Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttbånd VS Dråper


Recommended Posts

I hundesport i dag sto det at løk og hvitløk kan være farlig for hunder, så det er nok ikke den beste kuren mot flått.

Jeg har fortsatt flåtthalsbånd (fra vet.) liggende i pakken fra i fjor, turte ikke sette det på.... i år har jeg prøvd expot dråper på begge hundene, og de har hatt det på i ca en uke nå. De har hittill ikke vist tegn til bivirkninger heldigvis. Og ingen flått.

Fettflekken i pelsen forsvant etter et par dager.

Jeg hadde på dråpene på kvelden før de skulle sove, så stoffet fikk trekke iinn over natta. Hundene mine liker også å dra hverandre i nakken når de leker (terriere...) så derfor var det nok lurt at de ikke fikk leke med en gang etter påsettingen.

En annen fordel med dråper vs. bånd er at virkningen kommer mye raskere. Men hva som er best skal jeg ikke uttale meg om, jeg synes egentlig begge deler er skumle jeg... og flåtten og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man trenger å gjøre, er å sørge for at katten ikke slikker på appliseringsstedet før det har trukket inn. Etter det er _hunden_ som altså har fått Exspot ufarlig for katten. Hvis man derimot behandler katten sin med Exspot, er det gode sjanser for at den dør.

*kremt*

Javel? Jeg har fått høre av vetrinærer at katten kan dø hvis den deler sengeplass med hunden..her sover de sammen... Exspot er og blir uaktuellt her i huset.

Det er egentlig frontline og alle de andre giftpreparatene også så lenge hundene mine faktisk ikke får flått når de får hvitløk i ny og ne (nei, de får ikke en dødelig dose med hvitløk :innocent: ). Hundene mine tygger i hverandre hele dagen, katter og hunder vasker hverandre etc..jeg synes faktisk ikke noe om å spre gift i pelsen dems jeg da. Begynner det å ploppe frem flått på de så mulig jeg revurderer det, men inntil videre beholder jeg en viss skepsis mot bruk av gift i pelsen på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år bruker vi Scalibor halsbåndet mot flått på Mikey. Han har hatt det på i ca 1 måned og ikke fått en eneste flått og heller ikke fått noen bivirkninger.

På Ella (forrige hunden min) prøvde vi dråper. Ikke sikker på hvilket merke det var i farta, men på henne var ikke dråper det minste effektivt for å hindre flått. Vi var på ferie på sørlandet og plukket av henne minst 1 flått hver dag de 14 dagene vi var der. Så jeg har ikke stor tro på dråper lenger.

Det er egentlig frontline og alle de andre giftpreparatene også så lenge hundene mine faktisk ikke får flått når de får hvitløk i ny og ne (nei, de får ikke en dødelig dose med hvitløk :innocent: ).

Hvordan gir du hundene dine hvitløk? (Altså, får de hele fedd, presser du det, hakker det i småbiter, tørker det, gir dem pulver osv osv?) Tenkte på å gi Mikey hvitløk, men veit liksom ikke helt hvordan jeg skal "tilbrede" hvitløken eller om det er noe spesielt tilskudd jeg bør kjøpe fremfor å tilberede det selv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gir du hundene dine hvitløk? (Altså, får de hele fedd, presser du det, hakker det i småbiter, tørker det, gir dem pulver osv osv?) Tenkte på å gi Mikey hvitløk, men veit liksom ikke helt hvordan jeg skal "tilbrede" hvitløken eller om det er noe spesielt tilskudd jeg bør kjøpe fremfor å tilberede det selv...?

Kjøper hvitløkspulver og strør litt over maten dems når de får v&h..Vet det er mange som bare gir bikkjedyret et fedd slik som man gir piller, men jeg synes det blir veldig konsetrert. Ga alltid hestene hvitløk mot insekter tidligere så jeg har bare overført det til bikkjene..fungerer like bra ser det ut til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper hvitløkspulver og strør litt over maten dems når de får v&h..Vet det er mange som bare gir bikkjedyret et fedd slik som man gir piller, men jeg synes det blir veldig konsetrert. Ga alltid hestene hvitløk mot insekter tidligere så jeg har bare overført det til bikkjene..fungerer like bra ser det ut til;)

Jeg ga også hesten min hvitløkspulver (den gangen jeg hadde hest), men er det da samme hvitløkspulveret du gir til hundene eller finnes det et eget "merke" som en gir til hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga også hesten min hvitløkspulver (den gangen jeg hadde hest), men er det da samme hvitløkspulveret du gir til hundene eller finnes det et eget "merke" som en gir til hunder?

Har gitt det samme jeg... ikke som jeg har kjøpt selv, men ei vennine av meg driver fortsatt med travere og jeg har fått av henne :innocent: Har ikke begynt å gi det i år, men tipper jeg bare kjøper noe i matbutikken eventuellt på apoteket da jeg ikke bor i nærheten av venninen min lengre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt det samme jeg... ikke som jeg har kjøpt selv, men ei vennine av meg driver fortsatt med travere og jeg har fått av henne :innocent: Har ikke begynt å gi det i år, men tipper jeg bare kjøper noe i matbutikken eventuellt på apoteket da jeg ikke bor i nærheten av venninen min lengre :ahappy:

Hehe, okay. Får se om jeg får r*** i gir en dag og kanskje får dratt innom apotek og hørt om de har noe å anbefale... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivers har hvitløk til hunder. Kjøpte ifjor, har igjen fortsatt, så den er altså veldig drøy :rolleyes: og ikke kjempedyr, tror jeg?

Har aldri hatt hunder som har vært plaget av flått jeg, men den ene Zar fikk, gjorde at han fikk en diger hevelse (på størrelse med hånda mi), så han ble behandlet med antibiotika for sikkerhets skyld. Flått er noen stygge små beist <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...