Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med narkolepsi (film)


Recommended Posts

For hundens del, nei, jeg vill ikke latt den leve. Tenk så utrolig frustrerende og trist både for hund og eier...Eneste "medisin" er og holde han rolig, men hvilket langvarig liv er det for en slik aktiv krabat? Det vistes jo tydelig at han virkelig kjempet mot og sovne, han ville ikke sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns så absolutt at de bør få leve, for de har jo ikke vondt eller noe slikt..

Men så går jo hunden glipp av mye i livet også..

Man kan være veldig plaget selv uten smerte...hadde du likt og ha narkolepsi? Du har ikke vondt, men jeg trur nok du vill ønsket deg ut av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns virkelig ikke hunden bør få leve, men ser jo at den ikke vil sovne og kjempe imot. Det må være utrolig slitsomt for hunden. Den hadde problemer med å bevege seg, og den hunden kan aldri leve et normalt hundeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at vi ikke får nok informasjon til å vurdere hvor bra eller ikke bra denne hunden har det. Det vi ikke får vite i dette klippet er hvordan han har det mellom anfallene, og hvor lang tid det går mellom dem. (Sånne reportasjer har kanskje en tendens til å overdrive litt?) Disse anfallene gjør ikke vondt, det er bare fryktelig frustrerende. Vi vet heller ikke noe om hvor kompetent oppfølging hunden har fått fra veterinæren. Det er vanskelig nok for et menneske med narkolepsi å finne kompetente leger, og det er sikkert ikke lettere for en hund. Kanskje kan den fungere om de finner frem til riktig medisinering. Men hvis det ikke er mulig å få bedre medisinering, og hunden er sånn som vi ser den på klippet mesteparten av tiden, så tror jeg nok at ville vurdert å la den få sovne inn en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at vi ikke får nok informasjon til å vurdere hvor bra eller ikke bra denne hunden har det. Det vi ikke får vite i dette klippet er hvordan han har det mellom anfallene, og hvor lang tid det går mellom dem. (Sånne reportasjer har kanskje en tendens til å overdrive litt?) Disse anfallene gjør ikke vondt, det er bare fryktelig frustrerende. Vi vet heller ikke noe om hvor kompetent oppfølging hunden har fått fra veterinæren. Det er vanskelig nok for et menneske med narkolepsi å finne kompetente leger, og det er sikkert ikke lettere for en hund. Kanskje kan den fungere om de finner frem til riktig medisinering. Men hvis det ikke er mulig å få bedre medisinering, og hunden er sånn som vi ser den på klippet mesteparten av tiden, så tror jeg nok at ville vurdert å la den få sovne inn en gang for alle.

Skriver under på denne..Fikk litt vondt i meg, selv om det ikke smerter hunden, så må det være utrolig frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eierne selv sier "He's miserable. He looks like he's a prisoner in his own body... It's like "Please, help me! I'm trapped in this little furry, white jail...""

..... Da syns jeg egentlig det sier seg selv. Om det hadde vært min hund og jeg hadde sett på den at den faktisk ikke trives med å leve, og aktuelle medisineringer ikke har fungert, da ville jeg latt hunden få sovne inn en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Stanford Uneversity i USA er det gjort en del forskning på hunder med narkolepsi. Det er en del informasjon her: Narkolepsi hos hunder

Hvorvidt hundene lider eller ikke vet jeg ikke, men jeg har en far som har sykdommen og det finnes jo ulike grader av den så alle har ikke alle symptomene. Det er ulikt fra menneske til menneske. Narkolepsi er en sykdom som det er vanskelig å finne rett medisinering på, og mange av medisinene har en del bivirkninger. Bl a gis amfetamin til en del.

Tilstanden der de bare faller ihop heter katapleksi og utlöses av fölelsesmessige påkjenninger som glede, sorg, latter,stress, redsel etc.

En person med narkolepsi er også ofte uvanlig trött - tenk deg at du ikke har sovet på flere netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lyd på pc'en , så jeg fikk ikke høre hva som ble sagt, og i tillegg er det litt vanskelig å bedømme utfra en(antagelig) redigert filmsnutt. Men hvis denne filmen gir et noenlunde klart bilde av hvordan hunden er og har det, så nei, da tror jeg det er best at den får slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...