Gå til innhold
Hundesonen.no

Stjålet mat fra søpla

Recommended Posts

I går kveld så var Mike en liten tyv og fikk opp døra til søplebøtten, han vet så godt at han ikke får lov, og gaflet i seg det han klarte, hørte dette og løp mot kjøkkenet, fikk "bikket" opp munnen hans og tatt ut et halvt pølsebrød, og trodde det var det eneste han fikk tak i... vel, der tok jeg feil...

I natt begynte Mike å pipe i halv 2 tiden, tenkte han kanskje måtte veldig på do, så slapp han ut en tur, han tisset og gikk inn igjen... Ca 30 minutter senere så våkner jeg av at han brakk seg gjentatte ganger, sto opp og sjekket hvordan formen var, tok tempen på han og han hadde 39,2 litt feber... Fikk i han endel vann og la meg på sofaen sammen han, 1 time etterpå, så våkner jeg av at han kaster opp, i oppkastet hans så fant jeg øyebadevann flaske, plastbiter og papir. Han kastet opp ganske mye, så trodde at det var det han skulle få opp. La meg på sofaen igjen sammen han og han begynte å kaste opp etter ca 30 minutter igjen, denne gangen var det bare slim, med noe papir i. Vi gikk ut en tur og han fikk spist litt gress og kastet opp igjen etter 1 time ca, da var det kun slim. Trodde at nå var han ferdig... men neida... så kom det en haug med diare, han bæsjet rundt 4-5 ganger, kokte litt ris til han og blandet i litt fisk og han spiste opp dette, og dette har han nå holdt på.

Men det jeg lurer på, burde jeg ta han med til veterinær for evt. røntgen for å se om han har noe mer sittende i magen sin??? Han er normal i temperaturen nå og virker kvikk og fornøyd.

Var ikke noe særlig opplevelse dette her midt på natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tilstanden nå er stabil, ille jeg avventet det. Diarè tyder jo på at det ikke er forstoppelse i alle fall! :twitch: Da ville jeg nok være mer bekymret. Han har nok spydd opp det meste, og i løpet av max 24 timer er alt passert gjennom tarmen. Faren er jo om det er noe liggende igjen inni der, men sjansen for det er vel heller liten. Du kan jo ta en gratis tlf til dyrlegen hvis du bekymrer deg mye. Gjorde akkurat det samme selv da Tulla spiste ca tretti kylling-vinge-bein.. :whistle: (Men de kom ut igjen, altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TJa, jeg ville sett det an, så lenge hunden var i god form og spiste normalt. Diare er normalt hvis hundene spiser mye som den ikke er vandt til, eller hvis det er noe sterk mat osv. Ikke rart hvis hunden spiste så mye som den gjorde.

Så lenge du vet at det ikke var noe giftig i søppla så. Hvis hunden har støre fremmedlegmer i magen/tarmen, vil de som oftes slutte å spise og virke slapp. Da bør ma kontrollere hos veterinær. Det virket som at hunden fikk opp alt, og du får følge med om det kommer noe ut i avføringen.

Men klart, du må jo vurdere dette selv og velge om du vil sjekke hos veterinær. Jeg sier bare hva jeg ville ha gjort. Altså så lenge hunden var i normal form og spiste og drakk vanlig og at det ikke var noe farlig i søppla. Gi hunden ris et par dager så magen får roet seg.

Du kjenner hunden din best og føler selv om du burde få den sjekket. Skader ikke å få en veterinær til å se på den hvis du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, som de andre har nevnt, avventet situasjonen og fulgt med på hunden. Dersom han virker kvikk og rask, spiser og drikker ordentlig, har det nok gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an hunden. Begynner han f.eks. å spise gress og prøve å kaste det opp igjen, er det et tegn på at han har et fremmedlegeme der som han vil få ut. Da kan et røntgenbilde fort bekrefte eller avkrefte det. Men så lenge han er frisk, fin og rask, er det ikke noe poeng i å bruke penger på veterinær. Om han derimot slutter å spise eller spiser bare gress, ville jeg ikke ventet særlig lenge før jeg tok turen nedover for å røntge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, han er i god form hittill hvertfall, ikke kastet opp noe mer i dag, og gått en liten tur til. Han er ikke helt i hundre på turene, men kan kanskje ikke forvente annet etter den natta vi hadde i dag, så får se ann om han får i seg noe mer mat. Blir nok ingen langtur i dag tror jeg :) Virker som han har fått opp det han har fått i seg, avføringen er fin igjen, men han er slapp, tok tempen på han og den var på 38,4. er det han pleier å ha når han er frisk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Mike kastet opp 3 ganger i løpet av ettermidagen og tempen hans var på 39,3, så vi dro til veterinæren, der tok vi røntgen, men fant ingenting,så fikk han sånn "røntgen-mixture" eller hva det het igjen, og fikk da beskjed om at hvis han kasetet opp den innen 2 timer, så måtte vi tilbake å ta nye bilder, det tok en halv biltur og da kastet han opp :) Ringte da veterinæren, men da hadde han gått av vakten. Dro hjem og gav han 2 fiskeboller, og det har han holdt på, ikke kastet opp siden 17:45 nå. Men må tilbake hvis han kaster opp mer pga da kunne han ha symptomer på tarmslyng.... Huff... gruer meg til i natt, vik ikke våkne med at han kaster opp hele natten igjen, er så vondt når han er syk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i natt! Hadde en periode selv med oppkast i en uke, fikk en 14 dgs tablett kur og det gikk heldigvis over... Håper mike ikke har fått i seg kaffe, te, nøtter osv, som kanskje er en liten forgifning.. Håper alt går bra med dere, og at vi får høre fra deg snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren ringte meg sent i går kveld og sa at Mike hadde symptomer til tarmslyng. Han sa at jeg måtte komme tilbake med en gang hvis han kastet opp mer. Akkurat som jeg fikk sove i natt da...

Satt oppe og fulgte med Mike hele natta, og gikk småturer. Og han kastet ikke opp en eneste gang, han fikk litt fiskeboller og ris, og har holdt på det hittil :)

Tempen hans var som vanlig i dag og han virket i fin form. Så jeg tok en tur på jobben, vært oppe i 2 døgn nå, så formen er ikke helt på topp, en smule surrete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike er forhåpentligvis på bedringens vei, han kastet opp 2 ganger i natt og var bare slim han kastet opp, så vil si at han har holdt på maten.

Pratet med Jeløya veterinær klinikken og fikk da beskjed om at det kanskje hang litt igjen og at han var litt guffen i magen. Han skal bare gå små turer i 5-6 dager fremover, og holdes mest mulig i ro og skal ha fiskeboller og ris 5 ganger dagen i små porsjoner.

Uff... Ikke lett å holde en energisk cocker i ro i 5-6 dager, han er jo som et poppende popcorn :) Men men.. er jo for han sitt beste, alt for å få han frisk igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette kan høres ut som en eller annen form for mage-/tarmbetennelse ? En bekjents hund hadde de samme symptomene, og ble umiddelbart satt på antibiotika-kur, og det ser ut som om det har fungert bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veterinæren har satt allergi, og magesår inn i bildet, men det kan være så mangt, han går på antibiotika nå, begynte med det på fredag, men i natt hadde han enda en oppkastrunde... Det er bare natta og tidlig tidlig om morningen han gjør det.. Er så rart, for han er i knallform og løper og leker og herjer inne og ute hele tiden som vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...