Gå til innhold
Hundesonen.no

Strupehalsbånd


Mirai

Recommended Posts

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar
bedre å trene den uten godbit :) da slipper man å bli forings automat :)

Man skal være skeptisk til enkle løsninger

har aldri hatt problemer med å trene mine hunder med godbit uten å bli "foringsautomat"

Måten jeg gjer det på er at jeg krever mer av hunden før han får godbiten. Jeg bruker også en yndlingsleke eller ball og det har funket for meg. Og det tror jeg er det viktigeste, at man finner en treningsmetode man selv er fornøyd med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del foretrekker å bare snu å gå andre veien når hunden drar..

Lyst til å prøve deg på det med Odin..??hehe... :wink:

Så kan jeg ta tiden - den tiden det tar før du gir ham et rykk i halsen..??

-ikke alltid så lett å "bare" gjøre..jeg kjenner meg godt igjen i Djervekvinnens innlegg! 40kg bikkje som "skal bare",er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er klar over at det er vanskelig... :) det krever masse jobbing.... dette er ikke akkurat det morsomste å jobbe med, men får man det føst i orden er det verdt gull :) Ville gjerne prøvd med Odin :) er helt sikker på at han er en kjempe flink gutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin er flink han (når det passer ham)! Mitt poeng var at det ikke nytter å bare snu,for da har man en arm som er lenger enn den andre... :wink:

Og nå midt i fjortis alderen gidder jeg faktisk ikke pese så mye på ham. Så lenge han ikke trekker konstant,og hører om jeg brummer litt, så får det gå med det.

Lydighets treningen tar jeg når jeg MÅ...(urk)...-d.v.s når vi begynner med IPO treninge,for der er lydighetsprogrammen viktig.

MEN - så skal det OG sies,at det jeg forbinder med vanlig "folkeskikk" på min hund, er for andre klasse 1 lydighet..(om det er det letteste - de gradene intr meg inst oppi.. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, kjekt å ha klasse 1 :) Jeg pleier derimot å trene mest med hunden i fjortiss alderen. Dette er for å ha lederskapet fra bånn av...

Min hund fikk lederskapet bekreftet fra han var 3 mndr gammel,og jeg har ikke hatt problemer med dette i senere tid heller, nettopp av den grunn at jeg ikke maser på ham i tide og utide.. :wink:

En regel sier at man kan lage en pluss og minus liste - for hver velykket inkalling gir man seg selv 1 plusspoeng. Og så - for hver MISLYKKEDE inkalling, gir man seg 50 minuspoeng!

Følger man dette, ser man fort hvor man ligger....-ganske mange på minussiden tenker jeg!

-det er en grunn for at jeg kan kalle inn min løse hund når den f.eks ser en katt.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er sikker på at Odin kommer til å bli kjempe flink i lydighet når hormonene roer seg :) Jeg ser at Odin er så veltrent. Hva trener dere med ham? Han er en flott dobbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...kjempeflink og kjempeflink...jeg kommer kun til å trene det mest nødvendige,for jeg syns det er prompekjedelig å tråkke rundt på en bane og sitte,dekke,kalle inn,sende fra og ditten og datten..

Og Odin er ikke så veltrent som jeg gjerne skulle sett ham! Men sånn kan det gå når man har vondt i foten i tre uker.. :)

Musklene har han fått av å gå i myr og fjell - førstnevnte er det masse av på vestlandet heldigvis,for det sliter ikke på ledd i det hele tatt,er tungt å gå i,og bygger opp hunden kjempebra!

Akurat nå er han 3 kg for tynn og,etter min mening...men vi får se hva dommeren sier neste helg da. Smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calina: så bra at du også har det noenlunde slik som jeg. :wink:  Begynte å lure på om det bare var meg.. hehe. Du får ha lykke til med treningen videre! :)

hehe...det er nok ikke bare deg, nei! :wink: -min hund går ofte med helstrup. Enkelt og greit fordi jeg vil ha armene mine like lange,og han trenger avogtil en skikkelig beskjed på hvor han er henn....-nemlig i bånd,med meg som bestemmer tempo!

:wink:

-fortsatt lykke til selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ingvild sa, så kanman bruke omgivelsene rundt som belønning. Hvis hunden din liker å snuse rundt, så kan det være belønningen for at den går fint!

Og hvor i huleste har folk det fra at klikkertrenere er foringsautomater?

Jeg har aldri med meg godbiter når jeg går tur! Noen ganger har jeg en pipeleke, noen ganger ikke det engang! Hun går pent i bånd fordi hun vet at dersom hun trekker, så stopper jeg opp. Og hun vet at hvis hun ikke trekker, så får hun lov til å gå videre fremover..

Forresten, jeg dresserte en 70 kg nuffe med klikkertrening når jeg var 9. Og han trakk ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ikke alltid så lett å "bare" gjøre..jeg kjenner meg godt igjen i Djervekvinnens innlegg! 40kg bikkje som "skal bare",er ikke lett.

Ja =D> Alle tror det er så himla lett, og selvfølgelig vet alle mye bedre enn meg hvordan de skal dressere MIN hund. Jeg sier bare, vær så god!

Forresten, jeg dresserte en 70 kg nuffe med klikkertrening når jeg var 9. Og han trakk ikke.

Flott for deg. Det er dessverre ikke alltid like enkelt! Lurer veldig på hvordan du gjorde det..hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott for deg. Det er dessverre ikke alltid like enkelt! Lurer veldig på hvordan du gjorde det..hehe..

hehe, gikk gradivis frem jeg. Først et skritt, klikk og godbit. Så to skritt, klikk godbit osv... Må innrømme det var litt vanskelig når vi møtte på andre mennesker, hunder, katter osv, men joda, vi fikk det til til slutt.

Jeg gjorde noe dumt/smart i dag jeg.. Hehe... Var tur med Cita gatelangs, og hun fikk øye på en katt. Før drog hun noe sinnsykt i båndet når hun fikk øye på en katt, men nå tok hun blikket oppp på meg og gikk som en engel, og håpet på at jeg skulle si "værsågod" og slippe henne. Og faktisk , så gjorde jeg det. Hun gikk så utrolig bra at jeg bare sa værsågod og lot henne jage katten rundt i nabolaget :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...