Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Recommended Posts

jeg har funnet ut at det billigste for meg blir å lage langlinen selv, har funnet tau, men lurer litt på om noen har laget en line selv noen gang, med tanke på løkken hvor jeg skal holde blir laget? Sliter litt med å få dette til. Og noen som har noen gode ideer hva og hvor jeg får tak i krok jeg kan feste i selen/halsbåndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkke å holde i? Foretrekker å ha linen fri for knuter og løkker og heller lage en knute som løser seg selv ved behov. Det vil jo henge seg fast i alskens. Du kan jo lage noen knuter, knyte en løkke, smelte sammen (vil ikke fungerer med alle typer tau), teipe. Å spleise det blir knotete med tynn line.

Karabinkroker finner du på Claes Ohlson, Biltema, båtforretninger, byggforretninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en løkke i slutten av langlina en gang... Jeg løste den fort opp igjen.

Irriterende når lina ligger på bakken og hunden er "løs" også setter lina seg bom fast i en kvist o.l som stikker opp av marka. Stakkars hunden skjønner ikke no hvorfor det plutselig rykker til. Nei, la lina være løkkefri når du nå alikevel har en så liten og lett hund og kan holde igjen uten noe hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har funnet ut at det billigste for meg blir å lage langlinen selv, har funnet tau, men lurer litt på om noen har laget en line selv noen gang, med tanke på løkken hvor jeg skal holde blir laget? Sliter litt med å få dette til. Og noen som har noen gode ideer hva og hvor jeg får tak i krok jeg kan feste i selen/halsbåndet?

Skal du lage lina selv, er det lurt å kunne flette tau, slik at du fletter lina fast i kroken som "kjøpeliner" er. Poenget med line, er jo at den skal henge løst etter bikkja og du skal ha tak så langt innpå som det til enhver tid er hensiktsmessig. Det skal altså ikke være noen løkke på ei line. Som andre her nevner, vil jo en slik løkke bare henge seg opp i kvister og røtter og blir bare til heft. Ønsker du et bånd du kan holde i enden på, er vel flexibånd (tenk at jeg noen gang skulle si det) nærmere dine behov!

EDIT: Når jeg tenker meg litt om, er det jo også et poeng at lina er så lett som mulig. Vi hadde en sånn orange gummiline som jeg var veldig fornøyd med, men etter at jeg begynte å bruke en gul i fletta plast, ser jeg at hun beveger seg mye friere i den. Den veier nesten ingenting, men blir fortere skitten. Det løser jeg ved å skylle den i en bekk på slutten av turen når jeg likevel skal kveile den opp. Tau må da bli skittent og tungt når det blir vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg tenkte å se etter flettet tau, så lenge jeg finner et smalt nok. Hvis ikke tenkte jeg å gå for klessnor man får kjøpt på butikker. Har lest at det skal være ganske greit med tanke på at det ikke vil henge seg fast i kvister/trær ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løkke i enden på mitt tau, men den løses opp når jeg bruker bikkja i skogen eller fjellet. Nå har jeg et helt glatt plasttau som er knyttet fast i BGB krok. Disse er bare best, holder bare og er lette å klikke på:) Lykke til med tauet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langlinen jeg har laget jeg av lassoline, og den er jeg veldig fornøyd med. Men den er på grensen til å være litt tung syns jeg. Jeg har ikke noe løkke i enden, og hadde vel ikke klart å laget en selv om jeg hadde villet... :) Men karabinkroken festet jeg med en 8-talls knute (heter det det? :) ) og den har holdt utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg lagde en langline av hulfletatau en gang. Kjøpte en BGB-krok på felleskjøpet og 12 meter (du tar selvfølgelig hvor langt du trenger) 6mm line. Til veldig små hunder er kanskje 4 mm bedre. Også spleisa jeg en løkke i ene enden hvor jeg satte på kroken og ingen løkke i andre enden. Veldig enkelt og greit (hvis du kan spleise ihvertfall).

Går sikkert fint å kjøpe en flaggline og bare knyte på kroken også, men flaggliner er ganske dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som vil ha ganske tynne og glatte liner så kan sånn klessnor-tau være en idè. En pakke koster 20kr på dagligvarebutikken. Lina er trukket over med sånn glatt materliale, og den kommer i flere farger! :) Jeg har rød og er kjempe fornøyd. Veldig sjelden den floker seg til pga det glatte materialet, og HVIS den gjør det så skyller jeg den i vann også får jeg floken opp på null komma niks. Den glir kjempe godt i terrenget og er enkel å holde i.. Litt ekkelt når den er full av grus og sand da, men...

Bruker langlina hele tiden jeg... Overalt så å si. Tilogmed på vanlige rusleturer bortover veien. O.o Kveiler den bare inn i en passende lengde også går vi. Hunden går faktisk mye penere da syns jeg, tross LITE båndtrening :) Hvis hun har fått løpt ifra seg litt først, vel og merke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en liten hund, kan man bruke en klessnor. Billig og greit. Så knyter man en krok i ene enden, og vips har man en langline! (Fungerer ikke på større hunder, gjetter over ca 15 kg, siden den kommer til å ryke hvis man må holde, og hunden drar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som vil ha ganske tynne og glatte liner så kan sånn klessnor-tau være en idè. En pakke koster 20kr på dagligvarebutikken. Lina er trukket over med sånn glatt materliale, og den kommer i flere farger! :twitch: Jeg har rød og er kjempe fornøyd. Veldig sjelden den floker seg til pga det glatte materialet, og HVIS den gjør det så skyller jeg den i vann også får jeg floken opp på null komma niks. Den glir kjempe godt i terrenget og er enkel å holde i.. Litt ekkelt når den er full av grus og sand da, men...

Bruker langlina hele tiden jeg... Overalt så å si. Tilogmed på vanlige rusleturer bortover veien. O.o Kveiler den bare inn i en passende lengde også går vi. Hunden går faktisk mye penere da syns jeg, tross LITE båndtrening :whistle: Hvis hun har fått løpt ifra seg litt først, vel og merke...

Hørtes ut som en veldig god ide og bruke klessnor-tau! Har du bare kjøpt en karabinkrok til å feste den med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har som sagt ikke kommet så langt enda :whistle: Har to seler jeg bruker på henne nå, og langlina er som oftest knytt fast i den ene selen til enhver tid.. Så når vi skal ut tar jeg bare på selen. Er ikke noe problem å få opp knuten selv om den er sikker nok til å holde igjen hunden, men det tar jo mer tid enn å åpne en sånn krok..

Når jeg tenker meg om vil jeg ha meg en krok. Jeg skal spørre typen om ikke de har sånne på jobben :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da.. så ikke at Anniken hadde skrevet om klessnor.. :whistle:

Jeg brukte min uten krok, men hadde tenkt å kjøpe krok og feste fast. Brukte den på en hund på ca 25 kg. Den holdt en stund, og gled fint. Men da han fikk ferten av noe, og jeg skulle holde han igjen, var det en pine. Linen skar seg inn i huden i hendene (surret rundt hånden mange ganger), og til slutt søk den. Så den holder ikke så store hunder.. :twitch: Men jeg syns den ble litt sleip når den var våt, som andre lignende glatte liner. Liner av tau (nylon eller ikke) har jo den begrensningen at den kan henge seg fast i små kvister osv lettere enn de glatte linene. Jeg vet nesten ikke hva jeg syns er best. Har man en større hund som man må holde litt i til tider er nok tau-linene bedre, de glatte glir bedre, men man blir sår i hendene nesten uansett hvilken line man velger, hvis man er "uheldig" nok med tyngde på hund, og at den plutselig ruser ut mot noe sånn at man må holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da.. så ikke at Anniken hadde skrevet om klessnor.. :whistle:

Jeg brukte min uten krok, men hadde tenkt å kjøpe krok og feste fast. Brukte den på en hund på ca 25 kg. Den holdt en stund, og gled fint. Men da han fikk ferten av noe, og jeg skulle holde han igjen, var det en pine. Linen skar seg inn i huden i hendene (surret rundt hånden mange ganger), og til slutt søk den. Så den holder ikke så store hunder.. :twitch: Men jeg syns den ble litt sleip når den var våt, som andre lignende glatte liner. Liner av tau (nylon eller ikke) har jo den begrensningen at den kan henge seg fast i små kvister osv lettere enn de glatte linene. Jeg vet nesten ikke hva jeg syns er best. Har man en større hund som man må holde litt i til tider er nok tau-linene bedre, de glatte glir bedre, men man blir sår i hendene nesten uansett hvilken line man velger, hvis man er "uheldig" nok med tyngde på hund, og at den plutselig ruser ut mot noe sånn at man må holde igjen.

Takk, kjenner til det med litt større hunder som skal holdes igjen i langline ja <_< Når Orry var på sitt verste rampestadie og stakk av hele tiden var jeg nødt til å bruke langline. En gang vi gikk tur stakk han plutselig av gårde etter en hund; jeg rakk ikke å få ordentlig tak i lina før han hadde fått god fart og resultatet var lange linjer med sår i håndflatene. Glad han ikke gjør sånt lenger, det var pain!

Litt OT: er det noen som har erfaring med svenskeline her? Det sies jo at den skal være bedre å holde i, men likevel gli godt i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: er det noen som har erfaring med svenskeline her? Det sies jo at den skal være bedre å holde i, men likevel gli godt i terrenget.

Har en slik en. Den glir godt i terrenget, er lett å holde ren og ikke alt for ille å holde i. Men personlig liker jeg ikke å jobbe med den i spor eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjenner til det med litt større hunder som skal holdes igjen i langline ja <_< Når Orry var på sitt verste rampestadie og stakk av hele tiden var jeg nødt til å bruke langline. En gang vi gikk tur stakk han plutselig av gårde etter en hund; jeg rakk ikke å få ordentlig tak i lina før han hadde fått god fart og resultatet var lange linjer med sår i håndflatene. Glad han ikke gjør sånt lenger, det var pain!

Litt OT: er det noen som har erfaring med svenskeline her? Det sies jo at den skal være bedre å holde i, men likevel gli godt i terrenget.

Det er den svenskelinen jeg kaller "glatt line". Se forrige innlegg for erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: er det noen som har erfaring med svenskeline her? Det sies jo at den skal være bedre å holde i, men likevel gli godt i terrenget.

Jeg har en sånn en, i to deler. <_<

Jeg ville ikke kjøpt en sånn en gang til, de er lite samarbeidsvillige når de skal kveiles, og den røk i overkant av der kroken sitter (den knakk vel egentlig mer enn den røk). Det skulle ikke kraftige rykket til heller, hadde forventet litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...