Gå til innhold
Hundesonen.no

Strupehalsbånd

Mirai

Recommended Posts

Skrevet
Rart det der egentlig.. Hvorfor er hunder så gale etter katter? Jaja, man skal vel ikke vite alt her i verden..

Ikke alle hunder som jager katter. og de fleste hunder reagerer på holdningen til kattene(f.eks høy haleføring om direkte øyekontakt), som for en hund betyr overlegen,utfordrende rival. Klart de da ska skremme fanden vekk??

De hundene som ikke jager katter,er som regel så selvsikre på sin egen plass her i verden,at de ikke ser grunnen til å bråke.

Ofte er dette og hunder med lite jaktlyst (den blir ikke trigget av småtterier).

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

he he he jeg kan sitte i stuen og kose med katten og spørre hundene hvor pusen er, da skal dere se de får fart på seg da ja, fullfart bort til terassedøren for å se om pusen er utenfor he he he de er så dumme at. :)

Skrevet

Rart hvor fort tonen forandrer seg i det noen reagerer på det som blir sagt :)

Samtidig som jeg kan skjønne at det var fristende å la hunden jage katten, så var det kanskje også en slags bjørnetjeneste. Nå har den kanskje fått idéen at å jage katter er helt OK?

Skrevet
Rart hvor fort tonen forandrer seg i det noen reagerer på det som blir sagt :)

Samtidig som jeg kan skjønne at det var fristende å la hunden jage katten, så var det kanskje også en slags bjørnetjeneste. Nå har den kanskje fått idéen at å jage katter er helt OK?

Jeg tror seriøst jeg også hadde latt bikkja jage katten.

Tenk dere da.. Hunden din ser en katt, du har virkelig strevd med å trene gå pent i bånd, og når bikkja ser en katt og alikevell går pent i bånd og ser opp på deg. Da må den jo få en belønning som duger! Jeg hadde hvertfall blitt overlykkelig da!

Men på en annen side. Hadde noen latt bikkja si jage katta mi, da hadde jeg blitt sur!

Skrevet
Jeg tror seriøst jeg også hadde latt bikkja jage katten.

Tenk dere da.. Hunden din ser en katt, du har virkelig strevd med å trene gå pent i bånd, og når bikkja ser en katt og alikevell går pent i bånd og ser opp på deg. Da må den jo få en belønning som duger! Jeg hadde hvertfall blitt overlykkelig da!

Men på en annen side. Hadde noen latt bikkja si jage katta mi, da hadde jeg blitt sur!

Jaa... Jeg ser absolutt poenget i det, men samtidig (som du omtrent sa) - er det riktig at hundetreningen skal gå utover andre? Og igjen - kanskje hunden er blitt enda ivrigere på å jage katter etter dette. Uh-oh! :)

Skrevet

Ja, men da får man bare enda bedre kontroll.

Ivrigere hund = bedre kontroll, hvertfall når hunden veit at den ikke kommer noen vei om den drar, og at om den går pent og gjør som du sier så får den det den har lyst på!

Skrevet

Ok.. Hmm *tenke* Kanskje det var lurt treningsmessig ja. Men fortsatt - kan det forsvares å sende hunden etter en livredd katt som en del av treningsprosessen?

PS: Benedicte (det du heter?), jeg synes ikke du var slem som gjorde det! Jeg bare tenker her, litt for meg selv. Så ikke ta det ille opp! :mrgreen:

• 2 weeks later...
Skrevet

Hehe, ja. Derfor det var et engangstilfelle :cry: Men som Kristina sa, du har slitt og slitt, og endelig går hunden fint når den ser katte. Det fristet bare så altfor mye :roll: Men som jeg sa, jeg tror ikke jeg vil gjøre det gijen. Men så er jeg ikke helt skuls med katten heller da....! Den har fanget og drept to av mine kaninunger, så jeg hadde ikke akkurat skyldsfølelse for at jeg lot Cita jage den.

Skrevet
Hehe, ja. Derfor det var et engangstilfelle :lol: Men som Kristina sa, du har slitt og slitt, og endelig går hunden fint når den ser katte. Det fristet bare så altfor mye :roll: Men som jeg sa, jeg tror ikke jeg vil gjøre det gijen. Men så er jeg ikke helt skuls med katten heller da....! Den har fanget og drept to av mine kaninunger, så jeg hadde ikke akkurat skyldsfølelse for at jeg lot Cita jage den.

Hahaha :cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...