Gå til innhold
Hundesonen.no

Bygge muskelmasse


Recommended Posts

Ja god mosjon og god mat er i boks. Whippeten min har en fantastisk bra fysikk - men nå tror jeg han er av de hundene som har et særdeles bra utgangspunkt (gode gener kanskje?). Det er salukien som jeg gjerne vil ha litt mere "volum" på. Ikke at rasene kan sammenlignes, men jeg skulle ønske han kunne få litt mere masse, gjerne i front, og litt mere sidemuskler. Han er ganske smal så jeg vil ikke fôre ham større, for det blir veldig feil i forhold til kroppsbygningen han har. Men han kan trenge litt mere muskeldefinisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ja god mosjon og god mat er i boks. Whippeten min har en fantastisk bra fysikk - men nå tror jeg han er av de hundene som har et særdeles bra utgangspunkt (gode gener kanskje?). Det er salukien som jeg gjerne vil ha litt mere "volum" på. Ikke at rasene kan sammenlignes, men jeg skulle ønske han kunne få litt mere masse, gjerne i front, og litt mere sidemuskler. Han er ganske smal så jeg vil ikke fôre ham større, for det blir veldig feil i forhold til kroppsbygningen han har. Men han kan trenge litt mere muskeldefinisjon.

Hvor gammel er han da? Jeg tenker som så at en saluki er "bygd for" å løpe. Og måten den da kan få riktige musker (og sånne muskler han er genetisk betinget for) er nettopp å løpe. Gjerne løs, men i disse båndtvangstider er syklen en finfin sak. Og svømming er jo fin trening so styrker alle musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han da? Jeg tenker som så at en saluki er "bygd for" å løpe. Og måten den da kan få riktige musker (og sånne muskler han er genetisk betinget for) er nettopp å løpe. Gjerne løs, men i disse båndtvangstider er syklen en finfin sak. Og svømming er jo fin trening so styrker alle musklene.

Han blir snart 4 år og er i god form. Og han får løpe løs, men da blir det som regel til at de løper i galopp og det er ikke den formen for løping som bygger den jevneste muskulaturen. Da er sykling og at han løper i jevnt trav bedre. Det jeg lurer på er om jeg på f.eks båndturer skal ta på han kløv og la ham bære litt - vil noe slikt være effektivt? Det skal jo litt til for å få en mynde sliten i disse båndtvangstider...

Svømming er definitiv effektivt og kanskje det beste, men det er jo fryktelig dyrt også da..og jeg tenker med gru på ham i vannet... :Laugh: En skjebne værre enn døden i flg salukien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er definitiv effektivt og kanskje det beste, men det er jo fryktelig dyrt også da..og jeg tenker med gru på ham i vannet... :Laugh: En skjebne værre enn døden i flg salukien..

Hvorfor er det dyrt med svømming? :) Nå er det jo (snart) sommer med maaange fine badevann rundt omkring... Selvom det kanskje er mer effektivt med "organisert" svømmmetrening i tilrettelagte anlegg får hunder fine muskler av å svømme ute i vanlige vann også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemovital er kosttilskudd som skal bygge opp muskelmassen og gi god fin pels.

Du kan begynne med kløv og legge i litt vekt etterhvert , jogge med hunden samtidig, og f.eks henge et dekk etter selen for å gi mer tyngde når jogginga går for lett. Gå turer i oppoverbakker med vekt. men for all del, pass på ledd og bein, ikke begynn for hardt. (dette vet du sikkert ^_^ )

Når det blir litt varmere, kjøp redningsvest til hunden og svøm i vei! (eller kjøp et svært akvarium, fyll opp med vann og tren i vei! tihti)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemovital er kosttilskudd som skal bygge opp muskelmassen og gi god fin pels.

Du kan begynne med kløv og legge i litt vekt etterhvert , jogge med hunden samtidig, og f.eks henge et dekk etter selen for å gi mer tyngde når jogginga går for lett. Gå turer i oppoverbakker med vekt. men for all del, pass på ledd og bein, ikke begynn for hardt. (dette vet du sikkert ^_^ )

Når det blir litt varmere, kjøp redningsvest til hunden og svøm i vei! (eller kjøp et svært akvarium, fyll opp med vann og tren i vei! tihti)

kan jeg spørre om hvorfor du mener man skal kjøpe redningsvest? Blir jo litt oT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemovital er kosttilskudd som skal bygge opp muskelmassen og gi god fin pels.

Du kan begynne med kløv og legge i litt vekt etterhvert , jogge med hunden samtidig, og f.eks henge et dekk etter selen for å gi mer tyngde når jogginga går for lett. Gå turer i oppoverbakker med vekt. men for all del, pass på ledd og bein, ikke begynn for hardt. (dette vet du sikkert ^_^ )

Når det blir litt varmere, kjøp redningsvest til hunden og svøm i vei! (eller kjøp et svært akvarium, fyll opp med vann og tren i vei! tihti)

Noen som har et basseng i Oslo-området de vil låne ut til en stor salukigutt? :Laugh:

Tenker vi får satse på lange, seige sykkelturer og kløvturer i første omgang. Hemovital skal jeg definitivt sjekke ut. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Noen som har et basseng i Oslo-området de vil låne ut til en stor salukigutt? :Laugh:

Tenker vi får satse på lange, seige sykkelturer og kløvturer i første omgang. Hemovital skal jeg definitivt sjekke ut. Takk for tips!

Men hva er du egentlig ute etter når du skriver bygge muskler? Syns du han er for dårlig muskelsatt eller er det fordi det er penere med en hund du ser har en kraftig muskuløs front?

Lange seige sykkelturer gir han lange, seige muskler og en super kondis. Men det vil ikke gjøre at han ser ut som en bodybuilder akkurat. Kløv er fin utholdende styrketrening. Trekking av dekk, kjetting, vogn er sakte og "tungt" og kan kanskje gi mer store muskler enn f.eks. å sykle langt som gir mer lange slake musker. Men jeg skjønner ikke helt poenget med å skulle bygge et annet utseende på hundene enn det de naturlig har. Er ikke sikkert det vil funke heller på en saluki, for den har liksom litt andre typer muskler enn en amstaff. Jeg bare nevner dette, vet jo ikke hva du egentlig er ute etter når du er ute etter å bygge muskler. Jeg mener det beste er å bygge muskler som passer til den aktiviteten hunden brukes til og er avla til. Og jeg tror utholdende trening er bedre for hunden i det lange løp enn ren styrketrening (jada, jeg ser veldig svart/hvit her), så jeg vil heller ha en hund med lange, seige muskler og god kondis enn en tett muskelbunt (selv om det kan se skikkelig fint ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er du egentlig ute etter når du skriver bygge muskler?

Som jeg sa i tidligere innlegg: han trenger litt mer i front og langs sidene...

Men jeg skjønner ikke helt poenget med å skulle bygge et annet utseende på hundene enn det de naturlig har.

Jeg har vel aldri sagt at jeg skal bygge ham et annet utseende enn det han naturlig har?

Poenget er, som jeg har sagt tidligere, at han trenger litt mere muskler - i front og sidemuskler. That's it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Som jeg sa i tidligere innlegg: han trenger litt mer i front og langs sidene...

Jeg har vel aldri sagt at jeg skal bygge ham et annet utseende enn det han naturlig har?

Poenget er, som jeg har sagt tidligere, at han trenger litt mere muskler - i front og sidemuskler. That's it...

Slapp av, jeg skrev også at jeg ikke vet hva du er ute etter når du vil bygge muskelmasse, så det var ikke på noen måte ment som noe angrep på deg :D Og nei, du har aldri sakt det, det var bare mine funderinger rundt emnet, som sakt, ikke mynta på deg spesielt. Virka det sånn beklager jeg.

Men hvis du bare ønsker han generelt mer muskelsatt tror jeg det som er nevnt tidligere med sykling, kløving og ikke minst svømming er veien å gå (men det var han kanskje ikke så ivrig på?). Og aller helst løpe løs i skogen i gallopp i variert terreng, men det blir jo vanskelig nå i båndtvangen. Gallopp styrker ryggmusklene og bukmusklene mer enn det trav gjør, og jeg vil tippe det gjelder sidemuskler også (tenker du da på siden av ryggen?). Så kanskje da sykling med innlagte gallopp intervaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med når bikkja spiser særdeles lite? mattypen har generelt lite å si, etter 3 måltider med samme mat er det ett fett om han får kjøtt eller tøttfôr. Lite mat er det uansett som gårn ned til tider...

Har selv, som trådstarter, en slank hun jeg gjerne vil bygge på litt. Han er ganske tynn, spiser halvdårlig, men er ivrig til å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden din god tonus i de toniske muskelgruppene?

De toniske musklene trener du ved å feks la hunden går slalom mellom trær eller stenger, balanse trening er også en utrolig flott trening for disse musklene og ikke minst svømming.

Det er viktig å huske at de toniske musklene må også være godt trent før de globale musklene får full nytte :D

Ofte så kan man se god forskjell på en hund før og etter muskel oppbyggende perioder dersom de toniske muskelgruppene ikke har vært godt trent fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger muskelmasse på min ved å la han få fòr med mye proteiner ( pro plan performance har gjort underverker!)i tilegg til rått kjøtt og v&h. Han får også svømme med jevne mellomrom og han har gått mye på vanntredemølle og vi går ALLTID tur i kupert terreng. I tilegg er jeg nøye på å varme han opp før og å strekke han ut etter fysisk aktivitet og jeg gir musklene hvile tid. Min hund må bygge muskler langs rygg pga helse og det er litt mer klønete å trene opp muskler hunden nekter å bruke i forhold til muskler hunden bare har litt lite av, så vi har brukt mye tid for å komme så langt som vi har kommet nå (han har en "grei" muskulatur nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...