Gå til innhold
Hundesonen.no

AA og AD


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Nå ser jeg mange diskusjoner rundt her hvor det brukes AD og AA om hverandre. Noen røndker for AA og noen for AD. Og noen oppdrettere skriver at hundene er AA fri, mens andre skriver AD. Kan noen komme med en liten defenisjon for meg? Trodde jeg hadde klart hva som var hva, men nå blei jeg forvirra igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AD er vel den gamle betegnelsen man brukte før? Stod vel for albuedysplasi om jeg ikke husker feil. AA står vel for albueartose, og er vel den betegnelsen som brukes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AD er vel den gamle betegnelsen man brukte før? Stod vel for albuedysplasi om jeg ikke husker feil. AA står vel for albueartose, og er vel den betegnelsen som brukes nå.

Det er slik jeg har forstått det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
AD er vel den gamle betegnelsen man brukte før? Stod vel for albuedysplasi om jeg ikke husker feil. AA står vel for albueartose, og er vel den betegnelsen som brukes nå.

Ok, men det er det samme selv om det har forskjellig navn?

Godt å se at det ikke bare er jeg som er forvirra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som huskeregel, si AA, ikke AD. :)

Fra hjemmesiden min:

Albueleddsartrose (AA), tidligere også kalt albueleddsdysplasi (AD), er en samlebetgnelse på flere feilutviklinger som kan skje i leddbrusken i albueleddet. De vil etter hvert gi smerter og forkalkninger (artroser). Alvorligheten av symptomer avhenger også av graden av feilutvikling og miljøfaktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...