Gå til innhold
Hundesonen.no

Saueren-kurs?


Lemen

Recommended Posts

Som overskriften sier.. Hvem er det som arrangerer "saueren-kurs" (er det det det heter..? :) )

Litt stressa nå... Det går til min store forskrekkelse sauer på beite ikke så langt fra hytta, dvs naboeiendommen til naboen vår. :)

Vår hyttetomt ligger ytterst på en halvøy, og sauene går på den delen av øya som er landfast. Vi eier nærmere 40 mål, men har ikke gjerder rundt eiendommen, nærmeste gjerdet er det heller fallerferdige gjerde til sauebonden.. Sauene er sånn "nogenlunde" inngjerdet, men fra gammelt av har de kommet bort på tomten vår ved lavvann (de har gått over gjerdet når vannet er lavt, sist det skjedde var vel 10 år siden... jeg trodde de hadde sluttet å ha sau der jeg... :) ).

Sophus er vant til å gå løs på tunet (hytta er en gammel husmanssplass), og har heldigvis aldri stukket av, men vissomatte dersomatte tenker jeg..

Sophus er generelt livredd for rare dyr som hest, ku og gris, (sau har han aldri hilst på), dvs helt til dyret løper, for da skal det jages mener han.. desverre..

Jaktinstinkt har han i bøtter og spann, så nå må han bli sauerein. Han er snart 5 år, det er vel ikke for sent da?

Etter det jeg har forstått er det to måter å gjøre han sauerein på. Med strøm eller uten strøm (da med sinna mammasau og lam?)

Hva er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på kurs nå på onsdag, og her er det irsksetterklubben som arrangerer kurs. Men det er åpent for andre raser :) Ville kontaktet en fuglehundklubb i nærheten av deg og hørt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker! :twitch:

Det ser ut til at det kommer et slikt saurenhetskurs om ikke så lenge heldigvis, men ut i fra det jeg leser er det altså med strøm.

Noen som har erfaring med "strømming" av hund? Tanken på å "strømme" Sophus skjærer meg i hjertet (mulig jeg er litt mer enn vanlig bløthjerta.. :whistle: ) men må vi så må vi. Noen som vært på slikt kurs med hunden sin, som kan si noe om hva som foregår, og effekten? Og helst ingen skrekkhistorier om hund som er blitt strømmet når den ser på eieren.. (det er de historiene jeg har hørt nemlig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig var så viktig for meg å ha hunden løs at jeg ville hatt den på sauerenhets kurs så ville jeg helt klart strømmet bikkja. Jeg klarer ikke å se det mer humane i at bikkja får møte en illsint og stresset søye. Hverken for lammet, søya eller bikkja sin del. Strømming blir i det minste gjort i kontrollerte former av folk som har utdanning og er klare i toppen. Illsint søye som skal forsvare lammet sitt blir en smule mer ukontrollert, brutalt og ikke minst farlig. For hund og sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller strømmet hunden hvor man har kontroll enn å la hunden bli hjult opp av en sau hvor man har null kontroll.

De som strømmer på sau er folk som har gått på kurs og jeg har aldri hørt om noen som har strømmet så feil at hunden er skadet. Tror det er mye skremsels myter ute og går .....

1. Hunden må ha dummy på i 2 uker før og etter strømming. Du kan enten kjøpe et dummy halsbånd eller feste batteri på halsbåndet. Dette for at hunden ikke skal koble båndet med strømmen

2. Hunden, instruktøren og du går ut på jordet/område. Når hunden viser intr for sauen gjør dere ingen ting. Starter hunden å løpe etter eller går bort og snuser på sauen får den en strøm karamell i det den snuser på/nesten tar igjen sauen. Meningen er at hunden skal forbinde strømmen/ubehaget med sauen.

Dette gjentas til hunden holder seg unna sauen ( holder som regel med 1 gang )

3. Ny test om 5-14 dager for å se om hunden har lært at sau er vondt og skummelt.

4. Selv med dette beviset kan hunden likevel løpe etter sauen på hytta.

Så det er ingen garanti. Men det er bedre enn å ikke ha gjort det.

Det er ikke noe å grue seg for, det går bra. Jeg retester min hund 2.hvert år og ser mange hunder som testes der. Det foregår i kontrollerte former og instruktørene er som regel veldig flinke - dette kan de.

Effekt ?

Min hund er livredd sau. Selv om jeg går midt i saueflokken, så holder hun seg på laaang avstand. Hun er 6 år snart og kun fått 1 strømkaramell.

Aldri truffet sau ute på tur, så jeg aner ikke hvordan det vil fungere i fjellet, men regner med at hun vil holde seg laaangt unna der også. Sau er farlig !

Jeg har ingen betenkeligheter med å strømme hunden på sau. De fleste jeg kjenner har gjort dette og aldri hørt noe negativt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nettopp på torsdag saueavennings kurs. Det er ikke vondt for hunden men det er jo klart et ubehag. Noen hunder hyyyler! men somregel er det slike hunder som hyler for ingenting. Jeg hadde aldri sett hunden inn med sau og lam! Jeg har hørt at noen har valpen inne i en liten bas sammen med sauene, og da blir de ganske skremt. Hadde jeg vert deg hadde jeg vert med på å sett på noen ganger så bestemt meg om jeg skulle gjøre det. Jeg er med i styret i hundeklubben, og jeg var veldig i tvil om dette var noe jeg ville støtte. Jeg fikk litt vondt i magen av tanken på strøm, men etter å ha sett på, synest jeg mye mer synd på sauene! Noen hunder trenger bare et "støt" mens andre trenger kanskje 4 før de tar poenget. Veldig viktig å se på den som gjør det. Han som strømma for oss var veldig flink. Han trykka ikke på knappen før det var klart at hunden sikta etter sauene. Jeg synest du skal se hvordan han gjør det før du bestemmer deg. Hvis du har hørt om noen som strømmer når hunden ser på eier, så hadde jeg holdt meg unna den som gjorde det. Som regel har de god peiling på hva de gjør. Tenk hva som kan skje hvis hunden din jager sauene! Det kan ha katastrofale følger, så et lite ubehag i fohold til stress og i verste fall avliving så hadde jeg gjort det. Jeg gjorde det ikke på min hund fordi jeg føler ikke jeg har bruk for det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig var så viktig for meg å ha hunden løs at jeg ville hatt den på sauerenhets kurs så ville jeg helt klart strømmet bikkja. Jeg klarer ikke å se det mer humane i at bikkja får møte en illsint og stresset søye. Hverken for lammet, søya eller bikkja sin del. Strømming blir i det minste gjort i kontrollerte former av folk som har utdanning og er klare i toppen. Illsint søye som skal forsvare lammet sitt blir en smule mer ukontrollert, brutalt og ikke minst farlig. For hund og sau.

Det er viktig for meg å la Sophus være løs på hytta.. :whistle: Forstå meg rett, løs på hyttetunet. Tunet er stort, og der løper han løs, jager frekke linerler som våger å lande på tunet "hans" og leker med Lille frk Mellompuddel (som er deler tunet med oss), vasser i vannkanten, ruller seg i gjørma og sover en hel del i skyggen. :twitch: Saue"trusselen" består mest i at sauen kan finne på å komme til oss, gå over gjerdet når vannet er lavt, fremfor at han stikker av bort til de, som sagt er sauene et langt stykke unna..

Jeg ville heller strømmet hunden hvor man har kontroll enn å la hunden bli hjult opp av en sau hvor man har null kontroll.

De som strømmer på sau er folk som har gått på kurs og jeg har aldri hørt om noen som har strømmet så feil at hunden er skadet. Tror det er mye skremsels myter ute og går .....

1. Hunden må ha dummy på i 2 uker før og etter strømming. Du kan enten kjøpe et dummy halsbånd eller feste batteri på halsbåndet. Dette for at hunden ikke skal koble båndet med strømmen

2. Hunden, instruktøren og du går ut på jordet/område. Når hunden viser intr for sauen gjør dere ingen ting. Starter hunden å løpe etter eller går bort og snuser på sauen får den en strøm karamell i det den snuser på/nesten tar igjen sauen. Meningen er at hunden skal forbinde strømmen/ubehaget med sauen.

Dette gjentas til hunden holder seg unna sauen ( holder som regel med 1 gang )

3. Ny test om 5-14 dager for å se om hunden har lært at sau er vondt og skummelt.

4. Selv med dette beviset kan hunden likevel løpe etter sauen på hytta.

Så det er ingen garanti. Men det er bedre enn å ikke ha gjort det.

Det er ikke noe å grue seg for, det går bra. Jeg retester min hund 2.hvert år og ser mange hunder som testes der. Det foregår i kontrollerte former og instruktørene er som regel veldig flinke - dette kan de.

Jeg har som sagt bare hørt skumle skrekkehistorier om hunder som er livredde eieren sin pga slepphendte "strømmere".. Så dette var betryggende informasjon. ;) Takk!

Vi hadde nettopp på torsdag saueavennings kurs. Det er ikke vondt for hunden men det er jo klart et ubehag. Noen hunder hyyyler! men somregel er det slike hunder som hyler for ingenting. Jeg hadde aldri sett hunden inn med sau og lam! Jeg har hørt at noen har valpen inne i en liten bas sammen med sauene, og da blir de ganske skremt. Hadde jeg vert deg hadde jeg vert med på å sett på noen ganger så bestemt meg om jeg skulle gjøre det. Jeg er med i styret i hundeklubben, og jeg var veldig i tvil om dette var noe jeg ville støtte. Jeg fikk litt vondt i magen av tanken på strøm, men etter å ha sett på, synest jeg mye mer synd på sauene! Noen hunder trenger bare et "støt" mens andre trenger kanskje 4 før de tar poenget. Veldig viktig å se på den som gjør det. Han som strømma for oss var veldig flink. Han trykka ikke på knappen før det var klart at hunden sikta etter sauene. Jeg synest du skal se hvordan han gjør det før du bestemmer deg. Hvis du har hørt om noen som strømmer når hunden ser på eier, så hadde jeg holdt meg unna den som gjorde det. Som regel har de god peiling på hva de gjør. Tenk hva som kan skje hvis hunden din jager sauene! Det kan ha katastrofale følger, så et lite ubehag i fohold til stress og i verste fall avliving så hadde jeg gjort det. Jeg gjorde det ikke på min hund fordi jeg føler ikke jeg har bruk for det. Lykke til!

Huff.. Marerittet mitt er at han skal hyle som en stukken gris, han er en pyse så han vil nok sikkert gjøre akkurat det også <_< men det får så heller være.. Om et lite støt kan overbevise han om at sau er livsfarlig, så er det absolutt verdt det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.njff.no, der er de som utdanner godkjente instruktører...

Skriver under der!

Har selv vært på kurs der med min jaktlabbe, hun var ca 5 1/2 år.

Gikk kjempebra. Utrolig dyktig instruktør som forklarte alt på en grei måte. "Hva - hvordan -hvorfor".

Synes ikke noe om det i utgangspunktet, men ble raskt beroliget. Måtte ha godkjent pga at hun skulle gå løs på jakt.

Anbefales :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...