Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av oppdretter?


MariJ

Recommended Posts

Etter mye diskutering, plusser og minuser, har vi funnet fram til at sheltie passer oss best. Så jeg har begynt den store oppdretterjakten. Det er jo veldig mange å velge i mellom. Noen her på Sonen som har oppdrettere de vil anbefale (eller ikke anbefale) så mottas tips med stor takk:) Vi bor i Kristiansand og kunne tenke oss en oppdretter ikke så altfor langt unna; Østlandet, Sør, og Sør-vest passer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som vi sitter i samme båt! :Laugh: Skal også ha meg en sheltie en gang, og selv om det ikke blir før om minst 2 år, så har jeg begynt planleggingen. Har komt like langt som deg, og nå leter jeg etter en oppdretter. Du har sikkert hvert innom Norsk Shetland Sheepdog Klub men i tilfelle, så har du linken her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et godt rasevalg :o

Mitt tips er å gå inn på Oppdretterguiden i NSSK

Her står samtlige oppdrettere med registrert oppdretternavn som er medlem av klubben oppført.

Surf litt rundt på sidene, og se om du finner noe som appellerer til deg.

Det finnes iallefall et par sheltieoppdrettere her på sonen- Du kan jo høre med de også.

Den eneste sheltie oppdretteren jeg har personlig kjennskap til og på det varmeste kan anbefale er Aud Jorun og Helge Lie: www.leeland.no

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere! Jeg har trålet oppdretteroversikten til NSSK, men jeg må nok ta en runde til :ahappy:

Dette er så spennende, og jeg syns det er vanskelig jeg, dette med å velge oppdretter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig.

Jeg skal ha en RR om ca ett til to år. Mange oppdrettere men er nok mange som er mindre seriøse.

Ta deg lang tid,spør og snakk masse med opdrettere. Dersom dem ikke virker veldig intressert i å snakke eller fortelle deg ting ville jeg sett på dette som ett tegn på at dem bare vil bli kvitt valpene.

Seriøse oppdrettere passer på at hundene kommer til riktige og seriøse valpekjøpere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig vanskelig å finne en god og seriøs oppdretter ja, men samtidig er utrolig viktig at du faktisk klarer det. Som Eva-Kihla sier, oppdretteren må være interessert i å snakke med deg og bli kjent med deg, og ikke virke som de kan bare "kaster" valpene etter hvem som helst for å bli kvitt dem. I tillegg er det jo viktige at foreldrenehundene er sunne og friske både fysisk og mentalt.

Som nevnt tidligere er det jo en del med sheltieerfaring her, så dem kan du nok få nyttige tips av :ahappy: Lykke til med valg av oppdretter og valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sheltie, og anbefaler vår oppdretter på det sterkeste :ahappy:

Hun heter Gro Berg Johansen, og hun driver oppdrett av sobel sheltie. Gro har mange års erfaring, og hun er veldig seriøs. Hun stiller alltid opp, og valpekjøpere kan ringe henne akkurat når de vil hvis det er noe de lurer på. I tilegg er hun dommer, og veldig aktiv i hundemiljøet.

Gro har mange flotte hunder, som gjør det bra på utstilling.

Jeg kunne i hvertfall ikke vært mer fornøyd med valg av oppdretter, utrolig kjekk og flink dame :ahappy:

Ta deg en tur innom hjemmesiden hennes: http://home.lyse.net/bergjohansen/

Selv er vi forverter for Phoebe (joylands friends enough under "own shelties"), og Gro har vært/er fantastsik å ha. I begynnelsen kom hun en gang i uken, hun henter meg tidlig på morgenen slik at jeg får være med på utstillinger, tar meg og Phoebe med på treninger og hjelper meg hvis det er noe jeg lurer på!

kan forresten hende det lbir litt langt borte for deg? Hun bor på sandnes (i rogaland).

Lykke til med valg av oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det finnes nok ikke korthårssheltier..... og etter jeg så bilder av ei som måtte klippe ned sine to sheltier så kjenner jeg at jeg er litt glad for det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et godt rasevalg :ahappy:

Mitt tips er å gå inn på Oppdretterguiden i NSSK

Her står samtlige oppdrettere med registrert oppdretternavn som er medlem av klubben oppført.

Surf litt rundt på sidene, og se om du finner noe som appellerer til deg.

Det finnes iallefall et par sheltieoppdrettere her på sonen- Du kan jo høre med de også.

Den eneste sheltie oppdretteren jeg har personlig kjennskap til og på det varmeste kan anbefale er Aud Jorun og Helge Lie: www.leeland.no

Lykke til!

Er så enig med deg :P Hun er også den som har laget vår fremragede Valpeguide, og er utrolig interessert i rasen og dens utvikling.

Nå er ikke jeg noen sheltimenneske, men om jeg skulle falle å slå meg hardt i hodet skulle det blitt valp fra kennel Krohnegården.

Sosiale, friske, pene og arbeidsomme hunder. Hva mer kan man ønske seg? ;)

http://home.online.no/~vi-m-hol/

Trude kan jeg også gå god for. Hun er en trivelig dame som bruker hundene sine både til utstilling og ikke minst LP og AG. Utrolig gemytt på de hundene jeg har sett "live".

Siden du bor i Kristiansand, så kunne du jo ta en prat med Berit og Reidar på Sunland's kennel. De har også mange år erfaringer med rasen, og er i tillegg utrolig koselige.

Lykke til med letingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg :P Hun er også den som har laget vår fremragede Valpeguide, og er utrolig interessert i rasen og dens utvikling.

Trude kan jeg også gå god for. Hun er en trivelig dame som bruker hundene sine både til utstilling og ikke minst LP og AG. Utrolig gemytt på de hundene jeg har sett "live".

*klippet

Ja de er noen herlige hunder Trude har, vurderer å stjele Yaya hver gang vi treffes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kennel Krohnegården har jeg tenkt litt på, fordi de bor rett ute på Askøy som ikke er så langt ifra meg og ikke minst fordi de virker som noen flinke mennesker! De bruker jo også hundene sine til agility, lydighet, utstilling og til og med blodspor. Agility og Lydighet er to av grunnene til at valget falt på sheltie, men jeg kunne aldri nøyet meg med å bare ha sheltie, jeg måtte nok hatt noe annet også! Derfor har jeg en Labrador Retriever som jeg driver aktivt med blodspor med. Men her får man jo alt i ett, ikke mange som driver med blodspor med sheltie tror jeg! Men som sagt, jeg ville ikke nøyet meg med å bare ha sheltie, jeg vil ha en til rase, som Labradoren min f.eks! :P Kunne jeg ha funnet en mer perfekt oppdretter?! Tror nesten valget er tatt, men har jo ikke snakket med dem ennå. Kanskje jeg treffer dem på utstilling nå i september! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel Krohnegården har jeg tenkt litt på, fordi de bor rett ute på Askøy som ikke er så langt ifra meg og ikke minst fordi de virker som noen flinke mennesker! De bruker jo også hundene sine til agility, lydighet, utstilling og til og med blodspor. Agility og Lydighet er to av grunnene til at valget falt på sheltie, men jeg kunne aldri nøyet meg med å bare ha sheltie, jeg måtte nok hatt noe annet også! Derfor har jeg en Labrador Retriever som jeg driver aktivt med blodspor med. Men her får man jo alt i ett, ikke mange som driver med blodspor med sheltie tror jeg! Men som sagt, jeg ville ikke nøyet meg med å bare ha sheltie, jeg vil ha en til rase, som Labradoren min f.eks! :P Kunne jeg ha funnet en mer perfekt oppdretter?! Tror nesten valget er tatt, men har jo ikke snakket med dem ennå. Kanskje jeg treffer dem på utstilling nå i september! :P

Da må jeg jo bare få si at jeg bruker mine sheltier til blodspor :P Faktisk så fikk vi masse skryt av instruktøren over hundene som jobbet meget selvstendig og konsentrert! Og det er litt artig å ha en utradisjonell rase for sporten, får masse oppmerksomhet på det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel Krohnegården har jeg tenkt litt på, fordi de bor rett ute på Askøy som ikke er så langt ifra meg og ikke minst fordi de virker som noen flinke mennesker! De bruker jo også hundene sine til agility, lydighet, utstilling og til og med blodspor. Agility og Lydighet er to av grunnene til at valget falt på sheltie, men jeg kunne aldri nøyet meg med å bare ha sheltie, jeg måtte nok hatt noe annet også! Derfor har jeg en Labrador Retriever som jeg driver aktivt med blodspor med. Men her får man jo alt i ett, ikke mange som driver med blodspor med sheltie tror jeg! Men som sagt, jeg ville ikke nøyet meg med å bare ha sheltie, jeg vil ha en til rase, som Labradoren min f.eks! ;) Kunne jeg ha funnet en mer perfekt oppdretter?! Tror nesten valget er tatt, men har jo ikke snakket med dem ennå. Kanskje jeg treffer dem på utstilling nå i september! ;)

Heisann, tviler på du treffer dem på BSBK utstillingen hvis det er den du tenker på. Utstillingen går samme helg som det er VM i agility på Hamar, og jeg forsto det sånn på Trude at de skulle bort å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • 2 av valpene har debut i utstilingsringen I helga ❤️ Laabanden Can't Let You Go-Nils  Bir og Big 2 Laabanden Can't Believe It-Hektor Bir,big1 og Bis 4 Nils løper også i ringen i dag. Med bir så langt ❤️ Blir en sommer med masse utstilinger for disse fine små ❤️
    • Hvilken sjampo og evt balsam anbefaler du til bichon Havanais valp?
    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
×
×
  • Opprett ny...