig lokk på.

Kan jeg kjøpe et sånt bur å bruke toppen ute i hagen til å ha de inni?

Ikke som bur til vanelig men ha de under der ute i hagen. Det burde jo gå fint vis de er i skyggen og jeg ser på dem hele tiden og det er varmt ute og at de ikke er lenge ute eller hva?

Kanin buret var best siden det var størst :ahappy:

Et spørsmål til. Når man skal på ferie og skal la andre passe dyret. Hva skal man gjøre da? Ta med det buret som dem har hjemme til den som skal passe dyret eller skal man ha et mindre bur som de kan ha til ferie bur? Har tenkt å ha et aakvarium på 122 liter ( L=80 cm, B= 35 cm, H= 40 cm) til dem hjemme og det er litt stort å drasse med når de skal til noen andre. Går 30 liter da? Vis jeg skal være vekke i 1 uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar.

Skiver det her sånn tilfelle noen andre lurer på det samme:

Angående det å ha ørkenrotter ute i hagen: Dyrene er mestere i å komme seg ut av bur, så å bare sette en burtopp på bakken, vil innebære stor fare for at de rømmer. Kommer en ørkenrotte seg ut på plenen, kommer du til å få store problemer med å få tak i den igjen.

Det går an å ha den ute i et gitterbur som også har gitter i bunnen. På denne måten vil gresset stikke opp inne i buret, uten at dyrene kommer seg ut. Man må uansett alltid sitte og passe på dyrene, og man må sørge for at de har vannflaske på uteburet.

Du kan bruke gitteret på et bur som vanligvis har plastbunn utenpå gitteret, ja. Det er det vi har gjort når vi har hatt ørkenrotter, rotter eller hamster ute på plenen, og det fungerer helt fint.

Husk at ørkenrotter er veldig gode til å hoppe, så det MÅ være noe rundt dem på alle kanter, også oppå, når de er ute. Det er også en fordel å lukke igjen dørene på burtoppen med en ståltråd eller noe annet som holder dørene igjen, slik at ikke du risikerer at ei dør plutselig åpner seg mens dyrene er utendørs. Bedre å sikre for mye enn for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

heihei. jeg har nesten akkurat fått mine ørkenrotter.

jeg har et høyt stort fuglebur som bur akkurat nå, det er plastbunn, men jeg har gitter i bunnen og spon/høy helt til randen, så det har ikke blitt noe biting på mitt bur enda. jeg tok de med ut i hagen, satte gitteret ned i bakken og la 2 store steiner på buret slik at ikke de kunne stikke seg under. det funket kjempe fint. jeg satt dem i skyggen, det er så varmt ute uansett.

jeg satt jo og passet på, men tror de koset seg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...