Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping på fellesdekk


Flash

Recommended Posts

Molly har en tendens til å pipe/syte under fellesdekk, og jeg er litt rådvill i forhold til å bli kvitt problemet. Hun ligger etter hvert trygt, men vi sliter altså med lyd.

Merker lite forskjell om vi trener alene eller med andre - Det synes rett og slett som om hun kjeder seg og blir utålmodig. Hun er en svært "livlig" hund, og synes lite om å legge ned aktiviteten sånn generelt, samtidig har hun lav terskel for å pipe og syte.

Problemet, slik jeg ser det, er å få til å signalisere til henne at dette er uønsket. For henne er enhver oppmerksomhet (inkludert korrigering) på dette å regne som forsterkende, ettersom hun egentlig ønsker å gjøre alt annet enn å ligge og kjede seg. Dermed blir det å bryte øvelsen forsterkende i seg selv. Samtidig synes det som om lyden på mange måter er ubevisst for henne - dvs at dersom jeg sier 'nei', ser det ut til at hun tolker korrigeringen som rettet mot dekken mer enn lyden (og det vil jeg jo unngå).

Jeg har tidligere prøvd å strekke tid veeeldig sakte, men på mange måter virket det mot sin hensikt (hun er ganske "bortskjemt" når det gjelder å få lov til å være konstant aktiv når vi er utendørs, og med en slik taktikk kommer vi aldri videre), og hun har fått mast seg til å få drive med mer actionfylte saker. I det siste har jeg prøvd å overstrekke tiden hun skal ligge i dekk ganske ubarmhjertig - med gode resultater når det gjelder liggetid, men altså med piping som bivirkning.

Jeg kan heller ikke belønne for ofte - det ser ut til å forsterke uroen og fører til enda mer piping og til og med kraftig sikling enkelte ganger...

Noen geniale råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akurat dette har jeg også slitt lenge med og det er slitsomt og mindre gøy å ha en slik "bråker". :D

Å jobbe med lyd er veldig vanskelig både for som du selv sier virker det ofte som om hunden selv ikke er klar over at den lager lyder samt at lyd er jo desverre selvforsterkende i seg selv.

* start innlæringen av dekk på nytt - belønne ofte men kun med rolig avslappende stryking mens du gir hunden rolig små godbiter mens du sitter på kne ved siden. Reis deg opp og gå fra hunden igjen og gjør dette ofte. Om hunden reiser seg går du bare rolig bort og legger henne ned igjen uten mer dikking. Begynn med å trene mye hjemme før du øker med forstyrrelser. Det er ingen farer forbundet med å "overtrene" dekken, heller tvert i mot.

*Tren mer roøvelser generelt - dra på trening osv. som før men benytt en del av tiden til å trene på at hunden skal være rolig. Tøm gjerne ut litt energi med et par øvelser først.

Belønn aldri dekken med lek og action men vær rolig og belønn med å sette deg ned på hennes nivå med behersker kos og forsiktig utlevering av godbiter.

* ignorer all lyd - ikke avbryt eller fullfør øvelsen før hunden er er helt stille. Dette er en tålmodighetsprøve i seg selv men korrigering hjelper ikke på lyd, dersom du da ikke er meget konsekvent alltid, og time-out har heller ingen effekt ettersom det blir belønnende i seg selv å få bryte. Har selv stått opp mot en time før hunden var stille nok til at jeg kunne gå bort å belønne. logik.png

Et annet alternativ er å legge noe hunden har dilla på (favoritt leka, skål med godbiter e.l) foran henne slik at hun har noe å fokusere på. Dette kan ofte hjelpe en hund som sliter med lyd. Leka/skåla flytter du gradvis til den er ute av synet og hunden er stille.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for tips. :)

Har jo tenkt ganske likt som deg, og det virker som det er blitt litt bedre i det siste. Passer på å trene dekk så ofte som mulig, også på turer osv.

Det ser også ut som det har en positiv effekt å la henne ligge forholdsvis lenge hver gang (minst 4-5 minutter) - tilsynelatende skjønner hun i større grad at en dekk betyr ro i ganske lang tid, og ikke bare å legge nedpå albuene i noen sekunder og så tro at det skal skje noe spennende.

Å legge ut avstandsbelønning har vi prøvd - og det fungerer bra på liggetid men heller dårlig på lyd. Forventningen blir for store, og lyden kommer... Har heller belønt veeeldig rolig nede hos henne, slik du foreslår.

I går lå hun 5 minutter uten lyd (og med meg i skjul i et par minutter). Skal på fellestrening for første gang på lenge i morra - så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

kan godt være dere har fått bukt på problemet nå, eller det er på bedringens vei.. Men skal komme med et tips likevel..

En som driver AG på høyt nivå med sheltien sin, putter den i bilen hver gang den bjeffer under trening.. Sheltier har jo tilvane og bjeffe masse under løp, og det ville hun ikke ha noe av. Derfor har hun avbrutt trening hver gang den har bjeffet. Mulig det kan funke for dere også.. Bare ett tips om den andre metoden ikke skulle funke i alle fall :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan jeg har gjort det, det har liksom skjedd av seg selv, men Pippin skjønner kommandoen "Hysj". Jeg sier det uten stemme, bare med luft, om du forstår. Det får alltid Pippin til å slutte å pipe og sutre. Hva om du øver inn dette i andre sammenhenger helt til det sitter så godt at du kan overføre det til dekk-situasjonen? (Bare en liten ide, jeg er ikke noen lydighetsekspert, det kan alle som kjenner Pippin og Symra skrive under på).

Edit: Jeg så ikke at dette egentlig er en gammel tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt være dere har fått bukt på problemet nå, eller det er på bedringens vei.. Men skal komme med et tips likevel..

En som driver AG på høyt nivå med sheltien sin, putter den i bilen hver gang den bjeffer under trening.. Sheltier har jo tilvane og bjeffe masse under løp, og det ville hun ikke ha noe av. Derfor har hun avbrutt trening hver gang den har bjeffet. Mulig det kan funke for dere også.. Bare ett tips om den andre metoden ikke skulle funke i alle fall :whistle:

Dette funker utmerket på hunder som bjeffer/bråker av iver under aktivitet - å avbryte/benytte time-out på piping på dekken kan faktisk være belønning i seg selv for hunden for å nettopp pipe. Den piper jo fordi det ikke skjer noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke jeg hvordan dere har trent inn øvelsen og sånt, men jeg har i hvertfall ganske god erfaring med å "straffe" hunden med å øke avstanden. Hvis du er redd for at h*n skal feile ved å reise seg, er det bare å binde hunden fast i noe med en slakk langline og avvente til hunden selv legger seg igjen. Hver gang hunden piper fjerner du deg et par skritt bakover, så fort pelsen kniper igjen, går du et par skritt mot hunden. Det er belønning at du kommer nærmere også..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funker utmerket på hunder som bjeffer/bråker av iver under aktivitet - å avbryte/benytte time-out på piping på dekken kan faktisk være belønning i seg selv for hunden for å nettopp pipe. Den piper jo fordi det ikke skjer noe...

det kan jo være sant.. tenkte ikke på at hunden gjerne piper fordi den gjerne kjeder seg... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke jeg hvordan dere har trent inn øvelsen og sånt, men jeg har i hvertfall ganske god erfaring med å "straffe" hunden med å øke avstanden. Hvis du er redd for at h*n skal feile ved å reise seg, er det bare å binde hunden fast i noe med en slakk langline og avvente til hunden selv legger seg igjen. Hver gang hunden piper fjerner du deg et par skritt bakover, så fort pelsen kniper igjen, går du et par skritt mot hunden. Det er belønning at du kommer nærmere også..

Lykke til!

Det er jo en stund siden jeg skrev dette innlegget opprinnelig, og det er blitt mye bedre. Hun kan fortsatt pipe av og til, men det er blitt veldig sjelden.

Du kommer med et godt tips, og jeg har gjort mye av det samme. Vi er kommet såpass langt at jeg er rimelig trygg på at hun blir liggende uansett, og har som deg erfart at det er effektivt å regulere avstand alt etter hvordan hunden reagerer. Piper hun trekker jeg meg unna - ligger hun korrekt og stille kan jeg nærme meg - og eventuelt belønne dersom hun har ligget korrekt lenge nok.

Et sentralt punkt har egentlig vært å tone ned belønningsaspektet veldig - for å dempe forventninger som kan føre til piping. Selv rolig matbelønning har vist seg å ha bieffekter i form av ukontrollert sikling.... :glare:

Så en kan kanskje si det sånn at jeg har prøvd å innføre et slags bilde av at jo da, dette er kjedelig og kanskje ikke noe du kan forvente julaften for, men det er bare noe vi må gjennom...

Å ta time out ved å sette henne i bilen tror jeg ikke ville funket overhodet. Som Colliegirl sier - å få lov til å reise seg fra den kjedelige dekken og få snuse de 20 meterne til bilen vil være belønning i seg selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...