Gå til innhold
Hundesonen.no

Portisvalpiser

Silje_M_H

Recommended Posts

• Svar 116
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Nå har vi vært der :o Og mørke grønne åpna øynene når vi var der, på fanget mitt ;) (eller den satt på fanget mitt og jeg merka det hihi...)

Ja.. stakkars.. Gjett om han skvatt fælt når Lills var det første han så!

Haha! Neida Lill:p Bærre tullær

Skrevet
Ja.. stakkars.. Gjett om han skvatt fælt når Lills var det første han så!

Haha! Neida Lill:p Bærre tullær

jepp, han prøvde å lukke de igjen!

Jeg er så heldig at jeg allerede har vært å kosemost på de to ganger alt, og lilla er min yndling, det nydelige bleste hennes altså :o Zira er jo verdens nydeligste portis så jeg håper de blir like pene som hu, venter bare på at de skal begynne å bevege seg litt så kommer jeg igjen, hihi!

Har resten av gjengen åpna øynene nå?

Skrevet
jepp, han prøvde å lukke de igjen!

Jeg er så heldig at jeg allerede har vært å kosemost på de to ganger alt, og lilla er min yndling, det nydelige bleste hennes altså :o Zira er jo verdens nydeligste portis så jeg håper de blir like pene som hu, venter bare på at de skal begynne å bevege seg litt så kommer jeg igjen, hihi!

Har resten av gjengen åpna øynene nå?

Ja nå er det bare den blå som mangler! Han er en treiging altså. De beveger seg som små lyn nå. Det er like før de går (riktignok med beina ut til alle kanter da men).

Skrevet

Tenkte forresten jeg skulle fortelle hva de skulle hete. Kennelnavnet er Bontiac, og kullnavnet blir Arriscado som betyr risikabel på portugisisk. (Det kan også bety fryktløs. Det spørs på sammenhengen.)

Det sistet navnet er fargen de har på halsbåndet på portugisisk.

Dermed skal de hete:

-Bontiac's Arriscado Cor De Rosa (rosa)

-Bontiac's Arriscado Azul (blå)

-Bontiac's Arriscado Escuro Verde (mørkegrønn)

-Bontiac's Arriscado Leve Verde (lysegrønn)

-Bontiac's Arriscado Vermelho (rød)

-Bontiac's Arriscado Amarelo (gul)

-Bontiac's Arriscado Roxo (lilla)

-Bontiac's Arriscado Branco (hvit)

Men så var det den lille brune tispa da, som ikke har noe halsbånd. Da har jeg flere alternativer å velge mellom.

Jeg tenkte for eksempel på:

-Desconhecido (ukjent)

-Doure (brun)

-Forasteiro (outsider)

-O último (de siste)<- tispa ble født sist

-Nenum Colar (ikke halsbånd)

Så da lurer jeg egentlig på hvilket av navnene til den brune tispa dere liker best? Jeg har problemer med å velge.

Skrevet

I går knipset jeg litt flere bilder av de små, siden Siljes kamera lever sitt eget liv. Resten av de utvalgte bildene vil Silje legge ut selv (bla bla bla). Jeg må si jeg liker livet som deltidsansatt kenneltante! Min egen hund er kjedelig og har løpetid for tida, så hun lever livet i senga si stort sett hele dagen. Det er da greit å i det minste ha Zira og valpene å finne på noe med. :innocent:

Her er den svarte hannhunden (mørkegrønn) som åpnet øynene først av alle:

zira_valper_10dager_morkgroennvalp1.jpg

Her er min yndling, nemlig den brune tispen. Jeg har brukt utallige timer på å overtale de her hjemme til å la meg få henne, men dessverre må jeg nøye meg med én hund til jeg flytter ut! Er ikke denne jenta bare helt knusbedårende? Hun er i alle fall helt vill og gal når det gjelder å nå fram til "matfatet". :rolleyes: *drømme om en brun tispe*

zira_valper_10dager_brunvalp2.jpg

Skrevet

Jeg syns O`Ultimo var finest jeg til den som var uten bånd.

Jeg likte best den valpen med gult halsbånd og den uten halsbånd. Likte best dem brune jeg også.

Stilige stamtavle navn!

Lykke til videre med valpene!!

Skrevet

Som nevnt tidligere, valpene er nydelige :innocent: Liker de brune best jeg da :D

Synes både kennelnavnet og kullnavnene du har valgt var utrolig stilige! Og så kan jeg jo legge til at jeg likte Nenum Colar best av alternativene dine til sistefrøken :ahappy:

Skrevet

-Doure (brun) <-- synes jeg hun bør hete i og med at de andre har fargenavn så synes jeg det blir rart at en av de ikke har det.

Men så må jeg bare få med at det kan være vanskelig å få registrert navn som er over 15bokstaver bare så du er klar over det, kjenner ei som hadde valgt tre navn til hunden etter kennelnavnet så nkk mente det ble for langt og registrerte kun to...

Ellers så kommer jeg, hmmm, neste uke kanskje, hihihi...?

Skrevet

Du får navnet registrert så sant det ikke overskrider det maksimale antallet bokstaver.

Jeg er enig med Kristine i at Doure er fint.. Men egentlig liker jeg fler av de andre også. Hun kom jo liksom som en liten atpåkladd.. :innocent: Fine valpen sin det.

Guro: Vi tenkte å prøve og ta oppstillingsbilde bare for moro skyld. Haha. Det var vel ikke så smart, og heller ikke så veldig pent. Stakkars! Dyremishandling :closedeyes: Tror nok vi må vente en god stund, til valpene klarer å sette bena under seg! Foreløpig fungerer åling/kravling best for dem.

post-43-1179850043_thumb.jpg

Skrevet
Du får navnet registrert så sant det ikke overskrider det maksimale antallet bokstaver.

Jeg er enig med Kristine i at Doure er fint.. Men egentlig liker jeg fler av de andre også. Hun kom jo liksom som en liten atpåkladd.. :innocent: Fine valpen sin det.

Guro: Vi tenkte å prøve og ta oppstillingsbilde bare for moro skyld. Haha. Det var vel ikke så smart, og heller ikke så veldig pent. Stakkars! Dyremishandling :closedeyes: Tror nok vi må vente en god stund, til valpene klarer å sette bena under seg! Foreløpig fungerer åling/kravling best for dem.

Hei du! Ta vekk det stygge bildet!!!

:ahappy:

Skrevet
De blir bare vakrere og vakrere :ahappy: Gleder meg til å se oppstillingsbilder uke for uke (et lite hint til Maria :D )

Har du fått mange forespørsler på valpene? :innocent:

Jada, jeg tror det var 17 stk som villa ha valp.. De gikk raskt unna.

Skrevet

Det var veldig pent, var det ikke? :innocent:

De er så nydelige uansett, så et "mindre pent" bilde går vel bra?

Guest Vicky
Skrevet

Gratulerer som nybakt oppdretter! Valpene ser superherlige ut! :innocent:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...