Gå til innhold
Hundesonen.no

Langhårete løpetisper


Huldra

Recommended Posts

Tulla har løpetid, og endel pels baki der. Hun blør endel og er dårlig til å vaske etter seg, så i tillegg til prikkete gulv, har hun også ganske mye i pelsen. Dere andre med tisper med mye pels, hva gjør dere? Truse? Vaske? Kamme?

De to forrige løpetidene har jeg brukt truse, nå har jeg ikke gjort det (enda) av uvisse grunner. Det kommer jo litt mindre i pelsen da, og atskillig mindre på gulvet.. *kremt*

Har hørt at tisper med løpetid ikke skal bade, er det pga bakterier? Og gjelder det dusjing også? Det er jo ganske så ekkelt når hårene klistrer seg sammen, og det går ikke an å børste ut alt.. Hva gjør derre rent praktisk med pelsen på langhårete tisper når de har løpetid? Gode tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tulla har løpetid, og endel pels baki der. Hun blør endel og er dårlig til å vaske etter seg, så i tillegg til prikkete gulv, har hun også ganske mye i pelsen. Dere andre med tisper med mye pels, hva gjør dere? Truse? Vaske? Kamme?

De to forrige løpetidene har jeg brukt truse, nå har jeg ikke gjort det (enda) av uvisse grunner. Det kommer jo litt mindre i pelsen da, og atskillig mindre på gulvet.. *kremt*

Har hørt at tisper med løpetid ikke skal bade, er det pga bakterier? Og gjelder det dusjing også? Det er jo ganske så ekkelt når hårene klistrer seg sammen, og det går ikke an å børste ut alt.. Hva gjør derre rent praktisk med pelsen på langhårete tisper når de har løpetid? Gode tips til meg?

Jeg gjør ingenting jeg.......... lar tispa ordne selv, selvsagt blir møbler og senger off limit i løpetiden, men jeg gjør ikke noe mer liksom. Ikke noe vasking og greiing. Dersom tispa er skikkelig ureinslig så får hun ett bad når løpet er over. Ellers lever jeg med å tørke blod fra gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ingenting jeg.......... lar tispa ordne selv, selvsagt blir møbler og senger off limit i løpetiden, men jeg gjør ikke noe mer liksom. Ikke noe vasking og greiing. Dersom tispa er skikkelig ureinslig så får hun ett bad når løpet er over. Ellers lever jeg med å tørke blod fra gulvet.

Da kan hun umulig blø så masse! Tulla får fremdeles ligge på teppet sitt i sofan, og stolen hun sniker seg opp i på natten, har fått teppe. Ellers kan alle våre møbeltrekk tas av og vaskes, og det skulle være ille ute. Meen.. problemet er egentlig pelsen bak der. Det stinker ærlig talt av henne nå! I går trodde jeg noen hadde spydd, det lukter surt og verre enn verst.. :o Jeg har børstet ut litt, men hårene strimler seg sammen i ekle blodstrimler.. fisj..

Kan jeg ikke spyle henne med vann i dusjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp av pelsen det setter seg verst i da? Går an å gjøre det pent så det knapt synes liksom, pleier klippe minsten her (pom). Hun blør veldig, ser ut som en ulldott og vasker seg lite eller ingenting, blir ikke noe stort problem da.

Edit: hadde det luktet så ille at det er til å spy av hadde jeg tenkt noe ikke var helt som det skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer på å klippe bort det meste av pelsen på tissen hennes før løpetid, denne gangen fikk hun løpetid mye senere enn vanlig så nå er det en del pels der, hun drypper en del men jeg bruker ikke truse på henne med mindre det blir skikkelig ille, får heller vakse gulvet litt oftere, hehe.

Må også vaske henne bak noen ganger under og etter løpetida, og på halen, for at det ikke skal se for grisete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en gang slik at springere skal ha litt beheng der. Vi sparer nemlig, siden jeg har klippet der før, og det var ikke rett klipping av henne. Vil helst unngå det, for det har tatt oss et år å få det langt igjen, siden sist jeg klippet henne der.

Når det gjelder lukt, så syns jeg ikke det er så rart at det lukter som spy. Blod som er ca en uke gammelt, noe gammelt, noe nytt, nesten konstant fuktig siden hun tross alt prøver å slikke seg ren.. sier seg selv at det nok lukter litt. Jeg tror det ville luktet av et bind som var en uke gammelt også, bare for å komme med en ekkel sammenligning.. <_<

Jeg tør ikke vaske henne så mye nå som hun har løpetid, pga det jeg har hørt. Selv om det hadde vært greit å vite hvorfor.. :o Kanskje jeg kan ta en våt klut og prøve å tørke av det verste, og kamme ut resten? En skikkelig dusj får hun når hun er ferdig, som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager det skal være noe problem å dusje henne selv om hun har løpetid? For det første tror jeg virkelig ikke det er noen stor forskjell på løpetid og ikke løpetid, og dessuten er det jo stor forskjell på å vaske hunden i reint vann og på å la den bade i skittent og grumsete saltvann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en gang slik at springere skal ha litt beheng der. Vi sparer nemlig, siden jeg har klippet der før, og det var ikke rett klipping av henne. Vil helst unngå det, for det har tatt oss et år å få det langt igjen, siden sist jeg klippet henne der.

Når det gjelder lukt, så syns jeg ikke det er så rart at det lukter som spy. Blod som er ca en uke gammelt, noe gammelt, noe nytt, nesten konstant fuktig siden hun tross alt prøver å slikke seg ren.. sier seg selv at det nok lukter litt. Jeg tror det ville luktet av et bind som var en uke gammelt også, bare for å komme med en ekkel sammenligning.. <_<

Jeg tør ikke vaske henne så mye nå som hun har løpetid, pga det jeg har hørt. Selv om det hadde vært greit å vite hvorfor.. :o Kanskje jeg kan ta en våt klut og prøve å tørke av det verste, og kamme ut resten? En skikkelig dusj får hun når hun er ferdig, som alltid.

Er ingen problem å vaske hunden der med intimsåpe som er for mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske dem i dusjen er da ingen problem, det det er snakk om er bading i sjø, innsjø osv., pga. bakterier i vannet.. Mine er flinke til å holde seg reine stort sett, men blir det noe gørr så nøler jeg ikke med å dusje der bak nei. Det er ikke akkurat delikat med blodig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tisper være mer utsatt enn damer liksom... jeg antar at de fleste jenter tar seg en dusj under mensen og overlever greit med det? Det er vel dette med å bade/bades, i vann som kanskje ikke er helt patent, det siktes til, og at "alt" er under vann? Men grei dusjing skulle da vel ikke være noe problem?

http://www.alternativetdyreklinikk.no/spms...rt=1&mid=12

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.p...ksp&start=1

Jevnfør dette, der veterinæren snakker om dette med bakterier. Men rennende, rent vann, eventuelt med et riktig vaskemiddel, kan vel neppe skade?

Skjønner at du ikke klipper, men kanskje du kunne vri noe av det mest utsatte til siden, og sette på små strikker?

Kanskje du kan rose henne når hun først "vasker" seg? Bare et innfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info og linker! Da ble jeg litt klokere. :o

Strikk har jeg såvidt tenkt på, mulig jeg prøver det. Skal skylle av henne nå, og prøve litt mild såpe hvis det trengs. Roser henne gjør jeg når hun slikker opp flekker, og oppmuntrer til det også. Får begynne å følge med litt og rose når hun vasker seg selv, så får vi se om det hjelper. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan/skal du vaske henne. Særlig hvis hun lukter SÅ ille - dels for å slippe den fæle lukten selg - og dels for at du skal kunne kjenne på lukten om det faktisk er noe "spesielt ille" - og da vurdere å få det undersøkt.. Jeg ville i alle fall ikke nølt ett sekund med å slenge dyret i dusjen/badet, shamponert med den vanlige hundeshampoen og skylt ut igjen.

Det er selvsagt ikke noe problem å bade/dusje/vaske pelsen selv om hun har løpetid.

For å komme med en annen ekkel sammenligning - vi kvinner kan vel dusje og vaske oss selv om vi har mensen?

Men til det opprinnelige spørsmålet, så gjør jeg ikke noe særlig med jentene mine når de løper. Venter de to ukene det blør mye, lar gutta' slikke blodflekkene på gulvet - også bader jeg jentene skikkelig godt når det er over.

I sengen min er ikke noen av jentene noensinne (den er reservert den eldste hannen), og sofa'en er allerede godt polstret med tepper/pledd pga all annen rusk og rask 4 bearded collies kommer hjem med..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier er det bare til å dusje henne, men pass på at du bruker en mild såde (for babyer, eller en som er beregnet for løpetisper). I løpetiden er det like viktig for hunden at den holder seg ren, som det er for jenter/kvinner å holde seg rene under menstruasjonen. Ellers kan det lett oppstå problemer, og derfor skal du heller ikke la henne bare i vann/sjø i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ingenting jeg.......... lar tispa ordne selv, selvsagt blir møbler og senger off limit i løpetiden, men jeg gjør ikke noe mer liksom. Ikke noe vasking og greiing. Dersom tispa er skikkelig ureinslig så får hun ett bad når løpet er over. Ellers lever jeg med å tørke blod fra gulvet.

Sånn gjør jeg det, òg. Det vil si at jeg gjør minst mulig til det hele er over.

Litt OT: Hvorfor skal egentlig ikke tisper med løpetid bades? Har alltid lurt litt på det.. :innocent:

Du har jo fått mange svar på dette, ser jeg. Bare dusj henne litt forsiktig og vask henne, du. Det er jo ikke nødvendig å sette strålen rett på tissen. Tispa er ganske åpen og det kan lett bli infeksjon hvis det kommer for mye vann og grums inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så glad jeg er for at rasen "min" skal klippes bak nå som løpetida er her! :innocent:

Forøvrig skjønner jeg hvordan det er med prikkete gulv. I dette øyeblikk tar moren min dagens andre sveip over gulvet. Chessea rydder overhode ikke opp etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke akkurat langhårs hund, men litt pels har hun.

Vi bruker truse vi. Mest fordi da slipper jeg blod overalt ( sofa, seng ) og slipper å vaske gulvet hele tiden. Det med gulvet er ikke så ille, men siden hun får ligge i senga er det truse på.

Funker greit hos oss.

Var ikke klar over at tisper ikke skal bade når de har løpetid, så takk for det tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er hundene så renslige at løpetid aldri har vært noe problem forde om de er langåret der bak.

Drypping på gulvet forsvinner også rimelig fort siden den ene vasker opp etter den adnre om ikke den som løper gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynte jeg å lure på om det var farlig å vaske dem i løpetiden.

For det har jeg gjordt, bla før utstilling (hun har løpetid på 1 av utstillingene vi går på i året).

Blondie er veldig flink med å holde seg rein og jeg ser sjeldent blodflekker på gulvet i det heletatt.

Bruker truse på henne om natten av og til men det er ikke så mye forskjell, siden hun blør så pass lite.

Vis det blir for gale bader jeg henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...