Gå til innhold
Hundesonen.no

Bygge muskelmasse

Recommended Posts

Ja god mosjon og god mat er i boks. Whippeten min har en fantastisk bra fysikk - men nå tror jeg han er av de hundene som har et særdeles bra utgangspunkt (gode gener kanskje?). Det er salukien som jeg gjerne vil ha litt mere "volum" på. Ikke at rasene kan sammenlignes, men jeg skulle ønske han kunne få litt mere masse, gjerne i front, og litt mere sidemuskler. Han er ganske smal så jeg vil ikke fôre ham større, for det blir veldig feil i forhold til kroppsbygningen han har. Men han kan trenge litt mere muskeldefinisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ja god mosjon og god mat er i boks. Whippeten min har en fantastisk bra fysikk - men nå tror jeg han er av de hundene som har et særdeles bra utgangspunkt (gode gener kanskje?). Det er salukien som jeg gjerne vil ha litt mere "volum" på. Ikke at rasene kan sammenlignes, men jeg skulle ønske han kunne få litt mere masse, gjerne i front, og litt mere sidemuskler. Han er ganske smal så jeg vil ikke fôre ham større, for det blir veldig feil i forhold til kroppsbygningen han har. Men han kan trenge litt mere muskeldefinisjon.

Hvor gammel er han da? Jeg tenker som så at en saluki er "bygd for" å løpe. Og måten den da kan få riktige musker (og sånne muskler han er genetisk betinget for) er nettopp å løpe. Gjerne løs, men i disse båndtvangstider er syklen en finfin sak. Og svømming er jo fin trening so styrker alle musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han da? Jeg tenker som så at en saluki er "bygd for" å løpe. Og måten den da kan få riktige musker (og sånne muskler han er genetisk betinget for) er nettopp å løpe. Gjerne løs, men i disse båndtvangstider er syklen en finfin sak. Og svømming er jo fin trening so styrker alle musklene.

Han blir snart 4 år og er i god form. Og han får løpe løs, men da blir det som regel til at de løper i galopp og det er ikke den formen for løping som bygger den jevneste muskulaturen. Da er sykling og at han løper i jevnt trav bedre. Det jeg lurer på er om jeg på f.eks båndturer skal ta på han kløv og la ham bære litt - vil noe slikt være effektivt? Det skal jo litt til for å få en mynde sliten i disse båndtvangstider...

Svømming er definitiv effektivt og kanskje det beste, men det er jo fryktelig dyrt også da..og jeg tenker med gru på ham i vannet... :Laugh: En skjebne værre enn døden i flg salukien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er definitiv effektivt og kanskje det beste, men det er jo fryktelig dyrt også da..og jeg tenker med gru på ham i vannet... :Laugh: En skjebne værre enn døden i flg salukien..

Hvorfor er det dyrt med svømming? :) Nå er det jo (snart) sommer med maaange fine badevann rundt omkring... Selvom det kanskje er mer effektivt med "organisert" svømmmetrening i tilrettelagte anlegg får hunder fine muskler av å svømme ute i vanlige vann også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemovital er kosttilskudd som skal bygge opp muskelmassen og gi god fin pels.

Du kan begynne med kløv og legge i litt vekt etterhvert , jogge med hunden samtidig, og f.eks henge et dekk etter selen for å gi mer tyngde når jogginga går for lett. Gå turer i oppoverbakker med vekt. men for all del, pass på ledd og bein, ikke begynn for hardt. (dette vet du sikkert ^_^ )

Når det blir litt varmere, kjøp redningsvest til hunden og svøm i vei! (eller kjøp et svært akvarium, fyll opp med vann og tren i vei! tihti)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med kløv og legge i litt vekt etterhvert , jogge med hunden samtidig, og f.eks henge et dekk etter selen for å gi mer tyngde når jogginga går for lett. Gå turer i oppoverbakker med vekt. men for all del, pass på ledd og bein, ikke begynn for hardt. (dette vet du sikkert ^_^ )

Når det blir litt varmere, kjøp redningsvest til hunden og svøm i vei! (eller kjøp et svært akvarium, fyll opp med vann og tren i vei! tihti)

kan jeg spørre om hvorfor du mener man skal kjøpe redningsvest? Blir jo litt oT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et basseng i Oslo-området de vil låne ut til en stor salukigutt? :Laugh:

Tenker vi får satse på lange, seige sykkelturer og kløvturer i første omgang. Hemovital skal jeg definitivt sjekke ut. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Noen som har et basseng i Oslo-området de vil låne ut til en stor salukigutt? :Laugh:

Tenker vi får satse på lange, seige sykkelturer og kløvturer i første omgang. Hemovital skal jeg definitivt sjekke ut. Takk for tips!

Men hva er du egentlig ute etter når du skriver bygge muskler? Syns du han er for dårlig muskelsatt eller er det fordi det er penere med en hund du ser har en kraftig muskuløs front?

Lange seige sykkelturer gir han lange, seige muskler og en super kondis. Men det vil ikke gjøre at han ser ut som en bodybuilder akkurat. Kløv er fin utholdende styrketrening. Trekking av dekk, kjetting, vogn er sakte og "tungt" og kan kanskje gi mer store muskler enn f.eks. å sykle langt som gir mer lange slake musker. Men jeg skjønner ikke helt poenget med å skulle bygge et annet utseende på hundene enn det de naturlig har. Er ikke sikkert det vil funke heller på en saluki, for den har liksom litt andre typer muskler enn en amstaff. Jeg bare nevner dette, vet jo ikke hva du egentlig er ute etter når du er ute etter å bygge muskler. Jeg mener det beste er å bygge muskler som passer til den aktiviteten hunden brukes til og er avla til. Og jeg tror utholdende trening er bedre for hunden i det lange løp enn ren styrketrening (jada, jeg ser veldig svart/hvit her), så jeg vil heller ha en hund med lange, seige muskler og god kondis enn en tett muskelbunt (selv om det kan se skikkelig fint ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er du egentlig ute etter når du skriver bygge muskler?

Som jeg sa i tidligere innlegg: han trenger litt mer i front og langs sidene...

Men jeg skjønner ikke helt poenget med å skulle bygge et annet utseende på hundene enn det de naturlig har.

Jeg har vel aldri sagt at jeg skal bygge ham et annet utseende enn det han naturlig har?

Poenget er, som jeg har sagt tidligere, at han trenger litt mere muskler - i front og sidemuskler. That's it...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Som jeg sa i tidligere innlegg: han trenger litt mer i front og langs sidene...

Jeg har vel aldri sagt at jeg skal bygge ham et annet utseende enn det han naturlig har?

Poenget er, som jeg har sagt tidligere, at han trenger litt mere muskler - i front og sidemuskler. That's it...

Slapp av, jeg skrev også at jeg ikke vet hva du er ute etter når du vil bygge muskelmasse, så det var ikke på noen måte ment som noe angrep på deg :D Og nei, du har aldri sakt det, det var bare mine funderinger rundt emnet, som sakt, ikke mynta på deg spesielt. Virka det sånn beklager jeg.

Men hvis du bare ønsker han generelt mer muskelsatt tror jeg det som er nevnt tidligere med sykling, kløving og ikke minst svømming er veien å gå (men det var han kanskje ikke så ivrig på?). Og aller helst løpe løs i skogen i gallopp i variert terreng, men det blir jo vanskelig nå i båndtvangen. Gallopp styrker ryggmusklene og bukmusklene mer enn det trav gjør, og jeg vil tippe det gjelder sidemuskler også (tenker du da på siden av ryggen?). Så kanskje da sykling med innlagte gallopp intervaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med når bikkja spiser særdeles lite? mattypen har generelt lite å si, etter 3 måltider med samme mat er det ett fett om han får kjøtt eller tøttfôr. Lite mat er det uansett som gårn ned til tider...

Har selv, som trådstarter, en slank hun jeg gjerne vil bygge på litt. Han er ganske tynn, spiser halvdårlig, men er ivrig til å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden din god tonus i de toniske muskelgruppene?

De toniske musklene trener du ved å feks la hunden går slalom mellom trær eller stenger, balanse trening er også en utrolig flott trening for disse musklene og ikke minst svømming.

Det er viktig å huske at de toniske musklene må også være godt trent før de globale musklene får full nytte :D

Ofte så kan man se god forskjell på en hund før og etter muskel oppbyggende perioder dersom de toniske muskelgruppene ikke har vært godt trent fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger muskelmasse på min ved å la han få fòr med mye proteiner ( pro plan performance har gjort underverker!)i tilegg til rått kjøtt og v&h. Han får også svømme med jevne mellomrom og han har gått mye på vanntredemølle og vi går ALLTID tur i kupert terreng. I tilegg er jeg nøye på å varme han opp før og å strekke han ut etter fysisk aktivitet og jeg gir musklene hvile tid. Min hund må bygge muskler langs rygg pga helse og det er litt mer klønete å trene opp muskler hunden nekter å bruke i forhold til muskler hunden bare har litt lite av, så vi har brukt mye tid for å komme så langt som vi har kommet nå (han har en "grei" muskulatur nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...